PDA

View Full Version : Visual Sound 1Spot=half/half...



Speeddemon
27 september 2007, 18:47
Heb sinds gister een Visual Sound 1Spot, welke ik gekocht heb voor mijn kleine pedalboard; een Ibanez Tonelok koffertje, met daarin een Boss CE-2 (MIJ, long-dash, blacklabel), Boss GE-7 (MIJ) en een Ibanez DE-7 (MIC; 2e versie dus). Hierin zitten ook 2 vakken (ongeveer 20 x 5,5cm per vak) en een kabelgoot voor een daisychain.

Nu gebruikte ik voorheen een 300mA Skytronic gestabiliseerde adapter, maar dat ding past niet in één van die vakken, en moest ik apart (in gitaartas/koffer) meenemen. Daarnaast gebruikte ik dezelfde adapter ook op m'n grote 'thuis' pedalboard en ik werd het loshalen etc. een beetje beu. Daarnaast zat er ook niet een hele lange kabel aan die adapter. Nu dus de 1 Spot, welke 1700mA levert bij 9V, met wel een flink lange draad eraan en een haaks plugje, wat niet los kan komen! (een ander punt is dat die algemene adapters een plugmaat hebben van 5.5/2.5mm, terwijl de gangbare effectenstandaard 5.5/2.1mm is. M.a.w., het male 'pieletje' van een pedaal-DC jack of van een daisychain input is kleiner dan het female 'gat' van de connector van de Skytronic adapter, en kan daardoor ook sneller losschieten.

De 1Spot heeft dat probleem dus gelukkig niet meer. So far so good...

In tegenstelling tot de gebruikelijke grote adapters met een trafo erin, is de 1 Spot een geschakelde voeding, dus kleiner. Ik had in het verleden echter 2x een geschakelde voeding bij een electronicazaak gekocht, om te proberen met mijn effectpedalen, en deze gaven beide een zeer hoge fluittoon (lang niet zo hard als je gitaarsignaal, maar wel degelijk hoorbaar en zeer storend!), dus sindsdien was ik een beetje terughoudend geworden met dergelijke voedingen. Echter, de positieve verhalen rond de 1Spot gaven me voldoende vertrouwen, dat deze die 'whine' niet had.

En inderdaad, hij stoort niet op die manier. Maar wat enkele a/b-checks wel duidelijk maakten, is dat ie toch iets meer brom genereert of doorlaat, dan m'n gestabiliseerde Skytronic adapter.
Ik heb hem op 2 verschillende punten ingezet;
voor de pre-amp effecten (5-Daisychain met een Tech21 Killer wail wah, HWA Mini A/B Box, Korg DT-7 Tuner, Boss BD-2 BluesDriver en DOD 250 RI (modded/TB) ) van mijn grote pedalboard, EN voor het Ibanez koffertje, wat ik in serie aan m'n grote pedalboard heb gehangen.

In beide gevallen was het bromniveau ietsje hoger dan met de Skytronic en dit was het duidelijkst bij de pre-amp effecten, aangezien dat gain/boosts zijn.

Later op de avond had ik met m'n band een auditie, waarbij ik voor het eerst m'n Engl Invader 100 op oorlogssterkte (Master op 1,5 à 1,8 :seriousf: ) kon testen. Hierbij had ik het Tonelok koffertje in de FX-Loop gehangen, welk gevoed werd met de 1Spot. Nu geen problemen, geen extra brom/ruis en die noisegate van de Engl deed z'n werk voor z'n eigen gain-ruis.

Ik heb nu bij 1 van de 2 vakken in het Tonelok koffertje nog een stukje uitgesneden (soort dik schuimrubber), zodat de 1Spot er liggend in kan. Nu heb ik alles bij elkaar in een uiterst handzaam koffertje. :satisfie:

Conclusie: ben je bang dat je extra brom/ruis krijgt, test/vergelijk de 1Spot eerst met een niet al te dure gestabiliseerde adapter (ik geloof dat ik voor de 300mA Skytronic 13,95 kwijt was, en voor de 1000mA versie 16,95. De 1Spot kostte me 24,90 bij Musicstore in Duitsland. )
Het is bij mij i.i.g. set-up afhankelijk gebleken, maar z'n handzame formaat, degelijke draad en plug wegen voor mij genoeg op tegen evt. bijwerkingen.

rhcp_schipper
27 september 2007, 18:55
Bij music all in, kost de de 1 spot maar €22.50! Beter dan uit duitsland halen, en je betaalt gen verzendkosten!

Heb er gisteren zelf ook nog een besteld!

http://www.musicallin.nl/online_winkel/gitaar_en_toebehoren/adaptorsonderdelen_buizen/visual_sound_1_spot_adaptor

Groeten

Speeddemon
27 september 2007, 18:57
Aangezien ik voor alle zooi samen (hoes voor m'n Engl 4x12, Gripmaster, div. snaren, zooi Neutrikpluggen, etc.) meer dan 100 euro kwijt was, was verzenden ook gratis.

Maar die prijs is erg scherp idd.

rhcp_schipper
27 september 2007, 19:00
Aangezien ik voor alle zooi samen (hoes voor m'n Engl 4x12, Gripmaster, div. snaren, zooi Neutrikpluggen, etc.) meer dan 100 euro kwijt was, was verzenden ook gratis.

Maar die prijs is erg scherp idd.


oooh oke, maar ik dacht ik zeg het even. Kan altijd van pas komen, niet dan! :)

Speeddemon
27 september 2007, 19:02
oooh oke, maar ik dacht ik zeg het even. Kan altijd van pas komen, niet dan! :)
oh absoluut! Iedereen die er nu 1 zou willen kopen, zou wel gek zijn hem ergens anders te halen, aangezien ze toch geen verzendkosten rekenen.
(of er moet ergens in de kleine lettertjes staan dat minimumbestelbedrag >25 euro moet zijn, maar dan koop je er een paar plectra of een setje snaren bij, ja tôg, nie dan? :satisfie:

Mr.Bluesbreaker
27 september 2007, 19:08
Goed dat je zo'n onderdeel toch kritisch omschrijft Remco.
Heb zelf ook een onespot, na de standaard Ibanez en Boss adaptors te hebben versleten. Heb dus niet echt een adapter shootout kunnen houden.:D

Toch ben ik ook wel gesteld op zo weinig mogelijk bijgeluiden qua brom en ruis.
Maar wat mij opviel is dat (vooral de ibanez) adaptors vaak stuk bij mij gingen waar het kabeltje overliep in dat dikke blok zegmaar. Tot 3 keer toe, niet echt hufterproof. Mijn onespots (heb er 1 op reserve maar mijn 1e wil maar niet stuk:D) doen dat dan weer niet.

Nocki
27 september 2007, 21:42
ja. ben er zelf ook blij mee. ik heb er 1 in mn rack hangen die mn engl midi pedaal en engl midi switcher schakelen en ik verwacht er ook nog mn draadloos mee te kunnen voeden! scheelt toch weer lekker! daarnaast heb ik er ook 1 waar ik het byoc pedal board (in aanbouw maar de 15 pedalen zijn op de afwerking (water slide decal) na af)mee ga voeden werkt fantastisch!

nocki erg blij!