PDA

View Full Version : achterkant speakerkast



ateng
24 september 2007, 09:30
Ik lees en hoor wel vaker dat als je de achterkant van je speakerkast vervangt door een wat betere hout dat je sound wat beter is.
Wat veranderd dan aan je sound ( meer laag, strakker...) en wie heeft hier ervaring mee. Ik ben er achter gekomen dat mijn achterkant van spaanplaat is en volgens horen dus niet zo'n beste plaat voor een goede sound. En wat voor hout moet ik dan nemen.

Negative K3 fan
24 september 2007, 15:37
Hout dat je moet nemen is goede kwaliteit 18 mm berken multiplex en dan het liefst niet van de gamma of een andere bouwmarkt.

het verschil, tja daar kun je lang en breed over lullen, maar iedereen ervaart het verschillend.

gewoon de proef op de som nemen lijkt me.

ateng
25 september 2007, 11:12
Het maakt ook niks uit dat iedereen het verschillend ervaart maar is het hoorbaar dan?
En zelf uitproberen... moet ik gaan meten, zagen, uitsparing maken voor de input, huidige achterkant is minder dan 18 mm dus in de kast waar de achterkant in valt ook ietsje dieper maken... neee. Ik wil eerst wat ervaringen horen voordat ik aan zo iets begint snappie.

Geronimo
25 september 2007, 11:57
Misschien het net wat doorspitten? Ik heb er nog nooit wat over gelezen. Mijn 1960A kast heeft ook zo'n spaanplaat achterkant. Ik heb ook een mesakast en die is in zijn geheel van 18 mm multiplex en klinkt dan ook stukken beter.
Het geluid is strakker in het laag en heeft meer punch, maar of dat alleen aan het hout ligt is maar de vraag natuurlijk. De V30's klinken natuulijk ook anders dan de G12T-75's.

Dus het zal allicht wat helpen verbeteren, maar de vraag is alleen hoeveel en is het de moeite waard.

Nocki
25 september 2007, 12:03
Ik zelf heb inderdaad goede ervaringen in het verleden gehad met andere achterwanden in zelfbouw kasten en marshall 1960A kasten.

Maak eens een aachterwand in delen. zo kan je half open back en 1/4 openback gebruiken! ik zelf heb toen voor mijn zelfbouw 4x12 kast gekozen voor 1/6 openback. Werkte heel goed en was er erg blij mee!

Rutger
25 september 2007, 12:04
Ik zelf heb inderdaad goede ervaringen in het verleden gehad met andere achterwanden in zelfbouw kasten en marshall 1960A kasten.

Maak eens een aachterwand in delen. zo kan je half open back en 1/4 openback gebruiken! ik zelf heb toen voor mijn zelfbouw 4x12 kast gekozen voor 1/6 openback. Werkte heel goed en was er erg blij mee!

Werkt dat overigens ook met combo's? Of kom je dan in de knoei met de warmte afvoer van je buizen (gesteld dat dat via de open achterzijde plaatsvindt)?

Nocki
25 september 2007, 12:13
Met combo's werkt het ook maar doordat de kast zo klein is is er erg weinig finesse in het geluid en gaat het geluid voornamelijk onder je door. wat je wel kunt doen is het dichter maken dan het is. ipv half open dan 1kwart. dan heb je toch nog een beetje ruimte voor warmte afvoer al is dat niet veel... Maar je hebt dan toch nog wat spreiding via de achterkant wat bij een combo gewoon heel belangrijk is.
Bij een combo kan je beter kiezen voor een 1x12 combo eronder die dicht is. dat geeft veel meer/beter geluid en best of both worlds...

Rutger
25 september 2007, 12:29
Aan een extra 1x12 closed back cab zat ik al te denken. Maar ik vroeg me af of je sound wat meer druk krijgt, als je de achterkant van je combo gedeeltelijk dichtmaakt. Dat rockt wellicht wat lekkerder.

Nocki
25 september 2007, 13:21
Dat doet het ook zeker maar je leverd aan de andere kant ook weer in tonewise. Ik zou zeker voor een cab erbij kijken.

succes!

