PDA

View Full Version : gewicht tunerbuttons vs sound akoestische gitaar



greencharlie
22 september 2007, 20:00
Hallo allemaal,


een vraagje voor de ervaren bouwers ivm akoestische gitaar.
Maakt het gewicht vd tunerbuttons een verschil in klank?
Als ik metalen stemschroefknoppen zou vervangen door ebony knoppen, gaat dit mn sound dan beinvloeden?
En zo ja, inwelke zin? Zou er door knoppen met minder gewicht sustain verloren gaan?

bass blom
22 september 2007, 20:10
ik zag eens een docu over ebben, mpengo.. prachtig, de boom is zowat de enige die een bosbrand overleeft.
en wat dacht je, het gewicht, soortelijk gewicht, is hoger dan staal.

greencharlie
22 september 2007, 21:05
sorry maar ik heb reeds ebben, en ook staal in mn handen gehad.
Staal is zwaarder.

greencharlie
22 september 2007, 21:21
ff opgezocht

Staal :7800 kg/m3
Ebbenhout : 1200 kg/m3

bass blom
22 september 2007, 21:45
je hebt helemaal gelijk
werd ik mooi voorgelogen in die docu :D

verder blijft het net zo goed een heel vage vraag
wellicht yamhammer eens vragen :seriousf:

greencharlie
22 september 2007, 22:06
een zwaardere zou meer sustain geven.
santa cruz zou voor een jazzgitaar de headstock zwaarder maken voor meer tone en projectie.
ik denk dat ik maar afzie van die ebbenhouten knoppen het verschil in gewicht is me nogal groot.
Heb nog geen aparte zwarte stalen knoppen gevonden.

Mattia
24 september 2007, 07:11
Genoeg topbouwers die omwille de betere klank open-back tuners met houten knoppen gebruiken om maar het gewicht laag te houden.

tis maar dat je het weet.

EdJ
24 september 2007, 09:34
Begrijp ik het nu goed;gaat het hier om de knoppen van stemmechanieken(dus die dingen waar je met je vingers aan draait)en dat die verschil zouden maken in geluid?

greencharlie
24 september 2007, 17:31
die knoppen idd

Mattia
24 september 2007, 19:06
Massa bij de headstock kan een effect hebben op de 'bar' vibratiemodus van een hals, wat in (redelijk uitzonderlijke gevallen) invloed kan hebben op te klank. Ik vind persoonlijk dat dat 'klem op de headstock = beter sustain' gedoe (o.a. FatHeads voor electrische bassen) een beetje een onzinrage is.

hanzeman
25 september 2007, 23:44
Bij de alder Fender bodies probeert iedereen elkaar juist de ogen uit te steken met een zo licht mogelijke body... eigenlijk heb ik het nooit helemaal begrepen wat nou beter is: gewicht/sustain/resonantie...