PDA

View Full Version : oude ecc83



bass blom
26 september 2007, 20:51
zag een ad op marktplaats, philips bandrecorder uit 1957..
zou zo'n buisje inzitten.
laat ik nou toevallig ook zo'n ding hebben staan, uit 1954 :D
en een broertje van onbekende leeftijd.
heb ik dan 2 super vintage ecc83's in huis? :o

rjong999
26 september 2007, 21:07
kennelijk...doen ze het nog ?

bass blom
26 september 2007, 21:13
van het broertje weet ik niet die heb ik voor 25 gulden gescoord, lang geleden.
die andere deed het een paar jaar geleden nog, die heeft mijn oude heer in 54 gekocht :D
zou het de moeite zijn ze er uit te halen en in mijn marshall te zetten?
ipv de nieuwe JJ's die er pas in zitten?

dr.distortion
26 september 2007, 21:39
Probeer het uit en oordeel zelf zou ik zeggen, ik heb het net nog gedaan, stock preamp buisjes vervangen door een combi van NOS Siemens ECC83/12AX7 en mesa. Mijn geluid is er erg op vooruit gegaan!!

Check dit draadje maar voor mijn bevindingen http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97982

bass blom
26 september 2007, 21:47
ok dus de V1 verwisselen zal als er iets gebeurt het meeste doen?

dr.distortion
26 september 2007, 21:55
ok dus de V1 verwisselen zal als er iets gebeurt het meeste doen?

Ja, mijn ervaring en ook het oordeel van o.a. Mitch en Chris is, dat V1 en V2 het meeste effekt hebben.

Mitch
26 september 2007, 22:07
Ja, bij de meeste ontwerpen wordt V1 (dichtst bij de input, verst van de eindbuizen) gebruikt voor de eerste versterking/klankvorming en dan kan een goeie ouwe buis wel eens erg spectaculair zijn :)

bass blom
26 september 2007, 22:27
sjiek, hij zat ik een geveerd voetje, blikken hoesje eromheen en 1 draadje aan 1 van de pootjes :D
ik heb er geen idee van maar volgens mij ziet hij er goed uit?

http://www.hetgelegevaar.nl/ecc3.jpg

http://www.hetgelegevaar.nl/ecc2.jpg

http://www.hetgelegevaar.nl/ecc1.jpg

dit is uit het broertje, 11/59 staat er op de machine.

Mitch
26 september 2007, 22:32
Nou, als -ie het goed heeft overleefd kán het een leuk buisje zijn. De miniwatts werden vooral in audio-apparatuur gebruikt, kunnen soms een tikkie donker zijn voor gitaargebruik, maar ik zou zeggen: prik in dat ding !

bass blom
26 september 2007, 23:02
er in geprikt.

eerste wat opvalt, sinds ik de JJ's er in had kreeg ik een extragratis plokpok als ik m van standby af zette.
nu niet meer, dus kennelijk was die dure goldpin JJ V1 niet helemaal ok..

vervolgens leek het bij spelen al meteen iets sappiger.
zeker niet donkerder dus, breder spektrum, meer belletjes :P
wel wat minder hard, ook te zien in opnamenivo, maar geen ramp.

dus voorlopig even mooi laten zitten en nog maar eens mailtje naar tonefactory over die plokpok :sneaky:

rjong999
26 september 2007, 23:28
grappig hoor, hou je jezelf echt niet voor de gek ? Je zou toch denken dat we de technologie wel in huis hebben om zo'n buisje accuraat na te maken ? Of is er weer parapsychologie in het spel ?

Mitch
26 september 2007, 23:33
Nou, daar valt plenty over te lezen hoor. Vroeger was er gewoon veel meer vraag naar goede pre amp buizen en waren de gebruikte materialen veel hoogwaardiger. Ook de wijze van produceren verschilde veel van hoe dat nu gebeurt. De technologie is er (gedeeltelijk) nog wel, maar het is commercieel gezien niet zo interessant om hier nog hoogstaand mee aan de gang te gaan. De technologische industrie zit nu in een heel andere hoek, SMD bijvoorbeeld...
Het is een wereld van verschil en geen flauwekul. Geloof me, ik heb er tientallen geprobeerd en beluisterd.

rjong999
26 september 2007, 23:36
Maar is het ook altijd zo dat een NOS buisje dus beter klinkt, of is dat een kwestie van geluk en de juiste combinatie met andere componenten ? Ik kan het me allemaal wel voorstellen hoor, maar ik dacht toch dat d emeeste 12ax7's tegenwoordig voor gitaarversterkers gemaakt worden, dan is het toch gewoon de moiete waard om die 'oude' technologie weer van stal te halen ?

