PDA

View Full Version : voordeel door lage dollar?



guiman
25 september 2007, 19:18
De dollar staat op zijn laagste stand in vele jaren. Ook ten opzichte van onze fijne euro. Kunnen we daar op de een of andere manier nog van profiteren en bijvoorbeeld voordelig inkopen bij de FMIC? Ik heb vaak het idee dat die fluctuaties nooit door de handel worden doorgegeven. Is dit dan toch het moment om een prijzige Fender of Gibson uit de VS te laten opsturen? Iemand nog een zinnige tip?

Mr.Fingers
25 september 2007, 19:33
alles van ebay!!! okee, het is vaak wel 2e hands, maar de meeste mensen willen dollars, dus das profijtig voor de eurolanden... Omgerekend heb je een nieuwe ebay rickenbacker 360/12 FiroGlo voor 1800€ incl verzenden hier in België (buiten douanekosten dan), terwijl je ze hier in de winkel, als je ze al vindt, toch een 2900 moet neertellen...

Jay75
25 september 2007, 19:44
Zeker!!
EBAY JE GEK zou ik zeggen, let alleen op dat er 23 procent ongeveer bijkomt bij importeren, maar laat de verkoper er een veel lagere waarde opzetten en je betaald nog geen 80 euro ofzo.

:)

zeppo
25 september 2007, 19:51
Zeker!!
EBAY JE GEK zou ik zeggen, let alleen op dat er 23 procent ongeveer bijkomt bij importeren, maar laat de verkoper er een veel lagere waarde opzetten en je betaald nog geen 80 euro ofzo.

:)

Maar de douane is ook niet gek, toch?
Je kunt ook de verzekering skippen, dat scheelt ook een heleboel.

Ik EBAY me iig helemaal suf de laatste tijd...

G.G.
25 september 2007, 19:54
Ik EBAY me iig helemaal suf de laatste tijd...

Ben ook weer aan het shoppen geslagen. Geweldig, ie lage dollar.

smokingstrings
25 september 2007, 19:58
Zeker!!
EBAY JE GEK zou ik zeggen, let alleen op dat er 23 procent ongeveer bijkomt bij importeren, maar laat de verkoper er een veel lagere waarde opzetten en je betaald nog geen 80 euro ofzo.

:)

totdat je zending wordt achtergehouden en je de betalingsbewijzen moet overhandigen, is mij al een paar keer overkomen, wordt je niet vrolijk van! :stop:

Freeqi
25 september 2007, 20:19
Snap die heisa omtrent lage dollar niet goed eigenlijk ... wat maakt die kommapunt op de dollar nu uit als transport uit de US sowieso het duurst is van alle landen ? Je spaart 50 euro uit omdat dollar laag staat maar transport is minstens 100 euro ? Laat je versturen met (pokkedure) Fed ex of Ups is het veilig en wel én snel ter plaatse meestal zonder fout, gebruik je goedkopere oplossingen heb je één keer op twee prul (goedkopere koeriers sturen zelfs pakjes terug met vermelding 'adres onbekend' als ze toevallig komen leveren als je niet thuis bent en ze de tijd niet hebben/willen hebben om een tweede keer aan te bieden en van die gekke dingen, al meermaals meegemaakt !)

moraal van 't verhaal: in de us kopen LIJKT steeds super maar als je invoertaks + btw + verzekering + deftig transport erbijtelt is het verschil helemaal niet zo groot meer ?

DarknessAwaits
25 september 2007, 20:22
Dat ligt er helemaal aan wát je koopt natuurlijk.

Simpel gezegd: een Epiphone hoef je niet te proberen maar bij een Gibson Les Paul Custom kun je wel eens laten we zeggen 400 euro goedkoper uit zijn.

En bij andere dingen zoals bijvoorbeeld elementen (ik noem een GFS) is de lage dollar natuurlijk ook alleen maar gunstig.

Freeqi
25 september 2007, 20:29
mmm, discusieerbaar ?

