PDA

View Full Version : zaterdag as. eerste optreden...Tips??????



foekje
24 september 2007, 11:54
Hi,

Ik ben Selvera en zing sinds februari dit jaar in een band. Zaterdag aanstaande hebben we ons eerste optreden gepland staan. Aangezien dit de eerste keer is, wil ik vragen of jullie me een aantal goede tips kunnen geven om dit tot een goed einde te brengen.

Zou het erg op prijs stellen... Het is pas over 6 dagen en ik heb nu al de kriebels...haha

(Muziekstijl oa= Muse / Radiohead / Coldplay / Bryan Adams / Merdith Brooks / Anouk)

Thanks! :hippie: :hippie: :hippie:

JimiDylan
24 september 2007, 17:36
1. Nooit stoppen midden in het nummer, dit geld voor de gehele band, al stort het hele cafe in, speel door!
2. Zorg dat je jezelf goed kan horen, bespreek dit met de geluidstechnicus, sta je op het podium en heb je opeens geen monitor, ben je goed de sjaak.
3. Beweeg, zeker voor een zanger/zangeres die verder geen instrument bespeelt is het essentieel dat je wat show geef, beweeg wat, ipv als een zoutzak met je ogen dicht te zingen ;)
4. Veel, veel oefenen.

Spitfire
24 september 2007, 17:42
3. Beweeg, zeker voor een zanger/zangeres die verder geen instrument bespeelt is het essentieel dat je wat show geef, beweeg wat, ipv als een zoutzak met je ogen dicht te zingen ;)

Maar vooral geen geforceerde bewegingen doen die je doet 'omdat het moet'. Werkt vooral averechts

Rinze
24 september 2007, 18:08
Van te voren keihard zuipen.

Joey Handsome
24 september 2007, 18:19
+ een lijntje coke, zorgt dat je zelfverzekerd op het podium staat.

jasper159
24 september 2007, 18:25
Inderdaad, en NOOIT stoppen!
En als je een fout maakt, mij is geleerd dat je hem zelfs nog eens moet (naja, MOET niet te letterlijk nemen he ;) ) spelen als dat riff nog eens komt. (niet snel herpakken, dat valt erg op)
Je niet proberen zenuwachtig te maken, als je genoeg geoefend hebt, kan er niets misgaan.
En als er dan nog iets gebeurt, weetikveel, snaar springen bij een solo ofzo -> improvisatie, en altijd blijven lachen!

Kim Wilson
25 september 2007, 07:52
Het is al gezegd, maar ik wil het toch nog een keer benadrukken: doorspelen! Wat er ook gebeurt, net doen of je gek bent en alsof het zo hoort. Niet elkaar geërgerd aankijken als iemand een foutje maakt, maar gewoon lekker blijven lachen. :)

foekje
25 september 2007, 12:45
Jongens, bedankt voor jullie antwoorden.

Als het mislukt dan kan ik het alsnog op een " enorm zuipen" zetten, haha

Rutger
25 september 2007, 12:54
Inderdaad: altijd blijven lachen! Zelfs als het nummer in de soep loopt, gewoon lachen en doorgaan, dat vinden de mensen ook leuk. Als je sjagerijnig kijkt, denken ze gelijk: wat een kutband. Als je om je eigen fouten lacht, denken ze: wat een leuke gasten!

Laat vooral merken dat je geniet van je eigen muziek en die van je bandleden (bij solo's dus niet naar het plafond gaan staren, maar lekker opgaan in die solo!) en dat je het leuk vindt om voor die mensen te spelen!

Als zanger hoef je niet gelijk de danser uit te hangen, maar beweeg wat mee op het ritme en loop wat rond op en voor het podium, als daar de ruimte voor is.

Het gaat niet om een vlekkeloos optreden. Het gaat er bij een optreden vooral om dat je een leuke avond hebt, samen met je band en het publiek.

Kim Wilson
25 september 2007, 13:13
...

Het gaat niet om een vlekkeloos optreden. Het gaat er bij een optreden vooral om dat je een leuke avond hebt, samen met je band en het publiek.
+1

Laat zien dat je er plezier in hebt. Maak contact met het publiek, en laat merken dat je het ook voor hun doet. En als je er echt lol in hebt, straal je dat ook uit naar je publiek, en ze zullen daar ook op reageren. Hou wel (oog-)contact met je band, zodat je van elkaar weet wat je doet. Maar zorg dat je het contact met het publiek behoudt. Een band die alleen maar met zichzelf bezig is, is geen lol om naar te kijken.

DeiDRagonas
25 september 2007, 13:18
Nog ff een tip die ik nog niet gehoord heb... Probeer niet te zenuwachtig te zijn, maar het vooral LEUK te vinden. Bij zelf de besten gaat er wel eens wat mis en AL valt iedereen toch ineens stil (Heb ik zelfs bij echt grote artiesten zien gebeuren) gewoon lachen, kan gebeuren, ff sorry zeggen, en overnieuw. Niks aan de hand. Geniet er van, zou ik zo zeggen.

Greetz Roy.

edit: Fuck, hij was al wel genoemd!
"Laat vooral merken dat je geniet van je eigen muziek en die van je bandleden (bij solo's dus niet naar het plafond gaan staren, maar lekker opgaan in die solo!) en dat je het leuk vindt om voor die mensen te spelen!"

Kim Wilson
25 september 2007, 13:20
Nog ff een tip die ik nog niet gehoord heb...
...
Greetz Roy.
Kijk eens naar de drie voorgaande reacties. ;)

DeiDRagonas
25 september 2007, 13:21
Thanx Kim..

Ahum, teveel gezopen gister denk ik..

R.

Rutger
25 september 2007, 13:27
Over zuipen gesproken... 1 of 2 biertjes vooraf, niet meer. Dan wordt je zelf wat losser en het dempt de zenuwen wat. Achteraf kun je pas gaan drinken. Spreek dat ook af met je bandleden, want met een halfbezopen band bak je er niet veel van

foekje
25 september 2007, 13:31
Over zuipen gesproken... 1 of 2 biertjes vooraf, niet meer. Dan wordt je zelf wat losser en het dempt de zenuwen wat. Achteraf kun je pas gaan drinken. Spreek dat ook af met je bandleden, want met een halfbezopen band bak je er niet veel van

Thanks voor de tip! (Allemaal trouwens)

Was ik ook al aan het denken. 2 biertjes vantevoren om iets "losser" te worden. Ben benieuwd of het helpt. Als ik er aan denk krijg ik weer een knoop in m'n maag, haha

DeiDRagonas
25 september 2007, 13:32
Over zuipen gesproken... 1 of 2 biertjes vooraf, niet meer. Dan wordt je zelf wat losser en het dempt de zenuwen wat. Achteraf kun je pas gaan drinken. Spreek dat ook af met je bandleden, want met een halfbezopen band bak je er niet veel van

Inderdaad, ook niet teveel zuipen want dan ga je echt niet netjes zingen (hoewel je zelf waarschijnlijk denkt van wel op dat moment lol). Als je straks veel meer optredens hebt gedaan weet je precies wat t beste werkt voor jou. Ik ben voor de optredens vaak al helemaal naar de pleuris, maar ik weet dat ik dan nog wel strak speel (drink niet echt veel voor een optreden, daar ga je dus wel snel minder van spelen... hooguit stuk of vier, vijf).

foekje
25 september 2007, 13:41
Inderdaad, ook niet teveel zuipen want dan ga je echt niet netjes zingen (hoewel je zelf waarschijnlijk denkt van wel op dat moment lol). Als je straks veel meer optredens hebt gedaan weet je precies wat t beste werkt voor jou. Ik ben voor de optredens vaak al helemaal naar de pleuris, maar ik weet dat ik dan nog wel strak speel (drink niet echt veel voor een optreden, daar ga je dus wel snel minder van spelen... hooguit stuk of vier, vijf).

Alcohol rules op sommige momenten. Nu moet ik zeggen dat ik geen zware drinker ben, dus ik zal ze eerder hebben hangen dan menig mens.

Ik hou het maar op 2 bier, weet van mezelf dat ik dan wat " lolliger" word. Niet op een vervelende manier, maar dan heb ik een lagere grens, waardoor ik eerder op mensen durf af te stappen (die ik niet ken)...hahaha. Klinkt heel dubieus,I can't help it. Ben al vrolijk van mezelf, laat staan met een paar biertjes

Han S
25 september 2007, 13:43
Zuipen leidt nooit tot een beter resultaat, blowen en snuiven ook niet, het is illusie. Denk nou niet dat jij de enige bent die nerveus is voor een optreden, er zijn mensen die al 40 jaar optreden en nog steeds letterlijk misselijk zijn vlak voordat ze op moeten.

Andre Hazes stierf bijna van de zenuwen voordat hij op moest heb ik wel eens gehoord. Dat is nergens voor nodig, optreden is te gek en verslavend, geniet er van en laat merken dat je er van geniet. Er staan altijd wel een paar gasten die het niks vinden of die denken beter te zijn dan jouw bandje, maar jij staat daar op het podium en jij bent de ster waar het om draait en zij zijn de sukkels die daar graag hadden gestaan.

Betrek je publiek bij wat je doet, dat is al een paar keer gezegd en dat mag nog best een keer benadrukt worden. Niets is een dommer gezicht dan een gitarist die het hele optreden naar zijn snaren staart, het geluid is belangrijk, maar het plaatje net zo. Zorg dat het er lekker uitziet.

Als je met PA speelt, zeg tegen de geluidsman dat je voor het eerst optreedt en schaam je daar vooral niet voor. Als hij een goed vakman is zal hij je helpen. Als je bijvoorbeeld een beetje meer zang op je monitor wilt, maak dat kenbaar, wijsvingertje omhoog is 'ik wil harder' en omlaag is.....juist. Duim omhoog is het teken dat je tevreden bent.

Een zangmicrofoon kan niet harder op een monitor als vlak voor het punt dat de boel begint te piepen en gillen. Als de band dus op orkaansterkte gaat zul je de zang niet meer kunnen horen op een floormonitor, dan moet gewoon de band zachter, is ook beter voor het zaalgeluid.

Ga niet achteraf klagen over het (podium)geluid, geluidsmensen doen hun best maar kunnen niet ruiken wat je wilt en zijn niet helderziend.

Geniet ervan met volle teugen, dit is een van de leukste dingen die je kunt doen en nogmaals, laat merken dat je het leuk vindt. Doe geen lange verhalen tussen de nummers door als een soort van aankondiging, hou het kort.

Veel plezier gewenst en laat weten hoe het is gegaan. En denk er aan: no panic.

foekje
25 september 2007, 13:54
Geniet ervan met volle teugen, dit is een van de leukste dingen die je kunt doen en nogmaals, laat merken dat je het leuk vindt. Doe geen lange verhalen tussen de nummers door als een soort van aankondiging, hou het kort.

Veel plezier gewenst en laat weten hoe het is gegaan. En denk er aan: no panic.

Super! Hier kan ik iets mee. Je hebt ook zeker gelijk wat betreft drinken en optreden. Ben van mening dat je het zonder ook moet kunnen. Het enige waar ik mee zit is het zenuwen stuk. Komt waarschijnlijk doordat dit m'n eerste optreden is ( na bijna een jaar aan repetities). Aangezien ik nog nooit op een podium heb gestaan is het zowiezo erg lastig in te schatten hoe je gaat reageren.

Ik ga me deze week gewoon instellen op een "good time" en dan loopt het wel los.

Nogmaals bedankt voor je tips! Hier heb ik echt iets aan :rockon:

Han S
25 september 2007, 14:00
http://www.nopanicband.com/Images/Band_23_februari_2007.JPG


Ben jij de dame op deze foto Foekje? Als dat zo is heb je helemaal niets te vrezen. :D

foekje
25 september 2007, 14:06
Ben jij de dame op deze foto Foekje? Als dat zo is heb je helemaal niets te vrezen. :D

Haha, ja inderdaad. That's me. Damn, tegenwoordig kun je echt alles vinden op internet. Je hebt er ook de ergste uitgepikt ook nog, haha. We zijn met z'n 5en trouwens...Deze foto hebben we tussendoor gekiekt. :cheerup: :cheerup:

Ik laat wel horen hoe het gegaan is zaterdag!

Han S
25 september 2007, 14:11
Meid, je ziet er hardstikke goed uit (ik heb de andere foto's ook gezien), een leuk kleedje aan en laat zien dat je er goed uitziet, beweeg je een beetje goed op dat podium en alle mannen vallen voor je. :D

foekje
25 september 2007, 14:15
Meid, je ziet er hardstikke goed uit (ik heb de andere foto's ook gezien), een leuk kleedje aan en laat zien dat je er goed uitziet, beweeg je een beetje goed op dat podium en alle mannen vallen voor je. :D

Thanks :satisfie: Altijd leuk om te horen! Ik zal m'n best doen, haha.

Ben benieuwd wat ik zondag allemaal te vertellen heb!

