PDA

View Full Version : operatie cube 30 / talkbox



Valoosj
26 september 2007, 16:56
Aangezien ik gisteren mijn Engl verkocht heb, moet ik nu mijn cube 30 aanpassen zodat ik tussen de head en de speaker ervan mijn talkbox kan plaatsen.
Om dit te doen moet ik enkel 2 jacks erbij steken, en de draad die naar de speaker gaat dus even onderbreken om die aan de 2 jacks te hangen.

Nu is het enige probleem dat mijn Talkbox op 8 ohm werkt. Net even op de + en - pool van de speaker gaan meten met een multimeter, en ik lees 6,6 ohm af.

Wat moet ik nu doen om hier 8 van te maken? Waarschijnlijk iets met weerstanden, maar ik zou niet weten hoe. Kan iemand me hier mee helpen?

birt
26 september 2007, 17:23
dat is een 8 ohm speaker hoor.

je meet de weerstand (gelijkstroom) terwijl impedantie wisselstroomweerstand is. deze verschilt zelfs nog per frequentie.

als je de weerstand van een speaker meet zal deze altijd onder de aangegeven impedantie liggen. een 4 ohm speaker zal je rond de 3 ohm meten.

Valoosj
26 september 2007, 17:31
dat is een 8 ohm speaker hoor.

je meet de weerstand (gelijkstroom) terwijl impedantie wisselstroomweerstand is. deze verschilt zelfs nog per frequentie.

als je de weerstand van een speaker meet zal deze altijd onder de aangegeven impedantie liggen. een 4 ohm speaker zal je rond de 3 ohm meten.

ok geweldig, even knippen, solderen en ben klaar dan :D

Valoosj
26 september 2007, 18:24
klaar. 1 cube even verneukt!

er komt heel veel rare geluiden bij die ik nog nooit heb gehoord.
het lijkt wel op ruis door een tremolo. en neen, mijn effecten van de cube staan niet aan. enige wat ik gedaan heb is de kabel tss de head en speaker van de cube doorgeknipt, en 2 mono jacks in gezet.

ponq
26 september 2007, 20:03
weet je zeker dat een talkbox tussen de poweramp en de speaker geplaats moet worden?

Of begrijp ik je verkeerd?

GeofJackon
26 september 2007, 20:14
hang je een talkbox niet op de line-out?

Valoosj
26 september 2007, 22:47
Talkbox komt tussen je head en speaker (daarom dat je dus normaal dat niet met combo gebruikt)

Er komt geluid uit, maar er is constant die ruis

birt
27 september 2007, 11:38
als ik het goed begrijp werkt de talkbox maar is er vrij veel ruis?

was die ruis er niet als je de gewone speaker gebruikte? zo'n hoorn geeft ruis meestal duidelijker/luider weer dan een gewone speaker omdat ruis meestal voor een groot deel in dat beperkt frequentiespectrum valt. niet te veel gain gebruiken trouwens met een talkbox. clean volume.

Jimwoud
27 september 2007, 11:43
weet je zeker dat een talkbox tussen de poweramp en de speaker geplaats moet worden?

Of begrijp ik je verkeerd?
verbaas ik mij ook over, maar ja zal wel.

Edit: Heb het opgezocht, klopt wel moet tussen amp en speaker. Apart. Toch een gay-effect, hehe

Valoosj
27 september 2007, 12:40
nix gay, megacool ding.
en het werkt nu terug zoals het moet.
de metalen bout van de input maakte contact met de stalen achterplaat van de cube. dit opgelost door het gat groter te maken. geen brom/ruis whatever meer!

B_2_the_a
27 september 2007, 13:14
dacht ik al, aarde probleempje, :) veel plezier!

JeroenSchaaf
27 september 2007, 13:39
ik zeg foto's!!! :strat: ben wel eens benieuwd hoe je het hebt aangesloten !

Valoosj
27 september 2007, 15:45
ik zeg foto's!!! :strat: ben wel eens benieuwd hoe je het hebt aangesloten !

foto's zijn echt overbodig. ik heb de kabel die naar de speaker loopt gewoon doorgeknipt, en op elke kant van die kabel dan een mono jack gezet. dan 2 gaatjes in de behuizing van de amp en klaar is kees

JeroenSchaaf
27 september 2007, 15:46
Owke ! nu snap ik hem :D thanks !