PDA

View Full Version : Overstap van plectrum naar vingers?



sofa
24 september 2007, 20:20
De beroemde bluesman Howling Wolf stuurde zijn gitarist Hubert Sumlin ooit weg met de boodschap "Leer eerst maar eens zonder plectrum leren spelen, kom dan maar eens terug". Ondertussen nam hij gewoon een andere gitarist aan. Maar Hubert Sumlin ging idd zonder plectrum oefenen thuis en mocht weer in de Howlin Wolf Band spelen. Koste hem een paar dagen maar sindsdien heeft ie ook nooit meer een plectrum aangeraakt. Ik speel thuis meestal bluesnummers (de band vind dat maar niks) en ben de laatste dagen eens voorzichtig begonnen de plectrum (1.0 mm) aan de kant te leggen. En ik moet zeggen:

1. je speelt met veel meer gevoel;
2. je speelt veel directer, je kunt als het ware beter timen;
3. je kunt veel meer en mooiere tonen produceren op de 1 of andere manier;
4. je kunt met veel meer rhytme spelen.

Maar:

1. het gaat (nog?) niet zo snel;
2. ik ben er nog niet achter of je nu beter downstroke of upstroke moet spelen met je vinger, op de 1 of andere manier gaat upstroke beter;
3. nog niet in de gaten hoe je alternate picking een beetje handig doet met je vingers.

Kortom, eigenlijk had Howling Wolf misschien wel gelijk. Ik voel er wel voor om m'n plechtrum definitief aan de wilgen te hangen maar twijfel nog wat. Duurt toch even (hoe lang?) voordat je net zo snel en goed zonder als met plectrum kunt spelen (voorlopig hou ik toch een plectrum tussen m'n ring en middelvinger, voor de zekerheid). En krijg je de snelheid en de handigheid die je met een plectrum kunt bereiken? Iemand hier meningen over, ervaring mee etc.?

Elpedro
25 september 2007, 07:49
Vindt dit eigenlijk wel een interessante vraag.
Speel nu al weer een tijd met plectrum wat op zich niet slecht gaat.
Maar als ik zonder speel, leeft bij mij ook wel eens het gevoel dat ik meer gevoel in mijn slag en solo kan leggen.
Zelfs die gillende sound (pinch harmonic?) gaat beter zonder plectrum dan met.
Maar ik na me ook wel weer voorstellen dat sommige technieken met plectrum weer beter te doen zijn, denk bijvoorbeeld aan dat afsluitende stukje van die solo in 'Beat it' van Eddie van H.

Ik ben benieuwd of hier eigenlijk wel één wijsheid voor bestaat.

Pais
25 september 2007, 08:40
Dit lijkt me echt 100% afhankelijk van je speelstijl. Als je kijkt naar speelstijlen als fingerpicking, flamenco, klassiek etc, dan zie je dat er met de vingers een heel andere techniek ziet dan bij plectrum gitaarspel.
Er is in de flamenco bijvoorbeeld een techniek voor snelle passage's (picado) waar enorme snelheden mee kunnen worden gehaald, maar dat leer je niet in een paar dagen.

yanto
25 september 2007, 11:30
Ja luister maar eens naar 'Fridaynight in San Fransisco' van Paco de Lucia, John McLaughlin en Al di Meola. Razendsnel spel, de eerste met zijn vingers en de laatste twee met plectrum.

Denk dat je zelf een manier moet zien te vinden waar je zelf het makkelijkst bij voelt.
Wes Montgommery speelde alles met zijn duim, hij deed er zowel up als downstrokes mee.
Of kijk eens naar het spel van Mark Knopfler, ook geheel eigen.

Ibanez666
25 september 2007, 13:45
Met die 4 punten ben ik het niet eens. Timing heeft heeft met timing te maken en directheid ook gewoon met hoe direct je speelt. Kijk naar Paul Gilbert.....hoe direkt en getimed wil je het hebben?
Gevoel komt uit je hart, een plectrum of nagel is slechts je middel om dit weer te geven. Ik kan onbeperkte tonen produceren met mijn plectrum. Met mijn nagel/vinger slechts 1 (ploink)

rhythme? Zoals in ritme? Dat heb of dat heb je niet. Ook hier geld mijns inziens als je maar op tijd aanslaat, met pic of vinger maakt dan ook niet uit.

