PDA

View Full Version : Gitaarspelen en biologie



SonofDestiny
25 september 2007, 21:40
Ik weet niet of er al een topic is geweest over dit onderwerp, maar het dwaalt al een tijdje door mijn hoofd en ik zou weleens willen weten wat mede-gitaristeren erover te zeggen hebben. :)

Gitaarspelen en biologie. Tja, waar moet ik eigenlijk beginnen? Ik las laatst een artikel op Ultimate-guitar over snelheid opbouwen. Volgens het artikel kun je, omdat je spieren niet gewend zijn aan de beweging, niet binnen korte tijd 'goed' snel spelen.

Dat artikel heeft me een beetje aan het denken gezet. Want er zijn wel een aantal fysieke aspecten die problemen opleveren bij mij. Ik zal ze hieronder opsommen:
- Mijn vingertoppen zijn aan het einde van een week meestal totaal kapot --> ik speel maandag tot woensdag met vel en de resterende dagen zonder. Is daar een middel tegen? Of moet ik nóg meer gitaar spelen?
- Als ik akoestisch speel, krijg ik kramp als ik barré-akkoorden te lang of te vaak moet pakken. Hoe kan ik op een andere manier dan gitaar te spelen dit tegengaan? Of moet ik, zoals mijn schoonmoeder zegt, magnesiumbruistabletten nemen?
- Als ik snel speel, krijg ik soms verzuring. Speel ik dan te gespannen?

Misschien ben ik een watje dat ik met deze problemen aankom :) Maar ik wil m'n lichaam niet de vernieling in helpen als dat niet nodig is. :satisfie:
En misschien zijn er meer mensen met deze of andere problemen of heeft elke gitarist er last van.

B_2_the_a
25 september 2007, 21:45
les volgen en je gitaar goed af laten stellen?

SonofDestiny
25 september 2007, 21:46
Nou, ik heb les gevolgd :) misschien niet zulke goede les blijkbaar :P

En gitaar goed af laten stellen? Wat zou dat dan voor verschil uitmaken en waarom?

B_2_the_a
25 september 2007, 21:54
goed afgestelde gitaar speelt vaak lichter, dat scheelt een hoop in de kracht die je moet zetten!

GunMetalBlue
25 september 2007, 22:52
Wat bietoede-a zegt zeg ik ook + dat je idd gewoon meer moet spelen

het klinkt als beginnerskwaaltjes? (glad ijs :p)

SonofDestiny
25 september 2007, 23:29
Hahaha, nee ik speel al vier jaar elektrisch, en een paar maanden akoestisch (ja ok, daar zou ik vaker op moeten spelen :P). Elektrisch speel ik 2 uur per dag ofzo.

Misschien is vier jaar nog steeds beginner hoor. Kan ik niet inschatten. :)

q-elvis-p
25 september 2007, 23:43
Dat artikel heeft me een beetje aan het denken gezet. Want er zijn wel een aantal fysieke aspecten die problemen opleveren bij mij. Ik zal ze hieronder opsommen:
- Mijn vingertoppen zijn aan het einde van een week meestal totaal kapot --> ik speel maandag tot woensdag met vel en de resterende dagen zonder. Is daar een middel tegen? Of moet ik nóg meer gitaar spelen?
- Als ik akoestisch speel, krijg ik kramp als ik barré-akkoorden te lang of te vaak moet pakken. Hoe kan ik op een andere manier dan gitaar te spelen dit tegengaan? Of moet ik, zoals mijn schoonmoeder zegt, magnesiumbruistabletten nemen?
- Als ik snel speel, krijg ik soms verzuring. Speel ik dan te gespannen?

Misschien ben ik een watje dat ik met deze problemen aankom :) Maar ik wil m'n lichaam niet de vernieling in helpen als dat niet nodig is. :satisfie:
En misschien zijn er meer mensen met deze of andere problemen of heeft elke gitarist er last van.

Daar heb ik ook met vlagen last van. periodes geen last andere periodes na 10 minuten kramp met barré. Zal wel te veel gitaar spelen:), oh nee dat kan natuurlijk helemaal niet.

