PDA

View Full Version : Pickup hoogte



gieros
26 september 2007, 14:08
Hallo mensen,

ik heb laatst weer een gitaar laten repareren en afstellen. Hij speelt nu fantastisch, maar het geluid is een beetje steriel, ik heb me laten vertellen dat dit eventueel met de pickup hoogte (afstand pickup/snaar) heeft te maken. Kan iemand mij de effect van de pickup hoogte op geluid uitleggen?

Alvast bedankt

TimmU
26 september 2007, 14:39
de hoogte van je pup heeft effect op je geluid, zeker weten. het beste wat je kunt doen is gewoon lekker even experimenteren wat voor jou het beste klinkt ( hoe hoger hoe feller)

jimihattricks
26 september 2007, 14:49
draai je de pickup te veel omhoog, dan zal de magneet aan de metalen snaar gaan trekken en de snaartrilling beinvloeden.. (dat wil je dus niet)

draai je de pickup te veel omlaag, pikt het element de trilling niet meer goed op.. (dat wil je ook niet)

dus ergens hier tussenin naar smaak instellen..

Mr.Fingers
26 september 2007, 15:19
op de site van fender, bij support staat er een handig tabelletje voor de hoogte van elementjes... als je ongeveer 3mm speling tussen snaar en poolstaafje houdt, zit je altijd goed!

Pepe
26 september 2007, 15:35
Over het algemeen;
hoe kleiner de afstand tussen de pooltjes en snaar, des te meer brittle mids en highs, hoe lager zal relatief het geluidsbeeld evenwichtiger worden. Beetje zoals direkt en ambient mic placing werkt, tis maar wat je wil horen.

Een goed uitgangspunt is vaak de brugpickup zo hoog afstellen dat er net geen ghost notes of sustainverlies optreedt en de neckpickup -die meer signaal input zal krijgen- daarop af te stellen.

Dat is eigenlijk de rede waarom een brugpickup meer output heeft in een calibrated set, om de boel gelijk te trekken.

Bij strats zie je vaak de baskant lager staan dan de treble kant, ook een kwestie van smaak

Parasite
26 september 2007, 16:52
de hoogte van je pup heeft effect op je geluid, zeker weten. het beste wat je kunt doen is gewoon lekker even experimenteren wat voor jou het beste klinkt ( hoe hoger hoe feller)

Inderdaad hoe hoger hoe meer output (bite) en hoe lager hoe meer sustain geloof ik. Uiteraard zitten er aan beide instellingen grenzen.

Pepe
26 september 2007, 17:03
Inderdaad hoe hoger hoe meer output (bite) en hoe lager hoe meer sustain geloof ik. Uiteraard zitten er aan beide instellingen grenzen.

meer output natuurlijk maar wat is bite?
De lengte van de sustain heeft niks met een pickup te maken.
Hoe hoger, hoe harder het signaal, hoe langer je de aanwezige toon kan blijven volgen. Het kan soms voorkomen dat een sterke magneet zo hard aan de snaren trekt dat snaartrilling hierdoor beinvloedt wordt.
Er wordt door pickup fabrikanten nogal gewichtig over gedaan maar je moet echt een godsgruwelijke zware magneet bij je snaren houden wil je dat merken, in de praktijk loopt het wel los.