PDA

View Full Version : Online kopen of naar de lokale winkel?



MurphyFan
28 september 2007, 10:17
Welk van beide geniet jullie voorkeur? Een paar maand geleden kocht ik een akoustische gitaar rechtstreeks in de winkel, bij Piens in Deinze (BE). De prijs was redelijk wat duurder dan in sommige online shops, ongeveer 10-15% duurder mag ik wel stellen. Nu, mocht er ooit wat afstelwerk zijn (wat ik als beginner zeker niet zelf kan doen) kan ik gewoon met de gitaar naar Piens terug. Als ik ooit nog een elektrische gitaar zou willen kopen, denk ik bijvoorbeeld aan musicstore.de. Maar maar maar... wat als er aan de gitaar moet gewerkt worden? Dan moet ik wel langs bij de lokale gitaarboer, want zoals ik al zei, zelf kan ik dat niet. Ze zien me waarschijnlijk al komen met een of andere smoes en een gitaar die ik niet bij hun aangekocht heb.

Wat zijn jullie ervaringen/bevindingen met deze "problematiek"?
Benieuwd!

tjeabele
28 september 2007, 12:56
Je lokale gitaarboer zal, zo is mijn ervaring, gewoon reparaties of afstelwerk uitvoeren aan een elders gekocht instrument. Dit uiteraard zonder garantie, je zult gewoon alles moeten betalen, inclusief arbeidsloon.

Het is iets anders wanneer je bij hem in de winkel alle instrumenten komt testen om vervolgens elders te gaan kopen, dat wordt niet erg gewaardeerd en volgens mij ook terecht. (en nee, ik ben zelf geen gitaarboer)

DeiDRagonas
28 september 2007, 14:27
ALTIJD bij de lokale gitaarboer je intrumenten halen en NOOIT via internet. Sorry hoor, maar da's gewoon niet snugger!

Een gitaarwinkel zal er verder geen moeite mee hebben dat je binnen komt lopen met een intruments die je daar niet gehaald heb. Daar wordt ie zelfs heel blij van, want da's weer een klant voor hem.

R.

HvV
28 september 2007, 23:53
Een effectje of zo, snaren, plectra, pick-ups kun je best online bestellen. Maar een instrument? Nooit doen. In de winkel zie je gelijk wat je in handen hebt en wat je mee naar huis neemt.

RolandT
29 september 2007, 08:44
Online kopen moet gewoon doen. Als je bij Piens maar 15% meer hebt betaald dan mag je niet klagen.

(mijn) algemene regel: Voor je koopt kijk eerst op het internet (Thomann (http://www.thomann.de) is een goede bron). Ga met de goedkoopste internet prijs naar je lokale winkel en vaak zullen ze je die prijs ook geven (indien niet bestel gewoon online).

Voor onderhoud ga niet naar je lokale gitaarwinkel maar naar een gitaarbouwer/afsteller.

Azrael
29 september 2007, 10:45
Ik koop zelf erg veel bij Thomann omdat hun prijzen goed zijn en ze betere service en garantie (Standaard 3 jaar) geven dan een hoop winkels. Ik koop echter allleen elektronische instrumenten daar. Gitaren online kopen doe ik liever niet en dat geld ook voor veel andere instrumenten. Afstellen moet je gewoon zelf leren want zo moeilijk is dat niet.

Harry
29 september 2007, 12:03
een gitaar is geen stel sokken, die moet je in je handen gehad hebben voordat je hem koopt.

Eko
29 september 2007, 17:25
Iedereen die langer speelt weet dat er gitaren zijn die klinken en die KLINKEN! Die laatste catagorie zul je zelf moeten zoeken. Bespelen en keuren. Ook grote fabrikanten hebben series waar ze vanaf moeten. Die worden met korting aangeboden aan de grotere internetaanbieders. Kijk dus uit met wat je koopt. Een naam op de headstock is geen garantie dat ie ook goed klinkt.
Garantie wordt door Thomann ook wel verleent, echter stuur jij hem een keer op naar de boys voor een serviecbeurt? Enig idee van de verzendkosten heen en weer? Verzekering?
Een lokale gitaarboer weet wat hij heeft staan en staat achter z`n produkt. Levert een instrument correct af en geeft een servicebeurt over een aantal maanden erbij. Van mij mag hij dan iets meer rekenen , ik heb het instrument eerst in mijn handen gehad voor de koop.

