PDA

View Full Version : VL Sparkle Drive heeft kuren



jpb
25 januari 2003, 20:03
Wie weet een goede pedalen-tech die mijn SD kan repareren (clean-knop geeft te weinig signaal). Ik kom er zelf niet uit. Dank alvast

aadplagiaat
25 januari 2003, 21:21
Geef eens wat meer info? Ik weet niet wat SD is???

jpb
25 januari 2003, 21:40
SD=Sparkle Drive. Wanneer je de clean-knop opendraait mengt 'ie een clean signaal in de drive. Het volume moet dan ongeveer hetzelfde blijven. Dat is niet meer zo. Hij is overigens gemodificeerd door Robert Keeley en de band-kabel (zoals bij computers) tussen de twee PCB's is kort daarna kapot gegaan (Ligt niet aan Keeley, bandkabel is van slechte kwaliteit). Heb ik vervangen door enkele snoeren, doorgemeten en het probleem blijft. Drive/tone/volume knoppen werken wel goed.
Ik kan het hele circuit nameten (draden/weerstanden), maar condensatoren en transistoren nameten weet ik niet hoe dat moet. Heb je suggesties?

aadplagiaat
25 januari 2003, 22:08
Uit je verhaal krijg ik de indruk dat het probleem is onstaan NA het repareren van de bandkabel. Dan denk ik dat je het daarin moet zoeken. Sluiting? Misschien een die je met de multimeter NIET meet. Ik heb zelf twee dagen lopen zoeken naar een fout in een display door een @#$#%$^ dun printspoortje dat stroom ging lekken bij 5volt (de werspanning) maar met de multimeter onzichtbaar was &##^$%. Met een klein mesje tussen de aansluitpads van de bandkabel krassen. Ik neem aan dat ik niet hoef te veronderstellen dat je soldeer pasta of zelfs S39 hebt gebruikt bij het solderen? :razz:
Gezien je eerdere posts verwacht ik dat je dat wel weet.
Denk ook eens aan een breukje in het printspoor en dan met name vlak bij het aansluitpunt van de bandkabel.

Als je hiermee de fout vind hoef je de torren enzo niet te testen.

Om de torren te testen kun je een opstellingetje maken:
Zoek uit wat voor tor (type nummer, NPN, aansluitingen). Zoek op internet (google) de specs. Bouw een schakelingetje voor DC op.
Instelweerstandjes voor de basis en eentje voor de stroombegrenzing in de C/E overgang.
Zet er spanning op et voila doet-tie het? OK
Doet-tie het niet izniegoed.
Als je een diodestand op je multimeter hebt (digitale?) dan kun je in ieder geval de diode overgangen van de basis -> collector en basis -> emitter meten. Zoals je wel weet is bij een NPN transistor de basis -> collector overgang basis(+) en collector(-). Zo ook de basis -> emitter.
Bij de PNP is dat precies andersom. Natuurlijk geeft deze meting geen indicatie of de tor het in AC mode ook doet, maar toch vertrouw ik veel op deze methode voor een simpele check.
Wellicht tot later :smile:.


Je zou ook kunnen overwegen om de condensatoren en torren die je verdenkt eruit te halen (desoldeerlitze of zo (desoldeerstation :smile: )) en mee te nemen naar een electronicazaak waar ze die dingen WEL voor je kunnen testen.

Konklusie: Als het cleane signaal veranderd is DIRECT na het repareren van de bandkabel ligt het aan die reparatie.
Is het cleane signaal veranderd enige tijd na deze reparatie,of zelfs (duidelijker) geleidelijk aan, dan verval je in optie twee.

sash
25 januari 2003, 23:48
Hmm ben ook wel benieuwd naar wat het is, want ik heb gisteren een Sparkle Drive bij Erik v/d Haar besteld. Hij komt overmorgen binnen.
Fulldrive ging toch niet door :sad:

jpb
26 januari 2003, 00:51
Aad, voordat die bandkabel het begaf viel het me op dat het volume minder was. Het stomme is, dat ik dat niet meer zeker weet. Kabeltjes en pots nog een keer doorgemeten, maar daar kan het niet aan liggen; ik heb het goed gesoldeerd. De rest van je uitleg gaat me helaas boven de pet; ik heb geen electronika achtergrond en het kost me nu te veel tijd om het helemaal uit te zoeken. Een suggestie van jou voor een goed boek/site daarover is zeker welkom.
Mischien weet je een iemand die het wel kan nameten, maar de sparkle drive is nogal gecompliceerd en er is, voor zover ik weet, geen schema op internet beschikbaar. Als ik hier niemand kan vinden overweeg ik om Robert Keeley te vragen om er eens naar te kijken, maar dat zijn weer verzendkosten etc.
Kortom, wordt vervolgd.

