PDA

View Full Version : Nieuwe 4x12 nodig, suggesties en tips nodig



AART
26 september 2007, 13:36
Juist, mijn 2x12 vertoont kuren en ik had al plannen om een 4x12 te kopen ergens volgend jaar, maar nu moet dat dus even eerder. Gisteren een Mesa Halfback moeten laten gaan en verder heb ik nog niet echt veel goede opties gezien.

De versterker die erop moet: Mesa/Boogie Mark IV.
Ik speel skatepunk en metal, maar mijn sound is toch wel metal. Eisen: Niet te zompig, moet goed overweg kunnen met high gain, niet een piek in het midhoog of hoog hebben waardoor de versterker te schel wordt en verder niet te scherp, want dat is de mesa al.

Het liefste wil ik een mesa halfback, maar die zijn helaas nogal dun gezaaid. Tot nu toe heb ik gereageerd op iemand die een VHT fat bottom aanbood op gitaarmarkt maar die heeft nog niks van zich laten horen. Daarnaast staat er ene Brunetti op MP, maar die is uiterlijk behoorlijk fucked.

De volgende merken en modellen leken me wel aardig:
-Mesa recto
-Mesa traditional
-Mesa Halfback
-VHT Fat Bottom
-Soldano 412

ENGL heb ik ook naar zitten kijken maar twijfel ik over, moet ik eigenlijk eens gaan testen.

Hebben jullie suggesties? Het liefste wil ik dus een halfback, maar dat kan tijden duren, waairn ik dus zonder goede cab zit...

Max Budget: 6 a 700 euro. Niet meer. Geen nieuwe cabs.

PS: als je een winkel weet die leuke 2ehands cabs heeft staan is dat ook zeer welkom.

BartL
10 oktober 2007, 22:52
Ik weet dat je hier misschien niet op zit te wachten, maar toch...het is niet dat het overloopt van de reacties.

Je zou eens bij Kool & Elfring kunnen testen misschien. Ik weet niet of ze veel kasten test klaar hebben, maar voor 730 euro (Jaja...30 euro teveel) heb je daar precies wat je wil hebben, als je geen uiterst exclusiece speakers wil.

Tot zover een poging je topis nieuw leven in te blazen, succes ermee! ;)

Kim Wilson
11 oktober 2007, 09:19
Wat voor kuren kan een cab vertonen? :???:

E-J
11 oktober 2007, 10:19
Voor iedereen die nou nét dat verschil tussen de ene en de andere cab wil horen:

http://www.riffi.com/riffi065/Riffi_kaappitesti.zip

3 verschillende microfoons gebruikt, en clean en overdrive clipjes. Opgenomen met een Peavey Joe Satriani amp geloof ik.

Verschrikkelijk leuk om die verschillen ook echt te horen.

Bij mij is het toch duidelijk de derde Marshall die wint, dan de Hiwatt, en dan (de goedkoopste cab van dit rijtje) de Framus Dragon :) De dure Bogners, Mesa's, Engl's etc. klinken voor geen meter!

:)

JohnLord
11 oktober 2007, 11:01
Inderdaad, wat voor kuren kan een cab vertonen, om met Kim Wilson te spreken. Ben benieuwd!

ben79
11 oktober 2007, 12:00
BOGNER niet vergeten ;-)

Negative K3 fan
11 oktober 2007, 13:17
ga gewoon eens wat testen ofzo, kan perfect bij musik produktiv

Speeddemon
11 oktober 2007, 14:48
Voor iedereen die nou nét dat verschil tussen de ene en de andere cab wil horen:

http://www.riffi.com/riffi065/Riffi_kaappitesti.zip

3 verschillende microfoons gebruikt, en clean en overdrive clipjes. Opgenomen met een Peavey Joe Satriani amp geloof ik.

Verschrikkelijk leuk om die verschillen ook echt te horen.

Bij mij is het toch duidelijk de derde Marshall die wint, dan de Hiwatt, en dan (de goedkoopste cab van dit rijtje) de Framus Dragon :) De dure Bogners, Mesa's, Engl's etc. klinken voor geen meter!

:)
Als het met zo'n Peavey JSX amp is.... DIE klinkt voor geen meter.

Engl 4x12" vintage 30 cab is prima; strak, vet, helder. 2e hands voor een euro of 600-700.

jorrit
11 oktober 2007, 15:42
ja zoals de 4x12 straight die ik wel aan je zou willen verkopen :D

Punkrockerke
11 oktober 2007, 16:17
-Mesa recto
-Mesa traditional
-Mesa Halfback
-VHT Fat Bottom
-Soldano 412
Uit dit rijtje is de Soldano-cab toch een beetje de vreemde eend in de bijt.
Mesa cabs klinken vet (recto missch iets te) en ruig, komen goed door de mix. VHT wat sterieler (maar nog nooit zelf op gespeeld).
Soldano cab klinkt relatief 'braaf'. Heel goed uitgebalanceerd, maar tegen m'n verwachtingen in niet mijn fovoriet.
Bogner klinkt, ondanks zelfde speakers als Mesa, wat scherper/helderder en lijkt ook net iets gelikter.
Een slechte cab zit er duidelijk niet bij, op dit niveau is het smaakgebonden...

E-J
11 oktober 2007, 16:51
Als het met zo'n Peavey JSX amp is.... DIE klinkt voor geen meter.

Engl 4x12" vintage 30 cab is prima; strak, vet, helder. 2e hands voor een euro of 600-700.

Remco, luister al die clipjes nou maar... ;)

AART
11 oktober 2007, 17:40
Mensen, dank voor de reacties, maar dit topic is helaas oud. Heb ondertussen maar een 1960AV gekocht.

Ik ga nog wel een keer wat testen bij jukebox als ik een keer de mogelijkheid daartoe heb en dan zal ik wel een keer iets leuks halen. Voor nu voldoet die 1960AV even.

@ Kim: het is een speaker in de cab en ik heb geen zin om nieuwe speakers te kopen voor een 2x12 als ik toch een 4x12 prefereer.

Negative K3 fan
11 oktober 2007, 17:49
Engl 4x12" vintage 30 cab is prima; strak, vet, helder. 2e hands voor een euro of 600-700.

cabs zijn heel persoonlijk, ik vind die engls met v30s echt walgelijk. Zou ze liever door de plee spoelen dan erover spelen.

IMO

BartL
11 oktober 2007, 17:58
Mensen, dank voor de reacties, maar dit topic is helaas oud. Heb ondertussen maar een 1960AV gekocht.
Wat ongelofelijk dom van me...had ik moeten weten voordat ik je topic zogenaamd nieuw leven in wilde blazen :)

Hoe bevalt hij?

Ibanez RuleZ
11 oktober 2007, 17:58
die samples vond ik wel grappig... die met de SM57 vond ik het sterkste daarvan en ik heb het niet echt eens met de keuze van de poster...


de bogner extacy (wat is dat nou voor cab???) en de mesa vond ik het beste klinken...

Harrald

AART
11 oktober 2007, 18:04
ja zoals de 4x12 straight die ik wel aan je zou willen verkopen :D

Had dat even een week eerder gezegd.
Alhoewel ENGL wel een afgrijselijk uiterlijk heeft :satisfie:

Maar ik ben opzich wel tevreden over de 1960.

van de clipjes vind ik de VHT het beste klinken, veel strakker en opnener dan de rest. De marshalls zijn allemaal iets fuzzy ofzo.

AART
11 oktober 2007, 18:06
Wat ongelofelijk dom van me...had ik moeten weten voordat ik je topic zogenaamd nieuw leven in wilde blazen :)

Hoe bevalt hij?

haha, nevermind, denk toch dat ik noge en keer een andere cab koop, zo'n gearhoer ben ik wel.

Hij bevalt redelijk goed, beter dan ik verwacht had iig. Hij klinkt redelijk gebalanceerd, mist echter een beetje bass en is in het laag ook niet so strak als ik zou willen. Hij heeft echter wel een fijn hoog, geen schel piercend hoog wat sommige cabs/speakers wel hebben(zoals de normale 1960).

Klinkt soms wel wat dozig though.

Gibsonman
16 oktober 2007, 09:20
Grappig die clipjes! Mesa vond ik het beste klinken maar ik prefereer toch mijn cab met greenbacks............