PDA

View Full Version : Vordering



tabmaniac
26 september 2007, 12:56
Hey,

ik speel nu ongeveer 3 jaar gitaar en merk dat het gewoon steeds beter gaat, maar ik vraag me nu af of je het ook nog merkt als je bijv. 10 jaar speelt.

Kun je dan nog veel vorderen en zo ja: op welke manier dan?

Tuurlijk is het een kwestie van oefenen en telkens hetzelfde spelen, waardoor je het uiteindelijk perfect hoort te spelen, maar word je ook nog echt beter?

Tab

yanto
26 september 2007, 13:42
Dat ligt helemaal aan jezelf. Als je de behoefte hebt kun je jezelf blijven verbeteren. Steeds nieuwe doelen stellen, dat kan van alles zijn.
Steeds sneller spelen, je verder verdiepen in een muziekstijl of juist zo allround mogelijk worden, je theoretische kennis vegroten eigenlijk zijn de mogelijkheden eindeloos. IMO gaat het erom je instrument steeds beter te leren beheersen zodat je steeds minder beperkingen hebt om wat je in je hoofd hoort ook daadwerkelijk te spelen.
Je doet dit door steeds je grenzen te verleggen, dus niet dingen spelen die je al kan spelen, maar juist dingen die je nog niet kan spelen.

Maar er zijn ook mensen die tevreden zijn met hun niveau en hoeven niet zonodig meer te kunnen.

Ikzelf speel zo'n 15 jaar en heb nog steeds het idee dat ik beter wordt.

supermagneet
28 september 2007, 12:37
Ik denk dat je altijd wel beter zal worden zolang je jezelf blijft uitdagen.

Ik speel nou zon 5 jaar gitaar en ik word op een constante manier beter, al niet erg snel.

Maar als je stopt met spelen/oefenen kun je het denk ik wel verleren, maar met tijd en toeweiding kun je denk ik ook wel zo goed worden als je wil, en in die weg ernaartoe je grenzen blijven verhogen.

meul
28 september 2007, 21:44
Jazeker, ff globaal, in de eerste 3 tot 5 jaar zet zich vaak de basis van de speel techniek. Hierna ontwikkeld zich vaak de muzikaliteit. dit is het geen waardoor wat je speelt beter gaat klinken. dit gaat heel geleidelijk en soms heb je het gevoel dat je stilstaat. veel mensen stoppen hier terwijl dit nu juist de fase is waar je werkelijke vrijheid krijgt. dit doordat je het geleerde steeds slimmer en beter gaat toepassen. je kunt pas smaakvol invullen als je luistert wat je speelt. vaak lukt dit pas goed als je niet meer hoeft na te denken over wat je speelt en jezelf volledig kan toeleggen op hoe je iets zal gaan spelen.

Jeroensnake
30 september 2007, 23:44
Ben het niet helemaal eens met het voorgaande verhaal. Natuurlijk zul je in het begin veel meer op je techniek gebrand zijn, waardoor je niet goed let op wat je muziek eigenlijk doet. Maar ik denk niet dat je techniek op een gegeven moment "klaar" is en dat je overstapt op muzikaliteit. Ik geloof dat je techniek een groot deel van "jouw geluid" blijft bepalen. Je kan dus wel muzikaal verder komen, maar je zal toch aan je techniek moeten blijven werken. Alle grepen en loopjes die je ooit hebt geleerd, zitten in je motorische geheugen. Hoe meer grepen en loopjes je oefent (dit vind ik dus onder techniek vallen), hoe groter je speelvrijheid.

taylor
1 oktober 2007, 12:21
grepen en loopjes vind ik geen techniek maar meer onderdelen die je moet weten.

techniek is aanslagtechnieken,16e,triolen,ritmes,timing....... ..enz.

er zullen lui zijn die na 30 jaar spelen geen steek verder zijn gekomen dan na 2 jaar gitaar spelen t ligt er maar aan wat je doel is, is t puur hobby matig of? de meeste "serieuze" gitaristen zien t als een eindeloze studie want in 1 leven kun je een instrument eigenlijk niet masteren dat is eigenlijk wat ik r ook zo mooi aan vind er is altijd wel weer wat te leren in welke stijl dan ook.

meul
2 oktober 2007, 16:57
Maar ik denk niet dat je techniek op een gegeven moment "klaar" is en dat je overstapt op muzikaliteit.

jaja, ik doelde ook op de basis techniek en het was een globale uitleg omdat het niet voor iedereen gelijk is. topic starter vroeg of je na 10 jaar nog steeds vordering maakt en of dit merkbaar is. ik probeerde uit te leggen dat de balans tussen speeltechniek en muzikale vorming dan meestal langzaam veranderd. Zoals Taylor als aangeeft, het is een levenswerk, waarin je in fasen alles aspecten voor je kiezen krijgt niet perse altijd lineair maar er is wel een bepaalde tendens.

Jeroensnake
2 oktober 2007, 17:09
Nou, je kan het wel leuk brengen,









...










dus zo ben ik het er wel mee eens.

meul
2 oktober 2007, 18:10
Nou, je kan het wel leuk brengen,

Ja, ik ben zelf loodgieter maar ik heb dit wel eens ergens gelezen