PDA

View Full Version : newtone pots



Valoosj
28 september 2007, 13:41
Kan er iemand mij zeggen of deze pots echt een shaft van 6mm hebben? Ze zijn volledig hetzelfde als bij Musikding, maar die krengen zijn 6,3mm, en passen niet op mijn coole nieuwe knopjes. Voor ik dan bestel bij newtone wil ik wel weten of ze echt die diameter hebben. Of kan iemand er mij bezorgen?

Jimwoud
28 september 2007, 14:16
heb je er al aan gedacht om newtone eens te contacteren?

Geronimo
28 september 2007, 14:26
Idd. Je hebt twee maten, 1/4 inch (6,3 mm) en 'gewoon' 6 mm.
Volgens mij heeft dat met US en Europa te maken. Maar die pots zijn dus verkrijgbaar met twee verschillende maten asjes en als je 6mm asjes besteld hebt moet je geen 1/4 inch asjes krijgen.
Dan moet je ze bellen of je ze kan ruilen.

Nielsje
28 september 2007, 16:23
Ik heb 1 alpha potje besteld bij newtone, en komt morgen waarschijnlijk binnen. ik zal hem voor je opmeten met m'n schuifmaat.

Valoosj
28 september 2007, 16:53
geweldig niels!

Vonk
28 september 2007, 17:01
Mijn schuifmaat vertelt mij dat de diameter van het draaiende cilindertje 6,3 mm is.

Valoosj
28 september 2007, 17:11
dan staat er wel een enorme fout op die site. er staat namelijk bij dat ze 6mm zijn. en die 0,3mm zijn wel belangrijk :s ik krijg mijn knoppen niet op een pot van 6,3

Nielsje
28 september 2007, 17:28
dan staat er wel een enorme fout op die site. er staat namelijk bij dat ze 6mm zijn. en die 0,3mm zijn wel belangrijk :s ik krijg mijn knoppen niet op een pot van 6,3

ronde vijl? En als het dan eventueel te veel is, klein beetje gaslint.

Valoosj
28 september 2007, 17:35
de knoppen zijn niet diep genoeg om met een ronde vijl in te zitten. en een potmeter bijvijlen is ook niet eenvoudig :D

Nielsje
28 september 2007, 17:39
schuurpapier om een stukje (dik) staaldraad heen?
Ander pak je toch gewoon een hamer?

Valoosj
28 september 2007, 17:42
schuurpapier helpt geen drol. ik zie nog wel wat ik kan doen. ben benieuwd naar de afmetingen die jij meet morgen, en anders mail ik wel even naar newtone.

hebben ze t daar niet zoek ik verder. geen zin om tig pots te gaan bijvijlen. ik heb 34 knopjes liggen met 6mm shaft...

Nielsje
28 september 2007, 17:43
schuurpapier helpt geen drol. ik zie nog wel wat ik kan doen. ben benieuwd naar de afmetingen die jij meet morgen, en anders mail ik wel even naar newtone.

hebben ze t daar niet zoek ik verder. geen zin om tig pots te gaan bijvijlen. ik heb 34 knopjes liggen met 6mm shaft...

wow, dat is nogal wat! Tja, je zou ze ook kunnen uitboren met een 6.3 mm boor, die moet je dan halen bij een goeie ijzerboer. Maar handig is anders ja.

Valoosj
28 september 2007, 18:34
dan klemmen ze niet echt meer om de potmeter, niet echt handig. beter zoeken naar een site waar ik de 6mm versie vind

Geronimo
28 september 2007, 18:54
dan staat er wel een enorme fout op die site. er staat namelijk bij dat ze 6mm zijn. en die 0,3mm zijn wel belangrijk :s ik krijg mijn knoppen niet op een pot van 6,3

Dat is wel slordig ja. 1/4" is wel wat anders dan 6 mm.

Je zou je knoppen idd met een 1,4" boortje op kunnen ruimen. Moet je wel een kolomboor hebben en voorzichtig werken. De knoppen goed vastzetten en de boor voorzichtig laten gaan met wat snijolie.
Als de boor gaat happen is je knopje naar de knoppen :D

0,3 mm van de as afvijlen gaat niet werken. Je kan de pot misschien in een draaibank zetten, maar ja die heeft ook niet iedereen in zijn schuurtje staan.

Je kan natuurlijk ook gewoon newtone ff bellen, volgens mij zijn het wel relaxte lui en kan je ze zo ruilen.

Geronimo
28 september 2007, 18:59
ronde vijl? En als het dan eventueel te veel is, klein beetje gaslint.

haha gaslint hoe bedoel je houtje-touwtje

Sta je daar te kloten op het podium, shit me gaslint is los

Nielsje
28 september 2007, 19:17
ik heb anders nooit ruzie gehad met gaslint.

maar ik moet ook toegeven dat ik gaslint nog nooit heb gebruikt voor dit soort toepassingen.

