PDA

View Full Version : vraag over 4x12 kabinet



cas121
25 januari 2003, 12:57
hey, weet iemand of je bij een 120watt top ook een 100 watt kabinet kan gebruiken zonder al te veel problemen? Ik heb namelijk een koch powertone top en wil er een marshall 1960TV greenback (4 x 25 watt) bij gaan gebruiken alleen zit er dus 20 watt verschil in het vermogen. nou ben ik toch niet van plan om op standje 10 te gaan spelen maar je weet maar nooit.. THNX Cas

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cas121 op 2003-01-25 16:33 ]</font>

FragDaddy
25 januari 2003, 13:53
ik zou het niet doen. dit is de reden dat de full-stacks zijn uitgevonden. vroeger hadden ze alleen maar 25watt speakers.

de 100 watt buizentops kunnen piekvermogens van veel meer dan 100 watt leveren. die greenbag speakers gaan echt maar tot 25watt. meer en ze gaan stuk. dus 4 van die speakers zouden precies 100watt aankunnen.

daarom hadden al die 100watt buizenjongens een fullstack, omdat je dan 8 speakers hebt en die kun je tot 200watt belasten. dat ging wel goed.

ow. en een fullstack staat natuurlijk stoer op het podium.

tegenwoordig kunnen speakers veel meer vermogen aan (300 watt 4x12 cabinets zijn normaal) en is het geen probleem.

maar aangezien jij een vintage kast hebt gekocht kun je die beter niet op een 100watt top aansluiten en al helemaal niet op een 120watt top.

wat je zou kunnen doen is 2 buizen uit de koch te halen (impedantie aanpassen!) en dan hebbie 60 watt. kost niets en het probleem is opgelost!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-01-25 13:54 ]</font>

Dude
25 januari 2003, 13:55
versterkers hebben een piekvermogen, hoe dat precies zit weet ik niet maar dat kan bij jou versterker ver boven die 120 watts uitkomen,

Greenbacks zijn naar wat ik op HC heb gelezen niet zo vergevingsgeind als het om overbelasting gaat, andere speakers willen nog wel een groter vermogen dat er op staat trekken voor niet al te lange tijd maar de greenback doet dat geloof ik niet echt goed,

Als jij je powertone op 10 zet is je kast snel stuk denk ik, wat dan wel kan wet ik echt niet... het is tricky denk ik

Dude
25 januari 2003, 14:07
was iemand net eerder, sorry

cas121
25 januari 2003, 16:33
maar als ik bijvoorbeeld zelf idd 2 buizen eruit haal en de impedantie aanpas, gaat dat dan niet nogal ten koste van het geluid? ik zou verwachten vaqn wel..

FragDaddy
25 januari 2003, 16:42
nee, dat gaat niet ten koste van het geluid. je versterker zal alleen eerder gaan oversturen. de meeste mensen vinden dat wel fijn. behalve als je op een verschrikkelijk hoog volume helemaal 'clean' wil spelen.

met 60watt zit je een stuk veiliger.

je moet alleen echt even goed kijken hoe je de impedantie moet aanpassen en welke 2 buizen je eruit kunt trekken. (van de grote (eind)buizen de twee binnenste OF de twee buitenste eruit. en dan de impedantie anders instellen.

ik kan me alleen niet meer herrinneren of de impedantie nu een stapje hoger of een stapje lager moet als je er buizen uit trekt. dat moet je even uitzoeken.. maak hiermee geen fouten, want dan kun je de eind-trafo van je versterker opblazen!!!! ga liever even bij een goede gitaarwinkel langs of zoek even op internet hoe dit werkt.

McCloud
25 januari 2003, 17:27
Impedantie moet een stap lager. Als je je top en cab op 16 Ohm hebt geschakeld, moet je, als je 2 buizen uit de top haalt, je top op 8 Ohm en je cab op 16 Ohm schakelen.

kokeleko
26 januari 2003, 10:38
Als je er nou een powersoak , loadbox , powerbreak o.i.d tussen hangt, is dat niet wat?

Shay
26 januari 2003, 14:13
Volgens mij maakt het niet zo veel uit tenzij je je volume erg hoog zet (80% en meer). Zolang je niet zo super hard gaat maakt het niet uit of je versterker meer vermogen heeft dan je cabinet kan hebben.
Sterker nog, ik heb altijd begrepen dat het ut beste is als je versterker meer vermogen heeft dan je speakers aankunnen omdat je anders het zooitje sneller opblaast ...

PluueeR
26 januari 2003, 18:50
Een fullstack is alleen stoer als er minstens drie naast elkaar staan :smile:

BLOK182
26 januari 2003, 19:16
ja, anders ziet het zo wankel uit :smile: