PDA

View Full Version : PC voor DAW



pol
28 september 2007, 10:21
Ik wil me een nieuwe pc aanschaffen voor DAW,

enkele vraagjes

Welke processor ?

Quadcore, loont dat al de moeite ? Ik wil liever geen systeem dat al binnen een half jaar gedateerd is.

Hoeveel ram ? 2 Gig is ongeveer standaard nu, is dit genoeg ? Ram is toch vrij goedkoop voor het ogenblik.

En qua harde schijven, is het beter om de programma's op de ene schijf te zetten, en data (audio) op een andere ?

Ik ga Cubase draaien btw.

bert k
28 september 2007, 10:41
Ik heb een dualcore, dat is zat. Audio is niet zo'n zware bewerking, dat trekt hij wel. Eventueel koop je een moederbord wat een quad aankan, maar ik zou geen honderden euro's extra uitgeven aan een proc die nauwelijks warm wordt.

2 Gig is standaard, is wel voldoende.

En idd data op een andere schijf.

bass blom
28 september 2007, 10:42
ik zou ook voor de quad gaan, ga ik ook doen binnenkort.

wat tips over cubase en meer procs..
http://knowledgebase.steinberg.net/71_1.html

2GB is lekker, zorg dat je dual channel krijgt en zo snel als in je mobo kan.
voor meer moet je volgens mijn XP 64 bits hebben..

pol
28 september 2007, 10:49
het is maar dat de quad core niet echt veel duurder is, dual kwam op 150 € voor de processor, quad 230 € zoiets. intel 6600

achteraf zwaarder gaan doe ik niet, tegen de tijd dat dat echt de moeite loont zitten we toch weer op een andere chipset en past dat toch niet.

bass blom
28 september 2007, 10:54
230? ex of in btw? waar?
mijn vaste shoppie vraagt 259 inc

The Lo Lands
28 september 2007, 11:03
Dual of Quad core is beiden goed! Let wel dat de muziekapplicatie (Cubase) die je gaat gebruiken wel optimaal gebruik maakt van je dual of quad core processor. Dit is namelijk niet altijd even vanzelfsprekend! Het zou lullig zijn als je een duurdere quad core PC koopt en je muziekapplicatie maar 1 of hooguit twee van je processoren gebruikt. Daarnaast, als je de computer nog voor andere doeleinden als bijvoorbeeld 3D rendering gebruikt je de quad weer wel goed kan gebruiken. Goed laten informeren dus voordat je je portomonee opengooid :)

Daarnaast is 2 gig werkgeheugen aan te bevelen als minimum. Een tweede HD installeren met het liefst 16Mb cache is ook nodig zodat deze snel en betrouwbaar aangesproken wordt en niet je werk HD (systeem) belast.

pol
28 september 2007, 11:06
230? ex of in btw? waar?
mijn vaste shoppie vraagt 259 inc

kan ook zijn dat ik me vergis , ik heb de prijslijst nu niet voor me liggen, zal straks nog eens even kijken of het klopt.

bass blom
28 september 2007, 11:14
Dual of Quad core is beiden goed! Let wel dat de muziekapplicatie (Cubase) die je gaat gebruiken wel optimaal gebruik maakt van je dual of quad core processor. Dit is namelijk niet altijd even vanzelfsprekend! Het zou lullig zijn als je een duurdere quad core PC koopt en je muziekapplicatie maar 1 of hooguit twee van je processoren gebruikt.

precies.. sommige plugins zijn niet multi..
dan is dus als daar voor jou belangrijke plugings bijzitten een dual sneller dan een quad..

Ic3gl0vE
28 september 2007, 11:40
Ik weet niet hoe je budget zit, maar ik zou eerder voor een dualcore processor en een aantal harde schijven in raid gaan, dan voor een quadcore processor en geen raid opstelling. Sinds ik een dualcore processor heb (core2duo e4300 op 2.4ghz) merk ik dat de harde schijf eerder de boel ophoudt dan de processor.

Hangt er wel een beetje vanaf hoe je je pc gebruikt: reverb plugins en dergelijke vragen veel processorkracht, samplegebaseerde VSTi's vragen veel van je harde schijf.

Cubase ondersteunt overigens 'multicore', dus er staat niks over een limiet aan het aantal processoren dat je kunt hebben. Sommige plugins zijn niet voor dual/quadcore gemaakt, maar dat lost cubase wel op door de plugin aan de juiste core toe te wijzen. Je moet hiervoor bij preferences wel een vinkje aanzetten, anders werkt cubase maar op 1 core.
Cubase LE en SE maken sowieso maar gebruik van 1 core, dus die kun je overslaan.

pol
28 september 2007, 11:52
wordt dat geen dure grap, die raid ?

