PDA

View Full Version : Nieuwe versterker, welke?



Yamhammer_71
21 september 2007, 11:55
Deze maand ga ik waarschijnlijk een nieuwe buizenversterker aanschaffen ter vervanging van de Fender Studio 85/Laney MXD 120H die al tijden in mn bezit zijn.

Ik heb een poosje terug al verschillende buizenversterkers getest en het verschil met de transistors is immens groot :)

Gitaar: Les Paul Studio Premium Plus

Wat ik zoek is de echte Marshall-tone: rauw en heavy met ballen en oompf, echt een bastard-> niet te modern, maar ook niet te vintage.
Ik hou van verschillende (classic) rock zoals zoals Guns 'n Rozes, Pearl Jam, Thin Lizzy, The Darkness, Deep Purple, Ledd Zepplin en 2 gitaristen afzonderlijk Gary Moore en Tak Matsumoto.

Nu zit ik voornamelijk te gassen op de Marshall Vintage/Modern of de JVM 410 C.
Aangezien al mn 'helden' op voornamelijk Marshalls spelen, lijkt me dit in ieder geval de goede weg.

Voor welke zou ik gaan en waarom?

Kim Wilson
21 september 2007, 11:57
Ik dacht dat je geen geld had...

Jimwoud
21 september 2007, 12:02
VM en JVM410 zijn wel totaal verschillende versterkers qua mogelijkheden, vertel even wat je wilt met je versterker, clean, scheur, aantal kanalen.

Probeer ook eens een DSL/TSL

Yamhammer_71
21 september 2007, 12:18
VM en JVM410 zijn wel totaal verschillende versterkers qua mogelijkheden, vertel even wat je wilt met je versterker, clean, scheur, aantal kanalen.

Probeer ook eens een DSL/TSL

Budget is 1500.

Ik hou niet van al teveel kanalen/toeters en bellers;

- Een goed clean kanaal waarbij reverb mogelijk is; geen oversturing.
- Een goed instelbaar gain-kanaal (eveneens met reverb), waarbij je kan tweaken van classic rock tot hardrock. Een vet en zingend geluid voor solo's. Het woord 'bastard' is hierbij van belang, denk bijv. aan ACDC. Voor het riff-werk wil ik een ballsy geluid alla the Darkness. Met dit kanaal moet ik dus wel mogelijkheden hebben om zowel solo als slag te spelen of eventueel een derde kanaal, zie hieronder.

*** Met een footswitch wil ik eigenlijk kunnen overschakelen van het cleane kanaal, naar het 'riff-kanaal' en het liefst ook een appart kanaal met instellingen voor het solo-geluid.

Squier4ever
21 september 2007, 12:20
Budget is 1500.

Ik hou niet van al teveel kanalen/toeters en bellers;

- Een goed clean kanaal waarbij reverb mogelijk is; geen oversturing.
- Een goed instelbaar gain-kanaal (eveneens met reverb), waarbij je kan tweaken van classic rock tot hardrock. Een vet en zingend geluid voor solo's. Het woord 'bastard' is hierbij van belang, denk bijv. aan ACDC. Voor het riff-werk wil ik een ballsy geluid alla the Darkness. Met dit kanaal moet ik dus wel mogelijkheden hebben om zowel solo als slag te spelen.

Met een footswitch wil ik kunnen overschakelen van het cleane kanaal, naar het 'riff-kanaal' en het liefst ook een appart kanaal met instellingen voor het solo-geluid.

wil je een combo of een head?
want als je een head koopt moet je ook een fatsoenlijke cab erbij nemen (of tijdelijk over die laney cab en doorsparen voor iets met greenbacks)

Yamhammer_71
21 september 2007, 12:23
wil je een combo of een head?
want als je een head koopt moet je ook een fatsoenlijke cab erbij nemen (of tijdelijk over die laney cab en doorsparen voor iets met greenbacks)

Het liefst een combo die vanzichzelf genoeg vermogen heeft om door de (herrie) mix heen te prikken.

kirk19
21 september 2007, 12:26
2 woorden : splawn competition

pakken beter dan een marshall en veel beter gebouwd, kost nu met de dollarkoers slechts 1500 euro met tax en al in. En ja hij heeft een 220 volt switch

enige nadeel: clean enkel via volume op gitaar te bereiken

Yamhammer_71
21 september 2007, 12:35
Ik zoek dit geluid in een combo:

http://www.youtube.com/watch?v=0Nah4YG14Fk

drap
21 september 2007, 12:40
Ik weet het niet, maar deze is eerder voorbij gekomen... Zelfde persoon, zelfde vraag... En de persoon was er nota bene uit!!!