Ik denk dat het inderdaad met de handtechniek te maken heeft... daarbij komt nog dat akoestisch meestal zwaarder speelt dan elektrisch. Dan worden mischien meer spieren geforceerd.

Ik speel gewoon door na een tijdje gaat het beter:p net als schaatsen .(bedenk me net dat ik dat al een hele tijd niet gedaan heb...zonde)

spirit
26 september 2007, 06:24
- Mijn vingertoppen zijn aan het einde van een week meestal totaal kapot --> ik speel maandag tot woensdag met vel en de resterende dagen zonder. Is daar een middel tegen? Of moet ik nóg meer gitaar spelen?


En je vel groeit dan op zondag weer aan?

SonofDestiny
26 september 2007, 08:53
Ja sorry, dat heb ik te zwart wit gezegd. Het groeit in die tijd terug, maar denk je dat dat lekker gitaarspelen is?

AriaProII
26 september 2007, 08:58
Ik hoorde een keer dat Dino Cazares snelheid en kracht opbouwde door met tape om zn vingergewrichten en gewichten om zn polsen te spelen.

SonofDestiny
26 september 2007, 09:02
Daar zat ik dus ook aan het denken. Hoe zou je dat het beste kunnen doen? Zonder dat die gewichten tegen je gitaar gaan kletteren.

Piekhaar
26 september 2007, 09:44
Volgens mij is dit meer een geval van, oefenen, oefenen, oefenen.

Barré-akkoorden vind ik zelf ook k*t om te doen, maar dat gaat steeds beter. Verzuring lijkt mij gewoon een kweste van een soort 'warming-up'. Als je op je fiets springt en meteen voluit gaat fietsen krijg je ook verzuring in je benen.

Eerst even inspelen, en daarna uit je dak gaan. En vooral veel oefenen.

Mr.Bluesbreaker
26 september 2007, 11:35
Dingen die ik vaak zie foutgaan bij gitaristen:

-meteen gitaar pakken en de moelijkste riffs/licks spelen.
Eerst even opwarmen met gewoon wat ladders of 1-2-3-4 figuren de hals op en af, van heel langzaam naar wat vlugger. Gewoon om de links-rechts coordinatie weer op orde te brengen en het wisselmoment van optillen/aanslaan.

-rechter onderarm zo strak als een kabel aangespannen. Gevolg: kramp en snelle dingen die voelen na 1 miuut al minder worden. Gewoon ontspannen houden.

-raar maar waar: niet gaan spelen als je net onder de douche vandaan komt/ uit bad komt. Je vingertoppen zijn dan week en slap, en als je met je nagels speelt breken deze veel sneller. Wacht even 1,5 of liever 2 uur, je vingertoppen zijn dan weer normaal en je kunt vele gecontroleerder en langer spelen.

-houding: vast al wel gehoord, maar sommigen blijven nog steeds rare dingen doen met vooral de linkerduim bij barre posities. De truc is natuurlijk dat je kracht uit je duim haalt naar je wijsvinger toe door gebruik te maken van de meest bolle kant van je hals. Let op dat je niet met je linkerduim naar de onderkant afglijd van de hals.

-staand spelen: gitaar op de enkels en de linkerpols in een onmogelijke hoek.
Lekker zelf weten, al een hele discussie over geweest wie zijn dingen er zo wel mee kan spelen en wie niet. Ooit de grote meesters (en dan niet iemand die wat powerchrods heen en weer schuift) op deze manier gezien?
Let er gewoon op dat je sowieso een gitaar hebt die een goede balans heeft. De beruchte "neckdive" onder veel Epiphone SG modellen en anderen zorgen er vaak voor dat je staand maar ook zitten met je linkerhand 30% van je energie steekt in het naar je toe halen van de hals.

Misschien wist je dit allemaal al, maar dit zijn mijn ervaringen. En eerdere posts om de afstelling van je gitaar te bekijken ook zeker even doen.

SonofDestiny
27 september 2007, 15:05
@ Mr. Bluesman en Piekhaar: jullie hebben helemaal gelijk! Hartstikke bedankt :) Vooral die warming up... dat heb ik echt nog nooit gedaan. Daar kom ik dan na vier jaar achter. En dat over die weke vingers. Klopt ook. Ik ga eraan werken!