Even nog een reminder, veel goedkope aanbieders bedenken trucs om de prijs te drukken. Een USA Standard aanbieden zonder de koffer is wel de oudste truc. Fender levert die er gratis bij , de winkel rekent er nog wel eens geld voor. Maar ja , de aanbiedingsprijs is dan wel lekker laag ( voor de gitaar dan).

AutoStatic
29 september 2007, 18:51
Veel gitaren zijn massaproductie en zullen onderling niet veel verschillen. Dat lijkt me tenminste wel het uitgangspunt van menig gitaarproducent. Dus ik zie niet in waarom je geen gitaar online zou moeten bestellen. Bovendien, als de gitaar je niet bevalt kun je bij de meeste grote online winkels het vermaledijde exemplaar gewoon terug sturen. Wil je een wat duurdere gitaar dan zou ik toch wel naar een winkel gaan. Maar voor de aanschaf van een budget of midrange gitaar zou ik er zelf geen problemen mee hebben om dat online te doen. En wat betreft afstellen, beetje reparateur heeft z'n eigen toko en maakt het geen bal uit waar de gitaar vandaan komt. Wil er wel bijzeggen dat ik best een fan ben van webwinkelen. Het is vaak goedkoper en daarnaast vind ik muziekwinkels over het algemeen verschrikkelijk, Musicstore is daar een mooi voorbeeld van, daar kun je echt beter online bestellen ;)

tjeabele
29 september 2007, 19:53
Massaproductie of niet: de ene plank is de andere niet!

AutoStatic
29 september 2007, 20:50
De ene leren bank/eikenhouten salontafel/porseleinen vaas is de andere niet. Met wat goedkopere gitaren zie ik het probleem niet. Waarin verschilt een massaproduct als een, noem maar een dwarsstraat, Mexicaanse Fender of een Gibson uit de Faded serie van een willekeurig ander (organisch) massaproduct?

paulusdeBKB
29 september 2007, 22:36
Gitaren zijn NIET massaproductie maar serieproductie. Er worden niet zoveel gitaren gemaakt als, laten we zeggen, harde schijven. De bouwtoleranties zijn dan ook minder precies dan die van producten die in (veel) grotere series worden gemaakt. Ook aan een fabrieksgitaartje zit nog behoorlijk wat handwerk.

Behalve exemplarische constructieproblemen (die vaker voorkomen dan je denkt!) zijn er ook exemplarische bonussen te verdienen: bodies die net effe uit een beter stukkie hout zijn gesneden en daardoor beter klinken, halzen die perfect kwartiersgezaagd zijn, extra mooie toetsen etc.

Conclusie: altijd een gitaar proberen voordat je hem koopt.

AutoStatic
29 september 2007, 22:43
Dus er is geen kwaliteitscontrole voordat een gitaar de fabriek uitgaat? Wat voor tolerantie wordt er gehanteerd? En ik had het over organische massaproducten, dus juist niet over dingen als harde schijven, mp3 spelers, laptops en wat dies meer zij.

paulusdeBKB
29 september 2007, 22:55
Ik heb geen idee wat de toleranties zijn, ik heb geen gitaarfabriek. Natuurlijk is er kwaliteitscontrole, maar die wordt ook maar gedaan door mensen. Deze mensen kijken of een gitaar goed stemt en niet te zwaar speelt, maar een hals met dood plekje komt er gewoon doorheen, zo blijkt uit de collectie van elke muziekwinkel.

Eko
29 september 2007, 23:06
Een massaprodukt als een gitaar voldoet aan de eisen die de opdrachtgever er aan geeft. Stratmodel in een paar kleuren. De maten kloppen en er zitten de juiste hoeveelheid snaren op. Alle gekheid op een stikje , maar zo gaat het vaak wel. Op een beurs werden mij dit soort gitaren aangeboden vanuit China. Welke naam wil je er op? Welke kleur? Hoeveel?
Voor een budgetgitaar kan ik de stelling nog wel volgen. Voor 110 euries een gitaar met kabel, versterker en band.....probeer maar eens kwaliteit te leveren!
Het probleem met een houten instrument is dat elk instrument echt net iets anders is. We hebben voor de lol al eens een stel gitaren naast elkaar getest. Zelfde bouw ( merk) model, kleur , afwerking, electronica en toch zat er fractioneel verschil tussen de twee. In klank dan. Hoe het komt? Joost mag het weten , de nerf die net iets gunstiger loopt in een hals of body......zeg het maar.
Ik weet dat bij strats er betere zijn uit 2 delen( body) en mindere uit 3 of 4 delen. Een sunburst bestaat bijna nooit ooit meer dan 2 delen. Ik heb volle kleuren gezien uit 3 delen die vol stonden van de filler omdat er een deel gewoon slecht was. Weggooien van mindere delen hout kennen de grote merken niet. Of zou jij geld uit het raam mikken? Dit soort dingen worden gewoon naar de grote ketens verkocht. 10% korting er af en vertellen dat je die gewoon via het internet kunt verkopen aan mensen die ze toch niet controleren voor de koop.
Ik heb bij een hele grote zaak al eens acoustische gitaren zitten testen voor een koop. 5 gitaren op een rij. Zelfde type , kleur enz. Nieuwe snaren er op van hetzelfde merk en dikte.
2 waren slecht , 2 matig en maar 1 zeer goed. Kostprijs per stuk, op dat moment bijna 4000,-. Dacht je nu echt dat de 4 mindere terug gingen naar de fabriek aan de andere kant van de plas? Aanbieding van maken en dumpen via het net dus.

RolandT
30 september 2007, 11:03
Het is wiskundig duidelijk dat online winkels vaak heel wat goedkoper zijn dan de lokale gitaarwinkel, dat dit komt omdat ze "minder goede kwaliteit" gitaren verkopen geloof ik niet. Winkels als Thomann zouden niet lang bestaan als ze geen goede kwaliteit zouden geven.

Ieder zijn mening, maar ik geloof niet in het 'internet kopen is gevaarlijk' verhaal. Zolang men de koper kan "bang maken" voor internet, kan men de winst in de lokale winkel hoog houden (hun goed recht natuurlijk, ik zou net hetzelde doen :sneaky:

AutoStatic
30 september 2007, 11:08
Het probleem met een houten instrument is dat elk instrument echt net iets anders is. We hebben voor de lol al eens een stel gitaren naast elkaar getest. Zelfde bouw ( merk) model, kleur , afwerking, electronica en toch zat er fractioneel verschil tussen de twee. In klank dan. Hoe het komt? Joost mag het weten , de nerf die net iets gunstiger loopt in een hals of body......zeg het maar.
Iemand die een budget of midrange gitaar koopt, zal die dat fractionele verschil echt horen?

Ik weet dat bij strats er betere zijn uit 2 delen( body) en mindere uit 3 of 4 delen. Een sunburst bestaat bijna nooit ooit meer dan 2 delen. Ik heb volle kleuren gezien uit 3 delen die vol stonden van de filler omdat er een deel gewoon slecht was. Weggooien van mindere delen hout kennen de grote merken niet. Of zou jij geld uit het raam mikken? Dit soort dingen worden gewoon naar de grote ketens verkocht. 10% korting er af en vertellen dat je die gewoon via het internet kunt verkopen aan mensen die ze toch niet controleren voor de koop.Geldt dat ook voor Teles? Ik heb een sunburst standard en die bestaat uit 3 delen. En dat is echt geen slechte gitaar. Mijn Yamaha SG2000 bestaat zelfs uit 5 delen, en dat is ook geen slechte gitaar. Het aantal delen waaruit een gitaar bestaat zegt naar mijn idee niet veel over de kwaliteit van een gitaar (tenzij een gitaar uit MDF of multiplex bestaat natuurlijk, of 20 delen oid).

Ik heb bij een hele grote zaak al eens acoustische gitaren zitten testen voor een koop. 5 gitaren op een rij. Zelfde type , kleur enz. Nieuwe snaren er op van hetzelfde merk en dikte.
2 waren slecht , 2 matig en maar 1 zeer goed. Kostprijs per stuk, op dat moment bijna 4000,-. Dacht je nu echt dat de 4 mindere terug gingen naar de fabriek aan de andere kant van de plas? Aanbieding van maken en dumpen via het net dus.Hiermee spreek je jezelf tegen, net hoorde je tussen een aantal identieke elektrische gitaren weliswaar een fractioneel verschil en nu zijn de verschillen een stuk groter. En ik wil wel weten om welk merk het dan gaat hier, als die een ISO keurmerk of ander kwaliteitswaarborg hebben dan moet dat zo snel mogelijk van ze worden afgenomen.
Ik ben nog niet overtuigd. Ik denk dat voor budget en midrange gitaren je best online kunt shoppen.

AutoStatic
30 september 2007, 11:14
Het is wiskundig duidelijk dat online winkels vaak heel wat goedkoper zijn dan de lokale gitaarwinkel, dat dit komt omdat ze "minder goede kwaliteit" gitaren verkopen geloof ik niet. Winkels als Thomann zouden niet lang bestaan als ze geen goede kwaliteit zouden geven.

