PDA

View Full Version : Korg DT-10 vraagje



Izegrim
27 september 2007, 15:08
Sinds een jaar of twee gebruik ik een Korg DT-10 tuner en dat bevalt me eigenlijk heel goed. Mijn gitaren zijn op dit moment in C gestemd en heb daarom de instellingen naar flat 4 gezet zodat ik gewoon EADGBE kan stemmen op de tuner. Nu gebruik ik het ding vaak tussendoor om even te stemmen dus zit er een batterij in die ook mijn instellingen bewaart.

Nu gebruik ik met oefenen en live de tuner met een 9V adapter. De batterij laat ik er gemakshalve altijd in zitten. Nu vraag ik me af of de batterij ook enigszins leeg raakt als ik een adapter er aan heb hangen. Iemand een idee?

Izegrim
27 september 2007, 15:12
http://img460.imageshack.us/img460/1041/naamloosci5.jpg

Zo hee... dat werd tijd!! :seriousf:

dml
27 september 2007, 15:15
Ja, die loopt leeg. Ik heb 'm ook, jaartje geleden gekocht, verse batterij erin en vanaf het allereerste moment alleen maar gebruikt met een adapter. Van de week heb ik 'm van m'n board afgehaald en de batterij gecheckt: helemaal leeg, zelfs met de tong tegen de polen (GEIL!!) voelde ik 0 komma nix.

Izegrim
27 september 2007, 15:25
Ah... Wekt bij mij een nieuwe vraag op. Heb je niet eens per ongeluk de adapter eruit gehaald of uitgeschakeld terwijl je gitaarsnoer nog in de tuner zat? In de veronderstelling dat ie toch uit staat? Dan gaat ie zeker leeg.

Mitch
27 september 2007, 15:26
Normaal gesproken wordt de batterijvoeding kortgesloten als er een adapter inzit. Zat die DT10 dan wel gewoon constant met een kabel in de inputjack, dml ?

dml
27 september 2007, 15:55
Zat vast op mijn board, dus zowel kabel in in- als output, alsmede het adapterstekkertje altijd ingeplugd. Dus batterijvoeding werd ten alle tijde onderbroken, ook al kreeg hij geen spanning van de adapter.

Kim Wilson
27 september 2007, 15:58
Was het wel een gewone batterij? Geen oplaadbare, bedoel ik? Oplaadbare batterijen hebben de eigenschap om leeg te lopen zonder dat ze gebruikt worden.

q-elvis-p
27 september 2007, 16:00
Zat vast op mijn board, dus zowel kabel in in- als output, alsmede het adapterstekkertje altijd ingeplugd. Dus batterijvoeding werd ten alle tijde onderbroken, ook al kreeg hij geen spanning van de adapter.

Wordt toch alleen onderbroken wanneer je input eruit is of dat er stroom op staat? Wanneer je de stroom eraf haalt en de input aangesloten laat, loopt toch gewoon leeg?

dml
27 september 2007, 16:01
Nee, Duracell Procell, dus niet de minste.

dml
27 september 2007, 16:03
Wordt toch alleen onderbroken wanneer je input eruit is of dat er stroom op staat? Wanneer je de stroom eraf haalt en de input aangesloten laat, loopt toch gewoon leeg?

Nee. Als de adapter ook ingeplugd is, ook al staat er geen spanning op, wordt de batterij onderbroken. Probeer het zelf maar eens bij een willekeurig pedaal.

Izegrim
27 september 2007, 16:06
Net geprobeerd maar m'n DT-10 blijft gewoon aan als ik de adapterplug erin steek. En die heb ik niet in het stopcontact natuurlijk. ;)

q-elvis-p
27 september 2007, 16:07
Nee. Als de adapter ook ingeplugd is, ook al staat er geen spanning op, wordt de batterij onderbroken. Probeer het zelf maar eens bij een willekeurig pedaal.

klopt niet hoor, hij blijft gewoon op de batterij werken. ik heb het net geprobeert met mijn korg dt10

q-elvis-p
27 september 2007, 16:07
Net geprobeerd maar m'n DT-10 blijft gewoon aan als ik de adapterplug erin steek. En die heb ik niet in het stopcontact natuurlijk. ;)
haha grappig hier het zelfde

Mitch
27 september 2007, 16:28
Nee. Als de adapter ook ingeplugd is, ook al staat er geen spanning op, wordt de batterij onderbroken. Probeer het zelf maar eens bij een willekeurig pedaal.
Huh ? Dan zou de opheffing van batterijvoeding mechanisch moeten zijn en dat is -ie niet.
Adapter erin zonder stroom: batterij wordt niet overruled en loopt dus leeg als er iets in de input jack zit geplugd.
Adapter erin met stroom: batterijvoeding wordt onderbroken.