Nocki

ateng
25 september 2007, 17:49
Ik zelf heb inderdaad goede ervaringen in het verleden gehad met andere achterwanden in zelfbouw kasten en marshall 1960A kasten.

Maak eens een aachterwand in delen. zo kan je half open back en 1/4 openback gebruiken! ik zelf heb toen voor mijn zelfbouw 4x12 kast gekozen voor 1/6 openback. Werkte heel goed en was er erg blij mee!

Achterwand in delen... dat is een hele goeie! Thanx.

pol
26 september 2007, 18:39
Misschien het net wat doorspitten? Ik heb er nog nooit wat over gelezen. Mijn 1960A kast heeft ook zo'n spaanplaat achterkant. Ik heb ook een mesakast en die is in zijn geheel van 18 mm multiplex en klinkt dan ook stukken beter.
Het geluid is strakker in het laag en heeft meer punch, maar of dat alleen aan het hout ligt is maar de vraag natuurlijk. De V30's klinken natuulijk ook anders dan de G12T-75's.

Dus het zal allicht wat helpen verbeteren, maar de vraag is alleen hoeveel en is het de moeite waard.

Ik heb mijn mesakast verkocht om terug naar een marshall te gaan, kan zijn dat die een vezelplaat achterkant heeft, maar de mesa was overdreven bassig vond ik, en de marshall 1960AV klinkt gebalanceerder.

Bogner 4 x 12 met V30's heb ik ook gehad, en die vond ik ook niet beter klinken als de marshall, was me iets te smooth en wat aan de stugge kant.

het zal wel anders klinken, maar of het echte moeite is om die achterkant te vervangen, ik denk het niet eigenlijk.

Pepe
26 september 2007, 18:48
Meneer Dumble heeft een nogal uitgesproken mening over de vorm van de achterkant. Gezien zijn produkten zal hij wel een punt hebben ergens.


http://www.walstib.net/mark-ba.jpg

Geronimo
28 september 2007, 15:30
Ik heb mijn mesakast verkocht om terug naar een marshall te gaan, kan zijn dat die een vezelplaat achterkant heeft, maar de mesa was overdreven bassig vond ik, en de marshall 1960AV klinkt gebalanceerder.

Bogner 4 x 12 met V30's heb ik ook gehad, en die vond ik ook niet beter klinken als de marshall, was me iets te smooth en wat aan de stugge kant.

het zal wel anders klinken, maar of het echte moeite is om die achterkant te vervangen, ik denk het niet eigenlijk.

Wat voor kast had je? Zo'n Standard oversized? Ik heb een Traditional en die is net zo hoog als mijn 1960 kast alleen ietsje dieper en schijnt wat minder bassig te zijn dan zijn grotere broertje

En ja het is denk ik ook een kwestie van smaak en het ligt ook aan de stijl muziek die je maakt.
Ik doe mijn Marshall kast ook niet weg, die hou ik erg gewoon bij, hij komt altijd wel weer van pas.

pol
28 september 2007, 15:42
ja, die was oversized, een heel stukje hoger dan de marshall 1960

De gewone 1960a's met de GT75's vind ik ook niet goed, alleen de 1960AV's.

Heb je die kast nieuw gekocht ? Die zie je niet veel occasie denk ik ?
oversized kom je wel eens tegen, ik heb er zo 2 gehad.

Geronimo
28 september 2007, 15:59
Ja nieuw. Je vind idd weinig mesa kasten tweedehands, ook de oversized zie je weinig. Hetzelfde geldt voor andere merken kasten in die prijsklasse/kwaliteit. Dat zegt toch wel wat denk ik, mensen willen er blijkbaar niet van af.

Ik had een oversized besteld en de muziekwinkel bestelde de eigenlijk de verkeerde, een traditional. Ik had geen zin om nog langer te wachten en dus heb ik hem maar meegenomen. Ben er nu wel blij mee.

En die AV kast hebben ook V30's toch? Misschien is de constructie ook wel beter dan de 1960 kasten en heb je dan toch ook een massieve achterplaat.

pol
28 september 2007, 16:03
nee, constructie is exact hetzelfde, met dezelfde dunne bedrading, breekbare switch, en crappy plastic handvaten.

maar ik vind em wel goed klinken. :)

heb nog uitgebreid vergeleken met de bogner 4 x 12 met V30's die ik ook heb gehad, en vind de marshall beter, ondanks de +- crappy constructie.

AART
28 september 2007, 16:05
Ja nieuw. Je vind idd weinig mesa kasten tweedehands, ook de oversized zie je weinig. Hetzelfde geldt voor andere merken kasten in die prijsklasse/kwaliteit. Dat zegt toch wel wat denk ik, mensen willen er blijkbaar niet van af.

Ik had een oversized besteld en de muziekwinkel bestelde de eigenlijk de verkeerde, een traditional. Ik had geen zin om nog langer te wachten en dus heb ik hem maar meegenomen. Ben er nu wel blij mee.

En die AV kast hebben ook V30's toch? Misschien is de constructie ook wel beter dan de 1960 kasten en heb je dan toch ook een massieve achterplaat.

Die trad., verkoop je die misschien? :satisfie: :chicken:

Geronimo
28 september 2007, 16:11
Haha voorlopig niet. Ik heb op het moment geen band meer maar als ik straks weer wat tijd heb wil ik weer beginnen en dan laat ik hem weer brullen.

Als ik er vanaf wil hoor je het wel Aart. En misschien kom ik naar de meeting en dan mag je 'm wel even misbruiken

AART
28 september 2007, 16:13
Haha voorlopig niet. Ik heb op het moment geen band meer maar als ik straks weer wat tijd heb wil ik weer beginnen en dan laat ik hem weer brullen.

Als ik er vanaf wil hoor je het wel Aart. En misschien kom ik naar de meeting en dan mag je 'm wel even misbruiken

K, koel. Al hoop ik tegen die tijd wel weer een acceptabele kast te hebben, kan er niet tegen dat ik nu geen goede cab heb.

Ben uit pure noodzaak zelfs aan het bieden op een 1960AV, en dat terwijl ik Marshall afgezworen had. Ik wil hem ook eigenlijk niet, maar iets beters stata er niet... :sneaky:

Geronimo
28 september 2007, 16:14
nee, constructie is exact hetzelfde, met dezelfde dunne bedrading, breekbare switch, en crappy plastic handvaten.

maar ik vind em wel goed klinken. :)

heb nog uitgebreid vergeleken met de bogner 4 x 12 met V30's die ik ook heb gehad, en vind de marshall beter, ondanks de +- crappy constructie.

Maf is dat. Dan proberen ze iets te verbeteren en dan toch lukt het niet.
En wat voor muziek maak je?

Geronimo
28 september 2007, 16:16
K, koel. Al hoop ik tegen die tijd wel weer een acceptabele kast te hebben, kan er niet tegen dat ik nu geen goede cab heb.

Ben uit pure noodzaak zelfs aan het bieden op een 1960AV, en dat terwijl ik Marshall afgezworen had.

Je hoort wat Pol zegt ;)

AART
28 september 2007, 16:19
Tja, dat donkere is juist wat ik wel lekker vind, matched goed bij de Mark. Ben bang dat zo'n Marshall te bright wordt...

pol
28 september 2007, 16:28
vooral metal

Ik zeg niet dat die bogner slecht was. maar door die stevigere contructie klonk die wel stugger en miste precies ook wat hoog (dik speakerdoek )

terwijl de marshall klinkt zo lekker rauw en aggressief, hou ik wel van.

je ziet anders nog genoeg grote bands die met marshall cabs spelen, als dat voor die mannen goed genoeg is...

Als je extreme bassen uit je cab wil moet je wel niet bij marshall zijn, maar in een bandmix werkt dat toch niet. daarom vooral dat ik die mesa oversized weggedaan heb.

onze bassist zorgt wel voor meer als genoeg laag gebulder :) (mesa 400+, mesa 4 x 10, en nog een mesa "18 cab)

Geronimo
28 september 2007, 16:46
Bakken laag uit een gitaar zijn idd zinloos in een band.