Ieder zijn mening, maar ik geloof niet in het 'internet kopen is gevaarlijk' verhaal. Zolang men de koper kan "bang maken" voor internet, kan men de winst in de lokale winkel hoog houden (hun goed recht natuurlijk, ik zou net hetzelde doen :sneaky:Online winkels zijn goedkoper omdat ze met minder winkeloppervlak en personeel meer kunnen verkopen. En inderdaad, als ze rukkwaliteit zouden leveren hadden zouden ze geen bestaansrecht meer hebben.
En dat bangmaken voor internet, mensen vullen wel overal hun mailadres in, hebben "ineens" virussen op hun PC en check voor de grap eens http://www.internetoplichting.nl. Maar online winkelen, nee, dat zou onveilig zijn http://gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_hand.gif

Kaboemba
30 september 2007, 12:29
Voor 10 tot 15% duurder ga ik zeker bij de winkel kopen.

Helaas is het verschil wel is veel meer.

Eko
30 september 2007, 13:38
Als je mij aanhaalt doe het dan goed of lees beter. In het eerste stuk ging het over een electrisch gitaar. Het tweede gedeelte had ik het over een acoustische gitaar. Een reden dat een body uit meer delen slechter zou zijn ligt in het feit dat meerdere delen iets stijver zouden moeten zijn. Resoneren wordt zo lastiger. Is geen wet van Meden en Perzen maar gaat in het grootste deel van de gevallen wel op.
Het merk acoutische gitaren was trouwens Gibson.

Wizz
30 september 2007, 14:12
Er zitten wel degelijk ook bij low-budget en middenklasse-gitaren grote verschillen tussen het ene en het andere exemplaar. Het is grappig dat Autostatic nou net de Gibson Faded als voorbeeld neemt, want daarvan cirkuleert een uitmuntend exemplaar onder Gitaarnet-leden, ik geloof dat íe nu bij Chris Winsemius is. Regelmatig zie ik bij het andere voorbeeld, de Mex-Fender, toevallige uitschieters met zwaar gevlamde- of Birdseye nekjes, perfekt kwartiers- of juist dosse gezaagde nekken, maar met een beetje zoeken vind je er hoe dan ook één die net iets meer "De Vibe" heeft (voor jou, ook nog subjektief !) dan de andere exemplaren.

Wizz

MurphyFan
1 oktober 2007, 08:04
Hartelijk dank beste gitaarnetters, de meningen zijn redelijk verdeeld blijkbaar. Doch denk ik dat het idd het beste is om gewoon bij de gitaarboer "om de hoek" te kopen dan online. Je weet maar nooit... als er wat mis is.. verzendingskosten e.d, verzekeringen voor onderweg etc.. én natuurlijk kan je vooraleer te kopen wel eens testen. Ik kocht bij Piens een Taylor Big Baby (waar ik al héél wat plezier aan beleefd had). In de meeste webwinkels staat die net geen 500 euro. Bij Piens betaalde ik er 560€ voor. Da's dus ruim 10% duurder.... maar goed, als er wat werk aan is, kan ik er gewoon opnieuw mee bij Piens.

Nu was ik zaterdag voormiddag bij een kleine gitaarwinkel in mijn stad, om een dunner plectrum te kopen. Verteld die man me "Straks gaan de telefoontjes gaan rinkelen, mensen bij piens of keys bellen me wel eens om betere prijzen te bekomen, ze weten dat ik 20% onder de piens-prijzen ga. Een fender van 1000€ bij Piens lever ik namelijk aan 800€." :sssh:

hmmm... best interessant, en dat winkeltje is dan nog eens op 1km van mijn deur. ;) :G

Wizz
1 oktober 2007, 14:31
"Straks gaan de telefoontjes gaan rinkelen, mensen bij piens of keys bellen me wel eens om betere prijzen te bekomen, ze weten dat ik 20% onder de piens-prijzen ga. Een fender van 1000€ bij Piens lever ik namelijk aan 800€."

Ik neem alles terug wat ik gezegd heb, koop online ! Veel betrouwbaarder dan koekebakkers die dit soort onzin uitkramen.

Wizz

cardinal
1 oktober 2007, 20:19
Effecten, koffers, snaren etc haal ik online (en ook wel bij de winkel, die moeten blijven bestaan en als we er nooit iets kopen...). Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eel af en toe een gitaar. Maar die toch meestal na bespelen bij een dealer of particulier.

En amps altijd bij de winkel of particulier (na proberen).