PDA

View Full Version : hallo, ik ben Madelief



madelief
22 september 2007, 13:22
Dag mede-forummers, mijn naam is Madelief en ik heb me aangemeld omdat ik binnenkort een dobro zal aanschaffen - spannend, want ik weet er niks van. Heb wel drie 'gewone' (flamenco, acc. en electrisch) gitaren waarmee ik inmiddels uit de voeten kan, maar dobro is onontgonnen terrein. Ik kan dus alle wijsheid gebruiken! Ben vooral op zoek naar do's en don'ts wb aanschaffen, onderhouden en gebruiken.Ik hoop veel plezier te gaan hebben hier.

Mr.Fingers
22 september 2007, 13:47
Joeps, welkom op't forum!

Dobro, mooimooi, een echte Dobro, of een gewone resonator gitaar? en is het voor het "betere slidewerk" of gewoon voor akkoordjes te tokkelen?

madelief
22 september 2007, 14:06
Aangezien hij niet helemaal van staal is, maar een gedeeltelijk houten klankkast heeft, neem ik aan dat het een 'gewone' resonatorgitaar is - ik heb begrepen dat het grootste verschil tussen deze twee de klank en dus het gebruik is? Ga hem kopen omdat ik allebei wil (slide en tokkel); maak zelf voornamelijk 'tokkel' liedjes en wilde mijn klankassortiment uitbreiden. Ik weet niks van gitaren, speel er alleen erg graag op - heb je nog tips? Waar moet ik op letten? Wat kan ik er wel en wat niet mee?
Alvast bedankt!

Mr.Fingers
22 september 2007, 15:48
Aangezien hij niet helemaal van staal is, maar een gedeeltelijk houten klankkast heeft, neem ik aan dat het een 'gewone' resonatorgitaar is - ik heb begrepen dat het grootste verschil tussen deze twee de klank en dus het gebruik is? Ga hem kopen omdat ik allebei wil (slide en tokkel); maak zelf voornamelijk 'tokkel' liedjes en wilde mijn klankassortiment uitbreiden. Ik weet niks van gitaren, speel er alleen erg graag op - heb je nog tips? Waar moet ik op letten? Wat kan ik er wel en wat niet mee?
Alvast bedankt!

Neenee, je moet het zo zien:

"Iedere dobro is een resonator gitaar, maar niet iedere resonator gitaar is een dobro" (dobro is een merk "DOpyera BROthers", dat zijn de allereerste resonatorgitaren, en gemakshalve noemt iedereen een resonator een dobro). Of de kast nu van hout is, of van aluminium, maakt in sé niet veel uit

Als je zowel slide als getokkel wil doen, kan het lastig worden, aangezien je voor "echte" slide gitaar (zoals de amerikaanse hillbillies enzo) je gitaar in een akkoord stemt (E9, E13 bvb) en dan zo speelt, en voor getokkel je de standaard stemming gebruikt (alhoewel, ik speel slide op m'n epiphone met standaardstemming).

Dingen waar je op moet letten: Zorg dat er dikke snaren opzitten (minstens een setje 0.012, liefst 0.013 tot 0.015), want op dunne snaren kan je niet hard genoeg drukken met je slide, en begint je gitaar te reutelen. Actie moet laag zijn, aangezien je wil tokkelen ook (normaal gezien is de actie op een slide gitaar +- 5mm, en dan nog akkoordjes drukken met je linkerhand is quasi onmogelijk). tja, voor de rest. Zoek er zelf een paar uit in de winkel volgens "trial and error"... Klinkt het niet, dan botst het maar he