Squier4ever
21 september 2007, 12:43
Ik zoek dit geluid in een combo:

http://www.youtube.com/watch?v=0Nah4YG14Fk


erg lekker sound, klinkt als een gekrankte marshall...
alles op 10 en gaaaaaaan!

Dude
21 september 2007, 13:07
Ik zoek dit geluid in een combo:

http://www.youtube.com/watch?v=0Nah4YG14Fk


uche uche... (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97545&highlight=marshall)







echt... ook dat filmpje dat je liet zien.... echt ! geloof me...

ColourofFire
21 september 2007, 13:53
Als ik jou was zou ik een marshall muur van MG tops en cabs maken :rockon:

Rockin' the can of bees


Je was trouwens toch zo kapot van je transistor stack en vond buizen toch maar onzin?

Speeddemon
21 september 2007, 14:56
En ik maar denken dat Nocki de wispelturige, ik-weet-niet-wat-ik-wil (dus koop ik ALLES maar) van dit forum was? :hippie:

Marshall JVM, Engl Screamer, Engl Ritchie Blackmore Blackmore (mist wel galm), Brunetti MC2.

Ga ze testen, zou ik zeggen.

Yamhammer_71
21 september 2007, 14:57
Thanks voor de comments :)

Waarschijnlijk ga ik deze week of volgende week gewoon een aantal versterkers testen en dan komt het wel goed. Een Les Paul verdiend een goede buizenversterker anyway.

Voorheen heb ik er al een paar getest, waaronder ENGL Screamer, Koch Multitone, Fender Hot Rod Deluxe, maar de nieuwe Vox AC50 klonk ERRUG gelikt, geweldig ding is dat.

Ik hoop ook ergens een Marshall Vintage/Modern te kunnen testen.

E-J
21 september 2007, 14:59
Thanks voor de comments :)

Waarschijnlijk ga ik deze week of volgende week gewoon een aantal versterkers testen en dan komt het wel goed. Een Les Paul verdiend een goede buizenversterker anyway.

Voorheen heb ik er al een paar getest, waaronder ENGL Screamer, Koch Multitone, Fender Hot Rod Deluxe, maar de nieuwe Vox AC50 klonk ERRUG gelikt, geweldig ding is dat.

Ik hoop ook ergens een Marshall Vintage/Modern te kunnen testen.

Vergeet de Marshall DSL niet!!! Die kan alles wat jij wil, en goed!

Sj03rd
21 september 2007, 16:14
ik blijf het zeggen....ENGL sovereign, 2e hands dan :)

andoni
21 september 2007, 19:41
Ik zoek dit geluid in een combo:

http://www.youtube.com/watch?v=0Nah4YG14Fk

Dat geluidje kan ik toch erg benaderen met mijn DSL100 hoor. Niet dat ik zo goed kan spelen.

Rormo
21 september 2007, 20:37
Vergeet de Marshall DSL niet!!! Die kan alles wat jij wil, en goed!

+1 alleen geen 3 kanalen of knop om je solos te boosten op een footswitch.

