PDA

View Full Version : Bouwpakket voor akoestisch amp?



Jedeel
22 september 2007, 18:41
Er zijn in deze groep al diverse bouwpakketten besproken, maar ik heb er nog geen voorbij zien komen speciaal voor de akoestische gitaar.
(Een zoekactie leverde mij niets op.)

Zijn er mensen die een site/url weten waar bouwpakketten voor versterkers voor akoestische gitaren aangeboden worden?

(Ik heb al wel eens buizenvoor- en eindtrappen in elkaar geknutseld, maar dat was voor de huis-audio-installatie. Ben dus niet onbekend met de soldeerbout :-) )

bert k
22 september 2007, 18:54
De meeste buizenamps worden gebruikt vanwege de mooie vervorming. Dat is voor akoestische gitaar niet zo'n gezochte eigenschap :), dus je zou een transistoramp kunnen overwegen, of anders een buizenamp uit de hifi-wereld. Wat mij mooi lijkt is bv een oude Quad mono eindversterker, met daarvoor een simpele voorversterker of een mixertje.

hadv
24 september 2007, 22:09
volgens mij zocht de topicstarter een zelfbouw oplossing. en een mooie oude Quad mono amp moet je a) maar net vinden en b) maar net kunnen/willen betalen.

er zijn zat eindtrappen (transistor/powerpacks/bouwpakketten) te koop en juist een mooie voorversterker zelf ontwerpen en bouwen maakt het dan helemaal af.
in de elektuur van september staan 11 audioversterkermodules behandeld varierend van 50 tot 285 euri (dat is dan wel excl voeding en kast) nog een leuk speakertje, plus eventueel een tweetertje, er bij en een mooi kastje er om heen....

sebastiaan88
25 september 2007, 17:50
Idd vaak is het belangrijkste aan een amp voor akoestische gitaar dat hij probeerd het versterkte signaal zo dicht mogelijk bij het akoestische geluid te krijgen omdat er versterkt nogal wat verloren gaat. Voor elektrische gitaren is een amp een van de grootste factoren voor het KLEUREN van je sound. Dus het toevoegen van jus zout en peper zodat het een heel andere sound geeft. Buizen zijn hier heel goed voor. Maar zouden dus een akoestische gitaar ook kleuren op negatieve wijze, dus lijkt me niet handig. Er zijn er meen ik wel maar weet ff niet welke

Jedeel
25 september 2007, 22:29
volgens mij zocht de topicstarter een zelfbouw oplossing. en een mooie oude Quad mono amp moet je a) maar net vinden en b) maar net kunnen/willen betalen.Klopt, het leek mij wel eens leuk om wat in elkaar te knutselen :-)
En idd op marktplaats lopen de prijzen voor Quad eindtrappen al behoorlijk op. Wat overigens logisch is, want al decennia lang staan de Quads goed aangeschreven.



in de elektuur van september staan 11 audioversterkermodules behandeld varierend van 50 tot 285 euri (dat is dan wel excl voeding en kast) nog een leuk speakertje, plus eventueel een tweetertje, er bij en een mooi kastje er om heen....Ik ga kijken of ik er nog een los nummer van kan kopen.

Allen bedankt voor de reacties!!!

bert k
25 september 2007, 23:04
Ik dacht idd meer aan zelfbouwen van een Quad amp, maar als je ervaring in de hifi-hoek hebt, ken je vast wel andere goeie ontwerpen. Mooie monoversterker, de helft van de voorversterker, slechts 1 input, en de gevoeligheid aanpassen voor je gitaar.

EdJ
26 september 2007, 09:46
waarom bouw je geen Charlie na?Schema is wel te vinden.Desnoods doe je alleen het accoustische versterker gedeelte.

Jedeel
26 september 2007, 18:08
waarom bouw je geen Charlie na?Schema is wel te vinden.Desnoods doe je alleen het accoustische versterker gedeelte.
Oeps.... ik zei dat ik wel met de soldeerbout overweg kan, maar dat waren wel complete bouwpakketten (Velleman), met een heldere beschrijving. :-)
Vanaf een schema iets bouwen heb ik helaas geen (smeer)kaas van gegeten :-(

hadv
26 september 2007, 18:41
in dat geval: eindblok kopen als bouwpakket of al gebouwd, bv velleman die komt er erg goed uit, lijnvoorversterker (wellicht ook bij velleman) en voor de toonregeling, want daar wil je natuurlijk de slagroom op het toetje hebben, een grafische eq (ook als bouwpakket, 8-15-31 bands) en de rest is vnl bouwen van een mooie behuizing & een fijne speaker
kijk zeker ook eens op de site van Conrad