Azrael
28 september 2007, 11:56
wordt dat geen dure grap, die raid ?

Yup, maar alles wat goed is kost nu eenmaal geld. Vergeet overgens vooral je geluidskaart niet. Is wat mij betreft nog veel belangrijker dan welke PC je gebruikt.

bass blom
28 september 2007, 12:00
meer processorpower en goed geheugen heb je meer aan volgens mij dan raid..

waar hebben we het over?

wat is 1 stream geluid?
(stereo 16/44.1 is 150KB per seconde...)
verdubbelt dat voor 32bits?
dus 1 mono track dan 150KB/sec? 20 tracks dus 3MB..
laat dat eens 4 keer zoveel zijn? 12MB..

een STA2 disk kan over de 100MB per seconde aan? (300 geeft fabrikant op..)

Azrael
28 september 2007, 12:03
meer processorpower en goed geheugen heb je meer aan volgens mij dan raid..

waar hebben we het over?

wat is 1 stream geluid?
(stereo 16/44.1 is 150KB per seconde...)
verdubbelt dat voor 32bits?
dus 1 mono track dan 150KB/sec? 20 tracks dus 3MB..
laat dat eens 4 keer zoveel zijn? 12MB..

een STA2 disk kan over de 100MB per seconde aan? (300 geeft fabrikant op..)

Tegenwoordig zitten we op de 24bit/96khz of 88khz he als men goed spul heeft...
En 100 tot 300mb per seconde mocht je willen. Komt niet eens in de buurt. Maargoed, qua hardeschrijf hoef je het niet te doen. Ik heb een 4200rpm HD in mijn lappie en die haalt de 25mb per seconde en das geen enkel probleem met audio.

bass blom
28 september 2007, 12:06
Tegenwoordig zitten we op de 24bit/96khz of 88khz he als men goed spul heeft...
En 100 tot 300mb per seconde mocht je willen. Komt niet eens in de buurt. Maargoed, qua hardeschrijf hoef je het niet te doen. Ik heb een 4200rpm HD in mijn lappie en die haalt de 25mb per seconde en das geen enkel probleem met audio.

mijn STA1 disks doen met een benchproggie 70
dat is dan dus gemeten in windows.. opgaaf fabrikant 150

Azrael
28 september 2007, 12:08
mijn STA1 disks doen met een benchproggie 70
dat is dan dus gemeten in windows.. opgaaf fabrikant 150

En SATA2 (sta?) is amper sneller. De bandbreedte van de SATA bus is namelijk het punt niet echt. Harddisk zijn nog altijd de bottlenecks in PC performance maar het punt is dat het niet echt veel uitmaakt omdat voor audio het niet echt belangrijk is. Voor video echter........

bass blom
28 september 2007, 12:15
En SATA2 (sta?) is amper sneller. De bandbreedte van de SATA bus is namelijk het punt niet echt. Harddisk zijn nog altijd de bottlenecks in PC performance maar het punt is dat het niet echt veel uitmaakt omdat voor audio het niet echt belangrijk is. Voor video echter........

precies.. voor true uncompressed broadcast video (digibeta) heb je 30MB/sec nodig. voor 1 stream, dat is andere koek.

Ic3gl0vE
28 september 2007, 12:16
Tegenwoordig zitten we op de 24bit/96khz of 88khz he als men goed spul heeft...
En 100 tot 300mb per seconde mocht je willen. Komt niet eens in de buurt. Maargoed, qua hardeschrijf hoef je het niet te doen. Ik heb een 4200rpm HD in mijn lappie en die haalt de 25mb per seconde en das geen enkel probleem met audio.

Steinberg the Grand 2 is een samplebased piano VSTi die na installatie zo'n 3,5gb is. Alle bijgeluiden van een piano zijn gesampled, dus als je met pedaal speelt zit je zo boven de 50 voices die in gebruik zijn. Zulke software vergt een hoop van je harde schijf hoor en met een 4200rpm schijf moet je je buffer waarschijnlijk heel hoog zetten, wil dat een beetje werken. Draai je meerdere van dit soort plugins tegelijk, dan zul je toch aan een raid opstelling moeten denken òf sommige plugins een aparte fysieke schijf moeten geven.

