PDA

View Full Version : een silverface champ blackfacen



stinkhippie
27 september 2007, 16:37
Heeft iemand een Silverface Champ wel eens geblackfaced, en zo ja hoe dan wel? Klinkt het werkelijk beter?

Antoon
27 september 2007, 17:19
??

De normale SF champs zijn precies hetzelfde als de BF modellen.. Een BF klinkt ook niet beter in mijn ervaring

stinkhippie
27 september 2007, 19:00
dat zou best kunnen, maar kheb ergens gelezen dat een champ wel te biasen is op een dergelijke manier zodattie eerder overstuurd.

PeeVee
27 september 2007, 20:44
Fender Champ is cathode biassed, ookwel "self biassed" genoemd. De ruststroom is ingesteld middels een vaste kathode weerstand en staat doorgaans meestal te heet dan te koud. Volume gewoon opendraaien dan gaat ie vanzelf wel over de rooie ;-)

Antoon
27 september 2007, 22:19
Wat je ook kunt doen is de boel ombouwen tot tweed 5F1 specificaties. Is weinig werk, je hoeft alleen de toonregeling te bypassen en de NFB te verminderen. Je kunt het altijd terug veranderen als je het niks vindt. De SF Champ is een goed klinkende versterker maar al die beroemde opnames die met een "Fender Champ" gemaakt zijn, zijn opgenomen met de tweed Champ. Ik heb een 5F1, een BF en een SF. De 5F1 klinkt bijna als een metal-versterker door alleen het volume voluit te zetten. De BF en SF gaan dan alleen een beetje grommen.

stinkhippie
28 september 2007, 12:47
wat voor speaker zit daar eigenlijk in zo'n tweed?
Ik heb er nu een jensen speaker in zitten. Is een eminence een betere keuze?
Ik wil niet vervelend zijn, maar zou je wat specifieker kunnen zijn over je technische tips? Of weet je misschien een handige link?
Ik heb er nu een 12at7 in gezet, maar ik merk weinig verschil.

bedankt

Chris Winsemius
3 oktober 2007, 19:48
Qua circuit is er eigenlijk maar 1 verschil: condensator tussen rooster (ingang) eindbuis en massa bij de silverfaces, maakt de klank zeer subtiel ietsje warmer.

De blackfaces en vroege silverfaces hadden 'n andere baffleboard-constructie, betere projectie en 'n wat strakker laag daardoor.

Hele vroege blackfaces hadden wat lagere spanningen, 'n tweed heeft 'n nog wat lagere spanning (naast ander circuit) en de meeste silverfaces hebben behoorlijke hoge spanningen voor "zulke circuits".

Ik hoop dat deze info 'n beetje helpt.