PDA

View Full Version : emg 85 combi met emg singlecoils



meul
28 september 2007, 09:32
Ik heb een tijdje geleden een zakkwild setje gescoord.
deze zijn ingebouwd in een iba prestige 2550e waar oorspronkelijk een h-s-h setup in zat.

bij mij zit nu de 85 in de brug, mid = dummy, hals = 81.
die 81 in de hals zit niet zo op zijn plaats. ik ben nu een beetje aan het nadenken over 2 singlecoils in de mid en hals positie voor de brown en sparkle sounds

iemand misschien ervaring met combinaties van de 85 hum, en aktieve singlecoil emg's?

Van Dattum
28 september 2007, 10:55
Ik heb zelf 2 gitaren met een EMG HSS opstelling.
Een '89 Fender Strat+ met 89-SA-SA (89 is een 85 met een extra SA in 1 behuizing, waardoor je ook singlecoil kunt schakelen op die positie). Klinkt heerlijk, mooie vette leadsound met de 89 en een lekker helder geluid uit de SA's. Heel geschikt om met een chorusje aan te kleden!
En ik heb een Bailey zelfbouw met een Steve Lukather set. Dat is helemaal geweldig.... Bij de brug een 85 en een SA met extra windingen in het midden en bij de hals. Het volumeverschil tussen de humbucker en de sc's is hierdoor minder en de sc's klinken wat vetter. Vooral het halselement klinkt als een klok!

meul
28 september 2007, 11:40
oke dan, de sa dus wat jouw betreft. heb jij een standaard 5 standen switch gebruikt?

Van Dattum
28 september 2007, 11:50
Yep, gewoon een 5-standen Strat switch.

Ik vind persoonlijk de sc's (worden trouwens SLV's genoemd) in de Steve Lukather set nog iets lekkerder klinken. Nadeel is dat die sc's niet los te krijgen zijn, maar alleen als pre-wired slagplaat (de SL20 set).
De "gewone" SA's klinken ook prima, maar iets dunner.
Je zou kunnen overwegen om je 85 te verkopen en om een compleet setje aan te schaffen (een 85/SA/SA, 89/SA/SA of de SL20), dan krijg je het hele spul inclusief potmeters, schakelaars enz. en kun je met een minimum aan zelf knutselen de boel monteren.
Kijk ook ff op www.emginc.com (http://www.emginc.com), daar kun je alles vinden.

Succes!

meul
28 september 2007, 12:50
hoi,

Met het sleutelen word ik geholpen, dit gaat wel lukken hoor. ik ga ook proberen 2 singe's 2de hands op de kop te tikken. bovendien moet ik toch even goed gaan nadenken over het hoe en wat omdat ik nu gekozen heb de toonregeling er uit te laten omdat deze iets gain wegsnoepte. dus het word hoe dan ook prutsen, zelfs met een kant en klare set. toch ga ik ff kijken bij jouw link wat er allemaal voor hande is.

bedankt voor je reaktie!

orreltak
28 september 2007, 18:43
ff uit nieuwsgierigheid.hoe klinkt die 85 in de bridge?t.o.z van de 81

meul
28 september 2007, 20:32
ff uit nieuwsgierigheid.hoe klinkt die 85 in de bridge?t.o.z van de 81

je moet wel in acht nemen dat de 2550 erg dun klinkt vanzichzelf.
hierdoor heb ik ook voor de 85 gekozen.

het verschil in mijn gitaar is dat de 81 welliswaar voor metal slag wat gelikter klinkt maar ook veel vlakker is en minder body heeft. voor solo vond ik het een ramp. hij pikt minder goed de pinches op en de aanslag is minder goed te horen. wel veel sustain maar net iets te veel naar mijn smaak. veel sustain is niet altijd per defenitie ook handig. de 85 heeft iets meer passive feel qua sound en speeleigenschappen.

verder luister ik ook niet alleen wat de gitaar los doet maar test ook in muziek.
de 85 bleef gewoon beter overeind in MIJN recording setup.

Dark_Tranquillity
28 september 2007, 22:18
Tip: Zakk Wylde set, die ik zelf ook heb zegt nadrukkelijk: 81 for bridge position, and 85 for neck position.

Conclusie: wissel de elementen eerst maar eens om, en lul dan verder! :)

Van Dattum
28 september 2007, 22:54
Is een veelgehoorde klacht dat de 81 in de brugpositie erg 'metal' is met veel squeals en een enorme bak sustain (voor de metalgitarist geen klagen natuurlijk :rockon: ).
Ik heb laatst op dit forum ergens gelezen (weet niet meer waar) dat men de Zakk Wilde set expres omkeerde, dus 85 bij de brug en 81 bij de hals. En met schijnbaar goed resultaat!
De 85 is wat meer allround rock, iets warmer. Voor gitaristen buiten de metalscene misschien een betere keuze....

meul
28 september 2007, 23:39
Tip: Zakk Wylde set, die ik zelf ook heb zegt nadrukkelijk: 81 for bridge position, and 85 for neck position.

