PDA

View Full Version : Tele sound probleem.



Nielsje
27 september 2007, 11:00
Ik heb een probleem met een telecaster.

Niet m'n eigen, maar die van mede forumlid Lex.
Hij heeft een japanse tele, die ontzettend lekker klinkt.
Maar, het brug element is in m'n oren nogal schel, en heeft me gisteravond toch wel wat pijn bezorgd. Hoe kan je er nou voor zorgen dat het hele zooitje geen pijn doet aan je oren, maar dat je toch wel het fijne geluid behoudt?
De versterker zachter/uit zetten is natuurlijk een te voor de hand liggend antwoord, maar weten jullie wellicht wat i.c.m condensators o.i.d.?

Volgens mij gaat het 'live' allemaal via een jcm 800 of een vox ac 15. Gisteren ging het via een jazz-chorus en dat was echt te schel..

Mephistocles
27 september 2007, 11:10
Vox AC15 probleem is bekend, die is schel op zich. Ik heb van Nocki geleed dat je de master bijna helemaal open moet gooien, bass vol open en trebble bijna dicht, en je volumeknop bijna dicht. Dan heb je minder hoge tonen en veel meer bass. En oversturing klinkt ook meteen beter.

zeppo
27 september 2007, 11:17
Schel over een Jazz Chorus? Treble (en presence) misschien helemaal open?
Met een Jazz Chorus zou je toch een perfect geluid moeten kunnen krijgen lijkt mij.
Gewoon even aan wat knopjes draaien. Nu is het wel zo dat telecasters natuurlijk wat feller zijn dan bijv. een strat of LP

Rutger
27 september 2007, 11:26
En natuurlijk de toneknop op je Tele gebruiken :)

Je kunt ook het element aan de baskant wat omhoog schroeven en aan de treblekant wat omlaag, scheelt ook.

Verder inderdaad met je toonregeling spelen

Ash ketchum
27 september 2007, 12:45
Je kan ook niet de brug element gebruiken maar de middenstand. Of met de toneknop wat spelen. Verder helpt het om een amp af te stellen door met de eq te spelen. Laat anders hemzelf het geluid horen. Eerst dichtbij de amp en dan zo ver mogelijk van de amp. Het geluid is nogal anders als je recht voor de speakers luister of een stukje verder op staat.

Pepe
27 september 2007, 13:05
Hij heeft een japanse tele, die ontzettend lekker klinkt.
Maar, het brug element is in m'n oren nogal schel, en heeft me gisteravond toch wel wat pijn bezorgd. Hoe kan je er nou voor zorgen dat het hele zooitje geen pijn doet aan je oren, maar dat je toch wel het fijne geluid behoudt? ..

Ontzettend lekker klinkt maar te schel?
Hu?
Enniewee.
Heeft niks met weerstandjes te maken, een goeie tele klinkt met alles open helder met strakke bassen en rond in het hoog.
Die schelheid is meestal een combinatie van dingen maar de brug is een grote factor hierin.
Er is enorm veel geschreven over dat ding.. materialen, zadeltjes, constructie, magnetisme... en er zijn ook een hoop verschillende op de markt -Callaham en Lawrence comes to mind- die allemaal iets claimen op te lossen voor een probleem. Google zeg ik.

Mr.Bluesbreaker
27 september 2007, 13:07
Hey Niels!

Toevallig, ik heb exact dezelfde Tele als Lex. Ken hem niet persoonlijk, maar het is in ieder geval de RI '62 uit Japan, bij mij uit jan. '85.

Het halselement heb ik vervangen voor een Nordstrand Vintage Tele, en de brug PU is nog stock. Ik heb exact hetzelfde "kwaaltje". Ook een JCM 800 2203 waar de tele net niet over klinkt.

Weinig amps met de brugpickup klinken er lekker mee. Ik heb er al wel een setje 0.10 heavvy bottoms op gezet en het element bij de onomwonden snaren wat naar beneden gedraaid. Op mijn ex twin reverb en mijn huidige valvetech kan het nog wel ok klinken voor een countrysound met wel heel veel twang er in.

Toch is het voor live echt te weinig bruikbaar. De '62 RI Tele blijft mijn werkpaard waar je helemaal de pleuris uit kan slaan, zonder dat hij ontstemt.
Maar echt aangenaam qua geluid... ik zoek nog het steeds de richting van het gitaargeluid van "stil in mij" van Van Dik hout ermee op. Toch lukt dat niet.

Butcher
27 september 2007, 13:25
Je kunt de achterkant van je brug element naar beneden draaien, zodat de pick-ups schuin staat, wat veel mensen met Joe Barden pick-ups doen.

Een tweede optie die je hebt, en die veel country gitaristen inclusief mijzelf gebruiken, is om je versterker helemaal open te gooien, en het volume van je gitaar op 4-5 te zetten.

Kijk ook effe wat voor een tone pot je hebt. Als het een 500k is, vervang hem met een 250k pot. (Zelf gebruik ik 200k pots.)

Succes!

Rutger
27 september 2007, 13:34
ik zoek nog het steeds de richting van het gitaargeluid van "stil in mij" van Van Dik hout ermee op. Toch lukt dat niet.
Misschien een Strat kopen? k Dacht toch echt dat ie dat met een Strat speelt, maar kan me vergissen

Pepe
27 september 2007, 13:35
Natuurlijk, je kan je treble dichtgooien op je amp of gitaar.. dan heb je dus een schel geluid dat ook nog dof klinkt.
Je kan je pickup naar beneden draaien of schuin, dan krijg je een schel geluid dat ook nog zacht klinkt.

Mijn ervaring is dat een seventies tele en een japanse ri. niet de beste bruggen hebben voor een warm geluid. De jv tele klinkt een stuk beter dan zijn counterparts door zijn stalen/koperen constructie ipv een wazige mettalloid.

Niettemin, als het dichtdraaien van de volume en toneknob geen probleem is, is dat natuurlijk de goedkoopste oplossing. Je kan dan alleen die dingen niet meer gebruiken waarvoor ze bedoelt zijn tijdens het spelen zelf.

Rutger
27 september 2007, 13:42
Natuurlijk, je kan je treble dichtgooien op je amp of gitaar.. dan heb je dus een schel geluid dat ook nog dof klinkt.
Je kan je pickup naar beneden draaien of schuin, dan krijg je een schel geluid dat ook nog zacht klinkt.
Die mening deel ik niet. Je kunt met je tonepot net dat scherpe randje van de brugpu eraf halen, zonder dat ie dof wordt.
Hetzelfde geldt overigens ook bij het lichtelijk terugdraaien van je volumepot.

Als je je pu schuin draait, wordt idd de treble zachter en blijft de rest min of meer gelijk. Maar he dat wil je toch!

Die dingen zou ik eerst uittesten voor je overgaat tot een andere brug of pickup. Vaak kun je je gitaar in zulke opzichten al een stuk verbeteren zonder dure maatregelen te nemen.

Mijn eigen ervaring is dat de heldere brugpu uitstekend klinkt bij distortion (met de bas op m'n amp flink omhoog geschroefd), maar clean te schel klinkt. Als je dan toch je brugpu voor clean wilt gebruiken, is je toneknop een tikkie terugdraaien de meest effectieve oplossing

Pepe
27 september 2007, 13:49
Ik ben geen voorstander van een geluid uit je gitaar te moeten bewerken tot iets acceptabels.
Ik heb het over je basisgeluid zelf acceptabel te maken, een totaal andere benadering.
Dat je een toneknob hebt op een telecaster.. is dat het advies? Ik nam eigenlijk aan dat de bezitter daar wel van op de hoogte was....

Meneer I.
27 september 2007, 13:55
Anders eens een .047 cap ipv een .022 op de tonepot proberen.

Rutger
27 september 2007, 14:00
Ik ben geen voorstander van een geluid uit je gitaar te moeten bewerken tot iets acceptabels.
Ik heb het over je basisgeluid zelf acceptabel te maken, een totaal andere benadering.
Dat begrijp ik, dat is natuurlijk een goed uitgangspunt.


Dat je een toneknob hebt op een telecaster.. is dat het advies? Ik nam eigenlijk aan dat de bezitter daar wel van op de hoogte was....
Misschien wel, maar hij heeft dat zelf niet aangegeven, en je probeert iemand gewoon te helpen op basis van de informatie die hij/zij geeft. In zijn volgende reactie zal hij dus zelf wel aangeven of hij er iets aan heeft.

Iedereen spreekt natuurlijk uit eigen ervaring. Ik vind de treble-ige sound namelijk ook voordelen hebben, zoals ik al aangaf. Maar als je de brugpu veelzijdig wilt gebruiken, zijn tone- en volumeknop uitstekende en eenvoudige middelen.