Als je 400 euro voordeel doet wil dat zeggen dat:
- aankoopprijs in dollar ook hoog is
- meestal geen kleine colli is qua gewicht en volume of fragiel iets (bvb gibson gitaar)
dus zijn zowel transport als verzekering als btw als invoer ook hoger ?

ben nog steeds niet overtuigd ;-)

Heb het natuurlijk wel over alles officieel doen hé, opsturen als 'gift', waarde lager laten zetten, etcetc niet meegerekend maar dat werkte vroeger wel eens, tegenwoordig zijn ze ook niet van gisteren bij de douane en loop je toch bijna zeker tegen de lamp. Soms denk je dat 'het' gelukt is totdat er een week later een vette factuur in de bus valt ;-)

a darker shade of grey
25 september 2007, 20:40
Ik wil hier ook wel eesn een theorie kwijt. Ik heb er al lang over nagedacht, maar nooit een toic voor willen openen en nu bied de gelegenheid zich zo mooi aan.

De dollar is nu omgeveer 73 cent. Dus de aankoopprijs van iets in dollars mag je met 27% verminderen om het bedrag in euro's te krijgen. In het minst gunstige geval krijg je er bij de douane een fors percentage op. Volgens mij is dat percentage maximaal 24%. Dat betekent dat je dus de prijs in dollars ongeveer mag hanteren als de uiteindelijke prijs in euro's omdat de wisselkoers en de invoerrechten elkaar opheffen.
Aangezien de prijs in dollars in amerika vaak goedkoper is dan de prijs in euro's hier, zou je een hele smak geld kunnen besparen.

Ik durf het zelf alleen niet uit te proberen :p

Freeqi
25 september 2007, 21:05
klopt maar je vergeet:

-transport en verzekering
-dat btw en invoer geteld worden op het aankoopbedrag + TRANSPORTKOST !

dus dan wordt het al gauw weer een heel pak minder ?

voor belgië:

pedaaltje 100 dollar ak = 72 euro
+ transport (iets kleins dus neem Fed Ex economy int'l 50€) = 122€ + invoer 4% (als je geluk hebt hangt van type toestel/produkt af) + btw 21% = 153 euro

dus met iets kleins waar 'relatief' veel transport tegenover staat = 100$ = 153 euro ... uiteraard is dit niet rechtlijnig maar met grote produkten (amps, gitaren, speakers) die ook nog fragiel en zwaar zijn ga je nagenoeg ook niet beterkoop uitkomen. In het allerbeste geval dollar = euro ja. Maar meestal toch dik 20-25% meer ? Enkel met medium prijzen/lichte gewichten klopt wat je zegt als je het mij vraagt ?

RolandT
25 september 2007, 21:16
voor belgie-pedaaltje 100 dollar ak = 72 eurovoor alles (wat legaal is en) minder dan 137 euro kost moet je niets betalen (heeft de douane me onlangs zelf verteld toen ze me lieten stoppen met mijn sitar :)

zjanke
25 september 2007, 22:05
voor alles (wat legaal is en) minder dan 137 euro kost moet je niets betalen (heeft de douane me onlangs zelf verteld toen ze me lieten stoppen met mijn sitar :)
Voor reizigerbagage ligt de grens op 175 euro, als je het laat vervoeren is het 22 euro. Voor giften van particulier naar particulier is het 45 euro.

(weet ik uit enkele jaren veelvuldig contact met de douane :sssh: )

Braindead
25 september 2007, 22:31
Conclusie: het loont alleen bij dure producten zoals een gitaar?

Freeqi
25 september 2007, 22:33
nee, bij produkten die klein zijn en niet té veel wegen denk ik ;-) Pedaaltjes bvb ... als overzeese transportkost maar zo laag mogelijk blijft dan tikt de volledige rekening niet zo aan ...

guiman
25 september 2007, 22:46
Allemaal zinnige reacties. Het enige wat ik me afvraag is waarom die verhipte handel de valutavoordelen NOOIT aan ons doorgeeft. Ze zijn overigens niet de enige, maar toch.....

Freeqi
25 september 2007, 22:59
tja, klopt. Ik spreek ook maar uit ervaring hé. Je ziet iets leuks in $ en tikt het knopje aan 'to basket' en als je alles op de som neemt achteraf als het thuis geleverd is merk je eigenlijk dat het lang zo interessant niet was ;-) Misschien voorkomen we zo wat ontgoochelingen ?