PDA

View Full Version : Onder de zonne(n)bank?



hanzeman
26 september 2007, 00:16
Nitrocellulose verf, en dan met name rood, staat er bekend om dat het door de jaren heen onder invloed van UV steeds lichter wordt van kleur. Rood wordt na vele jaren oranje-roze achtig.
Zou je dit effect kunnen versnellen door een nieuw gespoten gitaar onder de zonnebank te leggen? En dan gewoon een paar uur? Of zou die daar dan weken onder moeten liggen voordat je een merkbaar kleurverschil krijgt?

Niet dat ik dit echt van plan ben, ik vroeg het me in een vlaag van verveling en kijkend naar mijn kersverse behoorlijk rode strat gewoon af...

q-elvis-p
26 september 2007, 00:23
Nitrocellulose verf, en dan met name rood, staat er bekend om dat het door de jaren heen onder invloed van UV steeds lichter wordt van kleur. Rood wordt na vele jaren oranje-roze achtig.
Zou je dit effect kunnen versnellen door een nieuw gespoten gitaar onder de zonnebank te leggen? En dan gewoon een paar uur? Of zou die daar dan weken onder moeten liggen voordat je een merkbaar kleurverschil krijgt?

Niet dat ik dit echt van plan ben, ik vroeg het me in een vlaag van verveling en kijkend naar mijn kersverse behoorlijk rode strat gewoon af...

zo iets duurt jaren, zou het niet doen hitte is nooit goed voor hout

fred dons
26 september 2007, 07:35
ja gek genoeg werkt dat en al na een paar uur (testje met een slagplaat gedaan)
de gitaar wordt overigens niet warm van een zonnebank

mijn gitaar was wit toen ik de test deed en ik heb geen idee wat het met rood zou doen, het effect wat jij beschrijft is het effect op de stain of kleur laag, bij mij trad het effect op op de blanke lak laag en die wordt donkerder niet lichter

madman
26 september 2007, 09:29
ja gek genoeg werkt dat en al na een paar uur (testje met een slagplaat gedaan)
de gitaar wordt overigens niet warm van een zonnebank

mijn gitaar was wit toen ik de test deed en ik heb geen idee wat het met rood zou doen, het effect wat jij beschrijft is het effect op de stain of kleur laag, bij mij trad het effect op op de blanke lak laag en die wordt donkerder niet lichter

fred z'n gitaar kreeg een kleurtje onder de zonnebank, lol ;):p

G.G.
26 september 2007, 10:04
fred z'n gitaar kreeg een kleurtje onder de zonnebank, lol ;):p

Wit wordt inderdaad donkerder door licht.

Zie mijn "nieuwe" stratje:

http://img398.imageshack.us/img398/2456/p1000665ad1.jpg

Weet niet hoe snel het bij een zonnebank gaat, en wat een rooie kleur doet.

stefke_m
26 september 2007, 11:11
Wit wordt inderdaad donkerder door licht.

Zie mijn "nieuwe" stratje:

http://img398.imageshack.us/img398/2456/p1000665ad1.jpg

Weet niet hoe snel het bij een zonnebank gaat, en wat een rooie kleur doet.

Dit resultaat ziet er toch al goed uit, hoor!

hanzeman
26 september 2007, 21:18
Nitro blanke lak heeft de neiging te vergelen onder invloed van UV, dus wel logisch, maar zoveel effect had ik niet verwacht!

Wat ik qua verkleuring van rode (nitro) lak begreep, is dat rood heel sterk de neiging heeft om kleur te verliezen. Het rood gaat eruit, en aangezien er ook een boel wit in rode verf zit en ook wat geel, wordt de verf steeds meer roze en oranje achtig. Althans dat was bij oude verf zo, kijk naar Fiesta rood, wat van zichzelf al wat oranje rozig is, sommige originele strats uit de 50/60-er jaren in die kleur zijn inmiddels behoorlijk fletsig oranje geworden. Of dat ook bij de huidige nitro lak van de bouwmarkt nog zo is, dat ga ik binnenkort denk ik toch maar eens proberen.