Bass blom: de 3gbit die je met sata2 hebt, is de maximale snelheid die sata2 kan hebben. Harde schijven zijn veel trager dan dat.

The Lo Lands
28 september 2007, 12:17
De Serial ATA harddisk, 3GB/s 16mb cache Seagate Baracuda heb ik besteld en wordt mijn tweede harde schijf voor gebruik met Logic Studio 8 (Mac). Ik kies liever voor een betere harde schijf en een stukje snelheid en betrouwbaarheid. Daarnaast kosten harddisks tegenwoordig geen drol meer dus daar zou ik het niet voor laten liggen!

Ic3gl0vE
28 september 2007, 12:19
Da's ook waar: een 500 gb harde schijf heb je al voor minder dan 100 euro en dat is echt veel ruimte voor weinig geld...

Azrael
28 september 2007, 12:19
Steinberg the Grand 2 is een samplebased piano VSTi die na installatie zo'n 3,5gb is. Alle bijgeluiden van een piano zijn gesampled, dus als je met pedaal speelt zit je zo boven de 50 voices die in gebruik zijn. Zulke software vergt een hoop van je harde schijf hoor en met een 4200rpm schijf moet je je buffer waarschijnlijk heel hoog zetten, wil dat een beetje werken. Draai je meerdere van dit soort plugins tegelijk, dan zul je toch aan een raid opstelling moeten denken òf sommige plugins een aparte fysieke schijf moeten geven.

Bass blom: de 3gbit die je met sata2 hebt, is de maximale snelheid die sata2 kan hebben. Harde schijven zijn veel trager dan dat.

That's true.....Ik ken the Grand zelf ook. Kan echter wel zeggen dat de meeste gebruikers dus niet tegen dit soort limitaties aanlopen. Maargoed, je hebt daar zeker een punt. Wat dat soort dingen betreft ben ik nog altijd hardware fan (al kan ik het niet betalen helaas). Liefst had ik ook enkel hardware synths maarja.....no money dus dan maar een midi software synth.

bass blom
28 september 2007, 12:20
De Serial ATA harddisk, 3GB/s 16mb cache Seagate Baracuda heb ik besteld en wordt mijn tweede harde schijf voor gebruik met Logic Studio 8 (Mac). Ik kies liever voor een betere harde schijf en een stukje snelheid en betrouwbaarheid. Daarnaast kosten harddisks tegenwoordig geen drol meer dus daar zou ik het niet voor laten liggen!

die 3GB is dat niet 3Gbit?
delen door 8 dan toch?

voorzover mij bekend is SATA 150MB en SATA2 300MB

The Lo Lands
28 september 2007, 12:56
die 3GB is dat niet 3Gbit?
delen door 8 dan toch?

voorzover mij bekend is SATA 150MB en SATA2 300MB
Ik nam de specs over van mijn offerte, je zal wel gelijk hebben Bass!

pol
28 september 2007, 13:08
de enige vsti die ik ga draaien is drumkit from hell, maar die laad eerst de samples naar het werkgeheugen dacht ik.

bass blom
28 september 2007, 13:13
de enige vsti die ik ga draaien is drumkit from hell, maar die laad eerst de samples naar het werkgeheugen dacht ik.

wellicht uitzoeken of DFH ook multithreading is dan..

Ic3gl0vE
28 september 2007, 15:03
Het hangt er vanaf welke sampler je bij DFH gebruikt of 'ie via je ram of via de harde schijf gaat...

Maar goed, als je alleen DFH gaat draaien is 1 hdd voldoende hoor.

STW
28 september 2007, 17:03
volgens mij redt elke nieuwe pc het wel als je alleen de dkfh als vsti gebruikt.
ik heb zelf een 'oud' beestje (1,8 ghz, 512mb ram), die begint n beetje tegen te stribbelen bij 1 drum vsti en een stuk of 3 sporen met guitar rig.

savale
28 september 2007, 17:44
wat betreft de harddisk: neem inderdaad RAID of een 10k raptor of iets dergelijks. Ik heb me echt soms zitten ergeren aan de tijd die het kost om een VSTi in te laden. Zorg dus ook voor genoeg geheugen zodat ie de boel niet nogmaal moet inladen (zou 4gb aanraden als je veel VSTi's gebruikt).

Azrael
28 september 2007, 17:46
Ja, ik kan ook zeggen neem 8gb RAM. RAID setup, geluidskaart van 1000 euro maar........

