PDA

View Full Version : Help met gitaar aansluiten op de pc



max2
24 september 2007, 10:41
Hey

Ik had een vraag (ik heb all bij het zoeken gezocht maar kan niks vinden).
Voor guitar rig en nog wat andere programa's moet ik me gitaar aansluiten op de pc maar wat heb ik hier voor nodig? ik wel all zoiets gelezen van een interface?
Hoor graag.
Gr max

Roman
24 september 2007, 10:58
Daar zijn mooie dingetjes voor te krijgen.
Als het echt puur om een gitaar aansluiting gaat zou een guitar-interface de oplossing zijn.

Behringer heeft een mooi apparaatje voor weinig (58 euro)
http://www.behringer.com/UCG102/index.cfm?lang=eng

Bij Feedback overigens in de aanbieding op dit moment oovr 49 euro
http://www.feedback.nl/?id=55&b=UCG102&a=&treeID=

Er zijn meer merken die dergelijke interfaces aanbieden, maar waarschijnlijk wil je er zo weinig mogelijk voor betalen en dus kom je op de Behringer uit.

max2
24 september 2007, 11:01
Hey

bedankt.
Maar wat is het verschil met die duurdere interfaces?
gr max

Roman
24 september 2007, 11:06
Kwaliteit.

En genoemde interface is alleen voor gitaar. Wil je iets meer dan kom je op interfaces waar ook een mic aansluiting op zit etc. Afhankelijk van de kwaliteit die je wilt kun je dan kiezen tussen 100 en 300 euro apparaten (2 sporen)

Verder zijn er interfaces die meerder sporen ondersteunen, 8 sporen bijvoorbeeld, via firewire of usb aansluiting. Ook daar zijn kwaliteit verschillen in, net als bij het kopen van een nieuwe auto. Ga je voor een fiat panda of een jaguar. Het rijdt beide op 4 wielen, maar de een net iets fijner dan de ander. En daar betaal je voor.

De behringer apparaten zijn budget spullen maar voor een beginner een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Ga je duurder, denk line6, mackie, focusrite, m-audio etc, dan heb je gewoon wat betere apparaten.

Overigens heb ik zelf ook wel wat behringer spul liggen en gebruik het met plezier, hangt van de applicatie af.

En voor die 49 euro bij feedback kun je gewoon niet vaud gaan. En voor jouw DE perfecte oplossing denk ik. Zijn ook geen technisch moeilijke apparaten, gewoon in je USB aansluiting prikken, je gitaar er in en spelen maar!

max2
24 september 2007, 17:42
oke dankje wel.
gr max

JER00N
24 september 2007, 19:31
Je kan ook gewoon een mono grote jack -> stereo kleine jack kopen of zelf maken. Dan steek je dus je gitaar direct in de pc zonder iets er tussen. Heb ik ook een tijdje gedaan. Klonk niet super maar wel aardig. Moet je trouwens wel ASIO4all gebruiken, dan heb je weing last van latency :)

pol
26 september 2007, 16:26
de goedkoopste versie van line6 toneport kost ook maar 66 euro + je krijgt gearbox erbij (ampsim software ala pod xt)

de geluidskwaliteit van de toneport is wel niet super, maar wel bruikbaar.

maar wat wil je, voor dat geld kunnen ze er geen topklasse preamp & ad/da converto
rs instoppen.

kenx
26 september 2007, 16:58
je plugt je gitaar in je versterker en via de (headphone)out in je pc

pol
26 september 2007, 18:03
zal niet lukken als hij guitar rig wil gebruiken, dan heeft hij een signaal nodig rechtstreeks van de gitaar.

Roman
28 september 2007, 19:56
Je kan ook gewoon een mono grote jack -> stereo kleine jack kopen of zelf maken. Dan steek je dus je gitaar direct in de pc zonder iets er tussen. Heb ik ook een tijdje gedaan. Klonk niet super maar wel aardig.
Voor het "testen" van je te verwachten opname skills kun je dat proberen, anders raad ik het echt af. Impedantie verschillen in dergelijke line-signalen zijn te groot. Naast het feit dat je geluid erg bekrompen klinkt zal je ook een back ruis overhouden.

Roman
1 oktober 2007, 19:19
Voor de volledigheid ff wat zitten zoeken.
Je hebt tegenwoordig aardig wat van die kleine gitaar-interfaces op de markt:

M-Audio Jamlab 29 euro.
Goed merk, verdomd weinig geld.

Line 6 Toneport GX 68 euro
Geen ervaring mee, maar hoor goede dingen over het merk zelf.

Behringer GUITAR LINK UCG102 58 euro
Budget spul, maar het geld wel waard.

Ik Multimedia StealthPlug Guitar to USB Audio Interface 80 euro

Er zullen vast nog meer zijn... xal eens kijken
bovengenoemde zijn richtprijzen

Blend
1 oktober 2007, 20:40
Ik plug mijn akoestiese gitaar gewoon in in de mic ingang van de pc.


Of vloek ik nu? :chicken:

Roman
2 oktober 2007, 12:04
Ik plug mijn akoestiese gitaar gewoon in in de mic ingang van de pc.
Of vloek ik nu? :chicken:
Eigenlijk wel, impendantie verschillen zijn niet optimaal. Maar goed, voor test doeleinden doe ik dat ook wel eens.. als het ff snel snel mot voor de lol en ik heb geen DI bij de hand oid.

rudmerbruinsma
6 oktober 2007, 02:07
Hoi, Ik zou zelf voor de Line 6 toneport gaan. Deze is erg goed. Je zult er geen spijt van krijgen. Succes!