PDA

View Full Version : wie wat hoe



tokkel
21 september 2007, 12:47
wat ik me afvraag:
hoeveel steelstring fingerstyle gitaristen bezoeken dit forum, wat voor muziek spelen ze en op wat voor niveau?
waarom ik dit wil weten:
ik ben aan het inventariseren of er behoefte in Nederland is aan serieuze promotie voor het steelstring-gebeuren. er zullen hier toch ook wel een paar Tommy's, Pierre's, Andy's en Michael's (RIP) rondlopen?

ben benieuwd

groet aan alle lezers

Jedeel
21 september 2007, 12:54
... er zullen hier toch ook wel een paar Tommy's, Pierre's, Andy's en Michael's (RIP) rondlopen?
Jawel, er lopen hier diverse rond :-)
Als je een tijdje door de diverse discussies leest, kom je ze wel tegen.
Een aantal kan je ook zien/horen za. 6 okt. in Apeldoorn. Lees daarvoor maar het draadje van de 'akoestische meeting'.

Succes met je inventarisatie.
Jos
(...beginnend autodidactisch fingerpickerer...)

Harald
21 september 2007, 13:36
Jawel, er lopen hier diverse rond :-)
Als je een tijdje door de diverse discussies leest, kom je ze wel tegen.
Een aantal kan je ook zien/horen za. 6 okt. in Apeldoorn. Lees daarvoor maar het draadje van de 'akoestische meeting'.

Succes met je inventarisatie.
Jos
(...beginnend autodidactisch fingerpickerer...)

+1 Dan moet je zeker naar Arnaldo komen luisteren, en natuurlijk Eltjo, als hij kan! Groot probleem in Nederland is dat er relatief weinig gelegenheden zijn om dit soort muziek live te spelen. Wil het tot zijn recht komen moet je eigenlijk de theaters in, en dat is voor een onbekende gitarist eigenlijk niet haalbaar is. Als je daar wat aan kunt doen zou dat een hoop schelen. Want Tommy is niet alleen een geweldige gitarist, daar zijn er best wel meer van, maar vooral een fantastische performer, en daar heb je ervaring voor nodig.

chris c
21 september 2007, 14:03
tokkel, bedoel je dat je wil weten hoeveel mensen geïnteresseerd zouden zijn in steelstring gitaarconcerten, cds enz, of hoeveel mensen het niveau hebben om vaak op te treden, enz ?

chris c
21 september 2007, 14:25
O ja, en Harald hierboven behoort volgens mij tot de tweede categorie !

tokkel
21 september 2007, 14:56
het gaat mij vnl om de gitaristen van alle leeftijden. met name jongeren meer dan welkom.
zoiets als dit: http://www.youtube.com/watch?v=NyT6Ubg9pkI

en de bezoekers zijn natuurlijk ook belangrijk, anders kan je wel op je zolderkamertje blijven spelen. :)

greencharlie
21 september 2007, 15:12
hoe zit dat eigenlijk in Belgie (vlaanderen) ?

chris c
21 september 2007, 15:29
Een beetje zoals in Nederland denk ik : talent is er wel, maar weinig gelegenheid om op te treden. In Franstalig België beweegt er wat meer, vooral onder invloed van Jacques Stotzem (er is bv een groot jaarlijks gitaarfestival in Verviers). Helaas zitten we in België met 2 gescheiden werelden wat cultuur betreft. Jacques Stotzem bv toert zowat de hele wereld rond, maar krijgt nauwelijks concerten in Vlaanderen...

tokkel
21 september 2007, 15:39
+1 Als je daar wat aan kunt doen zou dat een hoop schelen.

Dat is precies de achterliggende gedachte.

greencharlie
21 september 2007, 15:46
Wat ik van Stotzem op utube heb gehoord vind ik niet zo denderend,
integendeel zelfs. Sorry hoor.
kVind zn timing "niet goed" en speelt nogal onduidelijk im vgl met anderen zoals Tommy of Doyle D.

greencharlie
21 september 2007, 15:52
Ik denk dus dat het in Belgie erger is dan in Nederland.
Zelfs Tommy E komt hier niet, heb hem nochthans al eens aanbevolen bij een schouwburg te A'pen. (ken de programator)
Men kent die stijl hier gewoon niet.
kHeb de indruk dat iedereen dan meteen aan klassieke avondschoolmuziek getokkel denkt.

chris c
21 september 2007, 16:22
In België heb ik in de afgelopen jaren al Don Ross, Pierre Bensusan, Peter Finger, Franco Morone, Bob Brozman, John Renbourn en nog wat anderen gezien. Misschien schort er iets aan de reclame ?
Maar we dwalen af van het topic...

greencharlie
21 september 2007, 18:18
mogelijk; ben echter nog maar een jaar of 2 into this stuff

Wat voor gitaar heb je trouwens?

chris c
21 september 2007, 19:26
heb je pm gestuurd

tokkel
23 september 2007, 12:27
wat jammer dat er maar zo weinig reactie komt tot nu toe.
misschien moet ik de vraag uitbreiden: kennen jullie iemand die iemand kent die een broer heeft die een vriend heeft die steelstring fingerstyle speelt? :)

Even zonder dollen: wie vindt er van zichzelf dat hij/zij het niveau heeft om optredens te verzorgen of kent iemand die dat kan/wil?
Zijn er docenten op dit forum die talent begeleiden? enz.

Laat een iets van je horen! Voor de toekomst van de steelstring in Nederland is dat belangrijker dan reactie op een onzinnige oorlogsverklaring waar wel veel aandacht aan gegeven wordt.

Makor1966
23 september 2007, 12:58
Prachtig filmpje wat je daar hebt gepost tokkel... ben jij dat?
If so, mijn complimenten! Werkelijk een talent.

tokkel
23 september 2007, 13:54
Nee, dat ben ik niet, het is een ex-leerling van me. Maar van deze jongens of meisjes moeten er meer zijn in Nederland/België. Dat wil ik dus graag weten.

greencharlie
26 september 2007, 21:06
zouden die niet eerder met "zware metalen'' bezig zijn? Op die leeftijd.
Ikzelf voel me nog niet voldoende om een volledige set te spelen met steelstring tokkel , behoor ook niet tot die leeftijd.

Harald
26 september 2007, 21:40
Er zijn er best wel wat. De top in Nederland qua optredens is op dit moment ws. Harry Sacksioni en Erik Vaarzon Morel. Maar er zijn er genoeg die behoorlijk goed spelen, en dat ook live willen doen. Kijk eens op www.peghead.nl daar vind je er een aantal die de laatste 2 jaar een cd hebben gemaakt. Dat zijn niet de enige, er zijn er nog een paar die behoorlijk goed zijn. Kan even niet op de naam komen, maar een schrijft een workshop in Gitaar plus, dan nog Gijs Lemmen, Willem van Mil en meer. Je zou zonder problemen een leuk festival in elkaar kunnen draaien met Nederlandse gitaristen, en dat hoeft helemaal niet al te duur te zijn. Maar of daar vervolgens veel mensen op af komen is zeer de vraag.

Han S
26 september 2007, 21:56
het gaat mij vnl om de gitaristen van alle leeftijden. met name jongeren meer dan welkom.
zoiets als dit: http://www.youtube.com/watch?v=NyT6Ubg9pkI

en de bezoekers zijn natuurlijk ook belangrijk, anders kan je wel op je zolderkamertje blijven spelen. :)

Erg mooi wat zo'n jong pikkie doet, open D? Ook leuk om te horen dat een Taylor gitaar erg mooi kan klinken, zelfs met eenvoudige opname apparatuur. Het laag is prachtig.

Meer van die filmpjes en meer van die jonge gasten, ik heb er geen enkel bezwaar tegen.

Blend
26 september 2007, 22:07
het gaat mij vnl om de gitaristen van alle leeftijden. met name jongeren meer dan welkom.
zoiets als dit: http://www.youtube.com/watch?v=NyT6Ubg9pkI

en de bezoekers zijn natuurlijk ook belangrijk, anders kan je wel op je zolderkamertje blijven spelen. :)

Keep on posting! Geweldig man, zo wil ik ook kunnen spelen!

greencharlie
6 oktober 2007, 11:23
Hij woont waarschijnlijk niet in de lage landen, maar hier wordt ik toch heel oosters nederig van, 11 jaar:
:chicken:


http://www.youtube.com/watch?v=AkR-zbr1bOI

http://www.youtube.com/watch?v=HsthlD-nMIg


Wat voor gitaar is dat trouwens? iemand een idee?

Flipkoos
6 oktober 2007, 11:56
Hij woont waarschijnlijk niet in de lage landen, maar hier wordt ik toch heel oosters nederig van, 11 jaar:
:chicken:


http://www.youtube.com/watch?v=AkR-zbr1bOI

http://www.youtube.com/watch?v=HsthlD-nMIg


Wat voor gitaar is dat trouwens? iemand een idee?

Te gek. Vooral in de eerste opname klinkt die gitaar ook erg mooi. Ik kon steeds net niets van het merkje maken...

hajee999
8 oktober 2007, 19:08
check ook eens deze kerel...

http://www.youtube.com/watch?v=UNlqTOC-i9o&mode=related&search=

fandango
9 oktober 2007, 10:47
Li Jie is ook geweldig vooral het nummer op de volgende link.
http://www.youtube.com/watch?v=szY7jmWHXJc
Duurt wel wat lang maar wat een techniek

Laser
6 december 2007, 15:44
Tokkel,
hoe ver ben je nu al geraakt met je lijst?

Ik vind het een zeer goed idee, maar is er enige incentive aanwezig voor steelstring gitaristen om naar buiten te komen met hun kunnen?
Of moet die gecreëerd worden?

Idee: is er een gitaarbouwer die per jaar 1 gitaar (steelstring dan) als hoofdprijs wil inzetten voor een wedstrijd voor aanstormend talent (à la Wayne Henderson)? Na een paar jaar krijgt dat wel weerklank (als de prijs goed zit :) ) en dan komen er misschien meer spelers van hun zoldertje...

Zo maar een idee.

Een vlieg vang je niet met azijn... wat honing helpt een eind.

tokkel
6 december 2007, 19:17
we vorderen gestaag. er wordt een stichting opgericht en een website is in de maak. binnenkort onderzoeken we bij gitaardocenten wat zij in hun bestand hebben. voorlopig is het allemaal liefdewerk oud papier. maar ideeen zijn er genoeg en het is de stellige bedoeling deze ook uit te voeren. Andy McKee naar Nederland halen is 1 van die dingen. wat hulp zou hier en daar binnenkort wel welkom zijn. maar die vraag komt nog wel, maar wie zich nu al geroepen voelt: info@steelstring.nl

leuk dat je reageert trouwens, want dit topic was doodgebloed en blijft zo weer onder de aandacht.

Harald
6 december 2007, 20:03
Zo'n wedstrijd zou je dan misschien in categoriën moeten doen. Eentje voor getalenteerd en jong, eentje helemaal open bv. En dan misschien nog wat...

Een studioboer die opnametijd beschikbaar stelt zou dan ook een mooie prijs kunnen zijn. Maar als je zoiets doet moet je wel zorgen dat het allemaal open en bloot, en met onafhankelijke jurering gebeurt. Zou ook wel iets aan publiciteit voor het genre moeten opleveren. Heb je dat niet is het sowieso al snel te klein, in Nederland, vrees ik.

Harald
24 februari 2008, 13:56
Even een kleine bump... er is wel wat nieuws, maar ik zie dat de site nog niet af is...

De doelstelling om Andy mcKee naar Nederland te halen is iig. al gelukt, hardstikke goed! Hij komt eind mei naar Nederland voor 2 optredens:

30 mei in theater Concordia in Den Haag
en
31 mei in theater Zinin in Nijverdal (en dan mag ik het voorprogramma doen :) )

Voor meer info:

http://www.andymckee.com/shows/

tokkel
11 maart 2008, 14:33
als alles meezit is de website 17 maart online
www.steelstring.nl