PDA

View Full Version : Eerste akoestische project: double 0



niekb
24 september 2007, 05:55
Nou het kriebelt enorm om me ook eens te wagen aan een akoestische gitaar. Ik heb besloten om een double 0 model te gaan bouwen.

Ik zit te denken aan de volgende specs:

Backs en sides van mahonie.
Spruce top
Mahonie hals met een strook esdoor ertussen. De strook wil ik (denk ik) door laten lopen over het achterblad.
Ebben als kopfineer en voor de brug.
Ook met binding maar ik weet nog niet hoe en wat.

Ik ga een fox bender maken om de sides mee te buigen. Ik heb al een beetje rondgekeken op t net en vond al aardig wat info.
Heeft iemand hier weleens zo'n ding gemaakt? Ik zag dat er 3x 200 w lampen in zitten. Is dit t beste of kan het ook met minder. Ik las al ergens dat het met heldere peren beter gaat dan met gematteerde.

Ik open dit draadje alvast zodat het hele proces hier kan staan. Dus incl deze bender.

Verwacht geen grote sprongen. Ik ben druk en voorlopig zal er niet veel van komen. Maar ik kan al rustig beginnen met de hals want daar heb ik nog hout voor.:B

Mattia
24 september 2007, 08:09
Paar dingen:

fox-type benders zijn top, maar met een hitte deken gaat alles toch stukken beter/sneller. Omega, Benmark Thermal, Minco, maakt niet uit, moeten ook van de europese distributors te krijgen zijn.

Rosewood is beter voor de brug dan ebben, in termen van klank. Lichter, resonanter (minder demping), de brug is immers wel je grootste zangbalk op de top (zwaarder dan alle andere bracing bij elkaar).

niekb
24 september 2007, 16:00
Paar dingen:

fox-type benders zijn top, maar met een hitte deken gaat alles toch stukken beter/sneller. Omega, Benmark Thermal, Minco, maakt niet uit, moeten ook van de europese distributors te krijgen zijn.

Rosewood is beter voor de brug dan ebben, in termen van klank. Lichter, resonanter (minder demping), de brug is immers wel je grootste zangbalk op de top (zwaarder dan alle andere bracing bij elkaar).

Zo'n hitte deken lijkt me ook makkelijker maar eerst maar eens kijken hoe het gaat met die lampen. Bij m'n ouders ligt nog een verwarmingselement voor een waterbed maar die wordt vast niet warm genoeg.

Hoe gedraagt mdf zich met hogere temperaturen? Ik heb nog een plaat hier liggen. Wellicht is wat dikker multiplex een betere oplossing voor de langere termijn?!

Wat je zegt over rosewood klinkt aannemelijk idd. Nou ik ga eerst ook nog eens flink denken over wat ik exact ga doen maar dit waren de ideeen tot nu toe.

ernieman
24 september 2007, 17:16
Paar dingen:

fox-type benders zijn top, maar met een hitte deken gaat alles toch stukken beter/sneller.

Vraagje over die hittedekens:

Hoe "snel" of hoeveel "sneller" gaat dat dan?
Een collega bouwer heeft laatst zo'n fox-type-bender gemaakt met 3 lampen van 200 watt en dat ging echt supersnel. Pallisander zijkant gebogen op 20 minuten. Eerst een 10 minuutjes voorkoken (dit vergemakkelijkt het buigen) en dan op de bender. 20 minuutjes de lampen aan, dan nog een half uurtje afkoelen en hop hij was gebogen, en zelfs zonder tegen te buigen! Zeer mooie vloeiende lijn wat je met een gewoon buigijzer pas lukt na een heel deel zijkanten te buigen.

Ik vond het geweldig om te zien. Al dat geploeter met een buigijzer... voor mij niet meer hoor (alleen voor luitduigjes dan).

Mattia
24 september 2007, 20:42
Vraagje over die hittedekens:

Hoe "snel" of hoeveel "sneller" gaat dat dan?
Een collega bouwer heeft laatst zo'n fox-type-bender gemaakt met 3 lampen van 200 watt en dat ging echt supersnel. Pallisander zijkant gebogen op 20 minuten. Eerst een 10 minuutjes voorkoken (dit vergemakkelijkt het buigen) en dan op de bender. 20 minuutjes de lampen aan, dan nog een half uurtje afkoelen en hop hij was gebogen, en zelfs zonder tegen te buigen! Zeer mooie vloeiende lijn wat je met een gewoon buigijzer pas lukt na een heel deel zijkanten te buigen.

Ik vond het geweldig om te zien. Al dat geploeter met een buigijzer... voor mij niet meer hoor (alleen voor luitduigjes dan).

Tja, rosewood, daar noem je een van de simpelste houtsoorten om te buigen, natuurlijk. Het grote voordel van een hitte deken is het feit dat het zich snel en bovenal overal egaal opwarmt, dus de hitte zit precies waar het zijn moet.

Als ik 'snel' zeg, dan heb ik het over 2-3 minuten opwarmtijd, 5-10 minuten om te buigen (hooguit), laten afkoelen, extra 5 minuten lang verhitten, dan weer uit, laten afkoelen (sommigen 'setten' de temperatuur voor de 'kookcyclus' achteraf en laten het gewoon 20 minuten aanstaan), voila, klaar. Dat extra koken is tegen de springback (tegenbuigen?), afhankelijk van de houtsoort meer of minder noodzakelijk. Dit alles redelijk droog (klein beetje vocht, sponsje geeft al genoeg, vind ik), en is vooral geweldig bij moeilijk te buigen houtsoorten. Ik bedoel, noten, palisander (indisch, dan) dat wil echt wel buigen.

Verder: MDF gedraagd zich bij mij tot nu toe prima bij hoge temps van de dekens, waarbij het wel zo is dat er massa meewerkt (veel om de hitte te absorberen), en de dekens zitten op het hout, niet 'erin' zoals bij een fox bender met lampen het geval is.

Ik ga eens kijken of ik de constructie (nouja, laatste stukjes constructie) en gebruik van de buigmal die ik nu voor die jumbo af aan het maken ben kan documenteren, hopelijk heb je er iets aan. Zit nog even te wachten op een vrij weekendje en wat stukjes veerstaal van de locale metaalboer.

niekb
24 september 2007, 21:48
Kijk dat klinkt goed! Ik ben benieuwd.

Ik zit eraan te denken om twee strips (aluminium te gebruiken waar het hout tussen zit. Ik zag trouwens in een clipje van Taylor dat ze het hout inpakken in papier zodat het vocht dat in het hout zit te gebruiken in plaats van vochtig maken. Zij hebben natuurlijk andere apparaten. Wellicht dat dat ook in die fox bender werkt.

Ik denk dat de manier met de lampen ook evenredig warmte overbrengt op het hout. Zeker als ik gebruik maak van die strips.

Maargoed ik ga het wel proberen met die lampen omdat ik t gewoon wil weten. Als het niet fijn werkt dan kan ik altijd nog kijken naar zo'n mat.

ernieman
24 september 2007, 22:38
Met die lampen heb je natuurlijk wel als voordeel, dat het de hele ruimte vanbinnen in de mal en vanonderaf gelijkmatig verdeeld (een soort heteluchtoven) en met een matje zou ik me kunnen voorstellen dat er misschien bepaalde plekken niet helemaal verwarmen als er iets aan kapot gaat op den duur (dit is slechts hypothetisch gesteld natuurlijk).
Ik heb voor de fun eens gekeken bij www.lmii.com en daar kom je voor zo'n matje toch al gauw uit op een 150 euro. 3 lampen van 200 watt kosten zo'n 15 euro in totaal.
Maar ach, ieder diertje zijn pleziertje en zoveel bouwers, zoveel mogelijkheden natuurlijk. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden zullen we maar denken.

Ohja, ik zou geen alluminium gebruiken, maar gewoon staal, dat geleidt beter de warmte.

