PDA

View Full Version : Gibson VOS gitaren



strat58
21 september 2007, 13:42
Hoi persoonlijk vind ik het de beste gitaren die Gibson de laatste tijd heeft gemaakt. IK heb er 2 een Les Paul R8 en een Junior 57 en ze klinken beide geweldig. Naast de VOS heb ik ook enkele historic Gibsons en die klinken ook prima. bijgevoegd een foto van enkele van de gitaren.

http://img502.imageshack.us/img502/5076/20070201splankjedure000nm7.th.jpg (http://img502.imageshack.us/my.php?image=20070201splankjedure000nm7.jpg)

Peace Strat58

vulvasonic
21 september 2007, 15:06
Ja?

Vertel me meer!!!!!!!!
IK BRAND VAN NIEUWSGIERIGHEID!!!! :eek:

LP_CL
21 september 2007, 15:14
Vos?

123456789

Micro-e
21 september 2007, 15:16
Vos?

123456789

Vintage Original Specs

rickert
21 september 2007, 15:21
HEY ik wil ook zo'n V en zo'n danelectro! GIMME!

Yanniick
21 september 2007, 18:31
Zijn dat tiki plectrums (a)?

jero
21 september 2007, 18:50
waarom is VOS in jouw opinie beter dan historic?

Orpheo
21 september 2007, 19:45
waarom is VOS in jouw opinie beter dan historic?

VOS is een doorwerking van historic. Het is gewoon met nog meer oog voor detail, nog meer precisie, geplekte frets (NOG beter afgewerkt) etc etc etc.

Nielsje
21 september 2007, 20:56
Vintage Original Specs


...geplekte frets..

Hm... volgens mij maakt Gibson een foutje :)

grayfink
21 september 2007, 21:02
Hm... volgens mij maakt Gibson een foutje :)

Nee joh, ook in de jaren 50 werden alle frets op de nano nauwkeurig geplekt! :cooler:

vinni
21 september 2007, 22:06
Maaru.... (ben niet zo op Gibsons....dit terzijde)

Is die VOS serie nou de aller-aller-allerbeste serie die ze produceren?

Vinni

Orpheo
22 september 2007, 10:14
Maaru.... (ben niet zo op Gibsons....dit terzijde)

Is die VOS serie nou de aller-aller-allerbeste serie die ze produceren?

Vinni

nee, ik vind van niet. ik heb vaker een LP studio die ik waanzinnig vind dan een VOS, maar dat is smaak. Wel is de VOS de best afgewerkte serie, met het meeste oog voor detail, en meeste aandacht op kleine puntjes, zoals ik al zei de ge-plekte frets, long neck tennon, etc etc. Ik blijf erbij dat ik ze overpriced vind, en ik blijf de meesten niet lekker vinden klinken. maar goed, dat is smaak :)

vinni
22 september 2007, 11:13
Ok,

Maar qua toon....welke komt dan het dichts in de buurt van een '59?
Meeste sustain.....dat soort dingen.....

Vinni

Orpheo
22 september 2007, 11:45
Ok,

Maar qua toon....welke komt dan het dichts in de buurt van een '59?
Meeste sustain.....dat soort dingen.....

Vinni

qua tone? ja. denk t wel. maar ik vind dat mijn gewone standard meer de tone heeft van een '59-er (zoals ik 'm in mijn hoofd heb) dan menig customshopper. weer; het is een kwestie van smaak. qua sustain kan ik je alleen maar zeggen dat het gewoon de megasustain is van een LP. maar, weer een kanttekening; mijn warmoths met trem sustainen even veel als mijn class5 en mijn '76 custom...

Squier4ever
22 september 2007, 11:49
qua tone? ja. denk t wel. maar ik vind dat mijn gewone standard meer de tone heeft van een '59-er (zoals ik 'm in mijn hoofd heb) dan menig customshopper. weer; het is een kwestie van smaak. qua sustain kan ik je alleen maar zeggen dat het gewoon de megasustain is van een LP. maar, weer een kanttekening; mijn warmoths met trem sustainen even veel als mijn class5 en mijn '76 custom...

sinds wanneer heb jij een class5?

bass blom
22 september 2007, 11:54
sinds wanneer heb jij een class5?

hahaa, koopt ie stiekum gitaren zonder het hier te melden? :o

Blokkie
22 september 2007, 21:06
Ziet er mooi uit. Wat kosten die dingen ongeveer?

yanto
22 september 2007, 22:07
Ziet er mooi uit. Wat kosten die dingen ongeveer?

