PDA

View Full Version : Jullie favourite DAW?



Azrael
27 september 2007, 00:36
Kom op! Voor mij....

1. Ableton Live
Hele fijne interface die erg makkelijk en snel werkt voor software synth en loopbased werk. Niet de meest handige voor audio opnames al kan het prima. Ikzelf ben hier nu mee de Trance aan het ontdekken. Best lastig nog hoor..het lijkt makkelijker dan het is. Er zijn mensen die loop-based een volledige eenmansband neerzetten met dit programma!
2. Logic 8
Ziet er echt fantastisch uit en lijkt me een hele fijne. Ik weet nu al zeker dat ik deze als ik een eigen mac heb zal kopen in de Express versie die slecht 199 euro kost!!!! Echt geen geld voor zo'n fantastische DAW en er zit standaard al onwijs veel in. Ik heb de ballen verstand van Logic (moet er nog even een keertje serieus mee aan de slag) maar het lijkt me super.
3.Cubase (express geen versie erachter want ik vind de meeste wel prima alleen met LE kan je geen barst)
Fijne interface, wel wat onhandig op een hoop opzichten. Je raakt in Cubase redelijk snel het overzicht kwijt want de schermen vliegen soms om je oren. Kwaliteit van het pakket is goed en het werkt als een zonnetje verder maar zelf gebruik ik het weinig.
4. Garageband! Je kunt er geen snars mee (nouja das niet helemaal waar maar toch), maar het is een geweldig hulpmiddel om snel dingen op te nemen. Zie het als een ideale taperecorder op je PC die je zonder paspoes (hehe) je ideeen op de pc laat zetten.

Sonar, Adobe Audition kreeg ik kriebels van.

Kom maar op met jullie favoos!

bass blom
27 september 2007, 00:47
cubase, werkpaard.

Ic3gl0vE
27 september 2007, 01:04
Cubase, maar ik ben ook erg benieuwd naar Logic 8. Logic 5.5 heb ik eens geprobeerd en daar snapte ik èrg weinig van, maar 5.5 is natuurlijk ook wel erg lang geleden.

Cubase kan inderdaad wat onoverzichtelijk zijn soms doordat je zoveel schermpjes open hebt staan, maar ik heb 2 beeldschermen en als je dan vaste layouts opslaat kun je erg snel werken. De interne effecten van cubase vind ik wel ronduit waardeloos. Bij Logic krijg je zoveel meer en het is nog goedkoper ook (al is de hardware dan wel weer duurder). Ik hoop dat cubase goedkoper wordt nu de nieuwe Logic zo goedkoop is!

heinz3110
27 september 2007, 01:30
Tracktion. Heb ook nog Vegas , ook fijn, en retesnel qua workflow om multitrack te editen. Helaas is Vegas alleen maar audio (en video tegenwoordig, maar die versie heb ik niet )

Tracktion is erg overzichtelijk, compleet én goedkoop, en dus daarom gekocht.
(en met een boel gratis plugins )

Logic was voor mij verre van logic ,en cubase vond ik ook teveel gevroet en overlappende venstertjes. Word ik altijd erg onrustig van. Ik hou van een overzichtelijke interface met zo weinig mogelijk "clutter".

Mijn persoonlijke kijk erop, natuurlijk. Maar vind het wel belangrijk dat je je thuis kan voelen met een programma , en niet de halve tijd loopt te vloeken omdat een programma jouw "flow" niet volgt. Ok, ok, misschien ietwat te esoterisch iutgelegd :D

Azrael
27 september 2007, 01:50
Cubase, maar ik ben ook erg benieuwd naar Logic 8. Logic 5.5 heb ik eens geprobeerd en daar snapte ik èrg weinig van, maar 5.5 is natuurlijk ook wel erg lang geleden.

Cubase kan inderdaad wat onoverzichtelijk zijn soms doordat je zoveel schermpjes open hebt staan, maar ik heb 2 beeldschermen en als je dan vaste layouts opslaat kun je erg snel werken. De interne effecten van cubase vind ik wel ronduit waardeloos. Bij Logic krijg je zoveel meer en het is nog goedkoper ook (al is de hardware dan wel weer duurder). Ik hoop dat cubase goedkoper wordt nu de nieuwe Logic zo goedkoop is!