Ik kan me voorstellen dat voorstanders van een plectrum meer voordelen zien dan in fingerpicking en vice versa.

Ik zou wel willen dat ik wat meer kon met mijn vingers, maar ik vind dat ik me aardig redt met een plectrum dus de noodzaak is er niet echt. Ik ben ook nog lang niet klaar met mijn ontwikkeling op plectrum gebied. Ik schat zelf dat ik op 50% van mijn mogelijkheden zit. Ik heb nog ff te gaan :-)

10Man
25 september 2007, 14:27
Ik vraag me af of je met meer gevoel kan spelen als je met je vingers speelt. Volgens mij is het voor een groot deel afhankelijk van je speelstijl.

Er zijn tig (blues)gitaristen die met plectrum en heel veel gevoel kunnen spelen, bijv. SRV en Rory Gallagher.

Ik denk wel dat je met je vingers over het algemeen meer mogelijkheden hebt, met name dat je meerdere snaren tegelijk kunt spelen. Kijk naar Mark Knopfler die een hele eigen stijl heeft ontwikkelt die lastig te benaderen is met alleen een plectrum.

Voorlopig blijf ik nog met plectrum spelen, maar ik wil wel meer mijn overige vingers gebruiken voor doublestops e.d.

Harald
25 september 2007, 17:06
Ik vraag me af of je met meer gevoel kan spelen als je met je vingers speelt.

Alleen als je nog geen eelt op je rechter vingertoppen hebt ;)

Het speelt anders, niet beter of slechter, of met meer of minder gevoel. Dat idee dat je met meer gevoel speelt, komt bij de meeste mensen hier denk ik grotendeels omdat je veel bewuster moet spelen als je net met je vingers begint aan te slaan, terwijl je plectrumwerk al op automatische piloot doet. Maar met je vingers stap je op een gegeven moment ook weer over op autopilot. Wel is het voor de meeste mensen zo dat je makkelijker snel speelt met een plectrum dan met je vingers. Maar Paco deLucia is idd een goed voorbeeld van iemand die met twee vingers net zo snel is. Maar doordat je in het begin terug moet in snelheid moet je het uit andere dingen halen. En een bewust gespeelde langzame melodie komt veel beter over, dan een op de autopilot afgeraffelde snelle riedel. Dat effect kun je met plectrum ook krijgen door eens een bottleneck te gebruiken.

Plectrum, plectrum en vingers, blote duim en vingers en vingers en duimplectrum zijn stuk voor stuk benaderingen met hun eigen mogelijkheden en onmogelijkheden. Er zijn mensen die het bij een benadering houden, anderen kunnen makkelijk over stappen. Het is maar net wat je wilt. Gevoel heeft vooral er mee te maken hoe bewust je bezig bent te spelen wat je speelt. Even ervan uitgaande dat timing en toon goed zijn natuurlijk.

Rutger
25 september 2007, 17:30
1. je speelt met veel meer gevoel;
2. je speelt veel directer, je kunt als het ware beter timen;
3. je kunt veel meer en mooiere tonen produceren op de 1 of andere manier;
4. je kunt met veel meer rhytme spelen.

Daar ben ik het allemaal niet mee eens. Zoals hierboven gezegd: met vingers is gewoon anders dan met plectrum. Eigenlijk moet je die speelstijlen gewoon niet met elkaar vergelijken, want dat is lastig.

Zaken als gevoel, timing en ritme zijn bij beide stijlen een vereiste. Je bereikt ze alleen op een andere manier. En dat is een kwestie van veel doen.
Of je bij de één mooiere tonen krijgt dan bij de ander, is een kwestie van smaak.


Maar:
1. het gaat (nog?) niet zo snel;
2. ik ben er nog niet achter of je nu beter downstroke of upstroke moet spelen met je vinger, op de 1 of andere manier gaat upstroke beter;
3. nog niet in de gaten hoe je alternate picking een beetje handig doet met je vingers.

1. Snelheid komt met de jaren. Veel doen, veel oefenen. Vooral je handpalm en vingers ontspannen houden, je vingers dichtbij elkaar en vlak boven de snaren houden en de snaren subtiel aanslaan.