He maar even OT, ik zie dat je die Hector wegdoet. Waarom, is het niks?

pol
28 september 2007, 18:39
jawel, tof ding
maar heb gewoon teveel versterkers. Heb ik hier nog 2 steavens poundcake's staan + een mesa coliseum 300.

vidar
28 september 2007, 18:53
voor goede maar betaalbare cabs kun je ook eens naar Kool en Elfring kijken.
(www.kool-elfring.com) Die maken kasten met een top constructie en topspeakers voor heel redelijke prijzen. Ik heb er goede verhalen over gehoord (ze hebben ook gewoon een goed verhaal: alles 18 mm multiplex, dovetail woodjoints, het hele spectrum celestion speakers + mixes mogelijk en verschillende kleuren tolex), Ik ga daar binnen kort, waarschijnlijk, een 212XL kopen (waarsch. met v30's voor onder mijn Stiletto).

groeten Vidar

Geronimo
28 september 2007, 18:59
...+ een mesa coliseum 300.

Een wattes??

pol
28 september 2007, 19:10
http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Out_of%20_Production/Coliseum_300/coliseum_300.html

deze.

Veroorzaakt kleine aardbevingen als je wil. 400 buizenwatts :p

bass blom
28 september 2007, 19:14
hahaa

Over 200 crushing watts of ugly attitude (per channel)

Geronimo
28 september 2007, 19:20
Damn, en die gebruik je ook echt?

pol
28 september 2007, 19:57
is zeker bruikbaar, compleet overdreven ook natuurlijk, dit ding kan gemakkelijk 2 fullstacks voorzien van power.

ik hou gelukkig niet zo van power amp distortion :p

Negative K3 fan
28 september 2007, 20:23
nee, constructie is exact hetzelfde, met dezelfde dunne bedrading, breekbare switch, en crappy plastic handvaten.

maar ik vind em wel goed klinken. :)

heb nog uitgebreid vergeleken met de bogner 4 x 12 met V30's die ik ook heb gehad, en vind de marshall beter, ondanks de +- crappy constructie.


geinig, heb ik dus precies hetzelfde, ik lees wel eens dat de v30s die marshall egbruikt niet hetzelfde zijn als andere v30s. Misschien dat het daar aan ligt, de marshall v30 loaded kasten klinken een stuk opener dan andere v30 kasten die naar mijn mening altijd het geluid hebben alsof er een dik doek voor de speakers hangt

AART
29 september 2007, 00:00
is zeker bruikbaar, compleet overdreven ook natuurlijk, dit ding kan gemakkelijk 2 fullstacks voorzien van power.

ik hou gelukkig niet zo van power amp distortion :p

Die colliseum is echt een uberbruut ding, ze waren de opvolger van de strategy serie. jammer dat ze nu niet meer van dat soort buizenppoweramps maken. De mono bass versie van de strategy 400 verdwijnt nu ook, de bass 400+ is nu al niet meer in eu te bestellen.

Geronimo
29 september 2007, 02:45
Wat een apparaat, 12 6L6'en! Zal ook wel een onsje of wat wegen.

Kim Wilson
29 september 2007, 10:24
Wat een apparaat, 12 6L6'en! Zal ook wel een onsje of wat wegen.
"Hallo meneer Tonefactory, mag ik 2 kilo 6L6'en?"

AART
29 september 2007, 11:32
TF: "Anders nog iets?"

Pol:"ja, 15 kilogram Oomph alstublieft."

pol
29 september 2007, 14:18
http://cgi.ebay.de/MESA-BOOGIE-RECTIFIER-4X12-BOX-CABINET-CUSTOM-COLOR-RED_W0QQitemZ330168213977QQihZ014QQcategoryZ46657Q QssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

ook wel vet, rooie mesacabs :)

Jimwoud
29 september 2007, 14:26
http://cgi.ebay.de/MESA-BOOGIE-RECTIFIER-4X12-BOX-CABINET-CUSTOM-COLOR-RED_W0QQitemZ330168213977QQihZ014QQcategoryZ46657Q QssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

ook wel vet, rooie mesacabs :)
Geef mij maar snakeskin!!

Pol waarom doe je je Mr. Hector weg??

pol
29 september 2007, 17:28
Ik heb wat teveel versterkers, ons repetiekot wordt te klein :)
toffe versterker verder, clean valt ook goed mee ondanks gedeelde toonregeling.

AART
29 september 2007, 21:47
Hmm, ik denk toch dat ik het erop waag met die 1960AV. Als ik hem voor een mooie prijs kan krijgen kan ik hem altijd nog weer zonder verlies weer dumpen via MP. Daarnaast zijn ze ook weer een stuk goedkoper dan die mesa/vht cabs.

AART
7 oktober 2007, 19:32
Nog meer topicgekaap:

Ik heb vanmiddag die 1960AV gehaald:

Klinkt toch redelijk goed. Lekker middengebied, geen schel hoog zoals de normale 1960. Wel wat los in het laag vergeleken met de mesa's die ik gehoord heb, maar de Mark IV is van zichzelf strak zat. Wel is ie op laag volume soms wat dichgesmeerd, je moet hem echt even pushen voor ie wat grover/strakker wordt. Vooral het laag wordt op hoog volume strakker. Al met al een goede kast. Geen mesa, maar hij doet wat ie moet doen. En het middengebied vind ik erg lekker smooth doch strak uit de verf komen. Op laag volume is ie ook een beetje dozig btw, maar dat wordt met alles boven huiskamervolume al beter.

Mijn 2x12 wordt gestript en gaat nu een renovatieproces in en als die weer opgeknapt is kan ik ze hopelijk mooi combineren.

Jimwoud
7 oktober 2007, 19:36
Nog meer topicgekaap:

Ik heb vanmiddag die 1960AV gehaald:

Klinkt toch redelijk goed. Lekker middengebied, geen schel hoog zoals de normale 1960. Wel wat los in het laag vergeleken met de mesa's die ik gehoord heb, maar de Mark IV is van zichzelf strak zat. Wel is ie op laag volume soms wat dichgesmeerd, je moet hem echt even pushen voor ie wat grover/strakker wordt. Vooral het laag wordt op hoog volume strakker. Al met al een goede kast. Geen mesa, maar hij doet wat ie moet doen. En het middengebied vind ik erg lekker smooth doch strak uit de verf komen. Op laag volume is ie ook een beetje dozig btw, maar dat wordt met alles boven huiskamervolume al beter.

Mijn 2x12 wordt gestript en gaat nu een renovatieproces in en als die weer opgeknapt is kan ik ze hopelijk mooi combineren.

Lijkt me ook wel een gave cab, hoeveel heeft ie je gekost als ik vragen mag, mag via PM

AART
7 oktober 2007, 19:39
Lijkt me ook wel een gave cab, hoeveel heeft ie je gekost als ik vragen mag, mag via PM

450 in nieuwstaat. Leek me redelijke deal.
Was dus eigenlijk op zoek naar een mesa maar 750-850 voor gebruikte mesa ging me iets te ver.

pol
7 oktober 2007, 20:44
ik zei toch dat het een goeie kast was ;)

en dat die mesakasten 700-800 kosten maakt niet zoveel uit vind ik, krijg je toch dadelijk weer verkocht voor dat bedrag, ik vind het al lang goed als ik geen verlies maak, daarom koop ik ook meestal occasie.

AART
7 oktober 2007, 22:37
ik zei toch dat het een goeie kast was ;)

en dat die mesakasten 700-800 kosten maakt niet zoveel uit vind ik, krijg je toch dadelijk weer verkocht voor dat bedrag, ik vind het al lang goed als ik geen verlies maak, daarom koop ik ook meestal occasie.

Ik ben niet zo draagkrachtig zo als ze dat zeggen, ik leef van stufi en wat kleine inkomsten daarnaast, dus dat is voor mij wel belangrijk om dingen voor een redelijke prijs te krijgen.

Maar de kast bevalt me inderdaad goed.