PDA

View Full Version : Ik ben de weg kwijt... iemand suggesties?



OldSkool
24 september 2007, 23:58
Ik ben nu een jaar in het bezit van een H&K Puretone top, maar ik heb een probleempje. Toen ik 'm kocht was ik er van overtuigd dat het helemaal mijn ding was, (na menig uurtje testen), maar ik heb er nu een beetje een haat-liefde verhouding mee. Clean is lekker dik en daar ben ik erg tevreden mee maar ja... Ik gebruik 'm als cleane basis voor m'n pedalen (LTD voor overdrive, Reezafratzitz voor het ruigere werk), omdat hij gewoon te hard gaat om over z'n nek te laten gaan.

Elke keer als ik er nu op speel heb ik het gevoel dat er iets mist. Ik weet niet wat het is. Ben al door een hele rits pedaaltjes heen gegaan om te kijken of de combinatie van top+pedaal misschien de oorzaak was, maar het was het telkens net niet. Drive met een pedaaltje is hier een beetje stug en de dynamiek/respons en sustain van een overstuurde versterker zijn voor mijn gevoel anders dan cleane amp+drive pedaaltje. Misschien ligt het wel aan de top en was mijn keuze een jaar geleden gewoon verkeerd of heb ik gewoon nog steeds niet het "matchende" pedaaltje gevonden.

Nu zit ik er dus aan te denken om een andere versterker te kopen en de puretone de deur uit te doen(tenzij jullie een goede oplossing hebben waar ik niet van weet). Wat zoek ik in een versterker? Een direct geluid met ballen, een vloeiend en dik, maar toch open drive... (ben niet zo goed in 't omschrijven van geluid, maar ik hoop dat t een beetje duidelijk is.) Marshall gevoiced in ieder geval, met een degelijke clean. En hij moet goed reageren op aanslag/volumeknop.

Wat heb ik getest?:

Diverse ENGL's: Niet echt dynamisch. Vind ze ook te klinisch en compressed. Heb een Blackmore gehad in een korte high-gain periode, maar is ook weer weggegaan wegens deze redenen.

Mesa Mark IV: Ondanks mijn voorkeur voor Marshall-achtigen toch maar geprobeerd. Ik snap best waarom veel mensen hier zo over te spreken zijn, maar 't is gewoon niet mijn ding ben ik achter gekomen. Maar ja, als je 't niet probeert weet je ook niet of 't wat is.

JCM 800 reissue: Hmmm.. Marshall, FX-loop, eenkanaals, mastervolume... dat lijkt er wel op.. Niet dus! Vond 'm nogal dun en schel klinken en miste ballen.

Bogner Shiva: Dit zou wel eens een kanshebber kunnen zijn als ik niet vind wat ik zoek in een eenkanaals top. Clean was ERG mooi, maar ik weet niet of ik vriendjes ga worden met het 2e kanaal. Drive was een beetje fuzzy had ik 't idee. Heeft wel potentie, maar ik wil 'm eerst langer aan de tand voelen. Had niet zoveel tijd om deze te testen, maar hij gaat zeker mee in een eventuele 2e testronde.

Marshall 2061X: Clean van dit bakkie was boven verwachting. Moor rond en vol geluid. Draai het volume omhoog en hij gaat van een lekkere rand naar een mooie open, organische crunch. Lekkere rock-sound. Reageerde erg goed op m'n volumeknop. Ging trouwens ook harder dan ik verwacht had... Heeft helaas geen FX-loop (of kan je een delay doorlussen tussen de inputs als je 'm patched?).

Mijn ultieme versterker is denk ik een eenkanaals medium gain versterker met een goede dynamiek en FX-loop, die niet enorm hard hoeft om een rand mee te krijgen (of een master volume heeft) zodat ik m clean kan draaien met m'n volume en een booster intrappen voor het scheurwerk. Ik weet alleen niet in welke hoek ik moet zoeken met die eisen. Een meerkanaals top die een goede dynamiek heeft is natuurlijk ook een optie.

Een oplossing voor m'n puretone zou welkom zijn, maar als die de deur uit gaat zit m'n budget op +/- 2000 euro... Alle suggesties die jullie me kunnen geven zijn van harte welkom.

Jelle

RolandT
25 september 2007, 07:55
Als hij hard kan gaan vind je het geluid wel goed? Heeft die H&K Puretone dan geen "the two-stage powersoak that lets you enjoy the aural rapture of a Class A power amp breaking up – without blowing out your eardrums."?

OldSkool
25 september 2007, 08:37
Als ik 'm open draai tot "break up met lekkere rand" volume en dan verder boost geeft ie wel een lekkere sustain en feel, maar daar zijn de overige bandleden en de geluidspersoon meestal niet zo blij mee.. Die two-stage powersoak zit er inderdaad op. Die maakt er 22 Watt class A van, maar dat scheelt qua volume minder dan de meesten denken. Heb ook al een hotplate geprobeerd, maar die verneukte het geluid.