Conclusie: wissel de elementen eerst maar eens om, en lul dan verder! :)

Nou, kijk, de enige werkelijke conclusie die ik durf te maken, zelfs na het eindeloos wisselen van de twee elementen in beide posities, is dat jij te snel conclussies maakt :)

meul
28 september 2007, 23:54
Is een veelgehoorde klacht dat de 81 in de brugpositie erg 'metal' is met veel squeals en een enorme bak sustain (voor de metalgitarist geen klagen natuurlijk :rockon: ).
Ik heb laatst op dit forum ergens gelezen (weet niet meer waar) dat men de Zakk Wilde set expres omkeerde, dus 85 bij de brug en 81 bij de hals. En met schijnbaar goed resultaat!
De 85 is wat meer allround rock, iets warmer. Voor gitaristen buiten de metalscene misschien een betere keuze....

zakk speelt op een enorm dik stuk hout, waarschijnlijk compenseert dit perfect het relatief lage lowend karakter van de 81. daarom benadrukte ik ook dat ik met een basswood body zit die niet bepaald bekend staan om hun te veel aan laag. hier zullen meer mensen tegen aangelopen zijn. de 85 klinkt niet perse warmer vind ik overigens maar ik begrijp goed wat je bedoeld.

Ibanez RuleZ
29 september 2007, 00:04
zakk speelt op een enorm dik stuk hout, waarschijnlijk compenseert dit perfect het relatief lage lowend karakter van de 81. daarom benadrukte ik ook dat ik met een basswood body zit die niet bepaald bekend staan om hun te veel aan laag. hier zullen meer mensen tegen aangelopen zijn. de 85 klinkt niet perse warmer vind ik overigens maar ik begrijp goed wat je bedoeld.


ga toch stiekem maar eens kijken op de warmoth site. qua toonkarakterastieken zit basswood/lindehout tussen mahony en alder in, aan de warme kant. somehow roept iedereen elkaar na dat ibanezjes RG dun klinken enzo, natuurlijk het is geen les paul; heeft ook minder hout, terwijl het niet helemaal correct is. steve vai speelt op JEMS die ook van basswood zijn en ik hoor weinig klachten over gebrek aan lowend in zijn geluid.

Harrald

Luke-wannabe
29 september 2007, 00:13
Nou, volgens mij zijn die JEM's toch echt Alder hoor!

meul
29 september 2007, 01:16
ga toch stiekem maar eens kijken op de warmoth site. qua toonkarakterastieken zit basswood/lindehout tussen mahony en alder in, aan de warme kant. somehow roept iedereen elkaar na dat ibanezjes RG dun klinken enzo, natuurlijk het is geen les paul; heeft ook minder hout, terwijl het niet helemaal correct is. steve vai speelt op JEMS die ook van basswood zijn en ik hoor weinig klachten over gebrek aan lowend in zijn geluid.

Harrald

ik heb het niet over warm, bovendien, wat is de def van warm? ik heb de 85 achter geplaatst omdat hij meer low-end heeft meer bass dus. dit gaat over de eigenschappen van element en staat dus los van de basswood discussie. eigenlijk heb ik als ik zelf ga luisteren ook niet zo veel te maken met wat de publieke opinie vind of wat er op papier staat maar alleen met mijn eigen oren. ik kan me voorstellen dat iemand met een gitaar uit het apen orkest van V&D zeer in zijn nopjes zal zijn met het laag van een iba 2550 maar ik heb 20 jaar op een charvel model 6 gespeeld, ik kan je garanderen dat deze veel en veel meer laag heeft dan mijn huidge ibanez. ik praat uit eigen ervaring. ik miste dat in de ibanez en hierdoor was de 85 voor mij persoonlijk een logische keuze.

Van Dattum
29 september 2007, 10:26
Het apenorkest van de V&D! :seriousf: :seriousf: :seriousf: Dat is een tijd geleden!

Ik denk overigens dat je gelijk hebt. Een 'lichtgewicht' gitaar als een 2550 uitrusten met een 81 bij de brug is wellicht wat teveel van het goede....
Ik zit zelf niet zo in de metal/prog-scene, meer in de 'gewone'(hard)rock en gebruik een 85 icm een mahoniebody, geeft een groots en warm (in mijn oren) geluid.

Ibanez RuleZ
29 september 2007, 11:04
Nou, volgens mij zijn die JEM's toch echt Alder hoor!

die witte wel. de zwarte niet (77).

meul
29 september 2007, 11:22
Het apenorkest van de V&D! :seriousf: :seriousf: :seriousf: Dat is een tijd geleden!



Die gasten waren zwaar de baas! , mijn hele spaarvarken werd er wekelijks in omgekeerd :cooler:

bass blom
29 september 2007, 11:27
voor wie ze niet kent :D

http://www.cubra.nl/edschilders/aapjesV&D560.jpg

meul
29 september 2007, 11:36
voor wie ze niet kent :D

http://www.cubra.nl/edschilders/aapjesV&D560.jpg

WOW!!! yes yes yes!!! :) thanks man!!!