PDA

View Full Version : Stratocaster vragen



Stinoke
24 september 2007, 17:59
Ik heb dit weekend een nieuw gitaartje aangeschaft.
De Fender Classic Player '60s strat in 'n sunburst jasje.

Hij voelt erg goed aan en klinkt super.
Vergeleken met 'n Highway One en standard US strat vond ik hem zelfs beter klinken. Terwijl ik op zoek was naar 'n US strat was ik na het horen en proberen van de Classic Player verkocht.

Het is wel 'n total ander beestje dan m'n Gibson Les Paul Studio vandaar enkele vragen.

De strat heeft 'n zogenaamde
"Vintage Style 2-Point Synchronized Tremolo with Stamped Steel Saddles"

Aangezien dit er nogal "fragile" uitziet (vnl. ten opzichte van het eenvoudige systeem op de Gibson :satisfie: ) enkele vragen:

Moeten de zadelschroefjes ,waarvan er per zadeltje 2 zijn, even diep ingeschroefd zitten per zadeltje ?

Kan je bij het bijstellen hiervan per ongeluk het schroefje uit het zadeltje draaien ?

Moeten deze scroefjes in een perfecte rechte hoek op de brug rusten ? (ze lijken allen ietwat schuin op de brug te rusten)

Is het normaal dat de volledige brug meebeweegt bij stringbends ?

Als ik de gitaar stem of soms bij benden hoor ik zo'n pling. Net alsof de snaren aan de topkam ietwat stroef zitten en losspringen of verspringen. Gaat dit vanzelf voorbij of is grafietpoeder zeker aan te raden op de topkam ?

Ik merk dat de gitaar een pak sneller ontstemd dan m'n Gibson.
Dit zonder gebruik te maken van de "tremelo".
Als ik bijvoorbeeld de hele gitaar een halve stap lager stem kan ik dit bij m'n gibson in één keertje. Bij de Fender moet ik elke snaar een keer of 3 herstemmen. Het lijkt erop dat dit komt door de brug die door de spanningsveranderingen van het herstemmen bij elke snaar ook andere snaren beïnvloedt en terug ontstemd.
Is dit wel degelijk normaal ?

tx

Mr.Fingers
24 september 2007, 20:08
Ik heb dit weekend een nieuw gitaartje aangeschaft.
De Fender Classic Player '60s strat in 'n sunburst jasje.

Hij voelt erg goed aan en klinkt super.
Vergeleken met 'n Highway One en standard US strat vond ik hem zelfs beter klinken. Terwijl ik op zoek was naar 'n US strat was ik na het horen en proberen van de Classic Player verkocht.

Het is wel 'n total ander beestje dan m'n Gibson Les Paul Studio vandaar enkele vragen.

De strat heeft 'n zogenaamde
"Vintage Style 2-Point Synchronized Tremolo with Stamped Steel Saddles"

Aangezien dit er nogal "fragile" uitziet (vnl. ten opzichte van het eenvoudige systeem op de Gibson :satisfie: ) enkele vragen:

Moeten de zadelschroefjes ,waarvan er per zadeltje 2 zijn, even diep ingeschroefd zitten per zadeltje ?

Kan je bij het bijstellen hiervan per ongeluk het schroefje uit het zadeltje draaien ?

Moeten deze scroefjes in een perfecte rechte hoek op de brug rusten ? (ze lijken allen ietwat schuin op de brug te rusten)

Is het normaal dat de volledige brug meebeweegt bij stringbends ?

Als ik de gitaar stem of soms bij benden hoor ik zo'n pling. Net alsof de snaren aan de topkam ietwat stroef zitten en losspringen of verspringen. Gaat dit vanzelf voorbij of is grafietpoeder zeker aan te raden op de topkam ?

Ik merk dat de gitaar een pak sneller ontstemd dan m'n Gibson.
Dit zonder gebruik te maken van de "tremelo".
Als ik bijvoorbeeld de hele gitaar een halve stap lager stem kan ik dit bij m'n gibson in één keertje. Bij de Fender moet ik elke snaar een keer of 3 herstemmen. Het lijkt erop dat dit komt door de brug die door de spanningsveranderingen van het herstemmen bij elke snaar ook andere snaren beïnvloedt en terug ontstemd.
Is dit wel degelijk normaal ?

tx

Moet niet persez, ze mogen ietsjes de bolling van de hals volgen, en ja, je kan die vijsjes er helemaal uitdraaien, maar dat is niet aan te raden...

dat ze schuin rusten is normaal, dat is bij iedere fender zo

dat de brug ietsjes meebeweegt is normaal, als het nu echt ridicuul veel is (enkele mm), de veren achteraan de gitaar vaster draaien

het gepling zijn de snaren en/of de veren van de tremolo die zich aan het zetten zijn. grafiet kan echter nooit kwaad

Ja, het is een tremolo, en die dingen ontstemmen nu eenmaal vrij snel met nieuwe snaren, maar dit is van voorbijgaande aard

G.G.
24 september 2007, 20:09
Ik heb dit weekend een nieuw gitaartje aangeschaft.
De Fender Classic Player '60s strat in 'n sunburst jasje.

Hij voelt erg goed aan en klinkt super.
Vergeleken met 'n Highway One en standard US strat vond ik hem zelfs beter klinken. Terwijl ik op zoek was naar 'n US strat was ik na het horen en proberen van de Classic Player verkocht.

Het is wel 'n total ander beestje dan m'n Gibson Les Paul Studio vandaar enkele vragen.

De strat heeft 'n zogenaamde
"Vintage Style 2-Point Synchronized Tremolo with Stamped Steel Saddles"

Aangezien dit er nogal "fragile" uitziet (vnl. ten opzichte van het eenvoudige systeem op de Gibson :satisfie: ) enkele vragen:

Moeten de zadelschroefjes ,waarvan er per zadeltje 2 zijn, even diep ingeschroefd zitten per zadeltje ?
Nee, dat hoeft niet. Het belangrijkste is dat de snaren de ronding van de toets volgen. Zo stel je de zadeltjes af.
Kan je bij het bijstellen hiervan per ongeluk het schroefje uit het zadeltje draaien ?
Ja, dat kan, dus voorzichtig, je bent die kleine dingen zo kwijt.
Moeten deze scroefjes in een perfecte rechte hoek op de brug rusten ? (ze lijken allen ietwat schuin op de brug te rusten)
Nee, onmogelijk. Als je de hoogte, en intonatie (naar voren en naar achteren) gaat instellen, zullen de schroefjes altijd ietsjes schuin staan.
Is het normaal dat de volledige brug meebeweegt bij stringbends ?
Ja. da's het nadeel van een tremelo. Als je hem zo afsteld dat de bodemplaat op de body rust, en je de veren iets teveel spanning geeft is het opgelost. Maar dan gaat je tremelo alleen nog naar beneden. Er zijn systemen verkrijgbaar die de boel ietsjes stabiliseren (o.a. van Hipshot)
Als ik de gitaar stem of soms bij benden hoor ik zo'n pling. Net alsof de snaren aan de topkam ietwat stroef zitten en losspringen of verspringen. Gaat dit vanzelf voorbij of is grafietpoeder zeker aan te raden op de topkam ?
Grafiet kan, beter is de topkam te laten vervangen door graphtech of tusk. (en natuurlijk goed laten invijlen),
Ik merk dat de gitaar een pak sneller ontstemd dan m'n Gibson.
Dit zonder gebruik te maken van de "tremelo".
Als ik bijvoorbeeld de hele gitaar een halve stap lager stem kan ik dit bij m'n gibson in één keertje. Bij de Fender moet ik elke snaar een keer of 3 herstemmen. Het lijkt erop dat dit komt door de brug die door de spanningsveranderingen van het herstemmen bij elke snaar ook andere snaren beïnvloedt en terug ontstemd. komt omdat de brug zweeft. Vlak tegen de body monteren wil wel helpen bij lagere stemmingen.
Is dit wel degelijk normaal ?

tx

Ff in je post gedaan met een kleurtje, is makkelijker voor me.