Metoshade
25 september 2007, 08:51
Een Shiva is een erg lekkere versterker, hoewel het OD kanaal voor mij ook erg wennen was. Door het volume van je gitaar terug te brengen kom je niet uit op een heel mooi clean geluid (bij de EL34 versie iig). Door de buizen te vervangen door bv TungSol en JJ's, kun je het geluid ook nog tweaken.

Bouwers zoals Bogner en Koch gaan voor de minste uitval, niet om de beste klank als het gaat om de buisjes. Daarbij is de beste klank subjectief, dus dat mogen we zelf uitvogelen :)

Ik heb weinig ervaring met de Wizard 6V6 van Brunetti, maar wat ik heb gehoord, klonk erg goed.

Een middagje bij v/d Haar testen is geen verspilde moeite. Daar staat een keur aan geweldig klinkende versterkers, ongetwijfeld ga je die van jou er ook vinden.

Rick trodat
25 september 2007, 08:54
De shiva...tja dat zijn erg goede maar ook dure versterkers, probeer eens een uberschall, is best direct en heel vol van ton of de xtc van bogner.

Rick trodat
25 september 2007, 08:55
Ik vind versies met 6l6 buizen beter klinken dat el34, maar dat is mijn smaak.

mcannegieter
25 september 2007, 09:56
Misschien een goedkopere versterker dan jij voorstelt maar ik heb deze genomen vanwege het supermooie cleane geluid en daarnaast heeft die ook nog een echt lekker bruikbare distortion: Peavey Classic. Ik heb de 30 watt 1x12 versie (€650 euro nieuw) maar er is ook een 50 watt 2x12 versie en een top. De 30 watt is prima bruikbaar op kamer niveau maar heeft ook genoeg volume voor optredens.

charlie45
25 september 2007, 10:32
probeer eens een badcat of matchless bij vd haar.

wellicht een matchless lightning, moet best lukken binnen jouw budget.

matto
25 september 2007, 12:14
Met welke speakers heb je getest?

En speaker die clean lekker klinkt kan in overdrive soms niet het gewenste resultaat opleveren.

jerome
25 september 2007, 20:48
Een amp moet je idd over verschillende cabs/speakers testen.
Ik heb zelf een JMP MV top (voorloper van de JCM 800)
Die klinkt met sommige cabs/speakers schel en dun en met andere cabs/speakers heerlijk vet en vol en dynamisch.
Ook sommige merken voorversterkerbuizen kunnen het geluid enorm verbeteren maar andere merken kunnen je sound ook enorm verslechteren.
Daarom kan je eigenlijk niet zo maar zeggen dat bijvoorbeeld een JCM 800 slecht klinkt zonder wat verschillende combinaties geprobeerd te hebben...

OldSkool
25 september 2007, 20:49
Ik heb de Shiva 1x12 combo EL 34 met CL80 speaker getest. Ik was eigenlijk op zoek naar een top, maar die was niet beschikbaar. Misschien dat het horen van de top me wel kan overtuigen. Ik had gedacht dat Matchless/Badcat buiten m'n budget zou vallen.. Misschien toch 's naar v/d Haar dan.

Ondertussen blijf ik amps aan m'n verlanglijstje toevoegen, dus als jullie suggesties hebben voor "must-test" amps, laat ze maar komen.


De amps die ik zowiezo nog wil proberen:
Marshall 2061/1974
Shiva top
Orange AD50/Retro (Als ik er een kan vinden, anders misschien Matamp)

Jim Haagmans
25 september 2007, 23:29
probeer eens een laney GH50L, of ga kijk eens of je een 2ehands Sovtek MIG60 vindt. Anders misschien een Studiotone of heel misschien een Tiny Terror (weet niet of je die laatste clean houdt)

OldSkool
25 september 2007, 23:49
Heeft hier iemand ervaring met Mojave Amps? Ik kwam een tijdje geleden op hun site terecht en was erg onder de indruk van de soundclips daar. Ok, je kan een amp niet compleet op clips beoordelen, maar 't klinkt erg lekker. Met de huidige dollar koers is het goed te doen om er eentje uit de States over te laten komen.

Jan-Willem
26 september 2007, 00:23
Wat misschien ook het testen waard is zijn Soldano versterkers, zoals de SLO-100 maar Soldano heeft ook 1 kanaals gain versterkers zoals de Avenger dacht ik.

Probeer het uit, misschien is het wat voor je.

Negative K3 fan
26 september 2007, 01:45
het probleem zit hem een beetje in die fx loop lijkt het.