PDA

View Full Version : Fishman prefix plus VS Classic 4



harrie
23 september 2007, 11:20
Ik wil mijn tweede gitaar inruilen. De nieuwe gitaar moet een elektro-acoustische gitaar worden. Omdat mijn eerste gitaar een Fishmann Matrix (zonder EQ) systeem heeft en deze erg goed bevalt richt ik me toch op een gitaar met ingebouwd Fishmann systeem. Nu valt op dat in de prijsklasse van 400 a 500 Euro over het algemeen een classic 4 systeem wordt ingebouwd. In de gitaren van 650- 800 Euro kom je vaak het Fishman prefix plus systeem tegen. Nu is mijn vraag of dat prefix systeem ook een betere klank veroorzaakt in mijn versterkt geluid of dat het puur een kwestie is van meer inregelmogelijkheden. In dat laatste geval heb ik er geen extra geld voor over, het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van het versterkte geluid en op de PA is ook nog het e.e.a. in te regelen.

Hennie V
23 september 2007, 22:36
Sins 4 jaar heb ik e'n taylor 414ce met ingebouwde prefix plus.Ik denk dat met een ext EQ ook deze instellingen gedaan kunnen worden dus echt nodig heb je het niet.Een ander nadeel is wanneer je eindelijk de juiste instelling gevonden hebt en je plugd in op een andere versterker of effekt app kun je weer gaan zoeken naar de juiste instellig en met die 7 schuifjes en knopjes vindt ik dat gewoon teveel gedoe.
Als je geen ext EQ hebt,oke' dan kun je er zeker wat mee.

chris c
24 september 2007, 11:13
Behalve de preamp is er ook een verschil in pickup tussen de Classic 4 en de Prefix Plus :

Van de Fishman website :
"- The Classic 4 system utilizes the Fishman Sonicore™ coaxial under-saddle pickup.
- Classic 4 Deluxe features the premium Fishman Acoustic Matrix™ advanced co-polymer under-saddle pickup.
- The PREFIX PLUS™ ACOUSTIC GUITAR SYSTEM includes the FISHMAN
ACOUSTIC MATRIX pickup "

De Classic 4 heeft dus geen Matrix pickup, maar een Sonicore. Geen idee hoe die klinkt, maar het feit dat ze die alleen voor de goedkoopste systemen gebruiken, doet me vermoeden dat de kwaliteit wat minder is.

harrie
24 september 2007, 11:54
Wat dat betreft zou ik ook uit kunnen gaan van een Akoestische gitaar en daar een Fishmann Matrix systeem, zonder EQ in kunnen laten zetten. Het enige nadeel vind ik dat je dan de batterij niet kunt verwisselen zonder de snaren er af te halen. Maar eventueel zou ik een batterijhouder in de kast kunnen laten zetten.

ReinoutV
24 september 2007, 12:36
Over de Fishman Prefix kan ik je iets vertellen, over de Classic 4 ook. De laatste zit namelijk in mijn Cort NTL 20. Deze gitaar was nieuw destijds 550 euro en zo klonk ie ook. Niet verkeerd, maar bij lange na niet zoals een akoestische gitaar versterkt moet klinken. Akoestisch is de gitaar prima, versterkt knettert de piëzo te veel en de dynamiek van deze pickup is ook niet helemaal in orde.
In mijn klassieke gitaar (Esteve 1GR07ce) zit een Prefix Pro. Deze klinkt een stuk dynamischer, warmer en veel minder geknetter. Het is natuurlijk lastig staalsnarigen en nylonsnarigen vergelijken, maar het versterkte signaal van de Prefix Pro klinkt stukken beter. Afgelopen zomer hebben we dit gemixt met een dure condensator mic in de studio (Farmsound) en het resultaat is heel goed geworden! Op mijn site zijn wat kleine stukjes te beluisteren (de CD van Lucette van den Berg, binnenkort komt de nieuwe, 'Friling', uit).
Als ik jou was en ik had het geld, zou ik voor de Prefix gaan.

harrie
24 september 2007, 13:10
Blijft voor mij de vraag of het verschil gemaakt wordt door de voorversterker/ Equalizer of door de verschillende Piëzo's (Matrix of een goedkoper Fishman piezostripje).

chris c
24 september 2007, 14:10
Het element is toch de basis van het hele systeem, is dus volgens mij doorslaggevend.
De Matrix en de Classic 4 gebruiken twee heel verschillende technologieën (geen van beide zijn piëzo's by the way).
De ene voorversterker heeft alleen wat meer regelaars dan de andere, maar in wezen zijn zij dezelfde.

Ik heb 2 gitaren met een Matrix (één daarvan ook met Prefix Pro Blend), heel tevreden van. Ik zou daar ook voor gaan ipv de Classic 4, eventueel zonder onboard EQ als het te duur is.

Hennie V
24 september 2007, 18:56
Kijk! zo leer ik nog eens wat over m'n eigen spullen.Zo'n matrix pickup is die los te verkrijgen dan?

harrie
24 september 2007, 19:29
Het later inbouwen van een Fishman systeem wordt meestal gedaan met een Fishman Matrix stripje in combinatie met een Natural voorversterker zonder EQ. De versterker zit in een soort buisje wat tevens dienst doet als Jackingang.