PDA

View Full Version : Intonatieprobleem?



Nobilta
27 september 2007, 23:31
Ik heb een nieuw setje (D'Addario EXL110) snaren op mijn gitaar (Jackson Kelly KE3) laten leggen maar ze klinkt niet meer zoals voordien. Ik weet niet welke snaren er voordien oplagen omdat ik ze tweedehands gekocht heb en ik er nu zelf voor de eerste keer andere laat opleggen. Het probleem is nu dat bij de eerste snaar het geluid duidelijk wegvalt ter hoogte van de 12de fret en het erger wordt naarmate je naar de 13de, 14de enz gaat. Bij de 18de fret heb ik echt helemaal geen klank meer en vanaf de 19de is het dan weer terug in orde. De 2de snaar heeft daar ook minder klank maar niet zo erg als bij de eerste snaar. Moet ik deze gitaar laten intoneren of is het iets anders?
Laat maar horen.

Nielsje
27 september 2007, 23:36
Lijkt mij dat je bolling van je neck anders is geworden. Intonatie heeft meer te maken de zuiverheid van het geheel.

druk ff je snaar in bij de 1e en laatste fret, en kijk eventjes vlug hoe de snaren over je toets lopen. Als ze min of meer de fretten aanraken, dan lagen er voorheen dikkere snaren op, en trekt de hals het nu naar achteren.

www.donhofstee.nl

hier vind je info over het afstellen. Het kunnen uiteindelijk meerdere dingen zijn, maar op het moment gok ik op de halspen. Misschien moet je je fretten ook wel laten vlakken..

Als je het zelf niet aandurft (en dat kan ik wel begrijpen) zoek dan een gitaarboer op die er even voor je naar kijkt, en het eventueel voor je verhelpt.

Nobilta
28 september 2007, 14:36
"druk ff je snaar in bij de 1e en laatste fret, en kijk eventjes vlug hoe de snaren over je toets lopen. Als ze min of meer de fretten aanraken, dan lagen er voorheen dikkere snaren op, en trekt de hals het nu naar achteren."


Dit heb ik gedaan maar daar was niets mis mee. Maar...
Ik heb de hals nogeens goed bekeken en daar zit het probleem dus. De hals draait in de lengte scheef door zijn as, als je begrijpt wat ik bedoel. Zoals een spiraal maar dan natuurlijk niet zo erg. Dus als je vanaf de body naar de kop kijkt dan draait de hals lichtjes rechts om zijn as. Ik kan er geen foto bij plaatsen want ik heb geen digitaal toestel. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Moet dit d.m.v. de halspen opgelost worden?

pol
28 september 2007, 15:59
binnenbrengen bij een goeie gitaartechnieker. bv, www.rrshop.be of www.guitargear.be (dichter in de buurt voor je), is normaal wel dadelijk opgelost door wat bijregelen aan de halspen.

al lijkt het me wel straf dat de hals gedraaid is, da's niet normaal.

als je dit zelf wil doen, draai niet te veel ineens, kwartslag per keer, en geef het hout de tijd om te werken.

lees anders ook eens wat rond op www.jemsite.com en www.projectguitar.com, daar vind je hopen uitleg hierover.

Nielsje
28 september 2007, 16:07
"druk ff je snaar in bij de 1e en laatste fret, en kijk eventjes vlug hoe de snaren over je toets lopen. Als ze min of meer de fretten aanraken, dan lagen er voorheen dikkere snaren op, en trekt de hals het nu naar achteren."


Dit heb ik gedaan maar daar was niets mis mee. Maar...
Ik heb de hals nogeens goed bekeken en daar zit het probleem dus. De hals draait in de lengte scheef door zijn as, als je begrijpt wat ik bedoel. Zoals een spiraal maar dan natuurlijk niet zo erg. Dus als je vanaf de body naar de kop kijkt dan draait de hals lichtjes rechts om zijn as. Ik kan er geen foto bij plaatsen want ik heb geen digitaal toestel. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Moet dit d.m.v. de halspen opgelost worden?

Auw, je hals is dus blijkbaar getordeerd.
Naar een gitaarbouwer/hersteller brengen. Als het niet zo erg is, kunnen ze het er wellicht wel uit krijgen. In ieder geval niet aan je halspen draaien, daarmee stel je alleen de bolling in.

DeiDRagonas
28 september 2007, 16:40
oei, getordeerde hals is wel minder. Hoop maar dat t niet te erg is.
Idd niet zelf aan pielen, gewoon even wegbrengen. Met kloten aan de intonatie of halsbolling ga je t toch niet oplossen dan.

R.

Nobilta
28 september 2007, 17:39
Zelf aan prullen ga ik zeker niet doen. Kan ik hem ook niet gewoon bij een winkel in de buurt binnendoen? Ik zal morgen wel eens bij Music Maestro in Turnhout langsgaan en vragen of ze het goed kunnen herstellen.
Hoe komt het eigenlijk dat een hals tordeerd na het hersnaren?

Nobilta
28 september 2007, 18:54
Ik heb een mail gestuurd naar Rik's Rockshop met m'n gitaarprobleem dus ik wacht af wat hij te vertellen heeft.

G.G.
28 september 2007, 20:46
Je moet hem echt NIET naar een muziekwinkel brengen, maar je moet naar een bouwer gaan. De muziekwinkel stuurt je gitaar ook door naar een bouwer, en dan ben jij het directe contact kwijt, en je betaalt nogeens de tussenpersoon.

Als ie echt getordeerd is, dan is er eigenlijk maar 1 (dure) oplossing:

Frets verwijderen, toets vlakken, opnieuw radiussen en herfretten (en bij esdoorn opnieuw lakken)(reken op > 300 euro)

pol
28 september 2007, 22:18
absoluut, goeie gitaartechs hebben de meeste winkels niet.
maar het lijkt me sterk dat die hals getordeerd is, is misschien gewoon gezichtsbedrog.

Speulert
29 september 2007, 06:23
en je hebt nieuwe snaren er op LATEN zetten?
Nou lekker dan als je je plank dan terug krijgt met getordeerde hals.
Als dit echt het geval is zou ik toch even " vrolijk"terug gaan naar degene waar je die snaren erop hebt laten zetten.Want dat moet dan een flink ruige manier van snaren verwiselen zijn geweest.


succes

DeiDRagonas
29 september 2007, 07:53
Dat staat er echt idd.. hihi, las er de eerste keer overheen. Maar wtf is dat all about dan? Je snaren LATEN verwisselen? Lijkt me btw toch sterk dat je hals tordeert door het verwisselen van de snaren trouwens. Ja, tenzij je hem tijdens het wisselen van de snaren ook nog eens ff flink aan je trekhaak van je auto hangt en twee rondjes binnenstad rijdt. Maar dat doe ik maar zelden moet ik zeggen..

Nielsje
29 september 2007, 10:07
Theoretisch gezien zou je hals kunnen torderen als op de ene zijde van je hals de snaren een hogere kracht leverden dan aan de andere zijde. Maar lijkt me stug dat het hout dat niet kan hebben. Bovendien zou zoiets dan zeer geleideljik gaan.

gewoon dus naar een goeie bouwer o.i.d.

pol
29 september 2007, 12:16
ik vermoed toch dat het eerder gezichtsbedrog is, waarschijnlijk is het simpelweg de bolling van de hals die niet goed is, zo snel torteerd een gitaarhals toch niet.

daarbij, er zijn toch genoeg snarensetjes op de markt die een hoge spanning op de dikke snaren geven dan de dunne, zoals die heavy top/skinny top setjes, of nog erger, dat zack wylde signature setje, en dat geeft ook geen problemen.