PDA

View Full Version : variax lefty



Orpheo
23 september 2007, 17:15
Gegroet!

al geruime tijd heb ik het idee van een variax (transplant) in mijn hoofd. ik heb op marktplaats een toffe lefty variax500 gezien, maar he, tis lefty, en ik speel rechtshandig. Ik vind het niet erg om de brug omgekeerd te hebben, maar wat ik WEL erg vind is als het hele systeem niet werkt. Ik las ooit zoiets? weet iemand hier iets van? dat de piezozadels van een variax niet kunnen werken als je hem 'andersom' besnaard?

Mr.Fingers
23 september 2007, 17:19
Volgens mij is een piezozadel een piezozadel.

Een piezo zet mechanische trillingen (drukverschillen) om in electrische stroompjes... of dat die nu afkomstig is van uw G snaar of E snaar, maakt voor zo'n zadeltje niet uit.

Het enige probleem dat zal rijzen is de WorkBench ondersteuning, waarbij je dan alternatieve stemmingen kan toepassen. als je bvb een dropped D stemming wil (DADGBE), zal de PC de frequentie die je Piezozadel van de lage E doorstuurt, met 1 volledige noot verlagen, als je het omdraait, gaat je hoge E naar D, en blijft de lage E (EADGBD stemming dus).

samengevat: Een piezo is een piezo, maar de workbench zal niet werken voor aangepaste stemmingen

Orpheo
23 september 2007, 17:29
Volgens mij is een piezozadel een piezozadel.

Een piezo zet mechanische trillingen (drukverschillen) om in electrische stroompjes... of dat die nu afkomstig is van uw G snaar of E snaar, maakt voor zo'n zadeltje niet uit.

Het enige probleem dat zal rijzen is de WorkBench ondersteuning, waarbij je dan alternatieve stemmingen kan toepassen. als je bvb een dropped D stemming wil (DADGBE), zal de PC de frequentie die je Piezozadel van de lage E doorstuurt, met 1 volledige noot verlagen, als je het omdraait, gaat je hoge E naar D, en blijft de lage E (EADGBD stemming dus).

samengevat: Een piezo is een piezo, maar de workbench zal niet werken voor aangepaste stemmingen

hmm zegt me niks.... maar ik snap al wel dat als ik 100% de mogelijkheden wil gebruiken, ik de righty moet hebben :)

grayfink
23 september 2007, 18:50
Er komt nog meer bij kijken, niet alleen de alternatieve stemmingen zijn een probleem, de algoritmes gaan dan uit van een lage A i.p.v. een hoge B bijvoorbeeld.
Om je variax als een strat of ES335 te laten klinken wordt het signaal op een specifieke manier bewerkt, en dat komt niet goed als het originele signaal "raar" is. Het zal voor geen meter klinken.
Niet doen dus.

grayfink
23 september 2007, 18:51
pm Harry_Beton anders even. Die zoekt nog een linkse variax vertelde hij mij op de Groningen meeting.

Orpheo
23 september 2007, 18:54
pm Harry_Beton anders even. Die zoekt nog een linkse variax vertelde hij mij op de Groningen meeting.

doe ik. dank je :)

oh ja, stom :chicken:

dank je voor je antwoorden!

RouwGrasSlayer
23 september 2007, 19:13
Ik heb wel een gelezen dat gewoon de snaren om wisselen (Jimi Hendrix manier) een vreemd effect geeft. Sommig snaren klinken te zacht en zo. Wat misschien wel werkt is de oranje kabel die van de brug naar de print plaat loopt om draaien maar dat weet ik niet zeker.
Hier een filmpje dat een beetje een beeld geeft van hoe een variax er van binnen uit ziet.
http://www.vettaville.com/videos/Variax_500_Bridge_Saddle_Video.wmv

Een link waar iemand iets verder gaat door er een hele nieuwe kabel tussen te zetten en te solderen op de print plaat ... dan moet je wel een beetje kunnen solderen.
http://www.instituteofnoise.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23691&SearchTerms=left
ook daar stelt iemand voor om de kabel gewoon om te draaien.

Mijzelf lijkt het leuk om nog eens een variax in een ibanez om te bouwen. Met een ibanez tremelo brug met piezo er in. bijvoorbeeld een RG 1820X

Noid
23 september 2007, 21:09
Misschien ook leuk om wat te horen van iemand die hier echt ervaring mee heeft?

Ik heb zelf via Ebay.de 2 jaar geleden een lefty op de kop getikt. Het klopt dat het geluid niet goed is als je de boel andersom besnaard (klinkt uit fase), maar als je de oranje "kabel" omdraait komt alles in 1 keer goed. In dit topic heb ik dat uitgelegd http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73626&highlight=variax
UTFS :)

Wat dat betreft hoef je het dus niet te laten.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de pot's andersom werken als je het in een rechtse gitaar bouwt. Draai je de volumepot dus open, dan draai je hem dicht. Is even wennen en dan snap je het wel.

Orpheo
23 september 2007, 21:29
noid, ik snap er geen hol van :chicken: kan je 't me even goed uitleggen? ik wil DOLGRAAG die 500 ipv 300 die ik op 't oog heb....

Orpheo
23 september 2007, 21:30
Misschien ook leuk om wat te horen van iemand die hier echt ervaring mee heeft?

Ik heb zelf via Ebay.de 2 jaar geleden een lefty op de kop getikt. Het klopt dat het geluid niet goed is als je de boel andersom besnaard (klinkt uit fase), maar als je de oranje "kabel" omdraait komt alles in 1 keer goed. In dit topic heb ik dat uitgelegd http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73626&highlight=variax
UTFS :)

Wat dat betreft hoef je het dus niet te laten.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de pot's andersom werken als je het in een rechtse gitaar bouwt. Draai je de volumepot dus open, dan draai je hem dicht. Is even wennen en dan snap je het wel.

en de switch? werkt die anders? of wel gelijk?

Orpheo
23 september 2007, 21:35
wat lijkt jullie zinvoller; een lefty variax500 die 'zo' om te zetten is tot rechtshandig, maar met fullcrum trem (die dus behoorlijk rap kan slijten, en niet snel te vervangen is) of een variax300 met vaste brug rechtshandig...

Lexvandoef
23 september 2007, 21:40
Variax300 rechtshandig. Qua electronica zit er geen verschil tussen de 300 en de 500. En het feit dattie rechtshandig is en geen trem heeft maakt alles er ook makkelijker op als je nog eens een transplant overweegt.

Orpheo
23 september 2007, 21:49
de variax300 heeft de electronica in een soort groot metalen blok zitten. is dat er gewoon uit te halen? hoe zit dat? :chicken:

Noid
23 september 2007, 22:27
Begrijp je het nu al m.b.t. die pot's? Ter verduidelijking: omdat een linkse gitaar gespiegeld is tov een rechtse werken de potmeters ook gespiegeld. Toen ik het zaakje dus in een rechtshandige body had gebouwd kwam ik erachter dat de pots dus omgekeerd werken: normaal draai je rechtsom om je volume en toonpot open te zetten. Dat moet nu dus linksom.

M..b.t. de switch: die kun je 180 graden om z'n as draaien, dus die kun je altijd goed in je gitaar zetten.

M.b.t. het verschil tussen de 300 en de 500:
Nee, die 300 electronica schijnt er niet zo uit te halen te zijn. Daarnaast schijnt de 500 electronica ook wat beter te zijn (andere processor en chips). De 300 schijnt niet te flashen te zijn, de 500 wel (als ooit een update uitkomt).

Die 500 waar jij over praat, wat is dat er voor 1? Die dingen hebben normaal gesproken geen trem. Ik zou juist voor die trem gaan. Mocht hij slijten, dan kun je er altijd nog een andere tremolo op zetten. Je kunt daarvoor altijd piezozadels van graphtech gebruiken.

grayfink
23 september 2007, 22:29
Goed, het kan dus wel. En volgens de tweede link van Rouwgrasslayer, kun je de pots ook normaal laten werken, even iets anders solderen.
Ik zou zelf een 300 transplanteren, de elektronica is gelijk. De 300 hals is kut, dus dat is ook niet erg om te verminken :-)
Warmoth levert daar kant en klare body's en halzen voor.

Orpheo
23 september 2007, 22:31
Begrijp je het nu al m.b.t. die pot's? Ter verduidelijking: omdat een linkse gitaar gespiegeld is tov een rechtse werken de potmeters ook gespiegeld. Toen ik het zaakje dus in een rechtshandige body had gebouwd kwam ik erachter dat de pots dus omgekeerd werken: normaal draai je rechtsom om je volume en toonpot open te zetten. Dat moet nu dus linksom.

M..b.t. de switch: die kun je 180 graden om z'n as draaien, dus die kun je altijd goed in je gitaar zetten.

M.b.t. het verschil tussen de 300 en de 500:
Nee, die 300 electronica schijnt er niet zo uit te halen te zijn. Daarnaast schijnt de 500 electronica ook wat beter te zijn (andere processor en chips). De 300 schijnt niet te flashen te zijn, de 500 wel (als ooit een update uitkomt).

Die 500 waar jij over praat, wat is dat er voor 1? Die dingen hebben normaal gesproken geen trem. Ik zou juist voor die trem gaan. Mocht hij slijten, dan kun je er altijd nog een andere tremolo op zetten. Je kunt daarvoor altijd piezozadels van graphtech gebruiken.

wat bedoel je met 'flashen'?

edit: nee, de 500 zonder trem. ik kijk gewoon verkeerd. ik doe stom.

dat van die pots spreekt voor zich, is logisch ja ;)

maar dat van dat oranje ding omdraaien...dat niet.

Orpheo
23 september 2007, 22:35
http://img154.imageshack.us/img154/9013/06juni031gd5.jpg

bedoel je dat oranje lippie aan de brug? de dan 180 graden draaien, zodat wat nu onder is, zo boven is, en andersom?

Noid
23 september 2007, 22:40
wat bedoel je met 'flashen'?

edit: nee, de 500 zonder trem. ik kijk gewoon verkeerd. ik doe stom.

dat van die pots spreekt voor zich, is logisch ja ;)

maar dat van dat oranje ding omdraaien...dat niet.Kijk voor die oranje kabel even in de link die ik poste. Die kabel maak je gewoon los op de plek waar hij vastklikt op het moederboard. Dan draai je hem op z'n kop en druk je hem daar weer in vast. Hetzelfde verhaal, alles is gespiegeld, draai je de snaarvolgorde dus om, dan draai je die kabel ook om en dan klopt alles.

M.b.t. flashen: Het is al weer een tijd geleden dat ik me hierin verdiept heb, maar ik heb toen het volgende gelezen op het line6 formum:
De eerste versie waren de 300, de 500 en de 700. De 500 en 700 hebben chips op het moederboard die in principe te flashen zijn. De 300 (en de latere 600) hebben chips die niet te flashen zijn. Mocht line 6 nou met een update van haar eigen "besturingssysteem" komen, dan zouden de 500 en 700 te upgraden zijn

Noid
23 september 2007, 22:41
bedoel je dat oranje lippie aan de brug? de dan 180 graden draaien, zodat wat nu onder is, zo boven is, en andersom?Ja. (+10 en 10)

Orpheo
23 september 2007, 22:42
sorry, maar ik weet niet wat flashen is :seriousf:


over dat oranje ding: dat is dus veel simpeler dan wat die kerel doet op dat forum met die blauwe strattansplant. maar goed, dan weet ik dat ook weer! :D

Noid
23 september 2007, 22:44
sorry, maar ik weet niet wat flashen is :seriousf:


over dat oranje ding: dat is dus veel simpeler dan wat die kerel doet op dat forum met die blauwe strattansplant. maar goed, dan weet ik dat ook weer! :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory

Ja, die gast had zich heel wat moeite kunnen besparen. Is wel een mooie gitaar geworden trouwens.

Orpheo
23 september 2007, 22:48
http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory

Ja, die gast had zich heel wat moeite kunnen besparen. Is wel een mooie gitaar geworden trouwens.

aaaah nu snap ik alles :) dank je dat je zo'n tech-noob als ik zoveel uit kon leggen :)

Noid
23 september 2007, 22:50
:) Ik snap er ook niet veel van, maar het heeft te maken met de mogelijkheid om te kunnen upgraden.

bass blom
23 september 2007, 22:52
flashen, een chipje wat software in huis heeft overschrijven met nieuwe software.

Orpheo
23 september 2007, 22:58
ja, ik kende alleen maar de maniet van tetten laten zien. OOK goed, maar niet de bedoeling :D

AgileGhost
24 september 2007, 21:28
Linkshandige gitaren ombouwen is asociaal. Laat het uit je hoofd! :mad:

Orpheo
24 september 2007, 22:11
IK HEB 'M!!! de lefty variax. ik ga nu even alles op mn gmak bekijken. maar het ziet er 'behapbaar' uit :)

en oh ja, warmoth levert de variax replacement bodies ook in de door mij zo geliefde les paul vorm! :D:D

Mr.Fingers
24 september 2007, 22:16
IK HEB 'M!!! de lefty variax. ik ga nu even alles op mn gmak bekijken. maar het ziet er 'behapbaar' uit :)

en oh ja, warmoth levert de variax replacement bodies ook in de door mij zo geliefde les paul vorm! :D:D


proficiat, proficiat... en warmoth levert echt ALLES!

Orpheo
24 september 2007, 22:40
proficiat, proficiat... en warmoth levert echt ALLES!

nja ze doen t normaal niet, maar ik ben zo'n vaste klant onderhand :P

Noid
24 september 2007, 23:21
nja ze doen t normaal niet, maar ik ben zo'n vaste klant onderhand :P'k dacht al: 't staat niet op hun site. Zul je lang op zo'n body moeten wachten?

Orpheo
25 september 2007, 00:09
'k dacht al: 't staat niet op hun site. Zul je lang op zo'n body moeten wachten?

geen idee. maar kben onderhand wel gewend dat een body en hals 2 maanden duren, dus dan zal een body+hals+lakken wel 4 maandne duren :P

Pun
25 september 2007, 02:35
Linkshandige gitaren ombouwen is asociaal. Laat het uit je hoofd! :mad:

+1

Dit wordt een beetje genegeerd, dus ik quote het maar even :)
Bijna hetzelfde als Fender die linkshandige Strats op z'n kop draait, en dan verkoopt als "hendrix-strat", en wanneer je vraagt om een linkshandig model je vrolijk vertellen dat die er niet zijn. Of Jag-Stangs die alleen rechtshandig gebouwd worden.

Orpheo
25 september 2007, 07:09
Linkshandige gitaren ombouwen is asociaal. Laat het uit je hoofd! :mad:

hoezo? als hetgeen ik wil niet te koop is via rechtshandig, dan linkshandig. het gaat niet om de gitaar, maar om de module erin. als iemand anders deze lefty had willen hebben, had ie m wel gekocht. hij heeft lang genoeg op marktplaats gestaan.

Pun
25 september 2007, 17:37
Er zijn toch veel meer rechtshandige Variaxen dan linkshandigen?

Dat gaat over het algemeen op, en om die reden is het eigenlijk ook associaal om linkshandige gitaren om te bouwen. Er zijn er al zo weinig van, en door er eentje om te bouwen maak je de markt nog kleiner voor de linkshandigen onder ons. Terwijl er wel heel veel (veel meer) rechtshandig te krijgen is.
Maar ja, uiteindelijk koop jij hem zelf dus moet je zelf weten wat je er mee moet doen :)

Orpheo
25 september 2007, 22:52
ja, dat is wel zo, maar niet de variax500. nja, ik vond 'm in ieder geval niet voor deze prijs op marktplaats, gitaarmarkt of iets dergelijks. ik snap t wel, maar zoals ik al zei; als iemand 'm eerder wilde, had ie 'm moeten nemen, nu heb ik hem, en ik ben dolblij ermee.

Xufar
25 september 2007, 23:23
Er zijn toch veel meer rechtshandige Variaxen dan linkshandigen?

Dat gaat over het algemeen op, en om die reden is het eigenlijk ook associaal om linkshandige gitaren om te bouwen. Er zijn er al zo weinig van, en door er eentje om te bouwen maak je de markt nog kleiner voor de linkshandigen onder ons. Terwijl er wel heel veel (veel meer) rechtshandig te krijgen is.
Maar ja, uiteindelijk koop jij hem zelf dus moet je zelf weten wat je er mee moet doen :)

Pff, dan bouwt iemand die linkshandig is toch een rechtshandige om, kom op zeg. Ik zie het probleem niet hoor.

Orpheo
26 september 2007, 09:10
ik heb even een vraagje voor de spelers die wat meer bekend zijn met de variax.


je kan die batterijen erin stoppen.

6x1.5 volt. Bij mijn weten is dat dan 9v (in serie opgeteld). waarom stop ik er dan niet gewoon een 9v blokkie in ipv dat hele grote ding voor 6 penlites?

Orpheo
26 september 2007, 09:11
line6/variax site]
How is Variax powered?

Variax runs on 6 AA batteries, a single 9V, or phantom power with the included XPS A/B Footswitch Direct Box/Power Supply. Additionally Variax can be powered through PODXT Live or the Vetta II when connected via a VDI (Variax Digital Interface) cable.



ik kan dus niet goed lezen. stom, stom stom. t staat gewoon op de site zelf.

grayfink
26 september 2007, 17:17
In mijn geval: 6 x AA is 10 uur/4 bandrepetities. Een 9 voltblokje houdt het hooguit anderhalf uur vol. Of je gebruikt de voeding. Ik heb er apart een langere stereokabel voor aangeschaft.

Noid
26 september 2007, 18:52
Hoe ga ik dit nu goed uitleggen, noob die ik ben. Hoe hoger het amperage, hoe langer de batterij de benodigde 9V kan blijven leveren. Als een 9V 300 Mah heeft, is de batterij dus eerder op dan 9 1,5V batterijen van 100 Mah per stuk (immers in serie totaal 9v en 900Mah). Daarom beter 1,5V batterijen gebruiken.

(zo nu even wachten of ik dit goed uitgelegd heb, anders zal ik wel genadeloos neergesabeld worden door een expert :) )

Maar nog beter is het om de voeding te gebruiken, Immers er moet toch een kabel in dat ding (tenzij je draadloos wil gaan).

Orpheo
26 september 2007, 20:18
ik gebruik merendeels van de tijd de adapter, maar ik vroeg t me alleen af. maar volgens de officiele berichten kan een 9v blokkie ook.