PDA

View Full Version : Modelers, welke wel en welke niet?



Ignar
22 september 2007, 18:51
Ben van plan om wat spulletjes de deur uit te zetten (Vox AD30VT, EVJ topje met attenuator) en dat te vervangen met een modeling bakje dat ik direct op mijn monitors kan aansluiten. Nu loop ik rond te kijken en zie ik dat er wel erg veel keus is. Zelf uitproberen zal ik zeker doen, maar ik weet uit ervaring dat het moeilijk is om in een middagje echt een goed beeld van dit soort speeltjes te krijgen. Vandaar dat ik geinteresseerd ben ik jullie goede/slechte ervaringen met het volgende:

Boss GT8
De nieuwe Zoom serie (G2, 7.1 etc)
Digitech GNX serie
Pod XT
Vox Tonelab

Ik heb geen zin om nog andere pedalen etc te gebruiken. Qua stijl loopt het erg uiteen, maar het zweeft tussen clean met een licht randje tot het net-iets-hardere rock. Ben een absolute FX-junky en hoe meer controle over de effecten hoe beter. Heeft men er een liggen en heeft men opnames ergens beschikbaar dan is het natuurlijk dubbel feest!

Azrael
22 september 2007, 19:03
Zoekfunctie. Nieuw topic hiervoor hoeft echt niet lijkt me zo. Tegenwoordig is alle modelling leuk. Je moet gewoon je eigen smaak even eruit pikken.

MarkS
23 september 2007, 00:33
Ik heb juist mijn modeling spul de deur uit gedaan ten faveure van een EVJH en losse pedaaltjes.

ponq
23 september 2007, 11:30
zo, dat zijn me ff 2 nuttige opbouwende reacties!


OT:

Ik heb de gnx4 gehad. Je kunt ontzettend veel instellen en aanpassen. Met het expressie pedaal kan je bijv drie parameters tegelijk bedienen. En uiteraard kun je die parameters zelf toewijzen.

Voor maximale controle... koppel er een FCB1010 midi pedaal aan en je hebt nog eens 10 switches en 2 expressie pedalen erbij.

Als fx-junkie moet je dat aanspreken. Kwaliteit van de gnx4 is top, net als de gnx3k (gnx2/3 zou ik niet nemen).

Ik heb m weggedaan omdat t gewoon teveel voor mij was. Ik beschouw mezelf ook als een fx-junkie, maar het eindeloze instellen en tweaken werd me gewoon te veel.

(dacht ik toen.... ben inmiddels zelf fx aan t bouwen... da's nog een graadje erger kom ik achter...)

MarkS
23 september 2007, 11:35
zo, dat zijn me ff 2 nuttige opbouwende reacties!

OT:
Ik heb m weggedaan omdat t gewoon teveel voor mij was. Ik beschouw mezelf ook als een fx-junkie, maar het eindeloze instellen en tweaken werd me gewoon te veel.

Dat is dus de reden dat ik terug ben geswitched. Het aantal losse pedaaltjes is gestaag groeiende. FF knopje draaien en klaar.
Is dat ontopic genoeg voor je?

ponq
23 september 2007, 12:15
ja hoor ;)

ik denk alleen dat t niet echt bijdraagt. De TS zegt al dat ie voor modelling wil gaan en is op zoek naar info over de verschillende modellers die hij noemt. Het enige wat jij zegt is dat je geen modelling meer hebt. Zonder een reden te noemen. (in je 1e post dan).

ma goed, boeiend. Ik denk dat ik weet hoe je voelt over modelling (aangezien ik net zo iets heb gedaan), maar mss kan je aangeven welke modeller(s) je hebt gehad en wat je er wel goed aan vond?

TimmU
23 september 2007, 12:19
persoonlijk ben ik erg dol op digitech , prachtige pedalen van goede kwaliteit.
ik denk dat het voor jou het beste is ,als je gewoon is een dagje pedalen gaat testen , neem een paar verschillende gitaren mee, installeer je met een kop koffie in de dichtstbijzijnde gitaarshop, en testen met die hap! kijk ook hoe het pedaal reageert op verschillende versterkers. succes!

ponq
23 september 2007, 12:23
als ik toe mag voegen:

probeer over een neutrale amp te spelen (PA of keyboard amp bijv). Met een modeller over een gitaar amp is geen succes.

TimmU
23 september 2007, 12:40
als ik toe mag voegen:

probeer over een neutrale amp te spelen (PA of keyboard amp bijv). Met een modeller over een gitaar amp is geen succes.
is ook wel waar. modeller-> gitaar amp = toevoeging van geluidsvervorming door de EQ e.d. van de amp zelf.. . met een PA heb je dat stukken minder zodat het écht geluid van je modeller naar voren komt,en dat geluid kan je dan altijd nog iets vetter maken met je eigen amp.

JorikDekkers
23 september 2007, 14:37
Ik heb vaak genoeg met een modeler over zowel PA als buizeneindtrap gespeeld om te weten dat t smaak onderhevig is.

Het is zoals TimmU zegt: met een gitaaramp kan je je geluid nog een heel stuk vetter maken. Een goede buizeneindtrap met gitaargevoiced speakercabinet vind ik persoonlijk VEEL lekkerder klinken met een modeler dan rechtstreeks de PA in.

Ignar
23 september 2007, 15:12
De reden dat ik op modeling definitief wil overstappen is dat ik in principe een slaapkamer-componist ben, en alles graag zelf schrijf, speel en opneem. Ik geloof zo dat een mooie buizenbak prima klinkt, maar om dat ook lekker op te nemen is zo'n karwei dat ik er niet blij van wordt. Zoiezo moet ik dan waarschijnlijk ook mijn behringer-microfoon en behringer-mic-preamp en eventueel geluidskaart vervangen en dat gaat ook in de papieren lopen. Eventuele bandprojectjes doe ik gewoon de modeler direct de PA in, en dat dat eventueel net niet 100% klinkt is dan iets minder belangrijk voor mij.

Daarnaast ben ik een studenten-slaapkamer-componist wat neerkomt op een bijzonder kleine kamer met bijpassend budget. Heb nu een paar versterkers staan maar mijn 11m2 kamer is wel errug snel vol zo, en het blijft problematisch ivm buren. Was niet van plan een buizen vs digitaal discussie op te starten (neem aan dat die ook hier regelmatig langskomt), ik ben ervan overtuigd dat in mijn situatie buizen gewoon een onhandige optie is.

Maar goed, binnenkort maar eens de Tonika in slenteren en alles eens goed aflopen. Bedankt voor het reageren!

JorikDekkers
23 september 2007, 15:45
Dit is precies de reden waarom ik mn vox verkoop en overstap op een Tonelab SE... maar ik gebruik niet meer effecten dan wat delay en/of reverb.

Heb je al een idee welke modeler het beste bij je past?
De tonelab is nl. het sterkste in de softere geluiden, maar heeft niet
de hoeveelheid en instelmogelijkheden qua effecten.

De Boss GT8 heeft de meeste en beste effecten, maar daarvan is de modeling
dan weer middelmatig (vond ik iig).

Ignar
23 september 2007, 16:39
Ik was eerst van plan voor de Tonelab te gaan, maar op Gitaar.net lopen was gasten rond met een GT8 en ik vind de geluiden die ze eruit halen ongelofelijk, en dat zijn dan mensen die eigenlijk nauwelijks effecten gebruiken. Of de GT8 dus echt mindere modeling heeft vraag ik me sindsdien af, denk dat het mischien meer met instellingen te maken heeft.

Zoiezo ben ik wel iemand van 'hoe meer knoppen hoe beter', zoiezo past op dat punt de GT8 beter. Dat wordt dus lang en breed testen.

Voorbeeldje van 'Benwave':
http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=660703&songID=5550604

Vind et zelf heerlijk klinken.

TimmU
23 september 2007, 20:59
ik ben van mening dat de gnx serie van digitech stukken beter is dan de gt8. dat zal best persoonlijk zijn ,maar je kan er stukken meer mee, en imo ook mooiere geluiden!

JorikDekkers
23 september 2007, 21:11
Die clip van Benwave is inderdaad erg goed, maar ik hoor er wel in wat me ergert aan de GT8... het is heel lastig uit te leggen, maar hij klinkt niet zo transparant en tegelijk 3D als een tonelab dat doet.

edit: na een beetje zoeken in het Sounds-forum heb k dit gevonden
Tonelab clean+delay (http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=494688)
en het kan nog een stuk sprankelender dan dit klinken.


Maargoed ieder zijn smaak, GT-8s zijn zeker fantastische apparaten!

schwalbe
23 september 2007, 21:21
Ik vindt de schakelpauzes bij modellers altijd te lang voor live-inzet. Zoom is de enige uitzondering... die zijn snel genoeg. Zal wel aan die 32 bits liggen.

TimmU
24 september 2007, 00:03
voor zover ik zoom ken ( de gfx1 :stop: ) zijn die extreem langzaam met schakeltijden..

rjong999
24 september 2007, 01:10
schakelpauzes ? waar heb je het over ? De gt8 schakelt sneller dan een triaxis.

Arjen, een gt8 is echt de meest uitgebreide processor die op dit moment te koop is, je kunt er de meest waanzinnige effectcombinaties mee maken, zaken waar een digitech of zoom niet eens in de buurt komen (denk aan fx morphing, alle fx parameters vrij toewijsbaar aan willekeurig welke controller (o.m. ook je aanslagvolume!), alles volledig midi, volledig vrije keuze in de volgorde van effecten en andere componenten (loops etc.), kortom: volledig top of the bill en niets dat op dit moment in de buurt komt.
Wil je ietsje goedkoper (ik weet niet wat die epi+loadbox nog op gaat brengen, maar die zal het wel moeten dekken ?) dan zou ik voor een gt3 of gt6 gaan, vergelijkbare mogelijkheden maar allemaal ietsje minder.

Als je meer geintersseerd bent in instant ok-geluid dan zijn zoom of digitech je beste keuze (of natuurlijk pod of vamp). Maar dat ben jij niet, natuurlijk.

Ik heb overigens een gratis programmatje van internet gedownload (GTManager) waarmee ik patches bewerk, uitprobeer en opsla op mijn pc, eigenlijk onmisbaar bij een gt8, en raar dat boss zoiets niet heeft.

schwalbe
24 september 2007, 02:21
voor zover ik zoom ken ( de gfx1 :stop: ) zijn die extreem langzaam met schakeltijden..

Ik bedoel de nieuwe serie met 32 bit chip.
Ik heb nog niet iets gehoord dat sneller schakelde. Wel dingen die beter klionken trouwens: tonelab. Maar die is weer minder voor heavey muziek/high gain.

Ignar
24 september 2007, 08:41
Rob: Een 2e hands GT8 is zo'n E300, als dat het is ga ik niet voor iets minders omdat dat een paar tientjes scheelt. In principe is het prima leven op brood van de aldi en op die fiets kan ik zoiezo elke willekeurige modeler binnen twee maanden aanschaffen, ook al verkoop ik niks. Tot die tijd kan ik rustig kijken wat ik voor ongein uit mijn gitaar->GX700[V-amp pro[EVJ->attenuator]V-amp pro]GX700] kan setup kan halen. :jam:

Mr.Bluesbreaker
24 september 2007, 09:02
He Ignar,

hier nog een Groningse studentenkamercomponist.
Voor mijn opleiding aan het conservatorium moet ik ook vaak opnemen en produceren. Nu is de studio lang niet altijd beschikbaar, en doe ik het vaak thuis. Ik heb een 22 watt en twee 50 watt buizenamps staan. Erg leuk, maar die kunnen niet echt open om die buizensound goed te vangen. Te gek voor live though.

Nu zit ik er aan te denken om voor het gemak eens een keer een amp te verkopen en gewoon eens een modeler te kopen. De Tonelab LE van vox heeft mij tot nu toe nog het meest overtuigd. Effecten heb ik allemaal analoog wel of als plugin, het moet voor mij zo natuurlijk mogelijk klinken.

-Er stond er potdorie een op MP voor 250 euro, maar ik was te laat.-$#%


Mocht ik binnen nu en een korte tijd een Vox op de kop weten te tikken, dan zal ik het hier ff melden! Misschien leuk om eens te testen als je toch in de buurt woont. Op dat moment heb ik dan wel alleen Aldi koffie en aldibrood in huis verwacht ik:D

Arnie
24 september 2007, 09:46
Ik heb voor thuis een Digitech Gnx3000 over een Tech 21 power-engine.

De reden waarom ik voor de Digitech heb gekozen is dat je zelf 'versterkers kan maken'. Je hebt bijvoorbeeld in kanaal 1 een Fender twin en in kanaal 2 een Marshall jcm800 en je kan met één draai aan de knop de twee versterkers 'mengen'. Deze 'gemengde' versterker kan je dan ook weer gebruiken om te mengen met een andere versterkerk. In de bijgeleverde editing software is dit een koud kunstje :cooler:

Om thuis op te nemen is hij uitgerust met een USB aansluiting die je zo aan je PC kunt hangen. Er wordt een opname programma bijgeleverd welke naadloos aansluit op de Digitech, via de knoppen op de Digitech kun je een opname starten, stoppen, wissen.... ideaal

Qua controlle over de effecten enzo... In 'stompbox mode' kun je kanalen schakelen, stompbox aan/uit zetten, modulatie aan/uit, delay aan/uit zetten en tap-tempo instellen. Met het expressiepedaal kun je drie willekeurige parameters real-time editen, bijvoorbeeld gain van kanaal 1 en reverb level.

Het aantal parameters per effect zijn (voor mij) genoeg, ik kan me voorstellen dat een fx-junkie het niet genoeg vindt. Wat ik begrepen heb heeft bijvoorbeeld de Boss GT8 per effect meer parameters welke je aan kunt passen.

Lees anders deze review (http://forum.thestompbox.net/showthread.php?t=5765). eens. Hier worden alle grote moderne modelers vergeleken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

dml
24 september 2007, 10:14
D'r staat een GT-Pro te koop op marktplaats, dus sla je slag!

mauricekoster
28 september 2007, 13:54
Ik ben zelf ook een echte tweaker en ik hecht veel waarde aan een goede basis-sound.
Het is moeilijk om met een modeler of multi-effect alle criteria in te vullen. De 1 doet de (of bepaalde) effecten weer beter dan de overdrives/distortions en vice versa. Het is in de praktijk altijd "water bij wijn"

Voor de "sound en feel" heb ik een Tonelab waarvan ik de standaard buis heb vervangen voor een NOS Philips Miniwatt 12AX7 (ronder en meer gain).

Voor de effecten gebruik ik liever een 19" effecten-rackunit die daarvoor specifiek bedoeld is en met midi te koppelen is.
Ik combineer dus sommige Tonelab-effecten met de rack unit en de keuze van tweakmogelijkheden zijn erg groot. Als laatste van de chain heb ik dan nog een Ultrafexje om het nog iets strakker en ruimtelijker te laten klinken.

Tonelab LE, Euro 399,-
Bijv. Alesis quadraverb, Euro 100,- (tweedehandsje, maar effecten zijn top)
Ultrafex, Euro 50,- (tweedehandsje)

Speeddemon
28 september 2007, 14:01
Ik bedoel de nieuwe serie met 32 bit chip.
Ik heb nog niet iets gehoord dat sneller schakelde. Wel dingen die beter klionken trouwens: tonelab. Maar die is weer minder voor heavey muziek/high gain.
Ik heb in het verleden een Zoom Player 3000-S gehad, wat best een leuk ding was, maar ik stoorde me aan de 'tracking' van de pitchshifter en heb 'm na 3 maanden (zomer '98 ) ingeruild voor een Boss GT-3 (die sinds jan. 2003 ook weer de deur uit is).
Die was helemaal niet zo traag met schakelen (ook niet zo snel als Digitech destijds), maar wat de Zoom leuk maakte, was de 'Seamless Patch Change'. Dat hield in dat de galm en delays van Patch 1-A doorklonken, als je schakelde naar 1-D of 2-B. Zo was je effectief niet/nauwelijks je geluid kwijt voor een fractie van een seconde.

Wat betreft huidige modellers; ik zelf wil nog 1 of 2 generaties afwachten, maar met het mes op m'n keel zou ik als eerste de Vox Tonelab LE overwegen, daarna de Zoom GT9.2tt en daarna de nieuwe Line6 Pod X3.

q-elvis-p
28 september 2007, 14:11
Ben van plan om wat spulletjes de deur uit te zetten (Vox AD30VT, EVJ topje met attenuator) en dat te vervangen met een modeling bakje dat ik direct op mijn monitors kan aansluiten. Nu loop ik rond te kijken en zie ik dat er wel erg veel keus is. Zelf uitproberen zal ik zeker doen, maar ik weet uit ervaring dat het moeilijk is om in een middagje echt een goed beeld van dit soort speeltjes te krijgen. Vandaar dat ik geinteresseerd ben ik jullie goede/slechte ervaringen met het volgende:

Boss GT8
De nieuwe Zoom serie (G2, 7.1 etc)
Digitech GNX serie
Pod XT
Vox Tonelab

Ik heb geen zin om nog andere pedalen etc te gebruiken. Qua stijl loopt het erg uiteen, maar het zweeft tussen clean met een licht randje tot het net-iets-hardere rock. Ben een absolute FX-junky en hoe meer controle over de effecten hoe beter. Heeft men er een liggen en heeft men opnames ergens beschikbaar dan is het natuurlijk dubbel feest!

TONELAB!!! Gaaf en goed ding hoor!!!

JorikDekkers
28 september 2007, 18:52
Ik heb nu sinds 4 dagen een Tonelab SE in huis, en man wat een apparaat!

Supergoede versterkermodellen, vooral low-gain, ook echt goede reverbs en delays en gewoon goede effecten om het feest compleet te maken.
Je hebt hem ook relatief snel door, heb gister gauw een paar patches gemaakt voor de repetitie vanavond...

en daar kom ik op mijn vraag: ik wil hem door de PA sturen maar wat voor kabels kan ik daarvoor gebruiken, gewone gitaarkabels?

paulusdeBKB
29 september 2007, 12:27
Nee, als je met een echte PA speelt dan zul je minimaal jack --> XLR kabels nodig hebben. Die gaan dan in het stageblok.

Speel je live met een Powered mixer, dan passen gitaarkabels vaak weer wel (maar dan zijn ze ook vaak aan de korte kant).

Om het helemaal goed te doen, steek je je gitaarkabels in een DI. Vanaf de DI loopt dan een xlr-kabel naar het stageblok / mengtafel.

no 1 hops
30 september 2007, 20:31
heb na een GNX1 een GNX3 gekocht.
speel puur over hoofdtelefoon met de cd mee die je via een aux ingang aansluit.
tonelab leek mij mooi maar mist die functie.
en darbij , wat verslavend werkt is dus de versterker meng functie.
hiermee los je dus ook een schakelprobleem op.
stel op kanaal a de ene versteker in, op kanaal b de andere en met het pedaal meng je traploos van de ene naar de andere, dat houd ook in dat de gekozen speakersimulatie mee mengt
dus van een zelfgemaakte bassmann met 1 12 inch speaker naar een blackface met 4 x 12 inch kast.
van de een naar de ander en alles er tussen in.
daarbij geen buis die je evt toch eens in de steek laat.
hoe het met de GNX4 zit weet ik niet maar de 3 heeft een meersporen recorder.
herop kun je een idee snel vastleggen, en saven op een losse geheugen card en die dan weer importeren op de pc.
sterke behuizing en goede service van de importeur.

uitgang kun je nog regelen naar wat voor doel je signaal gestuurd word.
een gitaarversterker met 1 speaker of speaker kast of rechtstreeks
de 3 heeft zelfs nog een microfoon ingang (4 weet ik niet)

verslaat het een buizen bak?
live niet denk ik maar als mini studio apparaat zeker wel is mijn idee

ponq
30 september 2007, 21:03
en dan heeft de gnx4 nog de dubbele processorkracht ook!

no 1 hops
1 oktober 2007, 09:27
ik moet toegeven dat ik nog lang niet alle mogelijkheden heb geprobeert, maar met de patches die op de digitech site zijn te vinden heb je vaak al een goede basis om dan verder je eigen 'ding'te maken.
dus eigenlijk een beetje kennis van hoe je een effect insteld ( en dat is met de software op de pc echt heel goed te doen en het barst van de mogelijkheden)is wel makkelijk.