Pepe
27 september 2007, 14:32
De tricky thing met een tele is..
Pas na een stuk of 10 fender telecasters stuitte ik op eentje die niet dun of ielig of scherp op de treblepickup klonk en muffig op de halspickup. Dat was een '73 tele en ik dacht.. ah, zo kan het dus ook. Mijn JV tele klinkt ook niet scherp en dun maar die speelt een beetje vals door een stevig p90 achtig middengebied wat er van nature inzit, meer broadcaster-achtig. De kunst is om een dipped mid gebied te combineren met een rond hoog, dat geldt ook voor strats trouwens. Een pickup met een pumped mids monteren helpt maar je verliest je twang en een open middengebied.

Goedkope teles kan je typisch op die -dun & scherp- kwaliteit eruit halen. Customshop teles raken hem ook niet altijd goed maar door goed toonhout, een goeie brug en pickups omzeil je veel problemen.

Ik heb zelf een '86 japanse thinline gehad. Die klonk niet dun maar rauw en een beetje schellig en die basissound veranderde niet drastisch met een fender nocaster pickup, het is gewoon inherent aan de constructie van de gitaar.

Aangezien het ondoenlijk is je hout te veranderen, een andere pup monteren niet echt de oplossing is blijft de brug over.

Je zadeltjes inwisselen voor brass, dat scheelt al een stuk. Dat is eigenlijk het verschil tussen een no/broadaster sound en de Bakersfield.

Nielsje
27 september 2007, 14:45
hm.. bedankt voor alles reacties. Ik heb flink wat opties voorbij zien komen, maar ik ben bang dat ik Lex er niet van kan overtuigen dat hij z'n brug/zadels zou moeten gaan vervangen. De optie van een condensator o.i.d. leek me wel wat hebben, dat kost geen drol en is ook weer ongedaan te maken.
Misschien moet ik Lex er gewoon van overtuigen dat z'n les paul echt veel beter een mooier klinkt :satisfie:.

EuroCinema
27 september 2007, 15:29
Ik ben geen voorstander van een geluid uit je gitaar te moeten bewerken tot iets acceptabels.
Ik heb het over je basisgeluid zelf acceptabel te maken, een totaal andere benadering.
Dat je een toneknob hebt op een telecaster.. is dat het advies? Ik nam eigenlijk aan dat de bezitter daar wel van op de hoogte was....

Dezelfde amp en gitaar kunnen verschillende klinken in verschilende akoestiek. Ik moet op het ene podium veel uit mijn amp draaien en op het andere moet er juist van alles bij. Het is echt niet zo dat er iets mis is met je set-up, als je toonregeling moet gebruiken. Veel jazzgitaristen zetten altijd de bass open en de treble dicht, ongeacht dat ze prachtige jazzgitaren hebben. Ik zou hier dus niet zo'n punt van maken en zeker geen gitaar ervoor verbouwen. Dikke kans dat je niet alleen dat schelle hoog, maar ook andere karakteristieken verandert.

Pepe
27 september 2007, 15:39
Of course, whatever works

Ik zou niet zonder volumeknop kunnen werken op een tele, die is er clean/grit balans en ook mijn toneknob gebruik ik voor hammond comping en steel swells & whistles dus die zou ik niet graag opgeven om een geluid te corrigeren.

Maar goed, wanneer je alleen gebruik maakt van pedalen dan kan dat prima.

Eko
27 september 2007, 16:17
Ik heb juist andersom gehad. Ik heb een USA reissue `62 tele die ik niet goed vond klinken over m`n Marble versterker ( met een 15 inch Eminence). Ik heb er een versterker bij gezocht met een 4 x 10 ( oude Bassman) opstelling om een feller geluid te krijgen. ( de Marble blijft no.1 voor m`n strats en Gretsch).
Nu bijt hij als een Pitbull en kan ik de versterker zelfs iets terug schroeven. Wellicht is de oplossing een keer te vinden in een speakercabinetje met een grotere speaker(s)?

polysix
27 september 2007, 21:46
Mijn tele klinkt bespeelt met het brugelement vaak niet lekker op high gain versterkers, precies de zelfde kwaal. Wat een goede oplossing hier voor is inderdaad het volume van je gitaar minderen en het volume van je versterker hoger zetten. Maar een echt goede oplossing is dit natuurlijk niet voor iedereen.

Ik denk dat je of naar een gitaar moet zoeken die overal lekker op kan klinken of een versterker met een wat warme sound.

Jim Haagmans
27 september 2007, 22:13
Het klinkt misschie niet altijd even mooi op het brugelement en thuis zou ik er ook zelden op spelen, maar in een band lijkt het me juist een heel functioneel geluid.

