PDA

View Full Version : Gitaar zonder floyd rose



ibbie
27 september 2007, 14:59
Hallo gitaarhelden,
Ik zit sinds een weekje in een nieuwe band, waar de zaken ook eindelijk eens serieus aangepakt worden (jullie kennen het probleem van passiviteit in bandjes waarschijnlijk ook wel). We hebben echter een breed scala aan muziek (verschillende metalstijlen) gekozen als uitgangspunt waarbij we dus ook veel willen verschillen van stemmingen. Ik heb momenteel de beschikking over een Bo-El mc-6 en een Ibanez RG 1550, maar beide hebben een floyd rose en aangezien we zeker 4 verschillende stemmingen willen gebruiken wordt me dat een te groot karwei wat betreft verstemmen, wat een klotewerk is met een floyd.

Kortom:
Ik ben dus op zoek naar een metalgitaar met vaste brug. Daar is echter zo'n enorm aanbod van dat ik jullie hulp nodig heb.

Mijn eisen:
- snelle hals (Ibanez RG like.. eigenlijk kan ik niet meer zonder)
- stratocaster model
- in ieder geval een humbucker in de brugpositie + passieve pick ups (EMG's vind ik 3 keer niks)
- prijscategorie: tot 600 euro, tweedehands is ook top.

Ohja, ik speel over een Peavey 5150 combo en de stijlen gaan varieren tussen heavy/thrash en death/black. Aardig verschillend dus.

Epic
27 september 2007, 15:21
..een breed scala aan muziek (verschillende metalstijlen)..
beetje een contradictie ?

jimihattricks
27 september 2007, 15:33
zoiets?

RG321MH
http://www.ibanez.co.jp/products/images/eg/m/RG321MH_WK_1P_02.gif

wel mss ff de pickups upgraden..

Dark_Tranquillity
27 september 2007, 15:52
beetje een contradictie ?

Wat flauw weer...

Misschien een Jackson Dinky uit de MG serie, echt een scheurijzer!

http://jacksonguitars.com/products/search.php?partno=2910101505

http://jacksonguitars.com/products/prod_images/guitars/2910101505_md.gif

Ik meen dat ze er ook zonder EMG's waren, maar die kan ik zo snel even niet vinden.

Ibanez RuleZ
27 september 2007, 15:54
misschien ff bij de ESP LTD modelletjes kijken. MH400 non trem miss tweedehands, of anders een nieuwe MH250 non trem.

in de 400 zit alleen jammergenoeg voor jou EMGs. vind het wel coole plankjes die ze hebben, vooral de hogere serie. voor mij zit er ook een nieuwe plank aan te komen en als ik een strikt metalplank had gewild, dan was het wel zoiets geworden, maar mijn eisen zijn meer veelzijdigheid (wordt dus een ibanez rgtje). specs vind ik best ok als ik ze zo zie.

vind dat iig voor wat ik nu hoor wat je wensen zijn een goede optie.

http://images4.thomann.de/pics/prod/169740.jpg
de mh250

http://images4.thomann.de/pics/prod/169742.jpg
de mh400

harrald

ibbie
27 september 2007, 16:03
beetje een contradictie ?
metal = muziek
van heavy tot aan death tot aan thrash = een breed scala.

Misschien lijkt het allemaal wat betreft de benodigde gitaar redelijk op elkaar, maar we gaan niet alles te letterlijk nemen.

ibbie
27 september 2007, 16:06
Die jackson + ltd's zien er erg goed uit in ieder geval. Alleen jammer van de EMG's inderdaad, maar als ik me niet vergis zijn veel LTD modellen ook met passieve elementen verkrijgbaar gewoon.

Ik zat zelf ook misschien aan een Charvel te denken, wat dachten jullie daarvan?

happynjitram
27 september 2007, 16:27
geen stratocaster, maar ga voor een iceman!

Kaïn
27 september 2007, 16:44
Een Bo~el met een vaste brug :p?
Nja serieus, probeer het inderdaad eens bij de jackson en ESP/LTD's. Niets mis mee. Wat ik me afvraag is alleen wat je tégen EMG's hebt? Veel metalgitaristen zweren erbij namelijk.

The_Darkness
27 september 2007, 16:45
Ik heb zelf een backstop in mijn ibanez js1200 laten zetten.
Je kan deze vastzetten zodat je alleen nog maar duikvluchten met je trem kan maken. Dus als je hem in een andere stemming zet gaat je floyd niet nar achteren hellen.

Het is natuurlijk wel leuker om nog een gitaar te kopen maar dit is een oplossing die goedkoper is.

r33n
27 september 2007, 17:16
Schecter?
iig wel moeilijk te krijgen hier, maar prima prijs/kwaliteit verhouding, en ze scheuren (althans de mijne)

Vonk
27 september 2007, 17:25
Jackson DK2T
Brug: SD JB
Nek: SD Jazz

Ik heb hem. Kostte 575 euro, alleen als je hem moet laten bestellen duurt het maanden.
Snelle hals, perfecte kwaliteit. Eigenlijk alles wat je zoekt!

marter544
27 september 2007, 17:28
Schecter?
iig wel moeilijk te krijgen hier, maar prima prijs/kwaliteit verhouding, en ze scheuren (althans de mijne)

Idd even naar Schecter kijken, misschien een 2e hands C-1 (nieuw zijn ze rond de 700-800 dacht ik), anders een 006 ofzo. Ze hebben ze hier bij American Guitarstore maar das nogal een eind rijden voor jou..

Arvoitus
27 september 2007, 17:33
Jackson!!!
- Snelle neck
- Seymour duncan all the way
- 2x Humbucker

Jackson Dinky DK2T
Jackson Soloist SL2HT

Of anders:
Dean Vendetta 4
Schecter C-1

Ibanez RuleZ
27 september 2007, 17:37
Die jackson + ltd's zien er erg goed uit in ieder geval. Alleen jammer van de EMG's inderdaad, maar als ik me niet vergis zijn veel LTD modellen ook met passieve elementen verkrijgbaar gewoon.

Ik zat zelf ook misschien aan een Charvel te denken, wat dachten jullie daarvan?


waar haal jij een hartail charvel vandaan? oude charvels (de model serie en de serie met 650xl) zijn erg goed trouwens, de mijne was dat iig wel.

harrald

ibbie
27 september 2007, 18:54
Een Bo~el met een vaste brug :p?
Nja serieus, probeer het inderdaad eens bij de jackson en ESP/LTD's. Niets mis mee. Wat ik me afvraag is alleen wat je tégen EMG's hebt? Veel metalgitaristen zweren erbij namelijk.

Ik vind passieve pu's veel minder eentonig en vind de bottom van een high output passieve pu ook lekkerder klinken. EMG's hebben hun voordelen, maar ik ga toch liever voor een seymour duncan sh-6 of een dimarzio superdistortion/evolution bijvoorbeeld.


Die Bo~El met vaste brug zou perfect zijn ja, maar iets te prijzig en kan ze tweehands niet vinden nog :).

ibbie
27 september 2007, 18:59
Kan iemand mij wat meer vertellen over Schecter!? Ik heb er nooit van gehoord, zijn het een beetje behoorlijke dingen?

Ajox
27 september 2007, 21:04
Schecter is ZEEEEER degelijk materiaal.

Vroeger als je in een Fender costum pickups wou (dus andere dan de standaart) werd dit via schecter gedaan, nu zijn ze volledig zelfstandig.

Kijk maar naar de vele bands die voor schecter kiezen, om nu maar een van de grootste te noemen: The cure


Maar ikzelf heb een LTD mh250NT en ik moet je zeggen er zitten passieve emg's in (met split coil dus je kan ze naar enkelspoelellementen schakelen) en die scheuren echt alles kappot :p

Van clean tot insane zijn ze zalig.

Ook krijg je voor de prijs vette afwerking met oa: neck tru body, string tru body en albone inlegjes.

zeker een aanrader dus maar schecter is ook zeker ok :)

Groetjes

Jochen

tabmaniac
27 september 2007, 21:09
klopt, ik heb passieve emg's in mijn ibanez rgr 321 ex bk!
scheuren als de beste en ook heerlijk als clean:D

Daemon
27 september 2007, 21:36
Jackson is een aanrader. Die hebben lekker vlot spelende gitaartjes voor mooie prijzen. En ze zien er i.m.o. ook nog gaaf uit :)

Anders Destium
27 september 2007, 23:04
Bevalt de 5150 nog?


Volgens mij zijn er al redelijk wat opties voorbij gekomen: volgens mij is een Jackson (DKMG), LTD of een Ibanez met hardtail voor jou echt de moeite waard!

ibbie
28 september 2007, 13:51
De 5150 bevalt nog steeds fantastisch! Heerlijk apparaat blijft het.

Bedankt voor alle reacties. Ik ga me eens goed oriënteren op die LTD's en Jacksons en ook op een Schecter mocht ik er een tegen komen.

P.s. als er iemand een gitaar kwijt wil die aan mijn eisen voldoet, PM me!