Ik heb nu even niet specifiek een DT10 voor mijn neus, maar zo is het meestal geregeld.

dml
27 september 2007, 16:34
Hahaha, inderdaad. Ik ga het strax direct proberen!!
Ik hou jullie op de hoogte, ervan uitgaande dat ik mezelf voor m'n kop kan slaan........(ik ben niet eens blond)

dml
27 september 2007, 16:42
Huh ? Dan zou de opheffing van batterijvoeding mechanisch moeten zijn en dat is -ie niet.
Adapter erin zonder stroom: batterij wordt niet overruled en loopt dus leeg als er iets in de input jack zit geplugd.
Adapter erin met stroom: batterijvoeding wordt onderbroken.

Ik heb nu even niet specifiek een DT10 voor mijn neus, maar zo is het meestal geregeld.

Opheffing van batterijvoeding in een pedaal is (bijna) altijd mechanisch. De adapteringang werkt net als een geschakelde jack: steek je er geen plug in, dan worden twee contacten mechanisch met elkaar verbonden d.m.v. een lipje. Steek je d'r een plug in, wordt het lipje weggeduwd waardoor het contact onderbroken wordt.

Nocki
27 september 2007, 16:52
Leuk topic dit!

dml
27 september 2007, 16:59
En ook zo snel!!

Izegrim
27 september 2007, 17:30
Nou, het is nog even wachten op de techneut die uitsluitsel kan geven. Speedy misschien? DH? Het zweet staat me in de handen.

dml
27 september 2007, 18:26
Okay, daar ben ik weer, met een rode plek op m'n voorhoofd. 8)
De andere DT-10-bezitters hebben gelijk.
Zodra je de adapterspanning eraf haalt, maar je laat alle pluggen erin zitten, dan schakelt hij gewoon over op batterijspanning en loopt dus leeg.

Speeddemon
27 september 2007, 18:56
Okay, daar ben ik weer, met een rode plek op m'n voorhoofd. 8)
De andere DT-10-bezitters hebben gelijk.
Zodra je de adapterspanning eraf haalt, maar je laat alle pluggen erin zitten, dan schakelt hij gewoon over op batterijspanning en loopt dus leeg.
Interessant!

Het voordeel van deze manier is natuurlijk dat ie gewoon lekker blijft werken, mocht je zanger over je power-snoer struikelen ofzo. Maar dan zit er misschien ergens een flip-flop schakelingetje, relais, diode, weet-ik-het, die dus de batterij pas 'overrulet', zodra ie langs 'de andere kant' stroom krijgt.

Izegrim
27 september 2007, 19:52
Ja, is dat ook zo? Moet het zo zijn dat als de adapter werkt, de batterij met rust gelaten wordt? Dan zou ik dus theoretisch meer dan een jaar met één batterij kunnen doen als ik een paar keer in de week m'n gitaar inplug, stem en weer uitplug en met oefenen en on stage een adapter gebruik. DAT is wat ik wil weten eigenlijk.

Nielsje
27 september 2007, 19:56
Interessant!

Het voordeel van deze manier is natuurlijk dat ie gewoon lekker blijft werken, mocht je zanger over je power-snoer struikelen ofzo. Maar dan zit er misschien ergens een flip-flop schakelingetje, relais, diode, weet-ik-het, die dus de batterij pas 'overrulet', zodra ie langs 'de andere kant' stroom krijgt.

ja klopt. Als je de adapter d'r in duwt, duurt het heel even voordat ie um oppakt. tja..

Maar goed, dat van je zanger die je power snoer wegrukt, werkt toch niet. Goed, m'n tuner werkt nog wel, maar al m'n andere sounds zijn foetsie!

Speeddemon
27 september 2007, 21:01
Maar goed, dat van je zanger die je power snoer wegrukt, werkt toch niet. Goed, m'n tuner werkt nog wel, maar al m'n andere sounds zijn foetsie!
true. :chicken:

Daarom ben ik ook zo blij dat m'n FX-loop voetschakelbaar is. Bakkie met effecten met 2 korte patchkabels ACHTER de versterker, alleen een footswitch (Engl Z-9) voor m'n knar, en een degelijke stereo jackkabel. Als de zanger DIE eruit loopt, valt m'n sound niet weg, maar blijf ik op 't zelfde kanaal spelen.