PDA

View Full Version : El. gitaar opnemen via mixer?



Oasis
28 september 2007, 14:02
Nu gaat het van de amp met een kabel naar de geluid-in van mijn computer.

Probleem is dat het volume van mijn amp niet hoger kan dan 1 omdat het anders te hard de computer binnenkomt.

Zou ik het kunnen oplossen met een goedkoop mixertje die het geluid zachter zet? Bijvoorbeeld de Behringer XENYX 502 van 50 euro.

Voordeel lijkt mij dat de amp dan op een hoger volume kan en dat beter klinkt, of heb ik het mis?

Einzeln
28 september 2007, 14:08
lijkt me zinvoller om een modeller te kopen.

bass blom
28 september 2007, 14:15
prikt je het signaal niet per ongeluk in de microfoon ingang van je pc?

mixertje kan, geeft je ook de mogelijkheid met een microfoon op te nemen..

Einzeln
28 september 2007, 14:23
Ik gebruik een alesis io-2 waarin ik alles kan inprikken. Gitaren, mic's ( phantom). Maar er zijn ook van die hele simpele usb- verloopjes van een paar tientjes. Dan moet je alleen wel zorgen voor software. Maar ja die zijn vooral illegaal te verkrijgen.

Oasis
28 september 2007, 14:31
Ik plug in de goede ingang, ik heb alleen een geluid-in en een geluid-uit.

Software is geen probleem want ik gebruik Garageband (op een Mac)

Externe geluidskaart zal er ooit wel komen als ik echt met een band serieus ga opnemen. Maar 200 / 300 euro vind ik vooralsnog te duur.

Wat is precies een modeller? Krijg je dan zoiets als een Line 6 POD, of haal ik het door de war, want ik zie niet zo het verband tussen een POD en opnemen.

bert k
28 september 2007, 14:36
Ik denk dat je de extra luidspreker uitgang van je versterker te pakken hebt. Ja, dat is erg hard. Zit er geen line-out of een koptelefoonaansluiting op?

Oasis
28 september 2007, 14:42
Gewoon de koptelefoonuitgang op de versterker.

Einzeln
28 september 2007, 14:55
Ik plug in de goede ingang, ik heb alleen een geluid-in en een geluid-uit.

Software is geen probleem want ik gebruik Garageband (op een Mac)

Externe geluidskaart zal er ooit wel komen als ik echt met een band serieus ga opnemen. Maar 200 / 300 euro vind ik vooralsnog te duur.

Wat is precies een modeller? Krijg je dan zoiets als een Line 6 POD, of haal ik het door de war, want ik zie niet zo het verband tussen een POD en opnemen.

De pod is daarvoor juist bedoeld. En een gkuidskaart hoeft echt geen 200 of 300 euro te kosten. Die van mij vond ik best al pittig aan de prijs met 149,-

pol
28 september 2007, 14:55
of via de fx-send.

Ic3gl0vE
28 september 2007, 15:02
Of je koopt een behringer GDI21 van 40 euro. Volgens mij de goedkoopste modeler die er is.

Als je het verband niet ziet tussen een pod en opnemen moet je eens zoeken hier op het forum...

Oasis
28 september 2007, 15:44
Ik weet nu ook wat je met zo'n POD kan, maar dat is niet wat ik zoek. Ik ben tevreden over het geluid van mijn amp en gitaar. Bovendien kan je ook makkelijk het geluid aanpassen op de computer.

Daarbij wil over een tijdje er ook een mic op aan kunnen sluiten, dus ik denk toch aan een mixer.

Wat is via de fx-send?

pol
28 september 2007, 15:50
als je amp een fx-loop heeft kun je ook de fx-send op je pc aansluiten, meestal is het niveau daarvan regelbaar..

daarna moet je er dan wel cabsimulatie opzetten via de opnamesoftware.

of je koopt gewoon een line6 toneport UX1, dan heb je amp modelling, en je kan een mic aansluiten.

Oasis
28 september 2007, 15:58
Fx-loop heeft mijn amp niet dus dat gaat niet.

Line6 toneport UX1 is Windows only staat er, maar die zou ik dan toch alleen gebruiken als externe geluidsinterface.

De meeste externe audiointerfaces hebben ook een mic en geluids ingang maar dan zit je toch alweer over de 100 euro.

pol
28 september 2007, 16:16
hoezo windows only ? Op de line6 staat dat de toneport werkt voor windows & mac.

bass blom
28 september 2007, 17:17
Gewoon de koptelefoonuitgang op de versterker.

ja dat is een veel te versterkt signaal om in je puter te duwen, vandaar dat het rot klinkt.

Oasis
28 september 2007, 17:45
hoezo windows only ? Op de line6 staat dat de toneport werkt voor windows & mac.

Bij de System req. stond alleen Windows, maar dus ook Mac.

Dankje voor de hulp.

Maar als een koptelefoonuitgang een teveel versterkt signaal is, gaat het dan wel goed met het trucje van de mixer? Of gaat dat net zo min werken.

bass blom
28 september 2007, 18:23
dat gaat net zo min werken, een koptelefoonuitgang is voor.. een koptelefoon.
een mixer zou een lijn signaal moeten hebben.
dus wil je het met deze amp blijven doen dan wordt het een mixertje en een microfoon.

Einzeln
28 september 2007, 19:36
Ik wil je ook even wijzen op dit draadje:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98285
Hier wordt guita-rrig gebruikt in een van de 2 voorbeeldjes.

Oasis
28 september 2007, 20:47
Mooi topic met die voorbeeldjes, ben benieuwd naar de ontknoping.

Maar het wordt dus inderdaad een microfoon, aangezien die koptelefoonuitgang toch niet gaat werken.

Bedankt voor al jullie hulp.

BlackSun
28 september 2007, 21:55
En hoe ga je die mic dan aansluiten? :)

Oasis
29 september 2007, 15:37
Met een mic preamp denk ik. Of ik koop over een tijdje een externe geluidskaart, ben ik meteen op de toekomst voorbereid. (versterker die wel een uitgang heeft :P)

BlackSun
29 september 2007, 17:54
Ok dan gaat het wel lukken! succes.

meul
29 september 2007, 18:52
Ok dan gaat het wel lukken! succes.

Stalk! wat zit jij hier nog te kletsen eigenlijk? moest jij niet nog wat doen? hup, hup... haha!