LaurentB
27 september 2007, 22:36
Dat soort dingen zit hem vrijwel altijd in de versterking/afstelling van de versterker.
Als dat gewoon een normale Telecaster is, geen kopie van 100 euro of zo, hoef je daar echt niet aan te gaan sleutelen.
Draaien aan de versterker tot je een ons weegt. Een Roland Jazz Chorus klinkt clean heel goed, sprankelend hoog, maar vervormd is dat wat minder, misschien is dat het probleem.
Marshalls klinken vervormd mooi maar clean weer wat zompig.

De meeste versterkers hebben zo hun typische sterke en zwakke punten.

Lexvandoef
27 september 2007, 23:08
Zo hallo, ik kom terug van een dagje A'dam en mijn tele is besproken :satisfie:, bedankt Niels.

Ik ben idd niet echt van plan nu al van pickups/brug te wisselen. Je kan natuurlijk in het algemeen belang van de band en jouw gehoor een setje puckips sponsoren :cooler: (Vroeg je daarom of ik nog wat nodig had van Newtone?)

Anyway, volgens mij lag het ook voor een groot deel aan de versterker, treble en high treble stonden rond de 12/1 uur, maar ik stond nogal naast de amp en de bassist zat op/voor mijn amp dus ik hoorde nogal niet veel, foutje natuurlijk. En er zitten net nieuwe, nogal blikkerig klinkende d'addario's op.

Was mijn lead sound in bottle of jesus niet beter dan? Dat was gewoon op het neckelement.

Maar goed, live gaatie over een AC15 en een JMP 2203, ik heb mijn OD pedaaltje nog niet binnen :chicken:, dus moet ik even moeilijk doen.

@Niels, ik ga morgen mijn les paul even naar Sander de Gier brengen, voor het feedbackprobleem, en om mijn elementen te laten afstellen en de binding te laten fixen. Als dat opgelost is gebruik ik hem live.

Nog meer tips om onze Niels van hoofdpijn te ontdoen, ik heb mijn pu's al aangepast.

Nielsje
27 september 2007, 23:32
Zo hallo, ik kom terug van een dagje A'dam en mijn tele is besproken :satisfie:, bedankt Niels.

Ik ben idd niet echt van plan nu al van pickups/brug te wisselen. Je kan natuurlijk in het algemeen belang van de band en jouw gehoor een setje puckips sponsoren (Vroeg je daarom of ik nog wat nodig had van Newtone?)

Anyway, volgens mij lag het ook voor een groot deel aan de versterker, treble en high treble stonden rond de 12/1 uur, maar ik stond nogal naast de amp en de bassist zat op/voor mijn amp dus ik hoorde nogal niet veel, foutje natuurlijk. En er zitten net nieuwe, nogal blikkerig klinkende d'addario's op.

Was mijn lead sound in bottle of jesus niet beter dan? Dat was gewoon op het neckelement.

Maar goed, live gaatie over een AC15 en een JMP 2203, ik heb mijn OD pedaaltje nog niet binnen , dus moet ik even moeilijk doen.

@Niels, ik ga morgen mijn les paul even naar Sander de Gier brengen, voor het feedbackprobleem, en om mijn elementen te laten afstellen en de binding te laten fixen. Als dat opgelost is gebruik ik hem live.

Nog meer tips om onze Niels van hoofdpijn te ontdoen, ik heb mijn pu's al aangepast.

Hahahaha :)

Nee man, zo erg was het niet. Het was gewoon erg schel, ik stond met m'n linker oor gewoon recht voor die speakers. Gevolg is dat ik nog steeds last van m'n oren heb, omdat ik m'n doppen niet bij me had, niet praktisch!

Bij bottle of jesus had ik er geen last van, wel bij Eric's bar, dat speel je volgens mij op je brug.

Van de week ff testen met 1 oordop, zodat ik mezelf wel goed hoor, en de rest van de band dus 'door de oordop'.

Heb je trouwens al een AB voor je amps? heb er nog wel een liggen die je voor een lief prijsje mag over nemen :). Heb vandaag trouwens nog wat gesoldeerd aan m'n pedaaltjes, kijken of je het verschil ziet donderdag 8-)

BTW, ik ga binnenkort wat GFS-jes bestellen, als jij ook nog wat wil van guitar fetish...

Lexvandoef
27 september 2007, 23:38
@Niels, wanneer ga je bestellen? Ik PM je er wel over.

