PDA

View Full Version : Het Grote Effectpedalen Ervaringen-topic



Les TeleStrat
26 september 2007, 18:06
Hallo allemaal.

Ik heb net die topic met het enorme pedalboard gezien... leuk hoor.
Ik heb ook wat interessante pedaaltjes gevonden op internet, en in zou graag ieders ervaringen horen (hoe zit het met de klank, ruis, kwaliteit van de behuizing, enz.)

DE VOLGENDE PEDAALTJES LIJKEN ME WEL WAT:

- Maxon OD-808 Overdrive
- Maxon PH-350 Rotary Fazer
- Maxon OD-820 Overdrive Pro

- Dunlop Heil Talk Box HT-1
- Dunlop Fuzz Face

- Boss OS-2 Overdrive/Distortion
- Boss DD-6 Digital Delay
- Boss BD-2 Blues Driver
- Boss TR-2 Tremolo

- DigiTech Tone Driver Overdrive
- DigiTech Hot Rod Rock Distortion
- DigiTech Screamin' Blues
- DigiTech Bad Monkey Tube Overdrive
- DigiTech Digiverb Digital Reverb

- MXR EVH Phase 90
- MXR EVH117 Flanger

- Vox V847 (Wah)

- Ernie Ball VP JR (Volume)

Er zitten natuurlijk soortgelijke pedalen bij, daarom zijn meningen zo belangrijk. Bij andere topics word ik niet veel wijzer. Ik wil alleen reviews zien van bovenstaande pedalen.

Rude Perception
26 september 2007, 18:32
Wil je er een review topic van maken? Lijkt mij wel nuttig, maar dan zou ik de mods vragen om er een sticky van te maken.
Ik weet niet hoe anderen daarover denken, maar het zou het zoeken naar ervaringen wel zeer vergemakkelijken.

Met de door jou aangegeven pedalen heb ik geen ervaring. Wat reviews van andere pedalen wil ik best geven.

artnaz
26 september 2007, 23:46
Zeker geen slecht idee! Maar dan moet het wel over alle pedalen gaan, en niet om wat jij op dit moment interessant vindt. Zo kan iedereen er gebruik van maken, en dat op lange termijn...

Maar het moet wel onderverdeeld worden, want je hebt natuurlijk gigantisch veel (soorten) effecten. Misschien beetje revolutionair idee, maar je zou een aparte subtopic "Reviews" kunnen maken. En dan zou elk pedaal een eigen topic kunnen krijgen, waarbij de openingspost alle feiten weergeeft (specs, foto's, prijzen, geschiedenis, etc.). Daarna kan er gediscussieerd worden en kan iedereen aan de hand van bepaalde richtlijnen ook een review plaatsen. De mods kunnen de zinvolle reviews dan ook naar de eerste pagina's kopiëren, zodat dit duidelijk en geordend is en je niet hoeft te zoeken naar reviews tussen al die discussies. Dus de discussies zouden dan na de laatste review komen.

Ook zouden er stickies gemaakt kunnen worden waarin bepaalde soorten effecten vergeleken kunnen worden (wah's, TS-achtigen, etc.). Uiteraard komen al deze richtlijnen in een duidelijke sticky "FAQ" of iets dergelijks... ;)

Waarschijnlijk ga ik te ver, en hebben de mods geen zin in al dat werk... Maar ik vind het best geniaal... uch, uch... :p

Of je zegt "daar heb je Harmony-Central voor". Maar het Gitaarnetforum hoort natuurlijk bij de top en kan niet achterblijven. :p
Bovendien kan het in het Nederlands, is de discussiemogelijkheid nieuw, en kan de troep verwijderd worden...

Maargoed... :hippie:

Mitch
27 september 2007, 09:20
:D

"Hier volgt een officiële mededeling"

Er komt geen sticky en wel om de volgende redenen:

1. Het zoekt niet makkelijker. Je moet dan in het topic gaan zoeken op posts. De gemiddelde forumlezer weet al niet half hoe de zoekfunctie gebruikt kan worden, dus dan is het veel simpeler om gewoon aparte topic te houden, kun je zoeken op topictitel
2. Sticky's gaan eigenlijk alleen over belangrijke zaken of dingen die handig zin voor beginners om veelgestelde vragen te voorkomen. Vandaar de "Links naar soundclips" om effecten op envoudige manier te laten horen aan beginners, "Het grote volgorde topic" omdat daar erg vaak vragen over zijn, net als "Ruis en brom".
3. Een sticky met alle reviews haalt ook behoorlijk de levendigheid uit het subforum. Er wordt hier al niet super vaak gepost, dus als dan interessante topics ook nog eens verdwijnen in één groot topic....nèh.
4. Daarnaast hebben jullie ook nog eens de pech dat ondergetekende een gruwelijke hekel heeft aan onnodig veel sticky's. En het blijft een dictatuur natuurlijk :D
5. En inderdaad: Harmony Central heeft een veel handigere database als je interesse hebt over vrij specifieke pedalen zoals de topicstarter.

Ibanez666
27 september 2007, 09:43
Ik heb het idee dat veel harmony central reviews niet helemaal objectief zijn om het op een nette manier te zeggen.

