PDA

View Full Version : Hals gebroken



A_monkey
26 september 2007, 17:47
Slecht nieuws! De Hals van mijn gitaar is gebroken... Het is een les paul model van aria pro II. De kop ligt er gelukkig niet af maar hij hangt wel half los.. Kan geen foto's laten zien, maar ik vroeg me af hoeveel zoiets zou kosten om te laten maken.
Wat een zonde :(

Mr.Fingers
26 september 2007, 17:56
Slecht nieuws! De Hals van mijn gitaar is gebroken... Het is een les paul model van aria pro II. De kop ligt er gelukkig niet af maar hij hangt wel half los.. Kan geen foto's laten zien, maar ik vroeg me af hoeveel zoiets zou kosten om te laten maken.
Wat een zonde :(

Naar analogie van iedereen die hier z'n gitaar laat vallen... tussen de 100 en 250€ bij de gitaarreparatiewinkel

Rormo
26 september 2007, 18:27
Dit soort topics doet altijd mijn maag ineenkrimpen en de gedachte dat het bij mijn Les Paul zou gebeuren maakt me misselijk.

Sterkte er mee!

Wickerman
26 september 2007, 18:34
Argh; doet pijn tot in Belgi๋... Naja, een keertje gaan vragen bij de lokale gitaarboer, of een nieuwe hals erop voor een maximum aan stevigheid ?

A_monkey
26 september 2007, 19:20
Maar deze heeft zo'n mooie hals met bloemetjes inlay!

Kakihara
26 september 2007, 19:53
Doe eens navraag in het Zelfbouwforum, wellicht dat ze je daar kunnen helpen

drap
26 september 2007, 19:55
Naar analogie van iedereen die hier z'n gitaar laat vallen... tussen de 100 en 250€ bij de gitaarreparatiewinkel

Eh... nou nee... Het is me twee keer overkomen. De eerste keer was ik €40,- kwijt en de tweede keer €90,- Voor die overige €140,- kan ik 'm nog wel een keer laten breken en misschien wel twee keer.

bass blom
26 september 2007, 19:57
Eh... nou nee... Het is me twee keer overkomen. De eerste keer was ik €40,- kwijt en de tweede keer €90,- Voor die overige €140,- kan ik 'm nog wel een keer laten breken en misschien wel twee keer.

kom jij op de almere meeting? :o

Mr.Fingers
26 september 2007, 19:58
Eh... nou nee... Het is me twee keer overkomen. De eerste keer was ik €40,- kwijt en de tweede keer €90,- Voor die overige €140,- kan ik 'm nog wel een keer laten breken en misschien wel twee keer.

Ik bedoel wel, 250 is de prijs met ineens herlakken van de scheur, dat het echt onzichtbaar is h้

drap
26 september 2007, 19:59
kom jij op de almere meeting? :o

Vreescht niet voor uw gitaar, ik ben linkshandig. Of beter, ik heb er zelfs twee...

drap
26 september 2007, 20:00
Ik bedoel wel, 250 is de prijs met ineens herlakken van de scheur, dat het echt onzichtbaar is h้

Is bij mij ook gebeurd hoor. Of je moet de complete hals al laten refinishen, maar dat is nogal overbodig bij een dergelijke operatie. En helemaal onzichtbaar zal het nooit meer worden. Of althans, je zult de scheur heel licht blijven voelen.

wietse
26 september 2007, 20:06
Maar deze heeft zo'n mooie hals met bloemetjes inlay!

en een gelijmde hals zeker?
is het een 70's/80's aria pro II of een nieuwe?
maar erg klote voor je rond de 50 euro, heb je de boel wel goed gelijmd, en daar koop je niet weer een ander voor.
en als jezelf handig bent met wat verf en plamuur dan kan je de scheur zelf wel onzichtbaar maken na de reperatie.

bass blom
26 september 2007, 20:08
Vreescht niet voor uw gitaar, ik ben linkshandig. Of beter, ik heb er zelfs twee...

