PDA

View Full Version : Hellap! over opnamen



Linbaard
27 september 2007, 19:18
Ik heb een helehoop topics doorgelezen op het forum maar ik ben nog steeds niet veel wijzer geworden :(.

Ik wil graag opname apparatuur kopen maar omdat ik niet op mijn kamer ga opnemen wil ik het liever zonder pc kunnen doen. Ik heb al gezocht op internet en heb dit gevonden:

http://www.tonika.nl/shop/Default2.asp?groep=High%2Dtech%2FStudio&subgroep=Recorders&aanduiding=Recorders

Het is de 2e: Boss Br1200 Cd

Ik zie daar staan dat hij een 40gb hardeschijf heeft. En één of andere COSM microfoonmodellen? Is het dus mogelijk met dit apparaat om op te nemen, op cd of de hardeschijf en dan ook misschien meteen afspelen als ik bijvoorbeeld nog monitors erbij koop?

Of kan/moet ik apart een microfoon erbij kopen en dan bij het drumstel of de gitaar versterker hangen en deze dan te verbinden met dit apparaat?

Alvast bedankt.

bass blom
27 september 2007, 19:21
microfoonmodellen..
simulaties dus, je prikt je gitaar erin en dat ding simuleert dat hij met een mic is opgenomen.
mics moet je er los bij kopen.
let wel op, 2 sporen simultaan.. ja kan dus maar 2 sporen/dingen tegelijk opnemen.
geen 3 4 5.. 12 etc..

Linbaard
27 september 2007, 19:26
microfoonmodellen..
simulaties dus, je prikt je gitaar erin en dat ding simuleert dat hij met een mic is opgenomen.
mics moet je er los bij kopen.
let wel op, 2 sporen simultaan.. ja kan dus maar 2 sporen/dingen tegelijk opnemen.
geen 3 4 5.. 12 etc..

1 Spoor is 1 instrument? Sorry, misschien stomme vraag maar ik weet dus niet wat sporen nou zijn :)

En is de kwaliteit beter als ik een microfoon er los bij koop?

The Lo Lands
27 september 2007, 19:34
Ik heb een helehoop topics doorgelezen op het forum maar ik ben nog steeds niet veel wijzer geworden :(.

Ik wil graag opname apparatuur kopen maar omdat ik niet op mijn kamer ga opnemen wil ik het liever zonder pc kunnen doen. Ik heb al gezocht op internet en heb dit gevonden:

http://www.tonika.nl/shop/Default2.asp?groep=High%2Dtech%2FStudio&subgroep=Recorders&aanduiding=Recorders

Het is de 2e: Boss Br1200 Cd

Ik zie daar staan dat hij een 40gb hardeschijf heeft. En één of andere COSM microfoonmodellen? Is het dus mogelijk met dit apparaat om op te nemen, op cd of de hardeschijf en dan ook misschien meteen afspelen als ik bijvoorbeeld nog monitors erbij koop?

Of kan/moet ik apart een microfoon erbij kopen en dan bij het drumstel of de gitaar versterker hangen en deze dan te verbinden met dit apparaat?

Alvast bedankt.
Als je drums wilt opnemen heb je toch op zijn minst 8 ingangsporen nodig waarmee je tegelijker tijd kan opnemen. Deze machine kan maar 2 sporen opnemen en voor een meerprijs heb je bijvoorbeeld de Yamaha AW1600 met 8 ingangen (XLR en jacks) en heeft daarnaast een USB functie voor als je besluit op een externe computer e.d. gaat afmixen.

Je hebt inderdaad naast de recorder een set monitoren nodig en microfoons om het een en ander op te nemen. Hierbij een link naar de Yamaha AW1600 voor 859 euro bij Feedback YAMAHA AW1600 (http://www.feedback.nl/?id=55&b=CAW1600&a=&treeID=)

Zelf heb ik de Yamaha voor mobiel gebruik en ben er nog steeds zeer over te spreken!

Linbaard
27 september 2007, 19:39
Ah allemaal heel erg bedankt voor de reacties :). ook lekkere snelle reacties!

Dus ik heb nodig om op te nemen?:

-monitoren
-dat yamaha apparaat waar ik ook mijn gitaar in kan pluggen
-microfoon om het acoustisch drumstel op te nemen?, of heb ik dus 8 microfonen nodig? Slik....

The Lo Lands
27 september 2007, 19:39
1 Spoor is 1 instrument? Sorry, misschien stomme vraag maar ik weet dus niet wat sporen nou zijn :)

En is de kwaliteit beter als ik een microfoon er los bij koop?
Een spoor is inderdaad 1 audio-track. Drums kun je bijvoorbeeld met 8 microfoons (1 voor de snare, 1 voor de bass, 3 voor de toms etc.) heel goed opnemen op 8 sporen. Uiteindelijk als je alle instrumenten (sporen) hebt opgenomen kun je deze afmixen naar 1 stereo audiotrack voor verdere mastering e.d. Even kort uitgelegt :)

The Lo Lands
27 september 2007, 19:44
-microfoon om het acoustisch drumstel op te nemen?, of heb ik dus 8 microfonen nodig? Slik....
Voor het opnemen van drums heb je inderdaad 8 mics nodig (kan ook met minder maar dat geeft uiteindelijk minder controle over het drum- en totaal geluid in je eindmix!). Gelukkig zijn er voor drums microfoonsetjes op de markt welke scherp van prijs zijn en een redelijk goed resultaat geeft. Laat je hiervoor tevens bij een Feedback of andere muziekwinkel goed informeren!!

Linbaard
27 september 2007, 19:46
Ah heel erg bedankt voor de antwoorden !

Het is me nu een stuk duidelijker waar ik naar op zoek ben :)

STW
27 september 2007, 19:52
als je heel goed bent met het plaatsen van de mics, een goede ruimte hebt en de juiste microfoons kan je ook drums opnemen met 2 a 3 mics.. maar dan heb je zoals lo lands al zei wel minder controle. even een snare harder zetten is dan lastig.

googlen op bijvoorbeeld 'recording drums' kan je ook een hoop info verschaffen

The Lo Lands
27 september 2007, 19:53
Ah heel erg bedankt voor de antwoorden !

Het is me nu een stuk duidelijker waar ik naar op zoek ben :)
Ga niet meteen kopen maar laat je door meerdere mede-muzikanten en muziekwinkels adviseren. Misschien zijn er meerdere oplossingen en producten voor jouw specifieke wensen! Succes.