Javaca
24 september 2007, 22:47
Dan moeten we snel zijn met het maken van die dingen, want de gloeilamp gaat er uit...

Mattia
24 september 2007, 22:51
Met die lampen heb je natuurlijk wel als voordeel, dat het de hele ruimte vanbinnen in de mal en vanonderaf gelijkmatig verdeeld (een soort heteluchtoven) en met een matje zou ik me kunnen voorstellen dat er misschien bepaalde plekken niet helemaal verwarmen als er iets aan kapot gaat op den duur (dit is slechts hypothetisch gesteld natuurlijk).
Ik heb voor de fun eens gekeken bij www.lmii.com en daar kom je voor zo'n matje toch al gauw uit op een 150 euro. 3 lampen van 200 watt kosten zo'n 15 euro in totaal.
Maar ach, ieder diertje zijn pleziertje en zoveel bouwers, zoveel mogelijkheden natuurlijk. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden zullen we maar denken.

Ohja, ik zou geen alluminium gebruiken, maar gewoon staal, dat geleidt beter de warmte.

Nou, juist niet; in een oven heb je warmere en minder warme plekken, en zo'n matje, dat is gewoon een enorme resistor verhit ding, dat gaat echt niet kapot. Die dingen zijn gemaakt voor non-stop industrieel gebruik (bijvoorbeeld), en ik weet van verschillende bouwers - met name diegenen die 'kit' werk aanbieden - die letterlijk duizende zijkanten hebben gebogen met een enkel dekentje. Dat haalt je 200 watt gloeilampje niet, en je moet ook rekenen op ceramische (geen plastic, smelt!) fittings en goede kwaliteit bedrading, dus het loopt eerder tegen de 50 euro aan dan tegen de 15, gok ik, en die lampen, die trekken het echt geen 100 sets. lang, denk.

Verder: LMI is duur. Heb wel een 220V deken van ze, heeft me destijds rond de 100 dollar gekost (zat in de VS), zonder de hitte controller (is strikt genomen niet noodzakelijk), maar heb sindsdien ook 'gewoon' direct bij Minco (ander tripje VS) een tweetal dekens gekocht, bij elkaar zo'n 130 euro. En de Dollar zat toen ook al lekker in de put t.o.v. de Euro. Ze zijn ook erg handig om toetsen los te krijgen (erop, inpluggen, minuten wachten, spateltje, klaar), hout plat te krijgen als het wat te vervormd is, etc. De reden voor de twee dekentjes is een tip van een andere bouwer, namelijk: twee dekens werkt nog sneller en soepeler dan een, hitte egaal verspreid over beide oppervlaktes. En ik had geld genoeg ;)

Maargoed, zoals je terecht zegt: ieder z'n pleziertje. Het is wel te moeite om te vermelden dat Charles Fox (dus: diegene wiens naam de Fox Bender siert) allang is afgestapt van de gloeilampen.

Verder: qua bevochtiging (hoe meer figure, hoe minder vocht je nodig hebt is een goede regel) werkt het erg goed om een stuk van dat bruine pakpapier (beste is dat spul waar StewMac hun dozen mee opvult) nat maken, uitwrijven zodat het weer bijna droog is, hout erin wikkelen. Net genoeg 'nattigheid', houd het hout weg van het staal (kan verkleuring geven), stoom kan uit de zijkanten (bij alu folie niet), en absorbeerd bij houtsoorten met veel olieen/resins (denk cocobolo) het overtollige, uitgekookte spul dat je anders weg moet schrapen.

Gitaarbouwer
24 september 2007, 23:20
Ebben als kopfineer en voor de brug.

Een ebben brug. Dat betekent automatisch dat je ook een ebben toets gaat gebruiken, neem ik aan?
Ik heb wel eens een rosewood brug uitgeprobeerd naast een ebben toets, maar dat was niet echt succesvol, ik vond dat geen gezicht.

