PDA

View Full Version : Alternatieve stemmingen



hendrix2
23 september 2007, 22:17
Aangezien ik een drietal gitaren heb waar ik eigenlijk nooit meer op speelde en ik ze niet wou verkopen omdat ze toch niets meer opbrengen ben ik wat gaan experimenteren met stemming.

M'n telecaster heb ik voorzien van 4 snaren en als volgt gestemd:
GDAE (octaafmandoline stemming)
Hier zijn echt super toffe dingen mee te doen, en aangezien ik ook mandoline speel is de aanpassing ook rap gemaakt. Alleen de open akkoorden vallen wat tegen. Het geeft een volledig andere dimensie aan de gitaar en ook al zijn het maar vier snaren, je kan nog steeds oneindig veel doen.

Ander gitaartje heb ik DGDGBD gestemd, echt ideaal voor slide-guitar en dobro achtige licks. Zeker in G kan je echt prachtige muziek maken op de eenvoudigste manier!

Nu wil ik nog een andere stemming gaan gebruiken, iets wat niet zo gewoon is, misschien wel een uitdaging. Heeft iemand nog suggesties? Welke stemmingen gebruiken jullie?
Misschien iets met 5 snaren (K. Richards doet dit wel eens)? Of EEEEEE (satriani heeft die wel eens gebruikt)? FADADF?
DADADF# heb ik wel eens gespeeld, maar om een of andere reden beviel me dit minder.
Ik zou er graag wat mee experimenteren maar bij zulke experimenten sneuvelen meestal wel wat snaren en snaren kosten nu eenmaal geld. Dus ik zou graag wat leuke tips krijgen van mensen die alt. stemmingen gebruiken.
Ik ben minder geïntereseerd in zwaar gedowntunede gitaren.

Parasite
24 september 2007, 16:08
af en toe gebruik ik C#ADGBe maar of dat nou echt is wat je bedoeld?.....

jasper159
24 september 2007, 18:27
Alle open stemmingen, maar die had je wel al gevonden wss.

En EEEEEE is dat dan EE EE(oct hoger) EE (nog eentje hoger) ?

En verder, experimenteren met zelf stemmingen te zoeken kan ook leuk zijn (behalve met stemmen dan)

Tubescreamer
13 december 2007, 16:27
Hee leuk alternate tunings!

Open G is ook favo bij mij ja, dan wel open A (staan ze wel heel strak, kan daar ook een capo voor gebruiken natuurlijk)

En DADGAD is een vrij bekende, Jimmy Page/Bert Jansch enzo. Bijv. "Black Mountain Side" of "Kashmir" van Zeppelin.

Wat ik nog ns wil proberen, en da's niet zozeer een andere stemming, is een zgnd. "Nashville tuning", dat is gewoon EADGBE, maar dan vervangt men de omwonden snaren (de lage E, A en D dus) door hoge flatwounds, je krijgt dan een soort twelvestring effect. Voorbeeld: Stones' "Wild Horses".
Als je hier dan weer andere stemmingen bij gebruikt krijg je vast ook wel interesting stuff.

Ja en ik heb een 12-string nu in open E mineur (EBEGBE) staan voor een bepaald nummer, ook leuk.

Heb vroeger wel wat meer lopen k*tviolen met tunings en heb wel 1 of 2 interessante dingen gevonden maar ben ze nu vergeten. :mad: Stom! Altijd opschrijven als je een goeie ontdekt!

Mattijs
15 december 2007, 23:19
Ik heb muziek gevonden met een alternatieve stemming (DAGDBE) Dropped D maar hoe is de D juist gestemd? hetzelfde als de andere D?

Lexvandoef
15 december 2007, 23:39
Ik heb muziek gevonden met een alternatieve stemming (DAGDBE) Dropped D maar hoe is de D juist gestemd? hetzelfde als de andere D?

Ja, een d is gewoon een d, die lage d is wel een octaaf lager, maar wel gewoon hetzelfde gestemd. Als je een chromatisch stemapparaat heb (zo eentje die alle noten weer geeft) draai je gewoon je E omlaag totdat het apparaat een D aan geeft. Hoef je niet heel ver voor te draaien trouwens.

Luke-wannabe
16 december 2007, 11:23
Lekkere metal tuning als drop C of standard B is ook erg lekker!

Wickerman
16 december 2007, 13:36
Ik heb muziek gevonden met een alternatieve stemming (DAGDBE) Dropped D maar hoe is de D juist gestemd? hetzelfde als de andere D?

't Is daDGbe, je hebt de d en g verwisselt ;)

Iig; Wat lex zegt. Of je draait je bovenste snaar '2 frets' naar beneden tot ie op de 12de fret even hoog klinkt als de D daaronder, en de 7de fret even hoog klinkt als de A-snaar.

Mr.Fingers
16 december 2007, 15:47
Voor sommige folksongs (Bells of Rhymney onder andere) gebruik ik op m'n 12-string de DADGBE. Dit in combinatie met die octaafsnaren levert een geluid dat erg trekt om een beiaard, met dan de lage D die als bourdon de maat aangeeft.

Harald
16 december 2007, 17:19
De 5 snarige stemming van Keith Richards is gewoon open G zonder de lage D snaar, dat scheelt weer met dempen ;) Maar dat levert je dus weinig extra mogelijkheden op aangezien je al open G speelt.

Open D (of in E) is ook een standaard slide stemming, Ry Cooder speelt daar veel in (DADF#AD)

DADGAD is een standaardstemming voor engelse folkgitaristen, en natuurlijk Pierre Bensusan

Voor de echt vreemde stemmingen kijken bij Michael Hedges
John Renbourn heeft ook behoorlijk veel open en alternatieve stemmingen gebruikt trouwens.

Is een redelijk eindeloos wereldje, die stemmingen. Nashville tuning is idd leuk, maar dan heb je een aparte set snaren nodig. Kijk maar eens op mijn site:

http://gitaarspel.nl/kollege.php?lan=nl&kid=16

Pat Metheny gebruikt ook een leuke variant waarbij alleen de D en G snaar geoctaveerd zijn (en dan het geheel weer een kwart of quint lager, aangezien hij dat op een bariton gitaar doet. Maar dat kun je op een normale gitaar beter niet proberen)

En voor Sofa van Zappa heb ik naar het nummer gekeken, ben vandaaruit op een Cmaj7 stemming uitgekomen: http://nl.youtube.com/watch?v=1UqvP3u4B4s

Tubescreamer
17 december 2007, 13:30
Hmmmm....wat hadden we nog meer?

Wat Zep betreft, "The Rain Song" is top-to-bottom DCGDGC op de plaatversie van "Houses of the Holy".

Een andere veelgebruikte van Page is CACGCE, dat is dus bijna open C alleen dan met een open A snaar. Te horen op "Friends" en "Bron-Yr_Aur".

Jimmy Page heeft altijd gezegd dat -ie niet altijd even dol was op compleet open stemmingen omdat accoorden grijpen dan lang niet zo interessant was. Zit wat in. Voor slide e.d. is dat natuurlijk wel weer handig.

Trouwens....al die bekende gitaristen en liedjes en tunings...Heeft iemand nog leuke eigen bedachte tunings? Heb zoals gezegd wel ns wat leuks verzonnen maar ben het ontzettend vergeten, zal kijken of ik er nog achter kom....

Mi-J'Den
22 december 2007, 17:36
Ik weet van Tremonti (Alter Bridge) dat ie sommige nummers met een DADADD gestemde gitaar speelt. Hij heeft volgens mij dan 2 E-snaren als 1e en 2e snaar, allebei n hele toon lager gestemd, net als z'n lage E. De g draait ie dan n hele toon omhoog. Aangezien ik vanuit standaard stemming wat aanklooide kwam ik op DADAAD, dus E-snaren en b-snaar hele toon naar beneden, g snaar n hele omhoog. Die staat dan best wel strak, maar met el. gitaar snaren kan het wel. Ik heb 'm alleen op akoestisch ooit gebroken.

Bigfoot414
23 december 2007, 20:20
Iemand al eens BAGDAD geprobeerd?