PDA

View Full Version : Effect Gilmour



gibson-strato
23 september 2007, 14:09
Wie weet hoe of wat David gilmour in dit filmpje gebruikt? Het gaat dus om het intro hoe hij die soort strings nadoet..

http://video.google.nl/videoplay?docid=-6626744436029568412&q=david+gilmour+diamond&total=148&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

floyd
23 september 2007, 14:32
Het systeem dat hij gebruikt wordt Sound on sound genoemd.

Hier staat wel wat info erover. http://www.gilmourish.com/?page_id=218

En ik geloof dat op de website van pete cornish ook nog wat staat.

gibson-strato
16 april 2008, 11:39
Weet iemand hoe dit effect in elkaar steekt? Hoe het werkt?

Op die site kan ik nog niet echt iets duidelijks vinden..

E-J
16 april 2008, 11:46
Gilmour strums a chord and makes a volume swell with the volume pedal assigned for the Sound on Sound effect. The signal travels to the Sound on Sound unit (basically a high quality A/B box) and into the Roland digital delay, which is set to 1500ms lasting about 20 seconds. The signal then travels into a Hiwatt and WEM cabinet used only for this effect. Gilmour lowers the volume pedal and plays a solo fed through the “normal” signal path, while the Sound on Sound pad is sustained by the long delay. The pattern is repeated for each chord.

Duidelijk toch?

duckman
16 april 2008, 11:48
veel delays ondersteunen dit (hold functie).Het is een korte delay met veel feedback naar amp1 en een droog signaal naar amp2.Soms is het gebruik van een expressie/volume pedaal handig, dan heb je meer controle over het signaal.

duckman
16 april 2008, 11:49
Gilmour strums a chord and makes a volume swell with the volume pedal assigned for the Sound on Sound effect. The signal travels to the Sound on Sound unit (basically a high quality A/B box) and into the Roland digital delay, which is set to 1500ms lasting about 20 seconds. The signal then travels into a Hiwatt and WEM cabinet used only for this effect. Gilmour lowers the volume pedal and plays a solo fed through the “normal” signal path, while the Sound on Sound pad is sustained by the long delay. The pattern is repeated for each chord.

Duidelijk toch?

1500ms? Ik hoor toch duidelijk een korte delay, eerder rond de 150ms.Maar goed als dat er staat zal het wel zo zijn.

gibson-strato
17 april 2008, 00:01
Ik heb dat stukje ook gelezen, maar ik kom er dan nog niet echt uit, wat heb je nodig? Een delay, maar daar komt volgens mij nog veel meer bij kijken.

Maakt hij gebruik van 2 kanalen? Is er iemand hier die dit al een x geprobeerd heeft? En wat heeft ie gebruikt?

Bernardduur
17 april 2008, 10:55
Ik heb dat stukje ook gelezen, maar ik kom er dan nog niet echt uit, wat heb je nodig? Een delay, maar daar komt volgens mij nog veel meer bij kijken.

Maakt hij gebruik van 2 kanalen? Is er iemand hier die dit al een x geprobeerd heeft? En wat heeft ie gebruikt?

2 versterkers, een delay met een lange delay tijd + hoge feedback en een volume pedaal

Als hij zijn volume pedaal indrukt gaat het geluid naar de delay die een eigen amp heeft en naar zijn normale amp. Staat zijn pedaal uit dan gaat al zijn geluid naar zijn normale amp. De delay blijft door zijn hoge feedback doorgaan.

ChazyChaz
27 april 2008, 23:38
het kan ook makkelijker, als je bijvoorbeeld een lusje maakt met volume pedaal, delay en reverb.
je moet een delay pedaal hebben met hold functie (dd-3 bijv.).
je zet je reverb aan en die laat je ook gewoon lekker aan staan (niet al te lange reverb maar mag best wel duidelijk zijn)
je fade een akkoord in met je volume pedaal (kan trouwens ook gewoon met de volume knop van je gitaar).. zodra je volledig ingefade bent druk je de "hold fuctie" van je delay aan waardoor je akkoord dus herhalend blijft klinken, en door je reverb klinkt het lekker spacey en vaag (eventueel ook heel mooi met chorus).
en dan kan je gewoon lekker door je akkoord soleren en heb je zelf een beetje reverb over je solo ;)

tenmiste zo speel ik die intro al sinds ik die royal albert hall dvd heb ;)

(p.s. eerste post!)