En over het bakpapier waar Mattia over sprak: wie herinnert zich nog de filmpjes op de Taylor-website? In die fabriek wordt ook een soort bakpapier gebruikt bij het buigen van de sides: klik hier! (http://www.taylorguitars.com/video/factory-fridays/default.aspx?edition=2&title=2%3a+Side-bending+Part+1)

niekb
25 september 2007, 01:42
@gitaarbouwer

Ik wil voor een rosewood gaan. Ik vind het mooi en ben ik ook gewend op mn electrische. Ook voor debrug. Hij moet wel mooi helder klinken.

Die mat komt wel een keer. Eerst maar eens met lampen.
Misschien doe ik het wel nooit meer, haha
Maar ik vind het wel uitdagend dit. We'll see

Ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten qua samenstelling van verschillende houtsoorten. Is schijnbaar ook lastig te voorspellen. Ik denk dat dit wel een mooie combi is.

Mattia
25 september 2007, 08:03
PAK papier. Inpakpapier. Geen bakpapier, dus.

Enneh, spruce/mahonie is een erg mooi klinkende, klassieke combo, vinnik zelf.

vosarnout
25 september 2007, 10:22
Hieronder wat info over buigen etc. Dit komt van een artikel dat hier op gitaarnet staat van Sander de Gier. Hij bouwt een gitaar voor Don Alder. Je kunt de overige delen gewoon nalezen op gitaarnet en dan kijken bij artikelen.

MOD-EDIT: Klik maar op de volgende link voor het artikel te lezen.
http://www.gitaarnet.nl/magazine/artikelen/artikelen/degier3.php3

niekb
25 september 2007, 18:09
Enneh, spruce/mahonie is een erg mooi klinkende, klassieke combo, vinnik zelf.

Dat is ook de reden dat ik daarmee wil gaan werken. Experimenteren kan altijd nog. Eerst maar eens kijken hoe het me vergaat.

Gitaarbouwer
25 september 2007, 20:18
@gitaarbouwer

Ik wil voor een rosewood gaan. Ik vind het mooi en ben ik ook gewend op mn electrische. Ook voor debrug. Hij moet wel mooi helder klinken.

Die mat komt wel een keer. Eerst maar eens met lampen.
Misschien doe ik het wel nooit meer, haha
Maar ik vind het wel uitdagend dit. We'll see

Ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten qua samenstelling van verschillende houtsoorten. Is schijnbaar ook lastig te voorspellen. Ik denk dat dit wel een mooie combi is.

Een uitdaging is het zeer zeker. Succes gewenst!

@Mattia: gemakshalve ging ik ervanuit dat je het beste bakpapier kunt gebruiken i.p.v. pakpapier omdat bakpapier gewoon lekker heet mag worden (het kan immers in de oven). Bij gewoon pakpapier lijkt mij er wel enig risico op brand te bestaan als het flink verhit wordt. Maar wellicht zie ik beren op de weg.

Mattia
25 september 2007, 20:36
Een uitdaging is het zeer zeker. Succes gewenst!

@Mattia: gemakshalve ging ik ervanuit dat je het beste bakpapier kunt gebruiken i.p.v. pakpapier omdat bakpapier gewoon lekker heet mag worden (het kan immers in de oven). Bij gewoon pakpapier lijkt mij er wel enig risico op brand te bestaan als het flink verhit wordt. Maar wellicht zie ik beren op de weg.

Bakpapier weert juist water af, het pakpapier werkt als een spons/reservoir voor water/stoom, en helpt dus bij het buigen. Anders moet je het hout nat maken en inpakken in iets. Ander risico van veel soorten bakpapier zijn siliconen (funest voor hout dat nog gelakt moet worden).

Verder: zoals Ray Bradbury ons laat weten vliegt papier rond de 451 graden fahrenheit in de fik, en je zal niet boven de 300-330 fahrenheit uit willen komen. Anders verbrand je net zo goed je hout (is immers de basisstof voor papier). En dan is het papier ook nog eens een keer vochtig.

ernieman
25 september 2007, 20:42
even voor de duidelijkheid: 451° F = 233° Celcius.
(www.onlineconversion.com)