PDA

View Full Version : rock n roll style leren ??



marcelca
25 september 2007, 09:30
Hallo

ben nu 2 jaar bezig met gitaar spelen en wil eigelijk wel is het rock and roll soundje krijgen ( dit lijkt vooral in het ritme te zitten ) en de juiste noten natuurlijk..


wat heb ik tot nu toe gedaan

- veel tabs gespeeld ( met guitar pro )
- over backingtracks heen soleren ( om zoveel mogelijk licks in de praktijk te brengen en de toonladders te leren)
- laatste tijd meer rythem gitaar, nummers va probot,thin lizzy, acdc,race against.. ed....


terug te komen op mijn vraag, ik wil graag leren improviseren in rock and roll style ( dus niet een bestaand nummer of zo)

wie kan me tips geven....

- sites
- filmpjes ed... op internet
- lessen op internet

ik heb het volledig tot nu toe zelf aangeleerd en speel elke week ( al 2 jaar lang ) een avond in de week met en vriend van mij

bedankt alvast

Kim Wilson
25 september 2007, 09:37
Veel Status Quo luisteren. Of Normaal, Mooi Wark, Jovink. Ik neem aan dat je dat een beetje zoekt? De Rock&Roll drive?

marcelca
25 september 2007, 09:42
ok dat is een goed idee...

misschien een domme vraag maar is dat vaak in de zelfde toonsoort en wat voor een toonladder moet ik er dan bijzoeken ?

Kim Wilson
25 september 2007, 09:43
Pentatonisch all the way! En nee, het is zeker niet altijd in dezelfde toonsoort.

Harry
25 september 2007, 10:17
luister anders naar Chuck Berry, rock 'n rollender is er niet. Solo's staan vast wel ergens in tabs uitgeschreven op internet. Of zelf uitzoeken, heb ik ook gedaan, en dan is het leuk om iedere dag weer een nieuwe lick te ontdekken.

Riste
25 september 2007, 18:42
Het kan nog rock 'n' rollender met de Stones!

marcelca
25 september 2007, 21:08
Pentatonisch is fijn voor me want hier doe ik al veel in.....

ook in verschillende toonsoorten....

zijn er sites met veel lickjes in rock n roll style ??

en de rest begrijp ik voornamelijk in het ritme zit en dat kan je leren door goedte luisteren naar de genoemde bands

Harry
26 september 2007, 15:37
Het kan nog rock 'n' rollender met de Stones!


misschien, maar die hebben het dus van Chuck Berry afgekeken.

Mr.Bluesbreaker
27 september 2007, 13:00
Leer als uitbreiding op de pentatonische ladder (mineur pentatoon, de meest bekende vaak) ook eens de majeur pentatoon.

Chuck Berry maar ook bv. Brian Setzer gooien ook heel veel majeur licks tussen hun pentatoniek, wat net even voor een wat helderdere, melodische afwisseling zorgt. (en ook nog wel chromatiek en andere dingen, maar laten we het overzichtelijk houden.)

Leuk nummer om mee te starten: de licks uit "Get Back" van de Beatles.
Genoeg tabs van te vinden. Succes!

dunnoaname
1 oktober 2007, 18:15
Ook interessant is de aanslagtechniek aanpassen tot je het gewenste geluid krijgt. Doublestops zijn ook veel gebruikt in rocknroll.

marcelca
11 oktober 2007, 02:10
bedankt in ieder geval weer voor alle tips, hier kan ik weer een stuk verder mee