Nielsje
27 september 2007, 23:41
@Niels, wanneer ga je bestellen? Ik PM je er wel over. msn? Maar daar komen we wel uit :)

Mitch
28 september 2007, 10:09
Er is al een hoop voorbij gekomen, maar de eerste dingen waar ik aan denk:
-tonepot beter gebruiken
-vintage brug
-Nordstrand pups. Als je toch nog naar De Gier gaat kun je daar zeker nog eens naar vragen. Heb ze uiteindelijk ook in mijn Tele gezet en ze ronden het hoog nét op de goede manier af. Nog steeds open en helder, maar nergens schel. Yummie !

Rutger
28 september 2007, 12:12
Nog een ingeving: een equalizer? Boss GE7 bijvoorbeeld

Butcher
28 september 2007, 14:24
Een Boss GE-7 is een vereiste voor iedere gitarist. Een ander idee dat ik had was: kijk effe wat het ohmage van de speakers in je versterker is. Ik heb een tijdje op een paar Dr. Z amps gespeelt, en eentje, de Maz 38 Sr. had een 16ohm Celestion G12H30. Waanzinnig met een Strat, maar met een Telecaster kon je glas doorsnijden. Ik heb hem vervangen met een 8ohm Greer Special design, en dat maakte een groot verschil.

Lexvandoef
28 september 2007, 14:48
Een Boss GE-7 is een vereiste voor iedere gitarist. Een ander idee dat ik had was: kijk effe wat het ohmage van de speakers in je versterker is. Ik heb een tijdje op een paar Dr. Z amps gespeelt, en eentje, de Maz 38 Sr. had een 16ohm Celestion G12H30. Waanzinnig met een Strat, maar met een Telecaster kon je glas doorsnijden. Ik heb hem vervangen met een 8ohm Greer Special design, en dat maakte een groot verschil.

Je gooit er ook gelijk een andere speaker in, ik denk dat het daar meer mee te maken heeft.

Maar goed, eerst maar eens mijn les paul strijdklaar maken voordat ik met mijn tele aan de slag ga. Ik heb trouwens ooit een equalizer gehad, maar dat vond ik op de een of andere manier niks, het ging een beetje kunstmatig klinken.

hubert
28 september 2007, 14:50
In mijn tele zaten 1 Mega ohm potmeters. en hij klonkt erg schel pieperig ed.
nadat ik de potmeters had vervangen door 250 Kohm was het probleem direct weg.

ik heb mij laten vertellen dat bijna alle tele's met deze 1 M ohm geleverd worden.

Daar zal ik het dus eerst zoeken.

Lexvandoef
28 september 2007, 15:00
In mijn tele zaten 1 Mega ohm potmeters. en hij klonkt erg schel pieperig ed.
nadat ik de potmeters had vervangen door 250 Kohm was het probleem direct weg.

ik heb mij laten vertellen dat bijna alle tele's met deze 1 M ohm geleverd worden.

Daar zal ik het dus eerst zoeken.

Ook de oudere teles of alleen de nieuwere? Ik heb die van mij nog niet zo lang maar hij komt wel uit '86. Een japanner.

drap
28 september 2007, 15:39
Gewoon andere elementen naar smaak inpleuren joh. Zoals je weet heb ik dezelfde tele, maar dan van '85 en ik vond de elementen nog minder dan die in een ouwe Mexicaanse Standard tele van me zaten. Setje Bare Knuckles erin en ik ga als een speer (spreekwoordelijk dan).

edit: Dat gejank en gepiep had ik ook met de originele elementen. Nu dus niet meer.

nopster
28 september 2007, 15:53
Ik zou eerst eens de pickup wat zakken en kijken of je een positief verschil merkt. Anders een andere tonecap (eens 22?) en desnoods andere pots. (van 250K)
Het is veel goedkoper dan onmiddelijk andere pickups te kopen die mss het probleem niet gaan verhelpen.

hubert
29 september 2007, 03:36
Ook de oudere teles of alleen de nieuwere? Ik heb die van mij nog niet zo lang maar hij komt wel uit '86. Een japanner.

mijn tele is uit 2001.
Ik weet dus niet of die van jouw het ook heeft.
Op zich moet je het kunnen aflezen op de potmeter wat er in zit.
ik zou daar beginnen. Is goedkoper dan nieuwe elementen.

Nielsje
29 september 2007, 10:02
hm..


Tja, als lex er echt aan wil gaan sleutelen (voor mij :hippie:) dan moet ie maar een keertje hier langs komen. Ik heb nog wel wat condensators en potmeters liggen, kunnen we toch een beetje experimenteren. Tele elementen heb ik zo niet op de stapel..