PDA

View Full Version : Jazz of P bass?



Bigfoot414
23 september 2007, 20:44
Beste medebassisten,

De laatste tijd speel ik meer en meer bas.
Niet alleen omdat ik nu in en bandje zit als bassist, maar ook omdat ik bas eigenlijk gewoon veel uitdagender vind dan gitaar.
Mijn "weapon of choice" is een OLP MM2, en die bevalt uitstekend.

Ik ben ook erg gecharmeerd van Fender bassen, en ik zit er sterk over te denken om er eentje aan te schaffen als aanvulling.
Alleen vind ik het lastig om te kiezen welke ik zal nemen.
Aan de ene kant vind ik de brute lompheid van de P-bass supervet(QOTSA :) )
Maar omdat we met de band heel veel stijlen door elkaar mixen ben ik bang dat een P-bass een beetje te eenzijdig is.
Daar komt de Jazzbas dus om de hoek kijken. Geen andere bas geeft zulke geweldige knor
Ik speel afwisselend met en zonder plectrum(schaam) en ik doe weleens een poging to slappen.

Eigenlijk is de MM2 ideaal, maar ik wil ook es wat anders.

Dus, geef jullie mening en help me kiezen

Roro92
23 september 2007, 20:50
Fender heeft van die J/P bass combo's :) Dat zou misschien wat zijn.

Kijk anders ook eens naar een Ibanez ATK300, Die heeft een triplebucker.

Valentijn
23 september 2007, 21:03
ik zou inderdaad ook zeggen nem dan een fender met zowel jazz als percision elementen

schwalbe
23 september 2007, 21:15
http://www.glguitars.com/instruments/pics/large/l2000-cherryburst.jpg

Het laatste merk waar Leo voor ontwierp is ook erg lekker hoor...
En ze hebben ook betaalbaardere Tribute versies.

denblommme
23 september 2007, 22:55
Heeft iemand meer info over de mix bassen?
want ik volg zowat de zelfde redenering.
De hals van de P is zoals het geluid ook redelijk log.

Als ik veel geld had zou ik een Fender Urge II kopen
heeft 2jazz 1P 3band toons 24frets en een confortabele hals.
Ideaal dus!
Iemand die al op deze heeft gespeeld wil ik wel eens spreken
eigenlijk.

B-bass
24 september 2007, 13:59
koop die shit jazz of precision hebben allebei een karakteristieke klank, jazz knort wat meer. en precisions die hebben wat meer low-end. als je een combinatie van beiden wilt raad ik je een precision deluxe aan die hebben een p-bass element in de neck positie en een jazz bij de brug.

fijn spul

greetz

denblommme
24 september 2007, 14:30
Dacht dat die deluxen een humbucker in de brug hadden?

musicmaestro
24 september 2007, 19:46
volgens mij zijn er weer verschillende....

Mr.Fingers
24 september 2007, 20:18
Zeker een Jazz Bass, omdat je die met een S1 schakeling (serie-parallel) kan omvormen naar een Precisionbass geluid. gewoon een push pull pot en je hebt 2 basgitaren in 1 handig formaat (en ik vind de hals van de jazz ook fijner spelen als die van de precision)

het soldeerschema hier:
http://www.guitar-mod.com/wiring/j_series.gif

ja, ik weet dat de controlplate ondersteboven staat, maar ik vond geen duidelijkere afbeelding

dejohan
24 september 2007, 22:32
Die S1 switchen zou ik niet te veel op vertrouwen. Ik heb een P met een S1 switch, en hoewel die dan zou klinken als een Jazzbas, vind ik het voor geen meter op lijken. Al bij al zijn die switchen niet veel meer dan seriëel/parrallel schakelingen, mij lijkt het sterk dat je dan met een jazzbas element een precision geluid gaat krijgen en vice versa. Ik geloof er iig niet in.

Mr.Fingers
24 september 2007, 22:38
Die S1 switchen zou ik niet te veel op vertrouwen. Ik heb een P met een S1 switch, en hoewel die dan zou klinken als een Jazzbas, vind ik het voor geen meter op lijken. Al bij al zijn die switchen niet veel meer dan seriëel/parrallel schakelingen, mij lijkt het sterk dat je dan met een jazzbas element een precision geluid gaat krijgen en vice versa. Ik geloof er iig niet in.

Dit komt omdat de twee elementjes van een P bass te dicht opeen staan om een wezelijk verschil te maken in sound. Ik kan mijn Jazz Bass met (home made S-1) laten ronken als een Precision... Als jullie wensen, knal ik eens een vergelijkend geluidsstudie op youtube ofzo...


en dejohan... Een Precisionbass nu... :stop: ;) (ik blijf het vette bassen vinden, maar niets kan tippen imho aan een Jazz Bass), probeer eens in een muziekwinkel een Jazz Bass met S1 uit (in de Mike's Music in Kalmthout hadden ze eergisteren nog een exemplaar)

dejohan
24 september 2007, 22:47
Dit komt omdat de twee elementjes van een P bass te dicht opeen staan om een wezelijk verschil te maken in sound. Ik kan mijn Jazz Bass met (home made S-1) laten ronken als een Precision... Als jullie wensen, knal ik eens een vergelijkend geluidsstudie op youtube ofzo...


en dejohan... Een Precisionbass nu... :stop: ;) (ik blijf het vette bassen vinden, maar niets kan tippen imho aan een Jazz Bass)

Bwa het feit dat je zowel motown (Jamerson speelde precision) als reggea, als punkrock (The Clash, Stranglers,...), en stomende baslijnen ala Pixies of dance lijntjes ala Blur of Gossip uit een precision haalt vind ik geweldig. Er is één ding waar een precision goed in is, en dat is Punch, en daar hou ik wel van. Maar er gaat nog wel eens een Jazzbas in huis komen hoor :)

Mr.Fingers
24 september 2007, 22:51
Bwa het feit dat je zowel motown (Jamerson speelde precision) als reggea, als punkrock, en stomende baslijnen ala Pixies of dance lijntjes ala Blur of Gossip uit een precision haalt vind ik geweldig. Er is één ding waar een precision goed in is, en dat is Punch, en daar hou ik wel van. Maar er gaat nog wel eens een Jazzbas in huis komen hoor :)

I know van Jamerson (die sound zocht ik, en toen bleek ik de verkeerde Fender gekocht te hebben vroeger :mad: )... (trouwens Donald "Duck" Dunn van Booker T. & The Mg's speelt ook op krak dezelfde P als Jamerson)

Op zich is een Fender Precision Deluxe (dus met P & J-element) misschien de beste oplossing voor de topicstarter z'n probleem. Een Precision DL is het beste van beide werelden. Bakken lage punch door de P-bass element, en funky slapsounds door het J-bass element...


Bigfoot414 : is dit niet DE oplossing: http://www.fender.com/products//search.php?partno=0190085800 (maar dan met frets)

of

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0138700300


of iets gelijkaardig? iets met een P-J-combinatie...

dejohan
24 september 2007, 23:07
Of, mocht je budget wat minder zijn:
http://www.squierguitars.com/products/search.php?partno=0321500543

komt uit de standard serie van Squier, de betere serie dus.

Bigfoot414
24 september 2007, 23:30
Leuk die Tony Franklin sig, maar ik speel (nog) niet fretless.
Maar ik denk idd dat ik naar zo'n PJ-combi op zoek ga.

denblommme
25 september 2007, 07:45
Iemand ervaring mer de Fender Urge, heeft 2J en een P element
en massa's combinaties...?

B-bass
25 september 2007, 11:17
op de deluxe bassen van fender zit een jazzbass hals op een precision body.
en je hebt ze ook inderdaad met humbuckers. ook vet hoor alleen zijn die wat duurder.

Mr.Fingers
25 september 2007, 14:37
Iemand ervaring mer de Fender Urge, heeft 2J en een P element
en massa's combinaties...?

Een beetje te veel van het goede... je bent eeuwen bezig om de juiste sound te vinden... 2 elementjes is meer als genoeg eigenlijk...

Ze spelen wel vlotjes hoor

Flipkoos
25 september 2007, 16:44
Ook erg lekker:

De Tokai Jazz Sound.
Een perfecte Fenderkopie.
http://i90.photobucket.com/albums/k248/flipkoos/DSC00347.jpg
http://i90.photobucket.com/albums/k248/flipkoos/DSC00348.jpg

denblommme
25 september 2007, 18:33
u doet deze weg? :satisfie:

AvU
25 september 2007, 18:43
S-1 switch bij een jazz bass zorgt ervoor dat de 2 singlecoils als 1 humbucker wordt geschakelt waardoor je een zwaardere basssound krijgt.

grt. arjan

Flipkoos
25 september 2007, 18:55
u doet deze weg? :satisfie:

Nee,dan zou het verkapte reclame zijn en dat mag niet op't forum!
Hij is van de bassist van onze band. Heeft 'm ooit voor 400 gulden gekocht, lang nooit aangeraakt, maar heeft er inmiddels weer aardigheid in. Hij klinkt echt heel vet.

Roro92
25 september 2007, 20:14
Of, mocht je budget wat minder zijn:
http://www.squierguitars.com/products/search.php?partno=0321500543

komt uit de standard serie van Squier, de betere serie dus.


Daar heb ik een tijdje geleden op gespeeld. Damn wat een lekker ding is dat <3.

greencharlie
25 september 2007, 20:28
de klank van een gitaar wordt niet alleen bepaalt door de elementjes vrienden.
Het gewichts en constructie verschil tussen precission en jazzb spreekt al boekdelen.
No way dat je met een jazzb een sound zoals pakweg Nirvana of Sex pistols kan wegzetten.

denblommme
25 september 2007, 21:44
Zijn toch allebei wel ongeveer zelfde gebouwd niet? beiden
in standaard geval elzenhout en esdoorn hals.
De eigen speelstijl doet ook al veel, de snaren
de versterker etc etc...

musicmaestro
25 september 2007, 21:53
en ze lijken nog op elkaar ook ;)

Blend
25 september 2007, 22:03
Nee,dan zou het verkapte reclame zijn en dat mag niet op't forum!
Hij is van de bassist van onze band. Heeft 'm ooit voor 400 gulden gekocht, lang nooit aangeraakt, maar heeft er inmiddels weer aardigheid in. Hij klinkt echt heel vet.

Flauw hè! Je mag ook helemaal niets op dit forum! ;)

Bigfoot414
25 september 2007, 23:49
de klank van een gitaar wordt niet alleen bepaalt door de elementjes vrienden.
Het gewichts en constructie verschil tussen precission en jazzb spreekt al boekdelen.
No way dat je met een jazzb een sound zoals pakweg Nirvana of Sex pistols kan wegzetten.
Ja daarom, ik wil ook wel es lekker raggen :)

Markmoos
25 september 2007, 23:52
de klank van een gitaar wordt niet alleen bepaalt door de elementjes vrienden.
Het gewichts en constructie verschil tussen precission en jazzb spreekt al boekdelen.
No way dat je met een jazzb een sound zoals pakweg Nirvana of Sex pistols kan wegzetten.


De bassist van Nirvana speelde op een jazzbass :chicken:

denblommme
26 september 2007, 06:56
ook soms niet op nen thunderbird van Gibson?

schwalbe
26 september 2007, 10:52
De bassist van Nirvana speelde op een jazzbass :chicken:

En de bassist van de sex pistols kon niet spelen.... zo erg zelfs dat andere bandleden tijdens concerten stiekem zn kabel uit de versterker trokken. Dat had hij niet eens door.

Mr.Fingers
26 september 2007, 15:22
En de bassist van de sex pistols kon niet spelen.... zo erg zelfs dat andere bandleden tijdens concerten stiekem zn kabel uit de versterker trokken. Dat had hij niet eens door.

Hebben we het hier over Sic Vicious?

@ Bigfoot 414: Wat je natuurlijk ook kan doen is "puzzlen" via ebay. je koopt de stukken die je leuk vind (bvb een Jazz Bass Neck, met precisionbody, of omgekeerd), met dan de hardware die je leuk vind (bartolini-elementen, push-pull pots,...) en je stelt zelf je bas samen tegen de prijs van een Fender USA!

Joey Handsome
26 september 2007, 15:35
De bassist van Nirvana speelde op een jazzbass :chicken:

Ehh... nee. :chicken:

http://www.livenirvana.com/equipment/

Mr.Fingers
26 september 2007, 15:39
Ehh... nee. :chicken:

http://www.livenirvana.com/equipment/

Die speelde toch vooral op Gibson Ripper, Thunderbird & RD bassen toch?

Blend
26 september 2007, 16:32
En de bassist van de sex pistols kon niet spelen.... zo erg zelfs dat andere bandleden tijdens concerten stiekem zn kabel uit de versterker trokken. Dat had hij niet eens door.

Sterker nog: hij speelde haast nooit met de kabel IN z'n versterker. De bas werd ingespeeld door de oude bassist van ze..

greencharlie
26 september 2007, 21:18
die van nirvana herinner ik mij met zo''n grote gibson firebird, niet?
anyway, met jazzb kan je toch niet zo knallen als met een prec volgens mij.
Toch een andere, kortere, scale lengte?

Foo Fighters? prec

Koop ze allebei en verander naargelang welk nummer, zoals gitaristen dat doen.

Mr.Fingers
26 september 2007, 22:03
die van nirvana herinner ik mij met zo''n grote gibson firebird, niet?
anyway, met jazzb kan je toch niet zo knallen als met een prec volgens mij.
Toch een andere, kortere, scale lengte?

Foo Fighters? prec

Koop ze allebei en verander naargelang welk nummer, zoals gitaristen dat doen.

Jazz Bass kan knallen als het moet, maar zal eerder ronken als een tevreden varkentje...

Overigens zijn Jazz & Precision identiek qua mensuurlengte, allebei 34". alleen is de topkam bij een precision 42mm, en bij een jazz 38 mm breed. En heeft de jazzbass een "offset waist contour body", terwijl een precision het gewone "contour body" heeft

Bigfoot414
27 september 2007, 01:53
die van nirvana herinner ik mij met zo''n grote gibson firebird, niet?
anyway, met jazzb kan je toch niet zo knallen als met een prec volgens mij.
Toch een andere, kortere, scale lengte?

Foo Fighters? prec

Koop ze allebei en verander naargelang welk nummer, zoals gitaristen dat doen.
Daarom ben ik ook bas gaan spelen, om van dat gezeik af te zijn :P

Joey Handsome
27 september 2007, 07:38
die van nirvana herinner ik mij met zo''n grote gibson firebird, niet?
anyway, met jazzb kan je toch niet zo knallen als met een prec volgens mij.
Toch een andere, kortere, scale lengte?

Foo Fighters? prec

Koop ze allebei en verander naargelang welk nummer, zoals gitaristen dat doen.


Een firebird is een gitaar. Je zult een thunderbird bedoelen.

Blend
27 september 2007, 08:14
zelfde model, dan alleen voor bas. 'n kniesoor die daar op let :stop:

Joey Handsome
27 september 2007, 10:13
Wat is een kniesoor?

dejohan
27 september 2007, 12:46
Sid Vicious die niet kon spelen:
http://nl.youtube.com/watch?v=LZ9eR_Yq6ow


Anyway, er zijn genoeg goeie punkbassisten die op een precicion spelen.


Zoals ik het zie:
Een precision is om te pompen, een jazz is om te knorren (dus meer 'zingen').

stratlover
7 november 2007, 19:04
Die onzin over Sid Vicious klopt voor geen kant. Hij kon niet spelen klopt, maar dat maakte hem de ideale punk bassist, en dat was hun stijl, dus 't lijkt me sterk dat ze zijn kabel eruit trokken bij een gig.. :confused:

berrie
18 november 2007, 18:00
Ik zou toch nog eens willen adviseren om te kijken naar een Musicman Stingray.
Heb zelf als 55 jarige oude rockker al veel fenders bespeeld, maar de Stingray is toch wel een heel ander kaliber.
De fenders blijven erg 'neuzig' en bij stevig podiumwerk al snel ongedefinieerd.

Mr.Fingers
18 november 2007, 18:22
Ik zou toch nog eens willen adviseren om te kijken naar een Musicman Stingray.
Heb zelf als 55 jarige oude rockker al veel fenders bespeeld, maar de Stingray is toch wel een heel ander kaliber.
De fenders blijven erg 'neuzig' en bij stevig podiumwerk al snel ongedefinieerd.

Dat vind JIJ! Ik vind MM eerder ongeinspireerd bonkige sounds produceren, en een Fender (en dan met name de Jazz) veel verfijnder klinken...

Welkom trouwens ;)

dejohan
19 november 2007, 12:59
Die onzin over Sid Vicious klopt voor geen kant. Hij kon niet spelen klopt, maar dat maakte hem de ideale punk bassist, en dat was hun stijl, dus 't lijkt me sterk dat ze zijn kabel eruit trokken bij een gig.. :confused:

Als je niet kunt spelen ben je de ideale punk bassist? Hoe heb jij het idee in je hoofd gehaald dat als je punk wil spelen, je dan slecht moet spelen? Slecht gespeelde punk is gewoon slechte punk.

Trouwens, de drummer en de gitarist van de Pistols konden wel degelijk spelen hoor. Luister eens naar Hollidays in the Sun in het filmpje, qua groove en strakheid is dat echt mooi ingespeeld.

OJJVZ
19 november 2007, 21:02
Welkom

hm... een jazz kan ik inkomen, maar een Precision zou ik niet neuzig noemen... MM is inderdaad heel anders, ik zou sowieso een Jazz een Precision en een MM/OLP testen, toch even kijken wat je gewoon het lekkerst vind klinken

micchiel
6 december 2007, 23:00
ik heb een fender (squire) precision en ik ben ook een gigantische fan van qotsa

als je wilt dat hij jazzy klinkt : kun je je altijd wel een of andere eq of pedaal vinden die hetzelfde doet,, ik vind de precision veel mooier,,(kheb qotsa en mondo genrator al live gezien) : )

maar dit is mijn mening he

vibes2008
17 januari 2008, 11:41
Als je niet kunt kiezen tussen de jazz of precision sound! Laat dan een bas bouwen, vertel welke sound je wilt, welk model en je krijgt wat je wilt. Van der End en Peer Dellen zijn hier master in!

Joey Handsome
17 januari 2008, 13:10
Da's vaak erg duur. Kan je ze beter gewoon allebei kopen.

Mr.Fingers
17 januari 2008, 14:22
of pleur een S1-schakeling in je Jazz, heb je door de serieschakeling van je elementen een geluid dat de ronk van een Precision mooi benaderd (het "bijna, maar net niet" gevoel treed hier wel op, er gaat niets boven een P-bas voor het P geluid).

http://www.guitar-mod.com/wiring/j_series.gif
Zo dus (alleen moet de plaat omgekeerd staan, maarja, da's een "schoonheidsfoutje")