Cubase goedkoper? Naaaah.....

Logic 8 is overgens echt gaaf hoor. Stikt van de effecten ook en allemaal van echt prima kwaliteit. Jammer dat je er zo'n dure mac voor moet hebben eigenlijk.
(maar deze stiekemend draait het op zijn Sony VAIO) :satisfie:

Ic3gl0vE
27 september 2007, 01:51
Heb je OSX met alle functies werkend op je laptop?

Azrael
27 september 2007, 02:33
Heb je OSX met alle functies werkend op je laptop?

OSX 10.4.9 (didn't use the 10.4.10 update yet because this runs just fine and Leopard is comming anyhow...)
Working: Bluetooth, external screen with full accelaration, USB, touchpad, build-in audio (but I don't use it), firewire (running my Firepod on that one)
ethernet, CDrom/DVDburning etc. It's my main music workstation at the moment. All programs work 100% like they would on a normal macintosh. :hippie:
Not working :Internal laptop screen (need an NVcap value for that to work and haven't found it yet but still a major problem and the one reason I still run windows in dual boot) , internal wireless card (intel 3945 but work is in progress and you can switch it for a compatible one or use a wireless usb stick), cardbus ( the PCMIA slot, but I'll get that to work soon)

Mooie overgens van Garageband en Logic 8 is dat ze fijn samenwerken. Stel je hebt je audio opgenomen in Garageband of je hebt een leuke schets gemaakt en wilt ermee verder, dan open je hem gewoon in Logic en kun je beginnen met het echte werk. Echt ideaal! Mooiste is dat die overstap naar Logic dus echt naadloos is en dus echt een 100% copy in elk opzicht zelf het kiezen tussen de meerdere takes die je hebt gemaakt. Het is dus niet zo dat hij gewoon even simpelweg de audio en tracks inlaad. Ik vind Logic steeds gaver met de minuut worden. De interface is echt super! Dit wordt echt mijn DAW! Kopen die handel!

Raldnor
27 september 2007, 09:25
Werken met Cubase blijf ik het lekkerste vinden. Ik heb voor oefenruimte opnames een Yamaha 01X in een flightcase zitten met een laptop en een 7" touchscreen, en kan cubase vrijwel helemaal met de 01x bedienen. Geweldig :).
Als ik thuis een beetje op nieuwe stukjes zit te pielen gebruik ik meestal Tracktion; dan heb ik al die poespas niet nodig.
Vroeger werkte ik regelmatig met Cakewalk (heet nu Sonar geloof ik) en dat werkte ook best ok. Ook op aanraden van anderen wel eens geprobeerd te werken met Logic en Protools, maar dat was niet mijn ding (lees: snapte ik geen drol van).

The Lo Lands
27 september 2007, 10:24
Voor mij extern (op locatie bijvoorbeeld met band) een Yamaha AW1600 16-sporen (8-sporen op 24 bits) recorder met USB uitgang voor overzetten (en midi e.d.) naar een computer.

Voor thuis heb ik een PowerMac G5 dualcore 2Ghz met externe firewire geluidskaart (6 ins- and outs) waarop ik sinds kort Logic Studio Pro 8 op heb draaien (voorheen Logic Express 7).

Ik heb ook een tijdje Cubase gedraaid op een PC maar vind PC's wat onstabieler in tegenstelling tot bijvoorbeeld het besturingssysteem van de MAC (OSX).

duckman
27 september 2007, 10:26
Cubase 3 SX : geweldig om songs uit te werken.wave editor sucks, maar de VST(i) zijn de laatste jaren super.Favoriete plugins: EZ drummer, NI B4 II, Nomad Factory Blue verb,Anwida GEQ31V

Adobe audition: perfect om snel iets naar WAV op te nemen of te editen, gebruik ik ook om repetities op te nemen.

Sonoma riffworks: gebruik ik om ideetjes te verzinnen .Nadeel is de beperkte opties, voordeel is het snelle gemak en de loops.

Protools M-audio: deze pas ontdekt, maar ik hou het op Cubase.

Voorheen ook we leens met Acid 4 gespeeld, maar de nieuwe versie vond ik niets.

