PDA

View Full Version : Buizenpedalen



EuroCinema
25 september 2007, 09:39
Kun je met zo'n pedaal met een buisje erin nou ook mooie (vrijwel) cleane buizensounds krijgen? Bijv. voor recording of om voor een transistoramp te zetten? Of zijn het gewoon scheurbakken met een buisje voor de looks? (dit n.a.v. het tube king onderwerp)

Rutger
25 september 2007, 09:52
Je bedoelt als soort van buizenversterker met een clean kanaal?

Dan moet je het denk ik in de pre-amps zoeken, zoals een Koch Pedaltone of H&K Tubeman. Die zijn perfect voor recording. Tevens te gebruiken als scheurbakken en icm een transistorversterker. Je moet bij dat laatste alleen niet verwachten dat je transistoramp wordt omgetoverd in een buizenamp.

Mitch
25 september 2007, 09:53
Ja en nee. Ze zijn er beide, zowel buizenpedalen met cleane kanalen als zuivere scheurbakken.
Mesa Bottle Rocket, VTwin
Chandler Tube Driver
H&K Tubeman, Tubefactor,
Matchless Hotbox
Koch PEdaltone

de list goes on and on... dat een laag voltage buisje er puur voor de show zou zitten is absoluut onwaar trouwens. De buis wordt dan gebruikt voor de tone stack in plaats van voor de gain/dynamiek, maar dan maakt het nog steeds een behoorlijk verschil in sound.

JvD.
25 september 2007, 11:29
Het klinkt interessant, ik ben iemand die zijn pedalen board zo heeft dat ie overal in oefen ruimtes goed kan klinken. kan ik dan met zo'n pedaaltje ook overal een karakteristiek buizen geluid krijgen.. ook over een of andere kutte ‘laney max hardcore’ transistor?
Ik wil natuurlijk wel mijn eigen distortion willen blijven gebruiken, dus echt als een soort van sound-karakter dat je altijd aan hebt staan?

Rutger
25 september 2007, 11:56
Als je met een "karakteristiek buizengeluid" het geluid van een fulltube buizenamp bedoelt: nee

Met een pre-amp heb je dus alleen de voortrap van een buizenversterker. De buizen-eindtrap ontbreekt, en deze geeft juist die volwarme kleuring aan je sound. Als de eindtrap dus van een crappy transistoramp is, heb je nog steeds een crappy sound. Met een pre-amp heb je de buizensound dus maar gedeeltelijk. Voor jouw doeleinde kun je het wel gebruiken, en je sound zal er waarschijnlijk door verbeteren (smaakgebonden), maar je moet niet denken dat je daarmee een complete buizenamp op je pedalboard hebt staan.

Ik denk dat je, kwa sound, dan beter af bent met een kleine buizenamp die ook handig mee te nemen is.

rocker_71
25 september 2007, 11:58
Ik heb een H&K tubefactor voor mijn transistor Marshall staan (Lead30) en dat klinkt wel erg lekker, moet ik zeggen. Deze heeft 2 kanalen, waarvan de 1e wel een cleane sound kan geven. Ik gebruik hem echter meer als tubescreamer.

Jimwoud
25 september 2007, 12:32
Het klinkt interessant, ik ben iemand die zijn pedalen board zo heeft dat ie overal in oefen ruimtes goed kan klinken. kan ik dan met zo'n pedaaltje ook overal een karakteristiek buizen geluid krijgen.. ook over een of andere kutte ‘laney max hardcore’ transistor?
Ik wil natuurlijk wel mijn eigen distortion willen blijven gebruiken, dus echt als een soort van sound-karakter dat je altijd aan hebt staan?
Oefen jij toevallig ook in de rock supplies?? Ik heb namelijk daar gister nog over een prachtige Laney Hardcore gespeeld, maar met m'n Jeckyll & Hyde ervoor kreeg ik toch niet echt een lekker geluid, maar ja echt heel slecht was het ook niet. In een oefenruimte maakt het me niet zo veel uit. Als het op het podium maar goed is.

Azrael
25 september 2007, 12:38
Kun je met zo'n pedaal met een buisje erin nou ook mooie (vrijwel) cleane buizensounds krijgen? Bijv. voor recording of om voor een transistoramp te zetten? Of zijn het gewoon scheurbakken met een buisje voor de looks? (dit n.a.v. het tube king onderwerp)

Geen idee. Maar lekkere muziek maak je. Leuk als chillout 8-)

JvD.
25 september 2007, 12:40
Oefen jij toevallig ook in de rock supplies?? Ik heb namelijk daar gister nog over een prachtige Laney Hardcore gespeeld, maar met m'n Jeckyll & Hyde ervoor kreeg ik toch niet echt een lekker geluid, maar ja echt heel slecht was het ook niet. In een oefenruimte maakt het me niet zo veel uit. Als het op het podium maar goed is.
vroeger wel veel ja, die dingen zijn echt waardeloos, als je er een bassgitaar in plugt is ie nog schel. wel erg leuk dat rocksupply's, je voelt je meteen super 'rock 'n roll' als je daar binnen loopt.

EuroCinema
25 september 2007, 12:55
Geen idee. Maar lekkere muziek maak je. Leuk als chillout 8-)
:) tnx!

+10tekens

Nitefly7
25 september 2007, 15:17
Kun je met zo'n pedaal met een buisje erin nou ook mooie (vrijwel) cleane buizensounds krijgen? Bijv. voor recording of om voor een transistoramp te zetten? Of zijn het gewoon scheurbakken met een buisje voor de looks? (dit n.a.v. het tube king onderwerp)


vloeken in de kerk misschien, maar *kuch* Sansamp *kuch* ? (het 'probeert' niks 'na te doen' m.i.; dingen klinken gewoon goed.. misschien niet als een 'buis', maar wel clean, strak en mooi genoeg dat 't niet zou hoeven boeien..)

en anders gaat mijn stem uit naar 'n MI Audio Tube Zone (wellicht ook geen buizen, maar die samples online zijn echt erg smakelijk..)