Michael AE
25 september 2007, 16:57
Niet echt nuttig misschien, maar na het optreden zul je ook merken dat de dingen allemaal veel soepeler gaan dan voorheen. Ik zeg altijd: "1 optreden staat gelijk aan 10 repetities."

dr.distortion
25 september 2007, 17:23
Niet echt nuttig misschien, maar na het optreden zul je ook merken dat de dingen allemaal veel soepeler gaan dan voorheen. Ik zeg altijd: "1 optreden staat gelijk aan 10 repetities."

Helemaal waar! Ik kan me mijn eerste (en tot nu toe enige :D ) optreden herinneren in juni dit jaar. Tijdens repetities continue ge-emmer over hetzelfde, zangeres deed geen sodemieter en bij het ontbreken van een bassist was ik haar backup melodie-lijn met gitaar. Zenuwen die dag....en hoe!!! Maar als je er een keer staat en je gaat er samen voor, niks mooier dan dat!! Het gekke is dat je door de kick van het staan op het podium juist hartstikke strak gaat spelen...en laat die kick maar overheersen op jullie zenuwen!! HEEL VEEL PLEZIER EN SUCCES!!!

foekje
25 september 2007, 18:48
Helemaal waar! Ik kan me mijn eerste (en tot nu toe enige :D ) optreden herinneren in juni dit jaar. Tijdens repetities continue ge-emmer over hetzelfde, zangeres deed geen sodemieter en bij het ontbreken van een bassist was ik haar backup melodie-lijn met gitaar. Zenuwen die dag....en hoe!!! Maar als je er een keer staat en je gaat er samen voor, niks mooier dan dat!! Het gekke is dat je door de kick van het staan op het podium juist hartstikke strak gaat spelen...en laat die kick maar overheersen op jullie zenuwen!! HEEL VEEL PLEZIER EN SUCCES!!!

Bedankt voor alle super tips. Ik hoor ook van meerdere mensen dat het bij een optreden veel strakker klinkt. Moet zeggen dat het gisteren bij de laatste repetitie voor het optreden ook goed ging. Stelt me wel een beetje gerust moet ik zeggen :satisfie:

Verder zullen we wel zien hoe het gaat aankomende zaterdag. Zal zondag over m'n ervaringen vertellen en we filmen ook, dus ik zet volgende week ook een filmpje op de site. Kunnen jullie me misschien nog wat opbouwende kritiek geven :eek: :rockon:

Han S
8 oktober 2007, 13:19
En Foekje, hoe is het gegaan?

Kim Wilson
8 oktober 2007, 13:20
En Foekje, hoe is het gegaan?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98439

Han S
8 oktober 2007, 13:29
Bedankt Hans, maandag hé. :D

foekje
9 oktober 2007, 10:16
En Foekje, hoe is het gegaan?

Sorry voor de verlate reactie....was alweer vergeten dat ik beloftes heb gedaan op dit forum (hehehe) Aard van het beestje zullen we maar zeggen...

Het optreden ging goed ( Voor een eerste keer) De andere bandleden hebben al jaren ervaring, maar voor mij was dit de vuurdoop. In het begin super nerveus en gespannen (Lees: 10 x naar de wc)

Toen ik er eenmaal stond was het na de eerste 2 nummers kickass...De rush is niet normaal, het was echt geniaal.

Moet zeggen dat ik nog 2 dagen met een grijns heb rondgelopen :)

Toen ik de beelden terugzag was ik minder tevreden, maar ja, dat heb je toch als je jezelf terugziet op beeld.

Dus....voor mij ook een hele goede reden om op zangles te gaan. Heb voornamelijk moeite met het "halen" van hoge tonen. Het is wel zuiver, maar het klinkt wat dichtgeknepen. De bandleden hebben het mijn inziens super gedaan, dus muzikaal ging het super! Vanavond eens kijken of ik toch niet stiekem alvast iets op het forum zet qua beeld materiaal.

Zou het erg prettig vinden als er kritische feedback word gegeven...kun je weer van leren zeggen ze :hippie:

Luke-wannabe
22 november 2007, 10:12
2. Zorg dat je jezelf goed kan horen, bespreek dit met de geluidstechnicus, sta je op het podium en heb je opeens geen monitor, ben je goed de sjaak.
Sorry hoor, maar de meeste gigs zijn toch echt zonder monitor.

Harry
22 november 2007, 10:50
jawel joh! zonder monitor ga ik niet zingen. Vroeger wel gedaan, door een beetje voor de zaalboxeren te gaan staan, maar dat is niet echt prettig.