Ic3gl0vE
27 september 2007, 11:45
Azrael: tof man! Ik ben benieuwd of mijn pci-geluidskaart gaat werken in OSX. Die intelmacs schijnen geen pci poorten te hebben, dus het is afwachten of 'ie mijn kaart ziet of niet. Drivers zijn er wel gewoon van de fabrikant gelukkkig, dat scheelt al weer.

Duckman: waarom vind je de wave editor in cubase slecht? Zelf vind ik dat het timestretching idee wat makkelijker en beter mag. Ik heb een keer een demo van ableton live geprobeerd en daarin kun je echt heel erg makkelijk timingsfouten corrigeren: je pakt gewoon de maatstreep en verschuift 'm iets, het programma doet de rest. In cubase ben ik dat nog niet tegengekomen op die manier: eerst hitpoints maken, dan hitpoints goedzetten etc etc etc, dan speel ik iets liever opnieuw in want dat kost me minder tijd.


En dan nog wat: Ik ga Reaper (http://www.cockos.com/reaper/) weer eens uitproberen. Ik vind het echt knap hoe ze zo'n programma in 2 mb kunnen proppen en de interface ziet er goed uit. De beta van versie 2.0 is nu beschikbaar, die ga ik maar eens installeren.

marc_olly
27 september 2007, 12:01
Cubase SX3, by far !

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik al vanaf het Atari tijdperk met Cubase werk, dus daar zit een zekere mate van gewenning bij, maar als je eenmaal een omgeving hebt gemaakt in Cubase (dus templates) waar je mee overweg kunt, is het helemaal super.

Dan is trouwens ook gelijk het probleem van 'rondvliegende' schermen opgelost. En cubase werkt zo lekker met 2 schermen !

M.

psluijter
27 september 2007, 14:25
Na langdurig experimenteren met Cubase SX3 en Ableton Live heb ik gekozen voor de laatste. Vooral het klooien met loops ("clips") geeft een geweldige kick. En verder kan Live ook alles wat Cubase kan.
Ik werk met VST's (MIDI) en audio.
In de grote PC-bladen over DAW's, zoals Computer Music en Sound on Sound, komt Live steevast als meest veelzijdige uit de bus. Helaas is het nog steeds niet zo bekend / populair als Cubase (over de vele problemen met Cubase 4 -zie hun forum- nog maar te zwijgen...).
Bekijk de filmpjes eens op www.ableton.com

Azrael
27 september 2007, 14:42
Na langdurig experimenteren met Cubase SX3 en Ableton Live heb ik gekozen voor de laatste. Vooral het klooien met loops ("clips") geeft een geweldige kick. En verder kan Live ook alles wat Cubase kan.
Ik werk met VST's (MIDI) en audio.
In de grote PC-bladen over DAW's, zoals Computer Music en Sound on Sound, komt Live steevast als meest veelzijdige uit de bus. Helaas is het nog steeds niet zo bekend / populair als Cubase (over de vele problemen met Cubase 4 -zie hun forum- nog maar te zwijgen...)

Uh, nee Live is verre van een Cubase vervanger. Het is erg veelzijdig maar als je bij audio wilt zijn dan raad ik echt geen Live aan ook al ben ik een onwijze fan. Het is geweldig en in mijn ogen moet iedereen Live een keer hebben geprobeerd maaaaaaar...

Live kan geen maatsoorten wisselen. Iets wat extreem belangrijk is voor een hoop soorten muziek. Ook laat de geluidskwaliteit te wensen over vergeleken met Cubase. Het grootste gedeelte lost zich echter op door warp uit te zetten als je audio opneemt of om je opgenomen track op beats te zetten. Je krijgt namelijk anders rare bijgeluiden. Als je het mij vraagt.....dan is Live vooral voor live. :satisfie:

STW
27 september 2007, 15:52
cubase, omdat ik niet beter weet

ik heb ook vaker gehoord dat de geluidskwaliteit van ableton live niet geweldig is trouwens

pol
27 september 2007, 16:00
ook cubase hier, ik heb wel nooit vergeleken. doet alles wat ik moet hebben,
fijne midi editor, etc...

en de bediening is vrij eenvoudig.