Mitch
27 september 2007, 10:32
Uiteraard ! Maar ja, het blijft altijd lastig om een zo objectief mogelijke review te maken. Ik probeer ze zelf ook te maken als ik eens wat ben wezen testen, maar het is best lastig om buiten je eigen wensen en smaak om te luisteren. Wat ik k*t met peren vindt, kan een ander weer prima vinden bijvoorbeeld. Ik moet wel zeggen dat pedalen dan weer íets makkelijker objectief te beoordelen zijn dan versterkers of gitaren, maar het blijft lastig.
Er zijn best een aantal goeie reviews te vinden hier, maar het gebeurt eigenlijk te weinig.

Ibanez666
27 september 2007, 10:54
Uiteraard ! Maar ja, het blijft altijd lastig om een zo objectief mogelijke review te maken. Ik probeer ze zelf ook te maken als ik eens wat ben wezen testen, maar het is best lastig om buiten je eigen wensen en smaak om te luisteren. Wat ik k*t met peren vindt, kan een ander weer prima vinden bijvoorbeeld. Ik moet wel zeggen dat pedalen dan weer íets makkelijker objectief te beoordelen zijn dan versterkers of gitaren, maar het blijft lastig.
Er zijn best een aantal goeie reviews te vinden hier, maar het gebeurt eigenlijk te weinig.

da's waar, maar ik doelde eigenlijk meer op mensen die baat hebben bij de betreffende producten hebben bij negatieve of positieve feedback...

artnaz
27 september 2007, 11:32
Mitch........ o.k.! :satisfie:

Les TeleStrat
27 september 2007, 13:15
Ok. Geen Sticky.

Desondanks hoop ik toch dat velen hier hun reviews zullen posten :)

En ja.. waarom alleen over deze pedalen.. je moet natuurlijk een schifting maken want anders zie je door de bomen het bos niet meer.

Les TeleStrat
27 september 2007, 13:18
:D
1. Het zoekt niet makkelijker. Je moet dan in het topic gaan zoeken op posts. De gemiddelde forumlezer weet al niet half hoe de zoekfunctie gebruikt kan worden, dus dan is het veel simpeler om gewoon aparte topic te houden, kun je zoeken op topictitel


Moet het forum zich nu aan de onkunde van gebruikers aanpassen? De zoekmachine is toch zeer handig en eenvoudig.. Zoeken in posts en in titels.. Zelfs in onderwerpen apart zoeken. Ik zie het probleem niet

Pepe
27 september 2007, 13:26
Uiteraard ! Maar ja, het blijft altijd lastig om een zo objectief mogelijke review te maken. Ik probeer ze zelf ook te maken als ik eens wat ben wezen testen, maar het is best lastig om buiten je eigen wensen en smaak om te luisteren. Wat ik k*t met peren vindt, kan een ander weer prima vinden bijvoorbeeld. Ik moet wel zeggen dat pedalen dan weer íets makkelijker objectief te beoordelen zijn dan versterkers of gitaren, maar het blijft lastig.
Er zijn best een aantal goeie reviews te vinden hier, maar het gebeurt eigenlijk te weinig.

Goed reviewen is natuurlijk iets anders dan het relateren aan je eigen smaak. Dat de een zijn voorkeur makkelijker los kan laten en zijn oren en kennis aanwendt om de claims van het produkt te beoordelen dan de ander is begrijpelijk. Meestal helpt het als de reviewer een profiel invuldt, hoeveel jaar ervaring, welke muzieksmaak, wat voor gear.. dat zet alles wat meer in perspectief.

idno
27 september 2007, 13:55
Er zijn best een aantal goeie reviews te vinden hier, maar het gebeurt eigenlijk te weinig.

Misschien een sticky met links naar (topics met) goede reviews?

Mitch
27 september 2007, 14:26
Misschien een sticky met links naar (topics met) goede reviews?
Ja dank je feestelijk, dan krijg ik daarna weer boze PB's waarom iemands review niet in het sticky mag staan :D
Drie sticky's (en nu dan één tijdelijke om de grote meeting aan te kondigen) is écht meer dan genoeg in dit subforum. Als je nu de pagina opent zie je tenminste nog gewoon actuele topics in plaats van een vel met sicky's zoals in ELektrisch, yuck !
De reviews die er nu zijn, zijn buitengewoon eenvoudig met de zoekfunctie op te zoeken, daar is geen apart topic voor nodig.

idno
28 september 2007, 09:06
Ja dank je feestelijk, dan krijg ik daarna weer boze PB's waarom iemands review niet in het sticky mag staan :D

haha, mooi punt! :hippie:

jimihattricks
28 september 2007, 10:45
overigens; waar doorgaans wel echt goeie objectieve reviews te vinden zijn:
http://www.gearwire.com/

alleen staat er te weinig gear op... (maar ik krijg er toch wel een paar uurtjes mee om :))

Pepe
28 september 2007, 23:59
Pedalgeek (http://www.pedalgeek.com/cgi-bin/new_shop.cgi?config=&uid=1LtICwAA1191016315&command=link--intro) (verkoopboer, veel audiosamples)

Tonefrenzy (http://www.tonefrenzy.com/audio_demo.html) (veel zeldzaam vintagespul zoals de Sam Ash fuzzbox, Gretsch en dearmond boxes enz, audiosamples)

Dietside (http://www.dietside.de/) (overdrives en distortion, goeie reviews, nu even uit de lucht wegens update)

Musictoyz (http://www.musictoyznetwork.com/) (audio en video)