2. Dat kan beide, t is maar net waar je de voorkeur aangeeft en welke klankkleur je eraan wilt geven. Zelf doe ik het zo:

Bij enkele noten:
(de nagel van) mijn wijsvinger voor upstroke en (de nagel van) mijn duim voor downstroke. Maar ook: mijn wijsvinger en middelvinger (en soms mijn ringvinger) die afwisselend upstroke spelen

Bij slag:
(de nagel van) mijn wijsvinger voor downstroke en (de nagel van) mijn duim voor upstroke. Soms zelfs drie vingers voor downstroke, soms voor zowel up- als downstroke.

3. Niet. Alternate picking is een plectrumtechniek. Je wijsvinger is niet de vervanging van een plectrum, het is een totaal ander gereedschap. Met je vingers moet je dat dus anders aanpakken. Bijvoorbeeld zoals ik hierboven beschreven heb

freekick
25 september 2007, 17:35
Misschien onwetendheid omdat ik nooit met plectrum heb gespeeld maar;

Een hand met nagels is dat niet gelijk aan 5 plectrums,dan ben je met
1 zo'n ding toch beperkt.
Hoe kan je dan b.v. de 2e en de 5e snaar tegelijk spelen

Of zie ik dat verkeerd?



.

Rutger
25 september 2007, 17:39
Je kunt beide technieken combineren. Je slaat dan bijv. de 5de met je plectrum aan en de 2de met je ringvinger.

Maar wat de meesten doen, is met je linkerhand alle andere snaren dempen en dan alle snaren in een keer met je plectrum aanslaan, zodat alleen snaar 2 en 5 te horen zijn.

sofa
26 september 2007, 19:22
Bedankt voor de reacties. Een aantal mensen zijn het niet in eens met de 4 stellingen. Kan ik begrijpen. Aan de andere kant, Howlin Wolf vroeg niet voor niets aan Sumlin zonder plectrum te leren spelen. Ik zal nog eens opzoeken of hij aangeeft waarom hij liever heeft dat Sumlin zonder speelt.

Mijn theorie is als volgt: op de 1 of andere manier weten je vingers altijd feilloos afstand en positie te bepalen (je wijsvinger weet altijd het puntje van je neus te vinden, ook als je je ogen dicht doet), ik denk dus dat als je alleen met je vingers speelt je veel beter in staat bent te timen (je kunt veel beter het moment dat je vingers de snaar raken bepalen dan als daar nog eens een plectrum tussen zit, een vinger is constant, zit altijd op de zelfde plaats, heeft altijd dezelfde dikte etc. Het moment waarop en de attack waarmee je met een plectrum de snaar raakt hangt o.a. af van de manier waarop je het plectrum vasthoudt (hoog of laag) of je zweterige vingers hebt etc etc. Verder hoe dik het plectrum is: een dik plectrum speelt veel directer dan een dun plectrum, probeer maar eens etc. etc).

Ik denk dus dat je met je vingers veel beter kunt timen en dat het daarom een positieve invloed heeft op het ritme.

Ook op de toon heb je met je vingers denk ik veel meer invloed. Je voelt de snaar met je vingers, je voelt en hoort onmiddellijk wat voor invloed de druk van je vinger heeft op toon en volume. Je kunt ook onmiddelijk bijsturen als je dat wilt. Het gaat allemaal in een fractie van een miliseconde maar het kan wel. Als daar een stukje plastic tussen zit kun je nooit zo direct voelen wat het effect van druk en aanslag is en je kunt dus nooit zo snel bijsturen. Kortom: met je vingers heb je denk ik veel meer invloed op de toon die je produceert dan met een stukje plastic.

rookie666
1 oktober 2007, 14:17
Ik speel zo'n anderhalf jaar gitaar, eerst alleen akoustisch, maar ik heb mezelf vorige week getrakteerd op een electrisch. Ik speel normaal met mijn duim, maar vind zo'n hele lange nagel niet zo praktisch en wil daarom met plectrum gaan spelen, ook klinkt dat volgens mij wat beter, of niet??

Ik vind de overstap van nagel naar plectrum errug lastig, ik zit vaak naast de goed snaar en de snelheid is ook minder geworden. Graag hoor ik jullie advies,
is het een kwestie van doorzetten of kan ik het beste gewoon met mijn nagel blijven spelen omdat het met een plectrum toch niet zo goed zal gaan als met de duim.