Valoosj
28 september 2007, 22:58
als nielsje zijn potmeters ook 6,3 mm zijn dan mail ik wel eens met newtone. en ga ik maar op zoek naar andere webwinkels, waar ze wel 6mm zijn

Nielsje
29 september 2007, 13:09
Ik heb het even nagemeten, de mijne is ook 6.3 mm.

Maar even contact opnemen met newtone...
Beetje slordig, maar kan gebeuren.

Valoosj
29 september 2007, 20:18
ik vind nu wel deze pots, kosten 1 euro t stuk...

http://www.ratoshop.be/images/potmeter6mmlin.jpg

Draaipotentiometer 20mm met koolstofbaan
Plastieken as Ø 6mm
Lineair (A-reeks)
Mono
Max. vermogensdissipatie: 0.2W
Tolerantie: ±20%
Max. werkspanning: 500Vdc
Temperatuurbereik: -10°C tot +70°C
Elektrische rotatie: 300° ± 5°
Bevestigingsdiameter : 10mm

is dit iets goed voor effecten bouw?


of beter deze?


http://www.ratoshop.be/images/potmeterpc.jpg
Draadgewonden
Metalen as Ø 6mm
Lineair (A-reeks)
Mono
Max. vermogensdissipatie: 4W
Tolerantie: ±20%
Max. werkspanning: 500Vdc
Bevestigingsdiameter : 10mm

kosten 4 euro

master99
30 september 2007, 14:18
De pot op de eerste foto is kwalitatief niet erg goed. Z'n kunstof asje is niet degelijk genoeg.
De tweede is kwalitatief veel beter, maar helaas niet in grote weerstandwaarden te krijgen, althans, ik heb nog nooit een 100K of 1M draadgewonden, betaalbare potmeter gezien.

Valoosj
30 september 2007, 17:57
je hebt jammer genoeg gelijk. ik merk ook net dat ze maar tot 25k gaan

nu heb ik wel een probleem. nergens zijn die pots van alpha te vinden met 6mm shaft

JV
30 september 2007, 19:16
waarom dan niet gewoon 6,3mm knoppen bestellen?

Valoosj
30 september 2007, 20:03
omdat ik deze echt mooi vond!

http://www.maplin.co.uk/images/Full/nc55k_nc60q.jpg

Dirk_Hendrik
30 september 2007, 20:37
Die zijn prima bruikbaar als je even met een stuke opgerold schuurpapier de binnenzijde van de knop bewerkt.

Nielsje
30 september 2007, 21:42
Ik vind dat die domme amerikanen gewoon maar eens aan het metrische stelsel moeten, en Newtone moet erbij zetten dat hun pots 6.3 mm zijn.

Frits van Mourik
1 oktober 2007, 00:15
omdat ik deze echt mooi vond!



Dat zijn toch van die "push-on" knoppies?
Moet je "split-shaft"- potmeters gebruiken!

Valoosj
1 oktober 2007, 01:41
als ik die nu eens zou vinden :) dan was mijn probleem opgelost

Frits van Mourik
1 oktober 2007, 14:50
http://www.banzaieffects.com/Mono-Split-Shaft-c-399.html

Valoosj
1 oktober 2007, 18:07
lang leve de dremel :satisfie:

Speeddemon
7 oktober 2007, 16:31
Banzai verkoopt idd die Split shaft met 'gekartelde' binnenkant.
Small Bear verkoopt 6,3mm.
Long Johnny (www.effectsconnection.com) verkoopt 6mm Alpha pots.

Was voor mij ook een issue, nadat ik iets van 25 zwarte chickenheads uit Azië had besteld, die binnenmaat 6mm hadden en ik op dat moment alleen Small Bear pots had. Ik haal standaard nu mijn pots bij LJ en de speciale bij Banzai.

PS Valoosj; het is aardig stil geworden rond de boost/sustainer. Niet dat ik op extra werk zit te wachten (net een nieuwe fulltime baan), maar ik neem dan aan dat dat project van de baan is?

Valoosj
7 oktober 2007, 20:01
nu je het zegt, ik ben dat ook helemaal uit t oog verloren.
Ik heb onlangs die overdrive van nijboer gemaakt, en mijn sustain is er aardig op vooruit gegaan. Ik heb er dus niet echt een nood aan. En momenteel heb ik voor 3 verschillende kleine boosters al plannetjes gevonden, dus ik ga die ook eens bouwen.

bedankt alvast voor de links. momenteel gebruik ik de dremel om de binnenkant wat bij te werken, dat werkt ook goed, maar als je te ver draait draaien de knoppen ook zot. voor het volgende werk dus toch maar bij JL kijken voor pots.

bedankt voor de links