bass blom
26 september 2007, 23:42
juist om mezelf niet in de maling te nemen, of om een second opinion te hebben, heb ik het opgenomen.
en ben ik ook pas lang na die opnames, nu, aan de geestverruimende grassen gegaan :D

het is sappiger als in stevie ray achtiger, fender twin sappiger, meer belletjes.
ik ben blij met mn vintage buisje :cheerup:

rjong999
26 september 2007, 23:47
He getver. Stevie ray. Weet je wel zeker dat je de juiste grassoorten gebruikt ? En had je wel de goede gitaar aangesloten ?

bass blom
26 september 2007, 23:50
He getver. Stevie ray. Weet je wel zeker dat je de juiste grassoorten gebruikt ? En had je wel de goede gitaar aangesloten ?

ik heb, leek me beter, de test met de SG P90 gedaan.
zulke dingen zijn volgens mij beter te beoordelen met een single coil dan met humbuckers :satisfie:

het gras is wat van een stoffige soort maar dat was een dik half uur na de opname :D

Mitch
27 september 2007, 09:09
Tijdens de meeting vorig jaar hebben we voor een aantal dingen de proef op de som genomen. Soorten kabels, richting kabels, alles erop en eraan maar ik had ook een paar buisjes meegenomen en die in de (lekker straight forward) single ended Orange AD5 van forumlid Les Paul R8 gedaan. De verschillen waren van subtiel tot groot. Het belangrijkste is dan vooral de producent en in zekere mate de periode.
Het is zeker niet zo dat iedere ouwe (al dan gebruikt) beter is, ik heb ook wel eens buisjes gekocht die gewoon bijna versleten waren, daar doe je dan niet veel interessants mee, ze kunnen ook gewoon microfonisch etc., maar voor mij op belanrgrijke posities geen nieuwe productie buis meer.

rjong999
27 september 2007, 09:25
Ik heb mij nooit gerealiseerd dat die impact dus zo groot kan zijn, ik ga daar dan toch eens even mee experimenteren. Je kunt ook NOS buisjes kopen, zijn die te prefereren ? Want die zouden dan niet versleten zijn, denk ik ? Wat noemn je eigenlijk vintage in dit opzicht ? Ik heb de oude buisjes uit mijn '76 Pro Reverb nog, die ik bij aanschaf direct toen vervangen heb, zijn die 'vintage' genoeg om de beschreven effecten goed waar te kunnen nemen ?

bass blom
27 september 2007, 09:49
wat me ook opviel.. bovenin, dat areooltje.. http://www.hetgelegevaar.nl/ecc1.jpg

bij de phliips staat dat schuin, 45 graden zowat.
bij de JJ niet.

dr.distortion
27 september 2007, 11:00
Ik heb mij nooit gerealiseerd dat die impact dus zo groot kan zijn, ik ga daar dan toch eens even mee experimenteren. Je kunt ook NOS buisjes kopen, zijn die te prefereren ? Want die zouden dan niet versleten zijn, denk ik ? Wat noemn je eigenlijk vintage in dit opzicht ? Ik heb de oude buisjes uit mijn '76 Pro Reverb nog, die ik bij aanschaf direct toen vervangen heb, zijn die 'vintage' genoeg om de beschreven effecten goed waar te kunnen nemen ?

Vintage / niet vintage, ikzelf heb me hierop niet gericht. Ik wilde gewoon meer uit de valveking halen dan dat wat die deed. En dat doet die nu zeker weten, clean klinkt veel mooier en ronder. Het scheurkanaal is een ontzettend lekker rock kanaal geworden, met de gainboost aan ga je de heavy metal regionen in, alhoewel ik me natuurlijk realiseer dat je daar verschillende gradaties hebt en van een valveking nooit een powerball of iets dergelijks mee zult maken. Maar zeker weten interessant zat om mee te stoeien totdat je je sound hebt gevonden of hebt opgekrikt!

Mitch
27 september 2007, 11:43
NOS is niet eens nodig, UOS (used old stock) kan ook. Het fijnste is als je op ebay snuffelt en je hebt een verkoper die de meetwaardes erbij vermeld heeft staan. Als je ziet dat de meetwaardes bovengemiddeld zitten dan zit je over het algemeen wel goed.
Merken, types....er valt een hoop over te generaliseren maar het blijft toch ook altijd exemplarisch. Over het algmeen erg goed: Sylvania, Siemens, Amperex, GE, Brimar. Ook geweldig maar inmiddels redelijk onbetaalbaar: Telefunken en Mullard.

Dirk_Hendrik
27 september 2007, 16:33
grappig hoor, hou je jezelf echt niet voor de gek ? Je zou toch denken dat we de technologie wel in huis hebben om zo'n buisje accuraat na te maken ?