Sash, die bandkabels zijn inderdaad niet erg stevig maar wanneer je hem niet (vaak) openmaakt gaat het wel goed. Ik heb nog niemand ontmoet die dat volume-probleem ook had dus zal wel loslopen met die van jou.
Goed pedaal, wat feller/minder modderig dan de TS9/808 die ik ervoor heb verkocht. Transparanter ook; kleurt het signaal minder dan de TS zonder het TS-geluid te verliezen (want dat is zo mooi :smile: ). Het indraaien van de clean-knop is goed want het herstelt vooral het laag wat je verliest met de gain. Ik heb de clean-boost vaak gewoon aan staan (drive uit) want dan klinkt 'ie zelfs beter dan in de bijpass-stand.

sash
26 januari 2003, 01:45
Oeh ben er nu echt heel erg benieuwd naar, vooral ook hoe ie zal klinken icm met de geblackfacede Pro Reverb die ik donderdag ga ophalen.

aadplagiaat
26 januari 2003, 16:49
Ik ben nu toch wel nieuwsgierig geworden en ben op harmony geweest. Lees alleen maar dat-ie te gek is. Het klinkt als idd een combinatie van TS en clean preamp en dat gemixed dus. Raar eigenlijk dat ik dat idee al jaren geleden had maar nooit heb uitgevoerd. :sad:

Anyway heb de mp3-samples gedownload. Klinkt wel lekker.
http://www.custom-sounds.com/sparkle_drive.htm

jpb
28 januari 2003, 21:16
Ik heb Robert Keeley gemailed en hij biedt aan om hem gratis te repareren ook al is niet duidelijk of het probleem wel bij het modificeren is ontstaan. Ik heb hem inmiddels opgestuurd. Keeley heeft een uitstekende reputatie, blijkt dus terecht.

aadplagiaat
28 januari 2003, 21:29
Dat is heel tof van hem!!!

Goeie reclame dus :smile:

sash
28 januari 2003, 21:47
Wat wordt er eigenlijk precies gedaan bij die mod, want ik krijg er nu ook wel oren naar.

Ik heb hem inmiddels binnen en wat ik gehoord heb op een oud transistor bakkie die ik nog had staan klonk best ok. Nu nog afwachten hoe ie gaat klinken icm m'n nieuwe amp.

jpb
29 januari 2003, 09:42
De Sparkle Drive komt verreweg het best tot z'n recht met een buizenversterker, dus op een transistor-bak komt 'ie niet uit de verf. ik weet haast wel zeker dat het een goede combi zal zijn met jouw pro-reverb, vooral waar de versterker begint te oversturen.

de keeley-mod is niets anders dan een paar andere weerstandjes en condensatoren en een blauwe LED (=cool). Hij houdt z'n karakter maar het laag blijft beter wanneer je de gain opendraait. Klinkt minder neuzig (=mid) met betere balans (ook hoog) en hij reageert sterk met harmonischen, wat ik mooi vind. De gain is ook toegenomen, en door het betere laag hoef je de clean niet zo ver open te draaien dus je kan er wat meer gain uithalen. Het blift echter een low/medium overdrive, met heel veel nuances, dat wel.
Accoorden klinken nu goed/gebalanceerd met de gain open, met de stock versie klonk dat minder (overigens ook de TS9/808 vond ik niet zo mooi voor accoorden).
De mod kost $45,- + 10,- euro verzendkosten naar VS, Keeley betaald verzending naar Nederland. Hoop dat je er wat aan hebt.

Op HC staan wat reviews onder effects-Keeley-Sparkle drive.

sash
29 januari 2003, 15:52
Ah das gaaf! Valt zeker dan te overwegen, zeker omdat Keeley zo betrouwbaar is. Is er dan niemand in NL die dat kan doen?