oja, das ook zo, pfiewww :D

pannekoek
26 september 2007, 20:11
ouch!, ik moet er niet aan denken dat het met me gibsontje gebeurt :speed:

licht eraan wat de schade is maar een vriend van me moest voor zijn epi 200 euro neerleggen

drap
26 september 2007, 20:15
Dan is die vriend van je behoorlijk verneukt.

mikeyaxeman
26 september 2007, 20:18
Ik heb wel eens gehoord dat als de kop een keer gebroken is geweest dat ie dan wel iets sterker wordt als ie eenmaal weer is gerepareerd, of lul ik nou onzin?
Anyway, ik hoop het niet mee te maken...

drap
26 september 2007, 20:20
Ik heb wel eens gehoord dat als de kop een keer gebroken is geweest dat ie dan wel iets sterker wordt als ie eenmaal weer is gerepareerd, of lul ik nou onzin?

Ja en nee. Daar waar die gelijmd is zal ie niet meer breken, gegarandeerd. Alleen breekt ie er een fractie van een milimeter onder als het weer eens zover is... De nek opzich wordt er dus niet sterker op noch zwakker.

up-guitarman
26 september 2007, 23:30
Ja en nee. Daar waar die gelijmd is zal ie niet meer breken, gegarandeerd. Alleen breekt ie er een fractie van een milimeter onder als het weer eens zover is... De nek opzich wordt er dus niet sterker op noch zwakker.

Is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Op termijn heb je dan een hals die bestaat uit lijm en die breekt dan nooit meer !!! :D

A_monkey
27 september 2007, 08:40
en een gelijmde hals zeker?
is het een 70's/80's aria pro II of een nieuwe?
maar erg klote voor je rond de 50 euro, heb je de boel wel goed gelijmd, en daar koop je niet weer een ander voor.
en als jezelf handig bent met wat verf en plamuur dan kan je de scheur zelf wel onzichtbaar maken na de reperatie.
70's/80's en ja met gelijmde hals!
en nog erger tis eigenlijk niet mijn gitaar maar die van mijn vader. Ik ga m vandaag wegbrengen!
Het kutte aan deze scheur is dat de kop er niet helemaal af ligt, maar de agterkant los zit en in de voorkant een scheurtje

no 1 hops
27 september 2007, 08:59
70's/80's en ja met gelijmde hals!
en nog erger tis eigenlijk niet mijn gitaar maar die van mijn vader. Ik ga m vandaag wegbrengen!
Het kutte aan deze scheur is dat de kop er niet helemaal af ligt, maar de agterkant los zit en in de voorkant een scheurtjemisschien wel zo goed, en zo weinig mogelijk aan zitten.
een snapoff is soms nog moeilijker te lijmen dan waar je misschien nu mee zit.
succes

AriaProII
27 september 2007, 09:01
Hoe heeft deze ramp van epische proporties kunnen gebeuren?

A_monkey
27 september 2007, 09:04
Hij was van de standaard af gesprongen :(

AriaProII
27 september 2007, 09:07
Hij was van de standaard af gesprongen :(

Afgesprongen? Had hij dan teveel suiker gehad? of heeft ie ADHD?

A_monkey
27 september 2007, 09:09
Nouja weet het ook niet precies, zet hem erop, loop 2 seconde weg, kom terug ligt ie op de grond

AriaProII
27 september 2007, 09:21
Last van de Jimi Hendrix-poltergeist?

Kim Wilson
27 september 2007, 09:30
Nouja weet het ook niet precies, zet hem erop, loop 2 seconde weg, kom terug ligt ie op de grond
Ja, dat ken ik. Alleen komt er bij dan een kaboutertje van 15 maanden achter de bank vandaan. :D

G.G.
27 september 2007, 09:45
Ja, dat ken ik. Alleen komt er bij dan een kaboutertje van 15 maanden achter de bank vandaan. :D

Ja, maar een strat kan er tegen. De mijne is laast ook omgedonderd, moets alleen de lage E-snaar ff stemmen. Wat dat betreft is een fenderachtige constuctie gewoon beter.

http://img296.imageshack.us/img296/7125/p1000647mj0.jpg

De boomstamachtige afmetingen in mijn geval helpen ook wel een beetje :satisfie:

Piekhaar
27 september 2007, 09:53
Ja, maar een strat kan er tegen. De mijne is laast ook omgedonderd, moets alleen de lage E-snaar ff stemmen. Wat dat betreft is een fenderachtige constuctie gewoon beter.