GunMetalBlue
24 september 2007, 20:33
Alles wat je noemt klinkt mij bekend in de oren.

Jij noemt het lastig, ik noem het nostalgie en ik zou mijn Fender niet zonder deze kwaaltjes willen :p


Maar zoals GG zegt, het is normaal.

Stinoke
24 september 2007, 21:00
Bedankt voor jullie snelle antwoorden !

Ik ben helemaal gerustgesteld waarvoor dank :)

marc_o
24 september 2007, 21:11
Je hebt trouwens een erg leuke gitaar gekocht. Heb zelf een USA 62"reissue, maar die classic klinkt erg goed, en naar mijn mening een stuk beter dan de highway 1. Wellicht leuk voor naast de mijne, maar dan in de blauwe uitvoering...

Stinoke
24 september 2007, 21:50
Je hebt trouwens een erg leuke gitaar gekocht. Heb zelf een USA 62"reissue, maar die classic klinkt erg goed, en naar mijn mening een stuk beter dan de highway 1. Wellicht leuk voor naast de mijne, maar dan in de blauwe uitvoering...

Jep die klinkt verdacht goed en dat voor 'n net prijsje
Sonic blue is inderdaad erg knap, niet twijfelen :satisfie:

episua
25 september 2007, 09:07
Gefeliciteerd! Nu ben ik ook al een geruime tijd op zoek naar een strat maar weet niet welke ik moet nemen (wil er ongeveer tot 1000 euro voor uitgeven), iemand tips? De Classic player is wel erg mooi hoor!

jimihattricks
25 september 2007, 10:04
Ja mensen, ik heb er een tijdje geleden ook 1tje getest en dit is voor de prijs een van de beste strats waar ik op gespeeld heb (no kidding).. en al helemaal omdattie leverbaar is in sonic blue (woohoo!)

Knbr
25 september 2007, 11:59
Ik vond het irritant dat de brug bij mij omhoog ging bij het benden (bij highway one strat) dus heb ik de veren gewoon strak gedraaid tot dat hij (bijna) niet meer omhoog ging.
of hebik nou iets verkeerds gedaan?

rocker_71
25 september 2007, 12:04
Ik vond het irritant dat de brug bij mij omhoog ging bij het benden (bij highway one strat) dus heb ik de veren gewoon strak gedraaid tot dat hij (bijna) niet meer omhoog ging.
of hebik nou iets verkeerds gedaan?

Is persoonlijk, en niet verkeerd hoor.
Sommige gitaristen (bv Rory Gallagher) zetten de brug helemaal vast dmv een blokje. Dan kun je geen tremolo gebruiken en de klank zal ok iets anders worden, omdat het dan een min of meer vaste brug is. De sustain zal wel weer toenemen. Kortom: je kunt er alle kanten mee op.
(tip: check wel even je intonatie nadat je de veren hebt aangedraaid)

Knbr
25 september 2007, 15:52
als je een blokje hebt kan hij toch nog steeds omhoog maar niet meer omlaag?

Kim Wilson
25 september 2007, 15:53
Nee, met een blokje zet je hem echt helemaal vast. Dan heb je geen trem meer, maar hij is dan wel stemvast, en je gaat er qua sustain mijlen op vooruit. Ik heb het zelf ook, en ik wil niet anders meer.

G.G.
25 september 2007, 16:21
als je een blokje hebt kan hij toch nog steeds omhoog maar niet meer omlaag?

ja, maar dan valt het blokje van zijn plek, dus dat werkt niet.

Blokje wordt meestal gebruikt in combinatie met bodemplaat vlak op de body (100% vast naar boven en naar beneden).