PDA

View Full Version : Planet Waves tuner ellende



fullorder
22 september 2007, 21:44
Sinds een tijdje gebruik ik de tuner van planet waves. Chromatisch, true bypass, goed afleesbaar en alles in een degelijke behuizing. Ook goede verhalen gelezen van mede forummers.
Echter... ik ben toch niet zo blij. Zodra ik de tuner aanzet wordt het signaal netjes onderbroken, maar zodra ik begin te stemmen komt er een irritante zoem uit het pedaaltje (hogere frequentie dan het lichtnet). En het maakt niet of de tuner nou aan een voeding hangt of op batterij werkt.
In de oefenruimte nog wel mee te leven, maar live kan het echt niet. Op het podium gebruik ik dan ook weer de oude vertrouwede TU20.
Heeft iemand van jullie toevallig hetzelfde probleem wel eens ervaren?

http://www.effectsconnection.com/oscommerce/images/planet%20wavestuner%201.jpg

Lexvandoef
22 september 2007, 22:28
Ik heb er ook last van, maar alleen als hij samen met de rest van de pedalen op mijn 1spot staat en als het display brandt. Mijn oplossing is dat ding op batterijen draaien voorlopig, maar daar heb jij helaas niets aan.

the sure thing
22 september 2007, 22:43
TSJA, voor die prijs en dan ook nog True Bypass... het is bijna te mooi om waar te zijn....

tuonra
23 september 2007, 02:37
..Zodra ik de tuner aanzet wordt het signaal netjes onderbroken, maar zodra ik begin te stemmen komt er een irritante zoem uit het pedaaltje (hogere frequentie dan het lichtnet)..
Heeft iemand van jullie toevallig hetzelfde probleem wel eens ervaren?


yes..
heb precies hetzelfde gehad en om het op te lossen heb ik een soortgelijk filtertje ingebouwd als ik in m'n zelfbouw fuzz heb zitten.. deze was nl. zeer gevoelig voor de adaptor (op batterij deed 'ie 't prima)
het lijkt me trws vreemd dat de CT4 met batterij nog steeds zoemt.. (nooit zelf geprobeerd maar msschn dat 'ie via de aarde toch nog die frequentie van de adaptor opvangt?)
heb trws ook wel 'n ergens gelezen dat de leds de storing zouden veroorzaken..
naja maakt niet uit want met mijn "fix" werkt 'ie iig geluidsloos (zoals het fabrieks af ook zou moeten..)
anyway.. het filter houdt in dat je (bij 1 van de 2) voedings jacks een 220 Ohm (geen kOhm dus!) weerstand in serie toevoegd aan de "+" draad (doorknippen en ertussen zetten dus) EN een 15 uF elco tussen de "+" en de "-" vastsoldeert (kan gewoon op de stekkerbus zelf)..
hmm.. zal binnenkort nog effe zoeken naar een plaatje/schemaatje ofzo..

btw.. nu ik het pedaal toch open heb liggen en een 3pdt schakelaar voor me zie zal ik meteen effe uitzoeken in hoeverre de tuner nou wel/niet "true bypass" is..
-wordt vervolgd- ;)

B_2_the_a
23 september 2007, 02:41
ben benieuwd, naar dat true bypass verhaal!

Heb inderdaad zelf ook een kleine filter erin gebouwd, in de ge-upgrade versie zit het standaard :)
Overigens een erg fijne tuner!

Lexvandoef
23 september 2007, 03:14
ben benieuwd, naar dat true bypass verhaal!

Heb inderdaad zelf ook een kleine filter erin gebouwd, in de ge-upgrade versie zit het standaard :)
Overigens een erg fijne tuner!

standaard in de geupgrade versie? Oh dat zou mooi zijn :satisfie: Ik heb de allereerste versie gehad, en die ging kapot. Dus heb ik hem terug gestuurd en een paar weken later kreeg ik een nieuwe, maar dan met een extra hoesje er om heen en een andere opening voor de batterijklep. Ik neem aan dat dat de geupgrade versie is? Ik heb het trouwens nog niet getest met deze nieuwe, toch maar eens doen dan.

B_2_the_a
23 september 2007, 03:15
ik neem aan van wel!

Lexvandoef
23 september 2007, 03:16
ik neem aan van wel!

Nice, morgen maar eens testen :hippie:

AutoStatic
23 september 2007, 08:58
Even buitentopisch, wat betreft het TB verhaal, de LU20 van Ibanez is TB en ook niet zo duur en storingsvrij.

JvD.
23 september 2007, 09:52
mijn korg doet dat ook... alleen heel zacht.

fullorder
23 september 2007, 13:41
yes..
heb precies hetzelfde gehad en om het op te lossen heb ik een soortgelijk filtertje ingebouwd als ik in m'n zelfbouw fuzz heb zitten.. deze was nl. zeer gevoelig voor de adaptor (op batterij deed 'ie 't prima)
het lijkt me trws vreemd dat de CT4 met batterij nog steeds zoemt.. (nooit zelf geprobeerd maar msschn dat 'ie via de aarde toch nog die frequentie van de adaptor opvangt?)
heb trws ook wel 'n ergens gelezen dat de leds de storing zouden veroorzaken..
naja maakt niet uit want met mijn "fix" werkt 'ie iig geluidsloos (zoals het fabrieks af ook zou moeten..)
anyway.. het filter houdt in dat je (bij 1 van de 2) voedings jacks een 220 Ohm (geen kOhm dus!) weerstand in serie toevoegd aan de "+" draad (doorknippen en ertussen zetten dus) EN een 15 uF elco tussen de "+" en de "-" vastsoldeert (kan gewoon op de stekkerbus zelf)..
hmm.. zal binnenkort nog effe zoeken naar een plaatje/schemaatje ofzo..

btw.. nu ik het pedaal toch open heb liggen en een 3pdt schakelaar voor me zie zal ik meteen effe uitzoeken in hoeverre de tuner nou wel/niet "true bypass" is..
-wordt vervolgd- ;)

Ik ga de soldeertang maar eens opwarmen ;)
Bedankt voor de tip!

tuonra
23 september 2007, 21:20
Ik ga de soldeertang maar eens opwarmen ;)
Bedankt voor de tip!

okeedan!
tja 't zou zonde zijn als je vanwege dat gezoem 't pedaal niet zou gebruiken.. 'tis verder een perfect ding en ik geloof dat bij de nieuwere versies het probleem al is verholpen..

anyway..
toch effe een tweetal schetsjes gemaakt zoals beloofd:

http://www.arnoutrubingh.nl/gitaarstuff/pw-ct4-schem.jpg

om nu dus de vraag " TB or not TB?" te beantwoorden zou ik zeggen dat 'ie strikt genomen niet TB is.. de beide outputs zijn nl. met de aarde verbonden via de 675K (ofzo) weerstand.. dit is wrs gedaan om "pop"-geluiden bij het aan/uit-schakelen tegen te gaan..
nou is die weerstand wel vrij groot zeker in vergelijking met de volume pot in je gitaar dus betwijfel ik of je echt een verschil zou merken als 'ie er niet tussen zou zitten en dus wel volledig TB zou zijn.. maargoed je kunt 'm dus wel gemakkelijk zelf 100% true bypass maken als je dat zou willen..

B_2_the_a
23 september 2007, 21:33
okeedan!
tja 't zou zonde zijn als je vanwege dat gezoem 't pedaal niet zou gebruiken.. 'tis verder een perfect ding en ik geloof dat bij de nieuwere versies het probleem al is verholpen..

anyway..
toch effe een tweetal schetsjes gemaakt zoals beloofd:

http://www.arnoutrubingh.nl/gitaarstuff/pw-ct4-schem.jpg

om nu dus de vraag " TB or not TB?" te beantwoorden zou ik zeggen dat 'ie strikt genomen niet TB is.. de beide outputs zijn nl. met de aarde verbonden via de 675K (ofzo) weerstand.. dit is wrs gedaan om "pop"-geluiden bij het aan/uit-schakelen tegen te gaan..
nou is die weerstand wel vrij groot zeker in vergelijking met de volume pot in je gitaar dus betwijfel ik of je echt een verschil zou merken als 'ie er niet tussen zou zitten en dus wel volledig TB zou zijn.. maargoed je kunt 'm dus wel gemakkelijk zelf 100% true bypass maken als je dat zou willen..


ik gebruik zelf regelmatig 1 meg als pulldown resistor dus het valt mee ;)

Nielsje
23 september 2007, 21:52
mooi schema getekend, maar dat is volgens mij een dpdt en geen 3pdt, die zou 9 pootjes moeten hebben

tuonra
23 september 2007, 22:11
mooi schema getekend, maar dat is volgens mij een dpdt en geen 3pdt, die zou 9 pootjes moeten hebben

right..
'tis al gefixt.. ;)

Sj03rd
24 september 2007, 08:44
ik heb m ook in combinatie met Voodoo Labs Pedal power II plus en nergens last van....