PDA

View Full Version : Elementen 'actief' maken ?



rjong999
23 september 2007, 11:44
Bij GFS (maar er zullen ook wel anderen zijn) verkoopt men voor een paar tientjes een mini-preamp, die je simpelweg achterop je element lijmt, beetje solderen en je elementen zouden 'actief' zijn. Men stelt: wat er bij EMG in de doosjes zit.
Nou vind ik het grote voordeel van (actieve) EMG's dat ze vrijwel volledig ruis- en bromvrij zijn. Maar ik had begrepen dat dat vooral komt omdat actieve EMG's hele zwakke magneten gebruikt, die gewoon heel weinig externe signalen oppikken, en omdat EMG's heel goed afgeschermd zijn. Dus je kunt dan een bestaand element wel op een preampje aansluiten maar veel ga je daar niet mee opschieten.

Klopt dat of heb ik het mis ? Iemand die dan wel weet hoe het eigenlijk komt dat actieve elementen zo stil zijn ?

bert k
23 september 2007, 12:57
Ik heb een Charvel Model 4 met idd een preamp erin en passieve elementen, net zoals je beschreef, en mijn gitaar is beslist niet stiller dan welke passieve gitaar met humbuckers ook. Het lijkt me dus dat het achteraf inbouwen van zo'n ding weinig uitmaakt. Hooguit het effect van instraling op je gitaarkabel zal wat verminderen.

Robin.ke
23 september 2007, 21:56
Een aparte pre-amp helpt echt wel tegen stoorsignalen. Dit komt doordat de uitput van je element laag ohmig wordt gemaakt. Hierdoor worden er door de kabel minder stoorsignalen opgepikt. Actieve elementen hebben als het ware een pre-amp ingebouwd.

rjong999
23 september 2007, 22:21
hoe zit dat dan bij die preamp die bert ingebouwd heeft ? En kan iemand uitleggen hoe dat dan zit met hoog- en laagohmig in combinatie met het oppikken van stoorsignalen ?

Trocar
23 september 2007, 22:31
hoe zit dat dan bij die preamp die bert ingebouwd heeft ?

Ik denk dat de meeste omgevingsstraling door de elementen wordt opgepikt, waardoor het effect van het laagohmige signaal door de kabel eigenlijk niet opweegt tegen de ruis die sowieso in het signaal van de elementen zit.
Vandaar dat Bert K weinig/geen verschil merkt tov passieve elementen zonder preamp.

rjong999
23 september 2007, 22:42
OK, maar weet je dan misschien ook hoe het komt dat die actieve EMG's ruisarm zijn ?

Johannes
23 september 2007, 22:48
Wat ik altijd begreep is dat bijvoorbeeld EMG elementen van zichzelf een zeer lage output hebben en daardoor ook naar verhouding heel weinig ruis. Dat zwakke signaal wordt vervolgens versterkt door een zeer ruisarme preamp, met als gevolg een hoge output met weinig ruis. Klinkt mij logisch in de oren. Met deze redenering zal een normaal element door het toevoegen van een preampje nooit stiller worden dan zonder diezelfde preamp. EMG elementen zijn ook nog eens ingegoten in hars, waardoor het geheel nog ruisarmer wordt.

pimmedoris
24 september 2007, 10:41
Mwa ik weet het niet...

Als je een zwak signaal met weinig ruis gaat versterken, versterk je OOK die zwakke ruis, dus die wordt ook sterker. Dus op deze manier zou het niet echt uitmaken, toch?

Waarom EMG's dan wel superstil zijn weet ik ook niet...

Johannes
24 september 2007, 13:55
....en daardoor ook naar verhouding heel weinig ruis....

Wat ik bedoelde is dat ze ook relatief minder ruis hebben dan normale normale elementen. Had het inderdaad niet heel duidelijk omschreven.