Ik denk dat het ook heel veel te maken heeft met hoe hij neer komt, en gewoon geluk of pech hebben.

Mijn Epiphone Les Paul Custom is ook 1 keer omgevallen, alleen de elementenschakelaar was afgebroken (werkte nog wel). Meer niet.

G.G.
27 september 2007, 09:56
Ik denk dat het ook heel veel te maken heeft met hoe hij neer komt, en gewoon geluk of pech hebben.

Mijn Epiphone Les Paul Custom is ook 1 keer omgevallen, alleen de elementenschakelaar was afgebroken (werkte nog wel). Meer niet.

Niet helemaal. Het heeft te maken met het mahonie, dat gewoon veel sneller breekt dan esdoorn. Je merkt het met bouwen, het versplinterd veel sneller.

Verder staat de kop bij een fender niet onder een hoek, en wordt bij een val veel minder belast en lopen de houtnerven door.

Kim Wilson
27 september 2007, 09:58
Ja, maar een strat kan er tegen. De mijne is laast ook omgedonderd, moets alleen de lage E-snaar ff stemmen. Wat dat betreft is een fenderachtige constuctie gewoon beter.


Ze zoet het ook met mijn Ibbie, en da's minder. :D

Maar idd, een Strat is erg sterk.

G.G.
27 september 2007, 10:00
Ze zoet het ook met mijn Ibbie, en da's minder. :D



Muurhaak, en dan lekker hoog ophangen. Of zoals ik al eerder gezegd heb: dubbelzeidig tape onder de pantoffeltjes van je dochtertje.

jimihattricks
27 september 2007, 12:01
Niet helemaal. Het heeft te maken met het mahonie, dat gewoon veel sneller breekt dan esdoorn. Je merkt het met bouwen, het versplinterd veel sneller.

Verder staat de kop bij een fender niet onder een hoek, en wordt bij een val veel minder belast en lopen de houtnerven door.

klopt, bovendien wordt bij dergelijke les paul modellen de hals op zijn zwakste punt (bij die knik dus) meestal niet versterkt (wat het speelcomfort wsl ten goede komt)..

een stevigere constructie is dit bijvoorbeeld:
http://www.gibson.com/Files/productImages/tobias/Classic/HeadstockBack.jpg

itt tot dit dus:
http://images.guitarsale.com/products/extraswatch/Gibson/224774_Headstock-Back.jpg

met dit tot gevolg:
http://www.thewho.org/sg/parry.jpg

AriaProII
27 september 2007, 12:04
klopt, bovendien wordt bij dergelijke les paul modellen de hals op zijn zwakste punt (bij die knik dus) meestal niet versterkt (wat het speelcomfort wsl ten goede komt)..

een stevigere constructie is dit bijvoorbeeld:
http://www.gibson.com/Files/productImages/tobias/Classic/HeadstockBack.jpg

itt tot dit dus:
http://images.guitarsale.com/products/extraswatch/Gibson/224774_Headstock-Back.jpg



Kan zijn, maar de AriaProII LP heeft WEL die verstevigende rand in de knik, dus daar ligt het hier niet per se aan.

Kim Wilson
27 september 2007, 12:04
met dit tot gevolg:
http://www.thewho.org/sg/parry.jpg
OMG, the horror!!! :nervous:

Orpheo
27 september 2007, 12:14
@gg: zozo, dat is een aardig halsje! :D lekker dik! mijn warmoths zijn 1 inch dik, en ik vind dat precies goed, nog dikker is net teveel, maar ik snap je precies wat dikke halzen betreft (en de fender constructie).

jimihattricks
27 september 2007, 14:17
Kan zijn, maar de AriaProII LP heeft WEL die verstevigende rand in de knik, dus daar ligt het hier niet per se aan.

je hebt gelijk (wel een oudje dit, maar zelfde concept):

http://www.guitareelectrique.com/images/pro2.jpg