de standaard vst's die erbij zitten mochten wel beter, maar die zijn er wel genoeg te vinden.

iemand goeie links naar cubase tutorials btw ?, ik heb nog een hoop te leren over al die functies.

savale
27 september 2007, 16:24
Ik heb meerdere dingen geprobeerd: met name de keuze tussen Ableton live en Cubase was het moeilijkst. Allebei had het voor en nadelen.
Uiteindelijk voor Cubase gekozen omdat het allemaal net wat vloeiender aanvoelde en voor mijn gevoel meer opties had (die ik zeker in het begin niet nodig heb, dus dan juist een nadeel is... maar met het oog op de toekomst...)

Han S
27 september 2007, 16:28
ook cubase hier, ik heb wel nooit vergeleken. doet alles wat ik moet hebben,
fijne midi editor, etc...

en de bediening is vrij eenvoudig.

de standaard vst's die erbij zitten mochten wel beter, maar die zijn er wel genoeg te vinden.

iemand goeie links naar cubase tutorials btw ?, ik heb nog een hoop te leren over al die functies.

Als je Cubase koopt krijg je de tutorial er bij, het posten van links naar illegale zooi is hier niet toegestaan.

Ic3gl0vE
27 september 2007, 17:31
Steinberg verkoopt echter ook nog enkele dvd's waarvan je kunt leren hoe je bijvoorbeeld kunt mixen in in cubase. Wizoobooks.com heeft enkele boeken over cubase die in samenwerking met Steinberg zijn gemaakt.

www.wizoobooks.com

Bouke
27 september 2007, 19:17
Sonar 6 producer edition.

duckman
27 september 2007, 20:29
knip...

Duckman: waarom vind je de wave editor in cubase slecht? Zelf vind ik dat het timestretching idee wat makkelijker en beter mag..knip.

Ik heb altijd ruzie met de interface.Bijv. zoom werkt niet zoals ik het wil. etc.
Wat ik in audition in 1 minuut doe, daar piel ik 10 minuten mee in de wave editor.
Vrooegah kon je een externe wave editor gebruiken in cubase, dat was veel handiger.

meul
28 september 2007, 00:28
ik gebruik adobe voor ispelen en afmixen, maar dit komt ook wel omdat ik al werkte op de voorloper, cool edit pro, ik ken hem intussen goed, doet wat ik wil en dan stap je niet snel over ik gebruik hiernaast wel noodgedwongen cubase voor midi troep

yhcmarc
28 september 2007, 09:19
Ik gebruik Nuendo, zo goed als het zelfde als cubase, maar draait op een of andere manier wat stabieler met mijn audiokaart. Laatst ook een keer sonar geinstalleerd, dat vond ik echt totaal niet overzichtelijk ..

Roman
28 september 2007, 20:05
Naast mijn Yamaha AW4416 gebruik ik voor het afmixen voornamelijk NUENDO.

Ben opgegroeid met Cubase (atari) en ben blijven hangen dus ;)

(nb. Nuendo is de Pro-audio broer van Cubase)

STW
28 september 2007, 20:14
ik hoor verschillende verhalen over nuendo
volgens sommigen is de engine beter dan die van cubase, volgens anderen is die hetzelfde

ik geloof dat t grootste verschil is, dat nuendo ook voor video is

glennshred
28 september 2007, 23:33
Ik heb onlangs cubase se3 gekocht na goede ervaringen met le..
een bangelijk programma vind ik.. de tuttorial demo vond ik
leuk, instrumenten klonken wat cheesy maar kwaliteit erond vond
ik prachtig, ik ga hier veel plezier aan beleven :satisfie:

hugo123
29 september 2007, 10:29
Ik gebruik nu een tijdje de nieuwe reaper 2.0, fantastisch programma hgelemaal voor freeware. Ik heb ook met cakewalk opgernomen. En vroeger op m'n windows 98 :satisfie: , had ik nog de echte E-Magic Logic voordat apple het bedrijf overnam en kwam mewt logicexpress en logic pro
maar daar kan ik nu niets meer mee. Natuurlijk bern ik begonnen met Audacity, en nu heb ik een Alesis multim ix 16 firewire aangeschaft en heb ik nu Cubase LE bij de collectie :cooler:.



hugo

Ic3gl0vE
29 september 2007, 13:43
(nb. Nuendo is de Pro-audio broer van Cubase)


Niet waar. Nuendo is gericht op filmscoring, 5.1 mixen en dergelijke. Cubase is op muziekproductie gericht. De engine is hetzelfde (zie steinberg.net).
Nuendo is niet beter of wat dan ook dan cubase, het is alleen op een andere doelgroep gericht en die extra videomogelijkheden maken het programma zo duur.

cardinal
1 oktober 2007, 20:50
cubase is prima. Sonar ook en ook ableton. Het is vaak een kwestie waar je mee begint en bekend mee raakt.

Protools is handig als je daarna met je opnames de studio in gaat, dat is wel een beetje de standaard.

Ben ooit begonnen met cakewalk/sonar en dat werkte super. Toen over op cubase en daar moest ik enorm aan wennen en mis nog steeds sommige zaken. Maar op andere fronten kon cubase weer veel meer.

Protools kon ik niet aan wennen. En logic heeft een maat van mij gekocht en die ligt nog steeds werkeloos in zijn la en werkt nu ook met cubase.

Azrael
1 oktober 2007, 22:08
Ableton Live echt niet tussen Sonar/Pro-Tools of Cubase. Ableton Live is een hele rare eend in de bijt qua DAW namelijk. Weinig met gewenning te maken. Nooit bedoeld als Cubase vervanger of lineaire DAW. Geen enkele van deze bestaande DAWs zal ooit aan Live kunnen tippen op de punten waar Live voor is bedoeld. De hele workflow is namelijk volkomen anders. Alle andere pakketten verschilen in elkaar qua functies en qua bedieining etc , maar Ableton verschilt qua workflow. Project 5 is een pakket dat wel een slag naar Ableton Live wil doen bijvoorbeeld maar heeft ook geen standaard structuur. Met Project 5 heb ik dan momenteel ook geen ervaring.

Roman
2 oktober 2007, 12:06
Niet waar. Nuendo is gericht op filmscoring, 5.1 mixen en dergelijke. Cubase is op muziekproductie gericht. De engine is hetzelfde (zie steinberg.net).
Nuendo is niet beter of wat dan ook dan cubase, het is alleen op een andere doelgroep gericht en die extra videomogelijkheden maken het programma zo duur.
Ik dacht het niet; Nuendo heeft een veel meer geavenceerd routing systeem bijvoorbeeld. Tevens inserts, studio (aux) mogelijkheden etc. De vergelijkingslijst staat wel ergens op de steinberg site.

pol
2 oktober 2007, 12:51
inserts en aux mogelijkheden heb je bij cubase sx3 toch ook ? Wat kan nuendo dan meer qua routing ?

guhlenn
2 oktober 2007, 13:29
Sonar hier. Wat zijn de voordelen van Cubase tov Sonar? (Dacht dat het nl. lood om oud ijzer was, en ik weet nu hoe Sonar werkt...)

Mark-Fryslan
2 oktober 2007, 14:33
Dat software pakket Tracktion kost 279euro heb ik gevonden op Internet. Hoe plug je de gitaar op in? Ik heb nu Riffworks van Line 6. Dat werkt samen met de Podxt. Werkt opzich ook wel leuk maar wat weining mogelijkheden voor drums. Ze zijn zelfs gestopt met de levering van andere digitale drummers.

Website bekeken en dat ziet er wel heel goed uit allemaal. Wie kan me daar nog wat meer over vertellen dat Tracktion. Is dat stukken beter dan Riffworks? En kan je dan de Podxt ook aansluiten op Tracktion?

Mark

savale
2 oktober 2007, 14:51
Het is denk ik belangrijker dat je goed met je tooling om kunt gaan. Pas als jij er goed mee overweg kan en niet echt iets mist is het de beste DAW voor jou...
Veel opties is niet voor iedereen beter.

Rutger
2 oktober 2007, 15:03
Tot nu toe veel met Logic, soms met Cubase SX.
t Is maar net wat je gewend bent, maar Logic vind ik wat prettiger voor audio

Ik zoek eigenlijk nog een licht en eenvoudig programma a la Logic, om op een wat oudere pc met M-Audio Audiophile 24/96 geluidskaart te draaien. t Is voor thuisgebruik. Het enigste wat ik ermee doe is audio-opnames maken, hoogstens 2 mics tegelijk, en hoogstens 12 kanalen afmixen en masteren. Dus een aantal effect-plugins zoals e.q., reverb, delay en compressie zijn wel noodzaak.

Aanraders?

guhlenn
2 oktober 2007, 15:38
de plug-ins zijn zwaar voor je computer, niet het host programma.

savale
2 oktober 2007, 15:47
de plug-ins zijn zwaar voor je computer, niet het host programma.

Klopt helemaal. Ik heb nu trouwens een core2duo 2,8ghz en 2gb RAM, maar als ik 3x amplitube heb draaien en 1x een drum plugin dan begint de boel al te stotteren. Ik record wel op 96khz / 24bit. Hoe doen echte producers dit? meerdere dedicated pc's gebruiken?

pol
2 oktober 2007, 15:56
je kan freeze track doen bij cubase SX als je die tracks niet meer moet bewerken, dit bespaart heel wat op processorkracht, de track wordt dan omgezeten naar een nieuwe audiofile waar alle effecten opstaan.

Zeker handig bij vsti's en plugins die nogal veel processorkracht en ram vragen.

heeft trouwens toch niet veel zin om al die plugins + vsti's real time te laten lopen.

David1223
2 oktober 2007, 16:00
Cubase SE3 is maar €139 bij Feedback.
maar wat is dan het verschil met Cubase SX3?

Azrael
2 oktober 2007, 19:34
Cubase SE3 is maar €139 bij Feedback.
maar wat is dan het verschil met Cubase SX3?

www.steinberg.net

Ic3gl0vE
2 oktober 2007, 19:56
Ik dacht het niet; Nuendo heeft een veel meer geavenceerd routing systeem bijvoorbeeld. Tevens inserts, studio (aux) mogelijkheden etc. De vergelijkingslijst staat wel ergens op de steinberg site.


De audioengine is toch echt hetzelfde hoor.

Azrael
2 oktober 2007, 20:12
De audioengine is toch echt hetzelfde hoor.

+1 Voor Ic3glOve die tenminste snapt wat een audio engine is.

The Lo Lands
2 oktober 2007, 20:23
Klopt helemaal. Ik heb nu trouwens een core2duo 2,8ghz en 2gb RAM, maar als ik 3x amplitube heb draaien en 1x een drum plugin dan begint de boel al te stotteren. Ik record wel op 96khz / 24bit. Hoe doen echte producers dit? meerdere dedicated pc's gebruiken?
Hier hetzelfde 'probleem'. Freezing is in Logic ook mogelijk en geeft daarna weer ruimte voor meerdere tracks met amplitube of GR etc. Laatst ook één nummer op 96khz / 24 bits opgenomen, gaat best goed maar je ziet wel in je CPU meter dat met zwaardere plugins hij het wel moeilijk krijgt. Logic Node biedt volgens mij ook hiervoor een oplossing (meerdere dedicated pc's dus)?!

Ic3gl0vE
2 oktober 2007, 20:31
@ savale: als je de buffer van je geluidskaart verhoogt, is het probleem waarschijnlijk opgelost. Wat geeft windows aan cpu/geheugenverbruik aan wanneer je deze plugins draait?
En heb je je audioprogramma wel op multicore staan? (!!)

David1223
2 oktober 2007, 20:41
www.steinberg.net

Daar kan ik niet echt het verschil vinden.

Azrael
2 oktober 2007, 20:42
Daar kan ik niet echt het verschil vinden.

zucht...........http://www.steinberg.net/932_1.html

savale
2 oktober 2007, 22:35
@ savale: als je de buffer van je geluidskaart verhoogt, is het probleem waarschijnlijk opgelost. Wat geeft windows aan cpu/geheugenverbruik aan wanneer je deze plugins draait?
En heb je je audioprogramma wel op multicore staan? (!!)

Ik zie de cpu wel flink pieken richting de 100 (beide cores). Ik heb verder niks gedaan in cubase wat betreft multicore instellingen. Ik ga daar zo even naar kijken. Geheugen is nog wel genoeg vrij. Latency staat wel laag (4ms).

Ic3gl0vE
2 oktober 2007, 22:39
Dan zul je je latency wat moeten verhogen waarschijnlijk. Lage latency is prettig bij monitoring en opnemen, maar bij afspelen maakt het niet zoveel uit. Veel mensen zetten hun buffer dan hoog, zodat alle plugins goed werken en er geen cpu problemen ontstaan.


Verder wordt veel gebruik gemaakt van DSP kaarten om de cpu te ontzien (UAD, powercore, Waves apa-nogwat enz.). DSP kaarten zijn wel duur. Waarschijnlijk duurder dan voor een systemlink opstelling gaan.

Azrael
2 oktober 2007, 23:14
Dan zul je je latency wat moeten verhogen waarschijnlijk. Lage latency is prettig bij monitoring en opnemen, maar bij afspelen maakt het niet zoveel uit. Veel mensen zetten hun buffer dan hoog, zodat alle plugins goed werken en er geen cpu problemen ontstaan.


Verder wordt veel gebruik gemaakt van DSP kaarten om de cpu te ontzien (UAD, powercore, Waves apa-nogwat enz.). DSP kaarten zijn wel duur. Waarschijnlijk duurder dan voor een systemlink opstelling gaan.

Powercore is erg duur. Wel schijnen de plugins goed te zijn. Maar ik denk dat ik ook liever gewoon een tweede computer aanschaf voor dat soort zaken want dan heb je waarschijnlijk meer CPU tot je beschikking dan met een 4*150mhz powercore. Wel is powercore integratie natuurlijk erg goed.

Ic3gl0vE
2 oktober 2007, 23:27
...meer CPU tot je beschikking dan met een 4*150mhz powercore.

Juist en eigenlijk vind ik dat niet kunnen van die fabrikanten. Je betaalt een hoop geld voor goede plugins die draaien op een antieke videokaart. Dat spul zou zoveel interessanter zijn als ze eens moderne hardware zouden gebruiken.

Maar ja, een tweede pc hoeft in principe alleen een moederbord met processor, wat geheugen en een (kleine) harde schijf te zijn. Voor een paar honderd euro kun je een DIKKE dedicated plugin bak maken.

Tracks freezen is echter gratis en is een stuk minder gedoe ;)

Roman
3 oktober 2007, 08:21
Betreft de audio engine van Steinberg. Deze is sinds, iirc, cubase sx2/nuendo 2 gelijkgetrokken. Bij Nuendo 3 was deze weer moderner en hebben ze later met cubase weer gelijk getrokken. Etc.

Overigs wel grappig als iemand roept dat hij/zij weet wat een audio-engine is. Ik programmeer al zo'n jaar of 20 van dat soort dingen (engines, drivers etc) en vraag me dan af wat voor "idee" iemand heeft bij dergelijke termen. :)

De feature verschillen met Cubase en Nuendo worden, zo lijkt, inderdaad steeds kleiner. Over het algemeen kun je stellen dat Nuendo een media/post production editor is terwijl Cubase, net als Nuendo, een music productie ding is. Alles wat Cubase kan, kan Nuendo ook. Omgekeerd niet.

Ik lees net op de steinberg site dat de gehele routing mogelijkheden van Nuendo (3!) ook tegenwoording zijn meegenomen in Cubase (3). Nuendo 4, however, heeft weer een nieuwe routing en automation engine welke weer een stap verder gaat dan Cubase 4 (welke eerder uitkwam dan Nuendo overigens)

Ik ben begonnen met Cubase op mijn Atari 520 back in the eighties en een jaar of 6 overgestapt naar Nuendo omdat de Audio mogelijkheden toen veel meer boden dan Cubase.
Ondertussen is dat dus redelijk gelijkgetrokken. Met het verschil dat Nuendo een meer post productie kreng is geworden waar ook Video ik kan worden bewerkt (lees: de audio die bij video hoort)

Ik vond nog dit:
http://www.planetmicro.com/Cubase_Nuendo_Comparison_Chart1.pdf

Deze lijkt redelijk up-to-date.