Veel geld ;)

http://www.maxguitarstore.com/store.php?categoryID=281

Lexvandoef
22 september 2007, 22:37
Ziet er mooi uit. Wat kosten die dingen ongeveer?

hehe, als je dat moet vragen, dan heb je er niet genoeg geld voor :hippie:

Orpheo
22 september 2007, 23:10
sinds wanneer heb jij een class5?

al bijna n jaar. dat is mijn 'eerste' standard. Volgens gibson is het een afvallige class5. dat wil zeggen: class5 qua innerlijk, maar foutje gemaakt met het serienummer.

bass blom
22 september 2007, 23:31
al bijna n jaar. dat is mijn 'eerste' standard. Volgens gibson is het een afvallige class5. dat wil zeggen: class5 qua innerlijk, maar foutje gemaakt met het serienummer.

een soort second (2) dus?
bestaat dat eigenlijk nog?

Orpheo
23 september 2007, 00:02
een soort second (2) dus?
bestaat dat eigenlijk nog?

blijkbaar. ze houden alleen bij van specifieke nummers wat er aan de hand was met die gitaar. nja, dat is t verhaal van de mijne :P

bass blom
23 september 2007, 00:10
blijkbaar. ze houden alleen bij van specifieke nummers wat er aan de hand was met die gitaar. nja, dat is t verhaal van de mijne :P

maar de bij serienummer ingestampte 2 of sticker uit 70er jaren is er niet meer toch?

Orpheo
23 september 2007, 00:20
maar de bij serienummer ingestampte 2 of sticker uit 70er jaren is er niet meer toch?

nee, volgens mij begrijp je me verkeerd. Het is een ingestampt nummer, zoals je dat tegenwoordig hebt. Maar ergens in de productie is er iets gebeurd waardoor er een 'normaal' serienummer in is gezet (dat opgeslagen is, onthouden). het is dus een class5 met de class5 trekjes (uitgehold body, toffe top, etc etc) maar dan met een normaal serienummer. foutje. moet kunnen. heb ik wel vaker gezien. rare lui, die gibson-makers...

maestro_nl
23 september 2007, 10:40
Maar qua toon....welke komt dan het dichts in de buurt van een '59?
Alleen de Customshop '57 en '58.
(of misschien wel een Heritage met solid body?)

'58 of '59 zit verschil in de top (althans volgens de site en boekje).
Maar er zijn ook '59s met plain tops ipv figured btw.
Mij is een raadsel wat er dan '59 aan is overigens...
Een '57 is beste koop. 't is nog steeds dezelfde gitaar met zelfde specs.

Anyway, deze week aantal bespeeld en '59 klinkt niet per definitie beter dan een '58 of '57.

Er valt zelfs iets voor te zeggen dat plain beter klinkt ('moet kinken') dan figured/flame/quilted gezien de structuur van het hout in relatie tot de weg die de trillingsgolven moeten afleggen. (shut up and play ya guitar mister!)

Verschil met gibson.com en gibsoncustom.com zit voornamelijk in de weight relieve holes vs solid body en 1-delig back vs 2(?). Dit verschil hoor je echt. De holes creeren een soort van loudness effect. FF leuk, maar daarna kunstmatig.
Een CS klinkt natuurlijker, meer woody en minder kunstmatig. Vooral in de hogere frequenties hoor je dit. Met de 'moeilijke' breakup sounds met veel dynamiek valt het helemaal erg op.

Voor mij persoonlijk liever een occasion gibsoncustom.com dan een nieuwe gibson.com

bass blom
23 september 2007, 10:51
nee, volgens mij begrijp je me verkeerd. Het is een ingestampt nummer, zoals je dat tegenwoordig hebt. Maar ergens in de productie is er iets gebeurd waardoor er een 'normaal' serienummer in is gezet (dat opgeslagen is, onthouden). het is dus een class5 met de class5 trekjes (uitgehold body, toffe top, etc etc) maar dan met een normaal serienummer. foutje. moet kunnen. heb ik wel vaker gezien. rare lui, die gibson-makers...

ja ik begrijp het wel.
ik haakte aan en vroeg me af of dat 'second' nog bestaat..

vinni
23 september 2007, 14:45
Alleen de Customshop '57 en '58.
(of misschien wel een Heritage met solid body?)

'58 of '59 zit verschil in de top (althans volgens de site en boekje).
Maar er zijn ook '59s met plain tops ipv figured btw.
Mij is een raadsel wat er dan '59 aan is overigens...
Een '57 is beste koop. 't is nog steeds dezelfde gitaar met zelfde specs.

Anyway, deze week aantal bespeeld en '59 klinkt niet per definitie beter dan een '58 of '57.

Er valt zelfs iets voor te zeggen dat plain beter klinkt ('moet kinken') dan figured/flame/quilted gezien de structuur van het hout in relatie tot de weg die de trillingsgolven moeten afleggen. (shut up and play ya guitar mister!)

Verschil met gibson.com en gibsoncustom.com zit voornamelijk in de weight relieve holes vs solid body en 1-delig back vs 2(?). Dit verschil hoor je echt. De holes creeren een soort van loudness effect. FF leuk, maar daarna kunstmatig.
Een CS klinkt natuurlijker, meer woody en minder kunstmatig. Vooral in de hogere frequenties hoor je dit. Met de 'moeilijke' breakup sounds met veel dynamiek valt het helemaal erg op.

Voor mij persoonlijk liever een occasion gibsoncustom.com dan een nieuwe gibson.com

Wow!

Moeilijk verhaal.....
Maar dus beter een CS en dan gewoon de '57, '58 en '59 door elkaar heen testen.....tja.....wie heeft ze allemaal hangen hé?


Vinni

Lexvandoef
23 september 2007, 14:49
Feedback, maxguitars, purpleguitars. Die hebben er wel een aantal. Overigens zou ik nooit voor een '57 gaan, maar das persoonlijke smaak. Ik heb een ontiegelijke hekel aan goldtops (zo lelijk en fantasieloos vind ik ze) en als ik dan zo'n smak geld uit zou geven, dan wil ik ook wel iets moois. :cooler:

Pepe
23 september 2007, 14:58
Ik krijg wel een beetje een sik van dat r.i. gedoe bij Gibson

Heritage, Historic, V.O.S., Classic... elke keer proberen ze weer opnieuw een gitaar te maken die 45 jaar geleden gewoon uit de fabriek rolde. En telkens net niet.
Ik wed dat het volgende '59 model gaat heten een "TTWRRNS LP H" oftewel, this time we really really nailded the sucker Les Paul, honestly.
Gevolgd door het model "As near mortels can get Les Paul". Enz.

Ik heb daarom een Greco Super Real uit Japan gehaald. Gewoon in 1 keer klaar.

vulvasonic
23 september 2007, 16:04
Ik krijg wel een beetje een sik van dat r.i. gedoe bij Gibson

Heritage, Historic, V.O.S., Classic... elke keer proberen ze weer opnieuw een gitaar te maken die 45 jaar geleden gewoon uit de fabriek rolde. En telkens net niet.
Ik wed dat het volgende '59 model gaat heten een "TTWRRNS LP H" oftewel, this time we really really nailded the sucker Les Paul, honestly.
Gevolgd door het model "As near mortels can get Les Paul". Enz.

Ik heb daarom een Greco Super Real uit Japan gehaald. Gewoon in 1 keer klaar.

Dat heb ik nou dus ook!
Fender maakt ook reissues van hun bekendste modellen, maar ondanks het grote aanbod blijft het bij Fender toch wat overzichtelijker en weet je wat je mogelijkheden zijn binnen jouw beschikbare budget.
Maar van de '59 Les Paul zijn, zo lijkt het althans, zoveel reissues gemaakt dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Want in de kern beweren ze allemaal een exacte kopie te zijn van een echte ouwe '59er. Waarom dan meerdere soorten en waarom dan zoveel aanpassingen?

Rare jongens, die van Gibson. :dontgeti:

Pepe
23 september 2007, 16:09
Die Vulv en ik, je kan zien dat we al een paar modellen meelopen :seriousf: