PDA

View Full Version : Koch Multitone 50 mkI head



BartL
22 september 2007, 18:22
...en nu nog een cabinet.

Heb 2 maanden geleden ongeveer een Peavey Delta Blues gekocht. Nogsteeds een erg lekkere sound natuurlijk, maar omdat ik toch wel heel erg graag over wilde stappen naar een top & cab (we spelen in de garage bij de zangeres & toetsenist thuis, waar 2 1922 cabjes staan) was ik eens een beetje aan het rondkijken voor een leuke top. Mijn oog viel 'n week of 2 geleden op een Multitone 50 mkI head. Na de verkoper gebeld te hebben ben ik eens langsgegaan voor een afspraak om te gaan luisteren. Ik ging met het idee: "Ik wil hem gewoon eens horen." Ik had echter niet verwacht dat de versterker zo goed zou klinken als hij deed. Ik heb veel goede, maar ook erg veel slechte verhalen gehoord over de Koch-Sound, maar ik ben er zeer over te spreken sinds dat moment. Ik hoorde veel mensen zeggen dat de overdrive van de Koch erg "fuzzig" zou klinken, hetgeen ik er totaal niet in hoorde...maargoed, smaken verschillen (gelukkig!).

Maargoed, ik heb hem dus geKOCHt! ;) Hij is echt in perfecte staat; zou zo terug de winkel inkunnen. Zoals het er nu naar uitziet zal ik er alleen een chorus en een compressor voor gaan zetten. Heel misschien nog een wahwah, maar daar kan ik volgens mij nog altijd niet mee omgaan...

Nu ben ik dus eigenlijk op zoek naar een cabinet (1x16ohm, 2x8ohm of 2x4ohm). Ik ben al een dag of 3 marktplaats & speurders af aan 't struinen en zie dat (bijvoorbeeld) 2x12" cabinetten van Marshall nauwelijks goedkoper zijn dan de 4x12" cabinetten. Vanwege dit gegeven denk ik er toch sterk aan een 1960 cabinet aan te schaffen, zijn al te krijgen vanaf 300 euro 2dehands, echter wel met G12T-75 speakers. De enige ervaring die ik met deze speaker heb dateert van mijn eerste versterker, de Marshall DSL201. Hierna heb ik een DSL401 gehad met een Marshall/Celestion Gold. De DSL201 klonk echter vele malen beter. De G12T-75 klonk echt heel erg helder vond ik.

De meeste 1960 cabs op de 2dehands sites zijn wel uit de JCM900 serie. Nou hoor je hierover veel wilde verhalen, maar is de constructie van de JCM800 cabs daadwerkelijk hoorbaar beter dan die van de JCM900 serie?

Hebben jullie verder nog specifieke tips voor een goede 2x12" of 4x12"? Ik heb ook al naar de Bogner 2x12" gekeken, maar dan zit je wel al meteen op 600 euro voor een tweedehandsje... Daarnaast heb ik ook al gedacht aan de befaamde Harley Benton G212 Vintage: De 2x12" met V30 speakers voor 198 euro. Misschien is het wel verstandig om daarmee te beginnen, omdat dat bijna niet fout kan gaan lijkt me zo!

Tips iemand?

(Ik zal zo eventjes een fotootjes posten van mijn nieuwe versterker, "for the sake of completeness".)

Negative K3 fan
22 september 2007, 18:25
speakers zijn ontzettend persoonlijk. g12t75s zijn niet mijn favorieten, maar ik vind ze ook zeker niet slecht en heb ze liever dan bijvoorbeeld v30s. Ze hebben een aanwezig hoog en gaan redelijk diep in het laag. Een allround geluid. Enige mnier om erachter te komen wat jij mooi vindt is uittesten.

BartL
22 september 2007, 18:38
http://aycu19.webshots.com/image/28938/2003955504146878590_th.jpg (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2003955504146878590)

BartL
22 september 2007, 18:39
http://aycu22.webshots.com/image/29101/2003903067221216987_th.jpg (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2003903067221216987)

Dude
22 september 2007, 22:10
Mijn multitone deed het niet zo lekker over een 1922 met G12T-75 speakers, met G12H-30s er in was die al net zo neuzig en schel. Lag echt aan dat cabinet trouwens want op een 1960AX klonkt die meesterlijk....
Mijn tip... vermijd die 1922 en ga voor een 1936 als je perse marshall wil. :hippie:

Baker
23 september 2007, 09:22
waarom gebruik je niet een koch 2x12?
die zijn er speciaal voor gemaakt.....

BartL, je hebt PM trouwens.. ;)

Baker
23 september 2007, 09:41
trouwens, nog gefeliciteert met je amp.
Heb zelf jarenlang een mutitone gehad. Het blijft een vette bak.
Het tweede kanaal is met een single coil echt meesterlijk.

Het enige nadeel vond ik altijd dat de lead (3e kanaal) niet erg hoorbaar is in een band situatie. Een tip voor als je er mee in de band speelt:

-Zet de powerswitch op de achterkant op 50%
-Speakerdamping on
(bovenste twee settings geven een meer vintage sound op laag volume. Als je hem echter opendraait klinkt het echt heel lekker)
-zet de EQ settings van op het lead kanaal als volgt: Presence op 12 uur
Bass op 9 uur, mid op 3 uur treble op 9 uur. Alles horizontaal dus ;)

Dit lijken wat extreme settings.
maar alleen bij al deze settings samen klonk het bij mij echt lekker én hoorbaar.

Anyway, veel plezier ermee :rockon:

BartL
23 september 2007, 11:39
Je hebt PM terug!

Dankjewel voor de tips, ik zal er rekening mee houden. Zullen de speakers ook wel wat invloed op uitoefenen lijkt me zo. Ik hoef overigens niet persee een Marshall hoor. Ik begon over die cabinetten omdat ze relatief goed te krijgen zijn voor een goede prijs.

Edit: Wat kosten Bogner 2x12" V30 cabinetten nieuw ongeveer? Een euro of 750? Vind er een beetje weinig info over.

guhlenn
24 september 2007, 09:28
Een gesloten kast verdient de jenssens. e v30 gebruik ik in het vcombo, dat klinkt geniaal, maar in een gelsoten kast worden die heel erg zompig. er staat nu zelfs één op gtaarmarkt (niet van mij of iemand die ik ekn ;) ) .

BartL
4 oktober 2007, 14:53
Ik heb gisteren een Marshall 1912 op de kop weten te tikken. Bij nader inzien is het misschien niet zo verstandig een 4x12" te nemen, aangezien dat gewoon gigantische overkill zou worden en problematisch bij vervoer & opslag.

Nu heb ik toevallig gisteren een Marshall 1912je op de kop weten te tikken. Deze is echter 8 ohm, terwijl ik 16 ohm nodig heb. Nu zou ik bijvoorbeeld hier een 16ohm V30 (of andere speaker in kunnen zetten). Echter, is het wattage van 60-70 wel voldoende voor mijn amp? Of zou ik in dat geval beter naar een speaker met meer vermogen kunnen kijken.
Een andere optie zou bijvoorbeeld kunnen zijn een tweede 1912 aan te schaffen.
Aangezien ik tijdens repetities alleen op redelijk laag volume speel dacht ik dat het makkelijkste gewoon is om 1 16ohm speaker in zo een kastje te gooien met een beamblocker erin. Lijkt me een goede oplossing... OK het staat niet zo mooi als een 2x12 Koch, maar 't is dan ook 2 keer zo goedkoop en stukken handzamer.
Het wordt tijd dat ik eens wat diplomaatjes ga scoren, ga werken en een huis (met gitaarkamer) laat bouwen :D

Jimwoud
4 oktober 2007, 14:55
éen V30 kan prima, die zijn 60 watt. Ik ben ook opzoek naar een 1x12. Alleen ik ga waarschijnlijk een Koch op de kop tikken, hehe.

BartL
4 oktober 2007, 14:59
I know, ze zijn 60 watt. Maar ik lees af en toe wel eens dat het eventueel beter is om een speaker met een wat hoger wattage te nemen.

Kim Wilson
4 oktober 2007, 15:02
Je hebt toch een 50 watt top? Dan is een 60 watt speaker geen probleem, helemaal niet in een gesloten cab.

Jay Cal
4 oktober 2007, 20:48
Ik heb al een paar jaar mijn multitone 50W head (MK1). Speel er live vaak over met een Marshall 1960 (loaded with G12 65's). En in sommige situaties over een closed back 2x12 met V30's (bijvoorbeeld de afgelopen dagen tijdens opnames van onze nieuwe CD).

Ik vind live en tijdens repetities de G12 65's erg lekker en voor opnames de V30's (zie hieronder).
http://i33.photobucket.com/albums/d51/gianno/Recording%20new%20album/P1010116.jpg
(footswitch is van een buitenbeeld zijnde Rivera)

Kleine tip: vervang de eindbuizen eens door JJ E34L's, t maakt een wereld van verschil.

Nogmaals congrats met het aanschaffen van een Koch! Ik heb naast mijn Multi- ook een Studiotone voor thuis en vind ze erg fijn!

Baker
4 oktober 2007, 20:49
waarom heb je 16 ohm "nodig"?
Je hebt toch een output voor 8 ohm??

Misery Signals
4 oktober 2007, 21:28
Check mijn handtekening... en ik vraag een belachelijk bedrag (lees < 250 Euro) spam oops...

BartL
4 oktober 2007, 22:56
@ Mr. Bakker: Correct, ofwel 1x16, 2x8 of 2x4. En heb het liefst gewoon 1 16 ohm cabje.

@Bart J: We hebben al uitgebreid email contact gehad ;)

@Jay: Da's toch een Fame 2x12" V30 right?

Baker
5 oktober 2007, 08:16
maar ik snap je echt niet.

waaróm persé een 16 ohm cab.

die 8 ohm aansluitingen zijn juist bedoeld om één 8 ohm cab op aan te sluiten.
als je twee 8 ohm cabs hebt moeten ze in de 2x4 ohm aansluitingen.....

Jay Cal
5 oktober 2007, 09:09
@Jay: Da's toch een Fame 2x12" V30 right?

Correct. Voor thuis, opnames en soms on the road een prima kassie voor belachelijk weinig geld. En in tegenstelling tot de Benton is deze wel makkelijk open te maken.

BartL
5 oktober 2007, 09:46
maar ik snap je echt niet.

waaróm persé een 16 ohm cab.

die 8 ohm aansluitingen zijn juist bedoeld om één 8 ohm cab op aan te sluiten.
als je twee 8 ohm cabs hebt moeten ze in de 2x4 ohm aansluitingen.....
Oei...
De verkoper vertelde me iets anders. Zal nog wel even in de handleiding kijken en/of Koch mailen.
Dank!

guhlenn
5 oktober 2007, 11:28
yup je kan gewoon de 8 ohm uitgang gebruiken. @ Misery; heb je nou echt die koch leeggehaald? Wat heb je erin gezet dan en was dat beter/minder?

Als je nog eens hier in de buurt komt... ik wil wel twee van die Jenssens. aangenomen dat het mijn ex-speakers zijn...

Lemme know...

BartL
5 oktober 2007, 11:45
Nu snap ik de http://www.koch-amps.com/upload/documents/Multitone-manual.pdf pas :)

Dus:
1x16 ohm in 16 ohm uitgang
2x16 ohm in 8 ohm uitgang
1x8 ohm in 8 ohm uitgang (ik neem aan de linker)
2x8 ohm in 4 ohm uitgang
1x4 ohm in 4 ohm uitgang

...?
Dat maakt het allemaal wat makkelijker hehehe :)

guhlenn
5 oktober 2007, 13:44
links of rechts maakt niet uit. maar je snapt het ;)

BartL
5 oktober 2007, 15:25
:dance: Volgens mij heb ik al een aantal mooie aanbiedingen afgeslagen omdat het niet om een 16ohm cab ging :chicken:

Nou...dan kan ik weer eens rond gaan kijken he :) Ik krijg in ieder geval al een 1912 als het goed is... (Dat heet, betaald heb ik al. Het cabje moet ik nog ontvangen). Dan heb ik voorlopig tenminste iets om mijn Multi mee te gebruiken. Kan ik rustig verder kijken. Misschien is zo een Koch cab toch wel mooi!

Baker
5 oktober 2007, 19:59
je hebt PM.. ;)

BartL
5 oktober 2007, 20:23
Je hebt er eentje terug.

BartL
7 oktober 2007, 00:04
Kleine update na de eerste repetitie:

Vandaag voor de eerste keer op redelijk volume kunnen spelen met de MT tijdens de repetitie (over een Marshall 1922 cab). Ik moet zeggen dat ik over de clean & crunch erg te spreken ben, erg goed en bruikbaar. Het viel op dat de lead (dus het tweede kanaal eigenlijk) toch een vreemde korrel in het geluid had, hetgeen bij solo's niet erg lekker klinkt. Het zal natuurlijk ook verschillen per cabinet en de instellingen van de amp. Echter, ik heb (bij elkaar) ruim 15 minuten aan de knoppen staan draaien en ik kreeg mijn sound er niet echt uit. Aanstaande maandag krijg ik een ander Marshall cabinetje, welke ik volgende zaterdag weer kan uitproberen icm de MT. Ik ben benieuwd hoe die combinatie gaan klinken. Ik hoop dat ik na komende zaterdag wat positiever ben over het tweede kanaal.
Overigens is denk ik zelfs 50 watt nog teveel voor mij. Versterkers die me tot nu toe het beste zijn bevallen zijn de Marshall DSL201 (moest terug naar fabriek, uiteindelijk omgeruild voor een DSL401) en een Mesa Studio 22+ met eq en V30(ik kreeg de volumes van de 2 kanalen niet goed op elkaar afgesteld). De Engl Thunder vond ik ook wel lekker klinken. De Screamer & Sovereign vond ik niet geweldig. De Marshall 6100 had een geweldige clean & crunch, maar de lead was minder... De Rivera M100 was ook lekker, maar was veel te zwaar :) De R55 moest voor mij ook wel erg hard om lekker te klinken.

Misschien ben ik toch een EL84 man. Een AC15 proberen? Misschien best een leuk ideetje. Nieuw voor 450 te krijgen en eventueel zonder al te veel verlies verkoopbaar. Eventueel een cabinetje erbij of een andere speaker erin...

Pfff...zijn er nog mensen die me serieus nemen hier?

Baker
7 oktober 2007, 09:24
wat bedoel je met het tweede kanaal?
De MT heeft 3 kanalen:
Clean Crunch en Lead => 1e 2e 3e kanaal.

Verder, zet hem es op 25 watt.
Klinkt anders van (mooier vind ik) en gaat ie eerder over z'n nek.

En tot slot,

nee ik neem je niet meer serieus. ;)

arjanb01
7 oktober 2007, 09:29
Kleine update na de eerste repetitie:

Overigens is denk ik zelfs 50 watt nog teveel voor mij. Versterkers die me tot nu toe het beste zijn bevallen zijn de Marshall DSL201 (moest terug naar fabriek, uiteindelijk omgeruild voor een DSL401) en een Mesa Studio 22+ met eq en V30(ik kreeg de volumes van de 2 kanalen niet goed op elkaar afgesteld). De Engl Thunder vond ik ook wel lekker klinken. De Screamer & Sovereign vond ik niet geweldig. De Marshall 6100 had een geweldige clean & crunch, maar de lead was minder... De Rivera M100 was ook lekker, maar was veel te zwaar :) De R55 moest voor mij ook wel erg hard om lekker te klinken.

Misschien ben ik toch een EL84 man. Een AC15 proberen? Misschien best een leuk ideetje. Nieuw voor 450 te krijgen en eventueel zonder al te veel verlies verkoopbaar. Eventueel een cabinetje erbij of een andere speaker erin...

Pfff...zijn er nog mensen die me serieus nemen hier?

EL84-man ? Koch Studiotone een idee ? Ga voor de top plus een 2x12 kastje eronder (Jensens of V30's). 2x12 kastje zou ik voor een Bogner kiezen.
En goed weer te verkopen een comboversie van de Studiotone doet ongeveer 600-700 euro tweedehands.

BartL
7 oktober 2007, 10:09
@ Martin: Heb hem al op 50% staan. Heb de 100% mode helemaal niet gebruikt. OK kanaal 1 en 2 vind ik dus prima. Ik heb (net zoals bij veel amps) moeite met het stevigste kanaal (3 dus).

@ Arjen: Heb inderdaad ook al gedacht aan een studiotone top, maar ik ben bang (weet ik niet zeker) dat ik bij de lead weer met hetzelfde "probleem" kom te zitten, al hoor ik inderdaad van redelijk wat mensen dat de studiotone wel wat afwijkt wat sound betreft.

Hoe dan ook, ik probeer (ja...PROBEER) pas komende zaterdag te beslissen. Dude vertelde me al dat hij niet zo geweldig zou gaan klinken over een 1922 cabinet. Zou natuurlijk ook het probleem kunnen zijn geweest.

dml
7 oktober 2007, 10:13
6V6 eindbuizen in je Multitone zetten zou ook wonderen kunnen doen.

Of als je toch EL84's wil: http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=41&products_id=669

Baker
7 oktober 2007, 10:15
kan dat ook in een 50 watter?
ik dacht alleen in de 100w variant?

arjanb01
7 oktober 2007, 10:17
Inderdaad proberen. Koch Studiotone over een bogner cube (1x12 kastje) of 2x12 bogner kastje (met v30's) schijn een hemelse combi te zijn.
Ga hem binnenkort ook testen over een 2x12 kastje van bogner (closed back).
Qua sound is hij anders, en ik vind het leadkanaal echt superstrak en lekker rond, als je dat zoekt moet je het zeker proberen.

dml
7 oktober 2007, 10:23
kan dat ook in een 50 watter?
ik dacht alleen in de 100w variant?

Oeps, het gaat om een 50 watter, inderdaad. Dan gaat het 6V6-verhaal niet op. De Tone Bones (of Yellowjackets) kunnen wel.

BartL
7 oktober 2007, 13:35
@ dml: Dankjewel voor de tip. Heb ik inderdaad ook al aan gedacht, zeker een optie.
@ arjen: Ik mis inderdaad een beetje strakheid bij de lead.

Als op de koch site de manuals van de verschillende amps gebruik zie ik 'n pdf file met "Studiotone" en eentje met "Studiotone (version 2)". Iemand enig idee waarmee dat te maken heeft? Kinderziektes?

arjanb01
7 oktober 2007, 20:06
De version 2 van de studiotone heeft betere trafo's dan versie 1 (die ik heb).
Heb van mn studiotone een uitgangstrafo moeten vervangen, was in de garantie tijd dus heeft me niks gekost. Mocht je een studiotone van de 1e versie tegenkomen, altijd navragen of die trafo is vervangen.
En wat strakheid bij het leadkanaal betreft: zet hem op 1/3 open, beetje compressie (ik gebruik de compressie op mn tc electronics g-major) erbij en je hebt een superlead sound !

BartL
9 oktober 2007, 14:49
Jippie...zojuist een smetteloze Marshall 1912 uitgepakt. Ik ben erg benieuwd hoe deze gaat klinken. Misschien klinkt het hiermee wat anders en er kan altijd nog een andere speaker in natuurlijk :) Aanraders?

Kim Wilson
9 oktober 2007, 14:53
Kijk eerst maar eens hoe die nu klinkt. Als je niet helemaal tevreden bent, kun je altijd nog aangeven wat je niet goed vindt aan deze speakers. Zo out of the blue kunnen we er natuurlijk niks van zeggen, omdat we je smaak/voorkeur niet weten.

BartL
9 oktober 2007, 18:25
@ KW: Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik zal eerst komende zaterdag eens afwachten en eens de eq-tip van Martin toepassen.

Bij deze even een fotootje van mijn 1/8 stack:

http://aycu05.webshots.com/image/28804/2004073368514940029_rs.jpg

Eerlijk gezegd bevalt zo klein me wel :D

Hoewel een 212 eronder beter zal uitzien. Zal er sowieso nog wel van komen :)

BartL
12 oktober 2007, 12:24
Ok dan...wat van gas zoal niet komt:
http://aycu33.webshots.com/image/29472/2005679642574870341_rs.jpg

Helaas is de repetitie van zaterdag a.s. uitgesteld tot vrijdag a.s. erg jammer :)