Helemaal waar... en toch niet ;)
Probleem is
;
a) Dat de afzetmarkt van buizen te klein is om de kosten voor een volledige kopie-produktielijn te rechtvaardigen. De investering is tenslotte dito.
b) Dat in die oude produktie een hoop handwerk kwam kijken en degenen die daar ervaring mee hadden zo langzamerhand allemaal dood zijn. Die "technologie" moet dus opnieuw ontwikkeld worden. Vooral door de opkomst van halfgeleiders en het feit dat niemand een idee had dat men naar buizen terug zou willen is dit soort werk ook slecht gedocumenteerd.
c) Er in die oude produktie een hoop materialen werden gebruikt die nu door milieuwetgeving niet meer gebruikt mogen worden. Daar moet dus her-ontworpen worden.

Wat dit soort voorbeelden a la BB's bandrecorder betreft,
Er zijn nog steeds ladingen apparaten te vinden met dit soort "buitenkansje". Let op de locale kringloopwinkes, dorpsrommelmarktjes etc etc.

guitarnijboer
27 september 2007, 18:39
wat me ook opviel.. bovenin, dat areooltje.. http://www.hetgelegevaar.nl/ecc1.jpg

bij de phliips staat dat schuin, 45 graden zowat.
bij de JJ niet.

Dat ringetje is voor de getter. Dat is het spul wat zich verbind met de nog resterend moleculen in de buis die nooit helemaal 100% vacuum kan worden gezogen. Dit slaat neer op het glas en zorgt voor de zilver glans. Het maakt voor het geluid niet uit of deze recht of wat schuin zit.

bass blom
27 september 2007, 18:58
ahjuist.
heb net ff flink hard op de les paul staan raggen :P
nu ook maar eens kijken wat voor buisje in die andere recorder zit en die proberen.

Geronimo
28 september 2007, 15:07
c) Er in die oude produktie een hoop materialen werden gebruikt die nu door milieuwetgeving niet meer gebruikt mogen worden. Daar moet dus her-ontworpen worden.

Wat dit soort voorbeelden a la BB's bandrecorder betreft,
Er zijn nog steeds ladingen apparaten te vinden met dit soort "buitenkansje". Let op de locale kringloopwinkes, dorpsrommelmarktjes etc etc.

Vroeger werden er ook hogere eisen aan die materialen gesteld dan tegenwoordig. Denk dat dat ook wel meespeelt.

In idd kom je nog een hoop reut tegen in gebruikte apparaten op rommelmarkten e.d. Ik heb laatst nog een compleet philicorda orgel verkocht voor een paar tientjes die ik bij het vuilnis vond, waar wel een stuk of dertien van die miniwatts in zaten.
Ik heb ze geprobeerd in mijn amp maar ik ben nooit zo stuk van die philips dingen, vooral niet de gebruikte. In een higain amp doen ze het net zo goed of toch minder dan moderne productie. In een cleane amp is het wel een verbetering denk.

Ook heb ik ooit bij de Baco in ijmuiden, zo'n elektrodump, een hele doos met wel honderd (ongebruikte, dus echte NOS!) miniwatts zien staan voor een paar euro per stuk en die doos niet meegenomen.
Dat is al weer lang geleden en toen wist ik er nog niet zoveel vanaf en heb toen een gouden buitenkansje laten liggen! Baal er nog van als ik er aan denk.

bass blom
28 september 2007, 19:15
ik krijg in ieder geval door deze actie een nieuwe JJV1 van tonefactory :D

Geronimo
28 september 2007, 19:22
Beter, maar die gouden pinnen zijn in principe nergens voor nodig, die maken de buis alleen duurder.

bass blom
28 september 2007, 19:24
Beter, maar die gouden pinnen zijn in principe nergens voor nodig, die maken de buis alleen duurder.

zeer benieuwd wat die gaat doen wel.
als die de plokpok maakte kan het wel weer eens helemaal anders worden..
tja, dat goud.. had ik al een vermoeden van.

Ton_R
28 september 2007, 22:17
Beter, maar die gouden pinnen zijn in principe nergens voor nodig, die maken de buis alleen duurder.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Die pennen oxyderen in de loop der jaren. Kijk maar eens bij deze, helemaal zwart:
http://www.hetgelegevaar.nl/ecc2.jpg
Met goud heb je daar geen last van. Maar ... is m.i. alleen zinnig als de buisvoeten ook in goud uitgevoerd zijn.

Gr Ton

zjanke
28 september 2007, 22:38
En dit zwart is niet schuurpapier bestendig.

bass blom
28 september 2007, 22:40
En dit zwart is niet schuurpapier bestendig.

zou dat ook het verschil in volume kunnen verklaren?
ik heb hem er gewoon zomaar ingeduwd..