Wat is je budget beste pol? Want het moet wel een beetje realistischer blijven. Je hebt meer aan meer RAM dan aan RAID als je prioriteiten moet stellen namelijk.

pol
28 september 2007, 19:47
budget is niet overdreven hoog, 800 a 900 euro, geluidskaart niet inbegrepen.

STW
28 september 2007, 20:09
misschien is 2 beeldschermen ook het overwegen waard

pol
28 september 2007, 20:15
voor later misschien, is nu niet echt een prioriteit

Ic3gl0vE
29 september 2007, 13:52
wat betreft de harddisk: neem inderdaad RAID of een 10k raptor of iets dergelijks. Ik heb me echt soms zitten ergeren aan de tijd die het kost om een VSTi in te laden. Zorg dus ook voor genoeg geheugen zodat ie de boel niet nogmaal moet inladen (zou 4gb aanraden als je veel VSTi's gebruikt).

10k raptor maakt wel erg veel lawaai, en ze zijn duur. Ik zou dan liever 2 samsung of seagate schijven in raid hebben. Is uiteindelijk waarschijnlijk nog sneller ook, en een stuk stiller.


budget is niet overdreven hoog, 800 a 900 euro, geluidskaart niet inbegrepen.

Ik heb even voor je gekeken, en voor +\- 750 euro heb je een goede behuizing met voeding, quadcore processor (intel Q6600), 4gb geheugen, 2x320 gb harde schijf, een goed moederbord en een simpele videokaart waar 2 beeldschermen op kunnen. Dvd brander erbij en in principe ben je klaar, als je al een beeldscherm, toetsenbord en muis hebt.

Computers zijn niet meer zo gek duur tegenwoordig :)

harrie-beton
29 september 2007, 22:03
Ik ben aan het verhuizen dus reageer niet supersnel..

Een goede DAW is lastiger dan je denkt. Het samenstellen op basis van prijslijsten is niet altijd handig. Sommige componenten werken niet goed met audiokaarten van professionele makelij. Ik heb vorige jaar een dikke dual core DAW samengesteld en met Adobe Audition 1.5 met 18 sporen audio plus effecten stuitert hij wel. Ik kan niet echt de vinger leggen wat het probleem is.

Wat ik geleerd heb:
Inspecteer het moederbord, kijk of als de sloten gevuld zijn je overal bij kunt. In mijn moederbord viel 1 pci slot uit als ik mijn videokaart plaatste. De koeler was namelijk zo breed dat hij over 1 slot heen viel. Ik had dus maar 2 pci sloten over. Jammer want ik wou eigenlijk 3 audiokaarten dan 2.
Ik heb nu 16 sporen op hoogste kwaliteit. Ik kan de rest wel met firewire doen maar dat wou ik eigenlijk met pci kaarten..

Investeer in dual boot, harde schijven maakt wel degelijk uit.
Ik heb sata 2 en de maximum snelheid haal je nooit. De data staat in je pc in de file. Investeer in snel geheugen en onder xp maximaal 2 gig. Vista zou ik links laten liggen.


Een apple is ook een goede keuze trouwens..

Ic3gl0vE
30 september 2007, 14:28
Nog even over geheugen:
Een intel processor heeft een zogeheten FSB oftewel frontsidebus. Deze werkt op een bepaalde snelheid samen met het geheugen. Geheugensnelheid maal 2 = de maximale FSB die je kunt hebben.
De nieuwste snelle processors hebben een FSB van 1333mhz. Je hebt dan 667mhz geheugen nodig. Je kunt wel extra gaan betalen voor 800mhz geheugen (max fsb 1600mhz), maar dat ga je niet merken, simpelweg omdat het geheugen dan op 667mhz gaat werken. Ga je je computer overclocken, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.


Kijk, voor je een moederbord en geheugen koopt, altijd op de site van de moederbordfabrikant welke geheugentypen getest zijn en kies er daar een van. De lijst waarin je dit kunt vinden heet QVL (quality vendor list) als ik me niet vergis.
Over het algemeen werkt kingston valueram in elke pc wel. Valueram is ook nog eens lekker goedkoop: 2gb heb je nu al voor 50 euro.

En dan nog een stukje van microsoft (http://support.microsoft.com/kb/888137) over hoeveel geheugen je in windows XP kan proppen.
Zelf heb ik trouwens 2gb en ik ben er nog nooit tegenaan gelopen dat het vol zat.

Mocht je een apple willen, ik heb gehoord dat de nieuwste powermacs geen PCI sloten meer hebben. een pci geluidskaart gaat daar dus niet in passen helaas :stop: