PDA

View Full Version : niet echt recording maarmeer live geluid vraag...



B_2_the_a
23 september 2007, 03:39
Hey mensen
zojuist zat ik een interview met Big Mick (geluidsman van o.a. (maar ook voornamelijk) metallica) te lezen...

Een laatste tip die hij gaf:

I have a good tip for all engineers (a personal crusade really.) Why do engineers insist on starting a sound check with the kick drum, when it makes way more sense (and this is not venue dependent, it’s more important in clubs) to start with mics that are going to be picking up all the ambience on stage, such as the vocal mics, overheads, hi-hat, brass mics etc… What is better to do, is to start with the vocal mic, get a good working EQ level, and leave them open. Then move to overheads, hi-hat, then you can start with the gated inputs.

Dit lijkt me interessant om eens te proberen, hebben jullie hier nog aanvullingen bij? of ervaringen?



ps. hier (http://www.prosoundweb.com/chat_psw/transcripts/bigmick.php) kan je het complete interview/chatsessie lezen!

bass blom
23 september 2007, 10:28
vaak wordt die kick heel anders uiteindelijk ja.
en dan met de open mics beginnen is een goed idee.
live mixen is een kunst apart.
voor de echte kunstenaar maakt het niet echt uit volgens mij.

we zijn gewoontedieren, stemmen de gitaar eadgbe.
alhoewel ik dan weer meestal adgebe doe :D
voor zowat 9 van de 10 geluidsjongens in nederland maakt het zowiezo niet uit.
die leunen wat ongeinteresseerd aan de knoppen als het begonnen is.

Freeqi
23 september 2007, 10:39
klopt id wat die man zegt ! Meestal doe ik ook ineens kick-sn-hh tegelijk, laat drummer beatje spelen. Snel kick (level, ev gate/comp checken, grof eq, dan verder), snare (idem dito en vrij flat laten met wat hpf), hihatt, dat in balans en direct verder met beide overheads erbij. Dan snel vocals checken en lead open laten staan. Terwijl drum, bas en gtr dan samen wat spelen verder fijn eq'en. Is trouwens ook leuker op die manier voor de band cfr monitoring, kunnen ze al wat vragen, rondlopen etc ...

Je moet wel natuurlijk het onderscheid maken tss bands waar het redelijk stil is op podium (gitaristen met hotplate, band volledig in-ear, ..) en festival open lucht, groot podium of kleinere situaties zoals tentjes waar er heel veel podiumgeluid gereflecteerd wordt en een band veel herrie maakt op podium.

Op zich heeft ie dus wel gelijk ... het maakt id wel uit, maar is nogal band en situatie afhankelijk (en uiteraard heel erg van de gevoeligheid en richtingsgevoeligheid van bvb de zangmics ...)

DeiDRagonas
23 september 2007, 10:51
Volgens mij maakt het niet veel uit waar je mee begint. De een doet liever dit, de ander dat. Als er in de uiteindelijke mix nog problemen zitten ga je die toch alsnog oplossen (mics verplaatsen of Eq-en), waar je ook mee begint. Ik heb uiteindelijk die kick nooit zo als vlak na t inregelen.

Groeten!

DeiDRagonas
23 september 2007, 10:54
klopt id wat die man zegt ! Meestal doe ik ook ineens kick-sn-hh tegelijk, laat drummer beatje spelen. Snel kick (level, ev gate/comp checken, grof eq, dan verder), snare (idem dito en vrij flat laten met wat hpf), hihatt, dat in balans en direct verder met beide overheads erbij. Dan snel vocals checken en lead open laten staan. Terwijl drum, bas en gtr dan samen wat spelen verder fijn eq'en. Is trouwens ook leuker op die manier voor de band cfr monitoring, kunnen ze al wat vragen, rondlopen etc ...

Dat is de manier ja. Inderdaad bij t inregelen (en vooral Eq-en) van de drums alle drummics en vocal mic open laten. Ik Eq de mix trouwens altijd MET vocals erbij, niet alleen gitaar, bass en drums.

edit: Maar ik ga dus niet zoals die gast van Metallica eerst mn vocal mic zitten Eq-en!

Roy

B_2_the_a
23 september 2007, 12:30
Ok,
live mixen is inderdaad een vak appart, ik ben er steeds meer mee bezig en ik vind het heel leuk om te doen, zit nu ook avonden te lezen naar tips van de grote jongens... Toch wel fijn om af en toe ervaringen van de minder grote (maar misschien zeker geen slechte) geluidsjongens om mij heen (vrienden, ex-collega's, gitaarnetters)...

Recording ga ik even komende tijd op een lager pitje zetten omdat het dan een overkill aan informatie wordt :S

bert k
23 september 2007, 13:05
Gewoon praktisch: als je eerst met vocals en ambient begint, moet je meteen de hele band laten spelen, omdat die mics altijd veel overspraak hebben. Je moet je geluid inregelen gebaseerd op die overspraak, alleen een kale zangpartij heb je niks aan. Terwijl de kick nauwelijks last van overspraak heeft, en je sowieso het meeste werk aan het drumstel hebt.

Maar het idee om de drummer gewoon te laten spelen ipv trommel voor trommel spreekt me wel aan.

B_2_the_a
23 september 2007, 13:17
inderdaad,
Gewoon in 1x volledig drumstel, scheelt ook een hoop tijd!

Roman
23 september 2007, 17:53
Ik gebruik voor de drums veel expanders en wil dat vooraf goed hebben, dus begin daar om mee. Overigens gaat het me dan meer om de levels, en EQ is onderdeel van de levels dus zal ik rekening mee moeten houden.

smaken verschillen. Maar ik snap de intentie, heb daar ook eens eerder over nagedacht en vervolgens het idee naast me neer gelegd. Waarschijnlijk ben ik ook een gewoontediertje. hmmm

DeiDRagonas
24 september 2007, 03:27
Maar het idee om de drummer gewoon te laten spelen ipv trommel voor trommel spreekt me wel aan.

Ik doe dat ALTIJD! Trommel voor trommel is toch alleen voor t inregelen van de niveau's?

Ik doe dus eerst trommel voor trommel de gains inregelen en daarna als geheel enigszins eq-en. Dan de rest gain inregelen. En de mix inclusief het echte eq werk (alleen indien nodig!) vervolgens als de hele band speelt.

Maar lijkt me toch ook niet dat die gast van Metallica dat zo bedoeld? Dat je eerst een kale zangpartij gaat eq-en... Want daar heb je inderdaad dus helemaal niks aan.

Roy

B_2_the_a
24 september 2007, 11:05
Ik doe dat ALTIJD! Trommel voor trommel is toch alleen voor t inregelen van de niveau's?

Ik doe dus eerst trommel voor trommel de gains inregelen en daarna als geheel enigszins eq-en. Dan de rest gain inregelen. En de mix inclusief het echte eq werk (alleen indien nodig!) vervolgens als de hele band speelt.

Maar lijkt me toch ook niet dat die gast van Metallica dat zo bedoeld? Dat je eerst een kale zangpartij gaat eq-en... Want daar heb je inderdaad dus helemaal niks aan.

Roy

jawel...
waarschijnlijk omdat er ook +10 mics op het podium staan :P
maar allemaal met dikke gates erop (moet ook wel)...

bert k
24 september 2007, 12:05
Gates? Lijkt me niks, die krengen gaan altijd dicht als je dat niet verwacht.

En bovendien werkt een gate niet. Op het moment dat de zanger zingt, staat de gate open, en heb je dus overspraak van de rest.

Han S
24 september 2007, 13:09
Ik zie dat ook wel gebeuren in jeugd centra, eerst de kick apart, dan de snare, de toms en wat er nog meer allemaal hangt. En dan zegt zo'n dude: en nu even het hele drumstel, speel maar gewoon zoals je altijd doet. En dan klinkt het ineens heel anders, grappig is dat, vooral als ze de fasefouten niet horen.

Zo had ik eens een festival, een bloedmooie zangeres met een heel zacht stemmetje, gaat met de SM58 vlak voor de loeiharde drummer staan te zingen. En dan moet je die SM58 eens solo op je koptelefoon zetten, dat is weird.
Was een hardstikke goeie band verder, maar stonden wijn te zuipen op het podium en de gitarist werd daar gaandeweg niet echt beter van.

Nee, ik noem geen namen.

Gates lossen geen problemen op, je moet zorgen dat je geen gates nodig hebt, een paar goede microfoons helpt. Goed, je kunt de toms een deebeetje of zes expanden, maar eigenlijk doe ik dat ook niet.

DeiDRagonas
24 september 2007, 13:33
Gates? Lijkt me niks, die krengen gaan altijd dicht als je dat niet verwacht.

En bovendien werkt een gate niet. Op het moment dat de zanger zingt, staat de gate open, en heb je dus overspraak van de rest.

Nee, da's niet waar. Oke, soms gaat er wel eens een gate open als dat niet moet, maar dan kun je dat vaak oplossen door de gate iets anders in te stellen of (iets wat vaak vergeten wordt) de mic iets anders opstellen.

Toch lijkt me eerst een kale zangpartij eq-en onzin, want je hoort niet hoe die in combinatie met de rest klinkt en werk je dus maar wat op de gok.

R.

Kim Wilson
24 september 2007, 13:44
Ik doe ook altijd eerst de drums, onderdeel voor onderdeel. Maar die gebruik ik meer als een line-check. Daarna het hele drumstel, en de boel een beetje bijregelen. Dan de rest er bij in, en een nummer laten spelen voor het totaalgeluid. Gaat meestal gewoon goed.

De Beer
24 september 2007, 14:50
Ik snap wel waarom men met de drums begint, die is in de meeste gevallen de lastigste, vaak al de helft van je kanalen. dus die wil je gedaan hebben.
1 of 2 kanaaltjes voor andere instrumenten, is beter te overzien met vaak toch een behoorlijke tijds druk.

Ik denk niet dat Big Mick die gaat eq'en van te voren maar hem alleen open zet en complementair daaraan de rest gaat doen.
Uitgaande van een rock bandje zou ik zeker niet met die open staande zang mic beginnen, waarom? Als de zanger(es) tussen de mic en de band staan (tijdens het zingen dus) geeft dat een te groot verschil met als ze even weg lopen in een intrumentaal stuk oid. Of ze lopen rond met dat ding etc etc.

Wat ik doe is heel orthodox trommeltje voor trommeltje, alle inserts op bypass.
Levelen met genoeg head room(wedden dat hij straks harder slaat) ik ga zeker al EQ'en, met voorbedachte rade dat wel.
De lelijke geluidjes er uit waarvan ik weet dat ik ze niet wil, en de attac/presance vast opsscherp zetten want die ga ik vast nodig hebben straks.(geboren uit véél monitor klussen)
Gates voor de toms doe ik al wel maar alleen om te lange zoemende ondervellen etc af te knijpen, treshold bij trimmen kan altijd nog.
Dan (hoe standaard) basje doen, gitaartjes, etc, etc.

Al moet ik eerlijk zijn dat gitaristen en bassisten hun spul eerder klaar hebben staan en ik vaak stiekum al even bezig ben geweest met hun geluid.

Dan lekker de band wat nummers laten doen voor het monitor geluid, ik volg wel. Tegen de tijd dat zij op het podium het lekker hebnnen ben ik wel voor 90% klaar, met levelen galmpjes echotjes etc, etc.
Dan nog even een nummertje laten doen, met name voor de (back)vocals
Zang doe ik vaak pas als de band in zijn geheel al speelt speelt, daar moet hij/zij toch mooi uit naar voren komen.
compressie op zang zet ik klaar in bypass want dat hoor je toch pas als het nodig is.

Dan begint het optreden 1,5 uur later 10 graden warmer en een heerlijk geluids absorberend publiek(hoop je). en dan kun je pas echt de puntjes op de I's zetten.

Ik houd ook wel van festival gig's, plug en play, effe line checkje(stiekum toch effe herrie maken als ze hun monitor checkje doen) kijken of de galmpjes van de kerel voor je te gebruiken zijn, en Gaan.
En dan in een half nummer een acceptabele sound neerzetten en voor het 2e nummer begint is het weer heerlijk.

B_2_the_a
25 september 2007, 12:06
de reden waarom big mick wel moet gaten is omdat er over het podium een stuk of 10 zangmicrofoons staan, waaronder een aantal op een verhoging achter de drummer....
Vooral die bovenste pakken veel bijgeluiden (lees: onnodige echo)...

DeiDRagonas
25 september 2007, 12:13
de reden waarom big mick wel moet gaten is omdat er over het podium een stuk of 10 zangmicrofoons staan, waaronder een aantal op een verhoging achter de drummer....
Vooral die bovenste pakken veel bijgeluiden (lees: onnodige echo)...

Tuurlijk, ga je de drums gaten. Tenminste op zo'n podium wel.
Denk alleen niet dat ie de overheads (boven de drums) ook doet. Dat hoor je heel duidelijk. Heb eens live een Fear Factory concert gezien waarbij ze dat hadden gedaan (vraag me niet waarom!!) maar dat was toch een kutgeluid zeg! Je hoorde de hele tijd die gates (en vooral ook heel erg de compressors die er ook nog eens op stonden!) erboven uit. Zoog echt stiereballen.

edit: Of bedoel je dat ie de ZANGmic's gate? Dan begreep ik t ff verkeerd namelijk.

Grt R!

B_2_the_a
25 september 2007, 12:15
Tuurlijk, ga je de drums gaten. Tenminste op zo'n podium wel.
Denk alleen niet dat ie de overheads (boven de drums) ook doet. Dat hoor je heel duidelijk. Heb eens live een Fear Factory concert gezien waarbij ze dat hadden gedaan (vraag me niet waarom!!) maar dat was toch een kutgeluid zeg! Je hoorde de hele tijd die gates (en vooral ook heel erg de compressors die er ook nog eens op stonden!) erboven uit. Zoog echt stiereballen.

Grt R!

ik heb het niet over de drums?
maar over de zang micro's

De drummers worden ook ge-gate! tesamen met een trigger (die trigger maakt de gate open)

Kim Wilson
25 september 2007, 12:15
Onze geluidsmannen gaten helemaal niks, en dat gaat perfect. Misschien scheelt het dat wij geen snoeiharde metal spelen...

bass blom
25 september 2007, 12:16
Onze geluidsmannen gaten helemaal niks, en dat gaat perfect. Misschien scheelt het dat wij geen snoeiharde metal spelen...

ik vermoed dat je bij jou soort muziek de gates gaat horen ja :D

DeiDRagonas
25 september 2007, 12:18
HAHA, check mn edit.. lullen we mooi langs elkaar heen.
Maar ik snapte hem inmiddels.

Maar waarom gaat BM dan met de zangmics beginnen als die toch ge-gate staan. Ik bedoel, die blijven wel dicht toch tijdens dat de drummer zijn soundcheck doet? Of krijg je die niet zo scherp afgesteld?

Roy.

B_2_the_a
25 september 2007, 12:27
tjah, omdat het allemaal toch om de zang draait?
Wat ik er wel bij moet vertellen is dat de soundcheck meer een line-check is en de master eq aanpassen op de zaal...
De preciese eq voor alles staat gewoon in de master key (usb sleuteltje) die hij in de midas stopt :D

DeiDRagonas
25 september 2007, 13:11
De preciese eq voor alles staat gewoon in de master key (usb sleuteltje) die hij in de midas stopt :D

Ahaaaa! Pure line-check inderdaad dus! Niks eq of wat dan ook. Wel stoer trouwens, hup usb stickje erin en gaan. Cool.

Groeten!

B_2_the_a
25 september 2007, 13:20
nah, je kan het als combi zien... want het wordt allemaal lichtelijk aan de zaal aangepast (logisch)

Tjah
das het voordeel van een Midals xl4 (die ze iets van 10 jaar hebben gebruikt, als het neit lander is) en nu de xl8

Roman
28 september 2007, 19:52
Je zou kunnen stellen, uit reacties hier, dat een drummer dus niet zijn kit trommel voor trommel moet stemmen, maar tijdens het drummen zelf de boel (laten) stemmen ?

Uiteraard wil je een linecheck, dat is minimaal. Meestal moet je het hier ook me doen op een festival. Geen probleem als je vaste geluidsman van die ene band bent. Ik heb het jaren gedaan en vond het altijd spannend. Met namen betreffende het snel inregelen van de, eventuele, aanwezige randapparatuur. Altijd weer een geklooi als er een "onbekende" machine tussen hangt. Ohwell, daar komen we wel uit :)

Ik gebruik met name de soundcheck om spul weg te draaien die ik juist niet wil horen, dus een lang doorzeurend drumvel, die vervelende tonen van de snare, dat verdomde pomplaag van die metalgitaristen etc. Als dat klaar is ben je vaak al 80% verder. De rest is inregelen tijden monitor check. (alle faders eerst ff de helft naar beneden en naar gelang het (akoestisch) (zaal) geluid weer bijvoegen)

Ik vind het eigenlijk maar stierenstront om eerst de vocal mics te pakken, met name als de frontman/vrouw de mic bij de eerste maten al uit de standaard haalt en gaat rondlopen.

B_2_the_a
28 september 2007, 22:25
iemand nog tips,
mag morgen in een kleine kroeg 2 bandjes gaan doen, 3 zang mics... that's it.. heeft iemand nog handige truukjes om het beetje te laten klinken (alleen mics staan doorversterkt)

Ik weet niet wat voor p.a. er staat, maar heb zelf actieve monitoren (voice systems eclipse speakertjes) mee, dan is dat in iedergeval wel ok!

DeiDRagonas
28 september 2007, 23:07
Eigen monitoren mee is een prima zet! Die zijn altijd ruk namelijk..
Omdat t een kleine kroeg is verder alles afstellen op t volume van de drums. Dus: zeg tegen die gasten om hun geluid af te stellen als bij repetities en laat ze een stukje spelen. Btw, amps niet richting publiek, maar een kwartslag draaien richting podium, de drummer zal ook wel blij zijn met wat extra bassgitaar. Dan ga jij met je vingertje hoger of lager wijzen tot je een nette mix hebt waarbij de zang niet wegvalt. In kleine kroegjes is het geluid vaak veel te hard en de zang ver te zoeken! En steek aub een mic in de kick van de drummer...

Verder is de regel dat je liever een mooi geluid wil dan een keihard geluid. Als je een mooie nette mix hebt zet je de gitaren en bass nog ff een klein tikje zachter (hierdoor houdt de drummer zich strax ook wat in), wat vaak een nog iets netter resultaat geeft. Let wel op, niet zo zacht dat de drummer weer gaat overheersen.

Dan beetje delay op de vocals en gaan met die banaan. Doe je soundcheck alleen wel zorgvuldig tot iedereen tevreden is, want je werkt niet met een mengtafel en tussen optredens dingen aanpassen is dus irritant. Wat bijv ook een grote ergenis is... Kroegbazen die t altijd maar weer TE HARD vinden. Ze kunnen niet snappen dat een drummer nu eenmaal niet zachter kan... En dan kan ik wel de gitaren zachter gaan zetten, maar tja die hoor je dan niet meer... lol lol.. oplossing: Gewoon dit dilemma uitleggen en dan het probleem naar hun verschuiven... "duss... Wat gaan we doen? Zeg t maar..." Ben je er meteen van af. Vaak kijken ze je wat schaapachtig aan en vragen je dan of je nog wat moet drinken. Mooi... "Doe maar biertje."

Veel plezier btw.

Roy.

B_2_the_a
29 september 2007, 14:00
helaas heb ik de luxe niet om de bassdrum te micen, ben sowiezo wel blij dat het een drumstel is wat een maatje kleiner is... (ivm formaat op het podium)

Gelukkig is de eerste band een fatsoenlijke band (ben ook hun vaste man), maar die 2e band is zelf al een ramp dus zal ook neit goed te krijgen zijn :S