Geronimo
29 september 2007, 02:38
Ben ik het niet helemaal mee eens. Die pennen oxyderen in de loop der jaren. Kijk maar eens bij deze, helemaal zwart:
Met goud heb je daar geen last van. Maar ... is m.i. alleen zinnig als de buisvoeten ook in goud uitgevoerd zijn.

Gr Ton

Idd dat heb ik ook ergens gelezen. Er zijn weinig amps met vergulde voeten en ik denk dat BB's amp dat ook niet heeft dus ja dan maakt het weinig uit die vergulde pennen.
Maar je hebt gelijk dat het wat langer duurt voordat ze zo zwart worden. Ik denk alleen dat je ze allang vervangen hebt vanwege de klank voordat ze zo zwart zijn, die op het plaatje zal wel 30 jaar op een zoldertje hebben gestaan :)


zou dat ook het verschil in volume kunnen verklaren?
ik heb hem er gewoon zomaar ingeduwd..

Neehoor ik denk het niet. Waarschijnlijk heeft ie gewoon wat minder gain. Maar je kan ook proberen de pennen wat schoon te krabben als je het zeker wilt weten.

bass blom
29 september 2007, 11:56
het oorspronkelijke buisje er maar weer eens ingezet.
geen plokpok, maar droger, kartonniger geluid.
volume leek ook niet echt veranderd, maar ik heb hem niet eerst aangezet met de philips.
dus als ik een goeie JJ krijg volgende week kan het wel weer allemaal anders zijn.
vandaag wel nog even de ECC uit die andere recorder slopen, kijken wat die doet :D

Ton_R
30 september 2007, 22:50
... Ik denk alleen dat je ze allang vervangen hebt vanwege de klank voordat ze zo zwart zijn, die op het plaatje zal wel 30 jaar op een zoldertje hebben gestaan :)
Als die buis 30 jaar op zolder heeft gelegen, dan zou ie inwendig wel eens in (bijna-)nieuwstaat kunnen zijn, afgezien van de zwarte pennen. Geen gebruik, geen slijtage.

Gr Ton

Frits van Mourik
1 oktober 2007, 00:01
Maar je kan ook proberen de pennen wat schoon te krabben als je het zeker wilt weten.

Gaat prima met zo'n glasvezelstift; "antiroestpen" , bij iedere autoshop & DHZ te koop.

bass blom
20 oktober 2007, 14:54
update:

kreeg net in de brievenbus de vervanger voor de plok veroorzakende JJ V1
(geen plokplok als ik hem aanzet)

maar OMG man, man, heel huis vol tinkelbelletjes ineens :P

Pepe
20 oktober 2007, 19:02
my 2 cents

Ik trek sinds begin jaren tachtig al buisjes uit buizen taperecorders en radio's en heb een paar dozen vol met amerikaanse, hollandse en engelse buizen uit de jaren vijftig en 60.
Ik hoor wel een groot verschil in headroom tussen een ecc81 en 83 maar klankmatig alleen als je ze in een simpele tube amp verwisselt waar het pad full tube is. In een Engl of Marshall waar een hoop transistor buffers zitten ga je dan echt niet terughoren. Het kan de moeite waard zijn maar ik moet toch wel een beetje lachen als iemand 80 euro betaald voor een Mullard en die in zijn Boogie zet, zeker als de clipping in zo'n amp niet in de buizen plaatsvind.

Mitch
20 oktober 2007, 19:27
Tja, zo had ik laatst een vette Sylvania verkocht aan een forumlid met een zelfbouw pre amp, meerkanaals. Die hoorde dus nauwelijks verschil met zijn JJ :nervous: Gisteren in mijn nieuwe ouwe Boogie .22+ een JJ vervangen door een Sylvania en man, dat scheelde weer de helft. Een pak volume erbij en een stuk vollere klank, over het hele spectrum.

bass blom
20 oktober 2007, 20:11
Tja, zo had ik laatst een vette Sylvania verkocht aan een forumlid met een zelfbouw pre amp, meerkanaals. Die hoorde dus nauwelijks verschil met zijn JJ :nervous: Gisteren in mijn nieuwe ouwe Boogie .22+ een JJ vervangen door een Sylvania en man, dat scheelde weer de helft. Een pak volume erbij en een stuk vollere klank, over het hele spectrum.

ja, ik hoor nu pas dus wat ik verwachtte te horen toen de hele set JJ er in ging.
heb alleen nog met de SGP90 geprobeerd, nog niet met de les paul.
is ook wel logisch dat dat V1 buisje door het veroorzaken van die plokplok niet zorgde voor het goeie geluid verder ook.. het begint er tenslotte in :D