Thnx.

Rutger
1 oktober 2007, 14:24
Gewoon doorgaan met oefenen. Met plectrum is gewoon een heel nieuwe techniek voor je en dat duurt even voor je t onder de knie hebt

Zolang kun je nog je duimtechniek gebruiken, tot je je plectrumtechniek beheerst

dunnoaname
1 oktober 2007, 18:12
Ik gebruik zowel voor electrisch als akoestisch een combinatie van beiden, om lekker fel en snel te soleren een plectrum, voor begeleiding vaan vingers en af en toe plectrum ertussendoor. De timing met vingers vind ik niet beter, misschien zelfs minder omdat de attack niet zo snel/fel is als met plectrum. Verder als je covers speelt en je wil dezelfde sound berieken is vingers niet altijd praktisch.

Pentatonic
1 oktober 2007, 20:00
Ik vind dat je met je vingers veel meer mogelijkheden hebt, bv. tegelijk een baslijntje spelen, snaren combineren. Als ik alleen speel (meestal), speel ik liefst met m'n fingers omdat het anders zo 'leeg' klinkt, er gebeurt dan te weinig.

Voor pure slaggitaar gebruik ik wel sowieso plectrum.

RullyRulez
2 oktober 2007, 09:58
En hoe doen jullie wisselen van vingers naar plecrum en vise versa in een nummer. Voorbeeld is Michel van Anouk, dat deels tokkelen is (tijdens de coupletten) en meer akkoord 'strokes' is tijdens het refrein ???

Mark-Fryslan
2 oktober 2007, 20:44
En hoe doen jullie wisselen van vingers naar plecrum en vise versa in een nummer. Voorbeeld is Michel van Anouk, dat deels tokkelen is (tijdens de coupletten) en meer akkoord 'strokes' is tijdens het refrein ???
Ik zie op de video Eddie van halen altijd zijn plectrum in het publiek gooien :). Zodra hij dat doet komt er een dikke vette solo aan en moet je op het puntje van je stoel gaan zitten. Hij steekt hem ook wel eens in zijn mond of ergens op zijn gitaar. Meer de oplossing voor de gewone burger.

Vingers of plectrum. Het is volgens mij gewoon een stijl die afhangt van persoonlijke voorkeur en wat je wilt spelen. Metal achtige nummers gaan staan te tokkelen werkt ook niet echt volgens mij. Mark Knofler is natuurlijk bekent om zijn vinger aanslag met superflexibel duimpje. Dat red je niet met een plectrum. Je kunt met je vingers natuurlijk mooi 4 snaren exact gelijk aanslaan. Met een plectrum blijf je een downstroke of upstroke houden. Ook al speel je snel, het blijft een gebroken accoord.

Met de vingers spelen vind ik soms ook wel een beetje dof klinken. Ik heb zelf een plectrum gemaakt van een oude rijksdaalder. Dan heb je echt een heel mooi helder geluid. Zo helder krijg ik dat niet met mijn nagels.

Mark

gerritje tralalalala
6 oktober 2007, 11:00
Ik speel zo'n anderhalf jaar gitaar, eerst alleen akoustisch, maar ik heb mezelf vorige week getrakteerd op een electrisch. Ik speel normaal met mijn duim, maar vind zo'n hele lange nagel niet zo praktisch en wil daarom met plectrum gaan spelen, ook klinkt dat volgens mij wat beter, of niet??

Ik vind de overstap van nagel naar plectrum errug lastig, ik zit vaak naast de goed snaar en de snelheid is ook minder geworden. Graag hoor ik jullie advies,
is het een kwestie van doorzetten of kan ik het beste gewoon met mijn nagel blijven spelen omdat het met een plectrum toch niet zo goed zal gaan als met de duim.

Thnx.

kijk dit is nouw precies andersom,

jij hebt mooite om van vingers over te stappen op plectrum en de topicopener heeft moeite om van plectrum over te stappen naar vingers.

het is precies hetzelfde als je begint met gitaarspelen (voor sommigen onder ons ook al weer een heele tij terug), al jij voor het eerst de gitaar pakt sla je toch ook niet in een keer alles goed aan, het is gewoon een kwestie van veel oefenen.

kortom met vingers leren spelen is gewoon opnieuw gitaar leren spelen voor de rechter hand.