Overigens heb ik laatst de nieuwste Adobe Audition eens wat beter bekeken, ik was altijd een verstokt Cool-Edit-Pro fan, en moet zeggen dat deze ook steeds leukere dingen kan doen. Hoewel mixen daar nog steeds niet zo fijn in gaat als de Steinberg producten. Adobe doet leuke dingen.. hoewel. Naast het feit dat ze Synthrilium hebben overgenomen (en dus cool edit) hebben ze ook Macromedia opgekocht (dreamweaver, nog zo'n heerlijk programma).... maar goed, ik vind fotosoep ook geweldig.. viva Adobe en Steinberg zal ik maar zeggen. :)

Mark-Fryslan
9 oktober 2007, 11:42
heeft iemand ervaring met Steinberg Sequel? Ik werk nu met Riffworks maar daarbij zijn de drums erg beperkt. Ik zoek een eenvoudig programma waarbij ik snel een simpele begeleiding kan opnemen op mijn gitaar. Dus een accoordenschema inspelen en dan wat achtergrond drums. Of moet ik dan toch echt doorsparen voor de volle versie? Ik zie zo op tegen alle instellingen enz.

Mark

Ic3gl0vE
9 oktober 2007, 17:50
Is er een niet volledige versie van steinberg sequel dan? Naar mijn weten niet.
Sequel en cubase zijn niet hetzelfde overigens, mocht je dat denken.

Mark-Fryslan
10 oktober 2007, 08:37
Is er een niet volledige versie van steinberg sequel dan? Naar mijn weten niet.
Sequel en cubase zijn niet hetzelfde overigens, mocht je dat denken.
het is van dezelfde makers. Het zal wel een uitgeklede versie zijn of zoiets. Maar misschien is het ook wel heel wat anders. Vandaar ook de vraag. Wat kun je ermee? Het kost maar 100€. Dus voor mij misschien wel een heel leuk instap pakket. Ga toch maar eens naar Tonica te Groningen. Daar kunnen ze je er alles over vertellen.

Hier de info van de website:
http://www.steinberg.net/1301+M52087573ab0.html

Er blijkt zelfs nog een eigen site van te zijn: http://www.sequel-music.net/


Mark

bass blom
10 oktober 2007, 10:01
is er hier ook iemand die die draadloze controller gebruikt? tranzport (http://www.frontierdesign.com/Products/TranzPort) ..
zoja, werkt dat lekker?

Ic3gl0vE
10 oktober 2007, 17:26
het is van dezelfde makers. Het zal wel een uitgeklede versie zijn of zoiets. Maar misschien is het ook wel heel wat anders. Vandaar ook de vraag. Wat kun je ermee? Het kost maar 100€. Dus voor mij misschien wel een heel leuk instap pakket. Ga toch maar eens naar Tonica te Groningen. Daar kunnen ze je er alles over vertellen.

Hier de info van de website:
http://www.steinberg.net/1301+M52087573ab0.html

Er blijkt zelfs nog een eigen site van te zijn: http://www.sequel-music.net/


Mark


Cubase SE3 kost ook maar 90 euro (de studentversie dan), de normale versie is 130 ofzo. Het zijn wel echt andere programma's.


Ik weet niet hoe goed je het wilt hebben, maar ik denk dat sequel erg leuk kan zijn voor je: vol met voorgebakken grooves en dingen. Je kunt ook eens naar Band-in-a-box kijken. Dat is akkoordenschema invoeren, stijl kiezen en gaan met die banaan! Dat werkt met midi in plaats van samples, dus het hangt van je midi apparaat af hoe het gaat klinken. Heb je een standaard geluidskaart in windows, dan klinkt het niet al te best maar toch is het leuk :)

artnaz
15 november 2007, 13:58
Heb nu ook Logic Express 7. Bevalt goed, moet alleen dat hele recording gedoe een beetje leren... :)

Moet ten eerste uit zien te vogelen hoe ik de Mic en Gitaar tegelijkertijd kan opnemen. En of ik het een stukje kan loopen om snel meerdere opnames te doen en de beste te selecteren.

Wat dat betreft is Riffworks ideaal voor snel wat dingen maken, alleen is het programma geen 100 euro waard. Een soortgelijk alternatief heb ik tot dusver niet gevonden.