Fumi SG
21 september 2007, 21:01
Gitaar: Les Paul Studio Premium Plus

Goed dat je het erbij zegt.:roll:


Anyways... je zegt zelf al dat je niet teveel toeters en bellen wilt en die echte Marshalltone wilt hebben. Dan is het toch niet zo moeilijk? Ik zeg één ding, ga voor de VM of een DSL (evt. TSL. Ik vind zelf de TSL lekkerder klinken ondanks dat de meerderheid mij voor gek verklaart)

Yamhammer_71
21 september 2007, 21:56
Goed dat je het erbij zegt.:roll:


Anyways... je zegt zelf al dat je niet teveel toeters en bellen wilt en die echte Marshalltone wilt hebben. Dan is het toch niet zo moeilijk? Ik zeg één ding, ga voor de VM of een DSL (evt. TSL. Ik vind zelf de TSL lekkerder klinken ondanks dat de meerderheid mij voor gek verklaart)

Respect, thanks :)

Ik ga morgen waarschijnlijk 2 Marshall combo's testen: De VM en de JVM.

Als 1 van deze me bevalt, neem ik 'm mee.

Waarschijnlijk ga ik ook nog wat andere versterkers testen, maar de meest interessante voor mij lijkt me de toch wel de VM. Ben erg benieuwd hoe die klinkt.

vinni
21 september 2007, 22:11
Hoi,

Ik ga steeds meer naar minder....
Ik bedoel....Begon met een amp/rack met duizenden mogelijkheden.

En mijn niewste versterker is een.....
VintageModern 100Watt met bijpassende 425A cab.
Geweldig geluid!!!!!

Heb de 50watt ook nog getest. Vond de 100Watt beter.
De JVM stond er ook. Maar na de VM helemaal geen zin meer die aan te sluiten.

Maar (ahum) heb ook nog mijn twee Rivera's.
Dat zijn tweekanaals versterkers.

Ach ja....

Succes met de Marshalls.

Vinni

Yamhammer_71
21 september 2007, 22:19
Hoi,

Ik ga steeds meer naar minder....
Ik bedoel....Begon met een amp/rack met duizenden mogelijkheden.

En mijn niewste versterker is een.....
VintageModern 100Watt met bijpassende 425A cab.
Geweldig geluid!!!!!

Heb de 50watt ook nog getest. Vond de 100Watt beter.
De JVM stond er ook. Maar na de VM helemaal geen zin meer die aan te sluiten.

Maar (ahum) heb ook nog mijn twee Rivera's.
Dat zijn tweekanaals versterkers.

Ach ja....

Succes met de Marshalls.

Vinni

Ja, waarschijnlijk ga ik dus de 50 watt Vintage/Modern testen.
Ik kijk wel...mocht hij tegenvallen, dan zijn er nog talloze andere versterkers die het wellicht wel voor mij doen.

Hoe vond je de VM 50 Watt in vergelijking met de JVM??

De LP Studio klinkt vrij donker, dus wellicht zal de gitaar het goed doen over een helder klinkende amp. Wat ik lees van iedereen over de VM is dat deze ook vrij helder klinkt, op zich dus al om die reden interessant voor mij. Maar ik zou het ding toch echt eerst moeten horen voordat ik een oordeel kan geven.

bass blom
21 september 2007, 22:47
Ik zeg één ding, ga voor de VM of een DSL (evt. TSL. Ik vind zelf de TSL lekkerder klinken ondanks dat de meerderheid mij voor gek verklaart)

ha, een mede gek :D

JorikDekkers
21 september 2007, 22:49
Het volume verschil tussen 50 watt en 100 watt is bijna niks,
het verschil zit in de voicing, en als jij zo'n heerlijk lompe crunch
wil zit je eerder in de 100watt hoek denk ik. Sowieso proberen!

En wat al eerder gezegd is: als je een marshall sound zoekt dan moet je op zoek naar...
een marshall. Ik ben zelf meer fan van JVM dan VM, maargoed ieder zn eigen smaak.
Een tweekanaals jcm 800 zou misschien ook nog wat voor je zijn tweedehands.

Testen dus.

bass blom
22 september 2007, 03:11
oehmpf :D

http://www.hetgelegevaar.nl/LPCBB.mp3

Baker
22 september 2007, 08:41
Ik heb net de JVM.

Ik wou ook de rauwe marshall sound. Nou die heb ik gekregen hoor...

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97545

Ik heb trouwens alvorens hem te kopen ook nog de marshall VM getest.
Ik vond dat dus he-le-maal niets. Ik moest heel erg tweaken om de juiste sound eruit te krijgen. Niks voor mij. Ik zeg niet dat het en slecht ding is ofzo, er is vast een geweldig geluid uit te krijgen. Maar voor mij werkt het niet.

De JVM lijkt met zijn 4 kanalen ingewikkelder. Toch valt dat erg mee. Je zult zien dat de opzet van de amp erg simpel/duidelijk/overzichtelijk is.

robostrat
22 september 2007, 09:36
De JVM lijkt met zijn 4 kanalen ingewikkelder. Toch valt dat erg mee. Je zult zien dat de opzet van de amp erg simpel/duidelijk/overzichtelijk is.

+1 helemaal mee eens, heb helaas mijn VM 50 weg gedaan en een jvm voor terug gehaald......
bleef bij de VM constant aan de knoppen draaien
wel goed geluid, maar te veel getweak
maarja ach, zoveel mensen zoveel wensen.....

pannekoek
22 september 2007, 13:32
ik zou zeker de dsl series proberen

Yamhammer_71
22 september 2007, 17:07
Ik heb de versterker!

Ben vandaag naar Feedback geweest en heb verschillende versterkers getest, waaronder de Marshall VM (50 watt combo) en de Mesa Boogie F50.

De gitaar klinkt zoals ik al zei vrij donker van zichzelf en ik was dus op zoek naar 'helderheid' en 'punch' en hoopte dat er een versterker zou zijn die dat van nature in zich zou hebben en wellicht een goede combinatie zou vormen met de klankkleur vd LP Studio.

-De Marshall VM viel uiteindelijk toch af. Hij zag er perfect uit, klonk rauw, maar clean vond ik 'm niet overtuigend genoeg voor mn smaak. Overstuurd was het ook niet mijn ding. De Reverb was zwakjes.
-De Mesa Boogie vond ik helemaal niks. Veel te donker en gaven niet de mids, punch en helderheid dat ik zocht in een buizenversterker. Op het gain kanaal ging hij erg snel piepen en klonk veel te woelig en zwaar.

Op het laatst wilde ik een ENGL Screamer 50 testen en guess?

Het is 'm geworden!
De keuze was vrij snel gemaakt, wat een fantastische cleane klank zit er in dat ding. Helderheid, punch, attack en tegelijkertijd vol. Fantastische combinatie met de LP Studio. Deze amp gaf precies de mids die ik wilde en klonk retestrak. Hij gaat ook erg hard en blijft clean op hoog volume.
Zowel clean als overstuurd exact wat ik zocht in een versterker :)

Lexvandoef
22 september 2007, 17:11
nice, gefeliciteerd.

Maarre geen JVM getest? Jammer, had je toch ff moeten doen :satisfie:

bass blom
22 september 2007, 17:13
Ik heb de versterker!

:cheerup: clipje :cheerup:

peter_heijnen
22 september 2007, 17:19
Budget: 1500,-
ENGL Screamer bij feedback: 1079,-
Nog vrij te besteden: 421,-

Veel plezier met je stagg!

JorikDekkers
22 september 2007, 17:29
gefeliciteerd!

Met je verhaal over clean ben ik het wel eens,
maar ik vind het wel heel vreemd dat je eerst
aangeeft dat je zo kickt op de Marshall crunch en
dan met een Engl thuiskomt...

De laatste keer dat ik over een licht overstuurde
Engl speelde ervaarde ik dat als 'net niet' vergeleken
met een Marshall. Maargoed ieder zn smaak

Luke-wannabe
22 september 2007, 17:37
Oh ik vond die Vintage Modern toch erg goed! Deed me een beetje aan m'n JCM 800 denken!

bass blom
22 september 2007, 17:41
gefeliciteerd!

Met je verhaal over clean ben ik het wel eens,
maar ik vind het wel heel vreemd dat je eerst
aangeeft dat je zo kickt op de Marshall crunch en
dan met een Engl thuiskomt...

De laatste keer dat ik over een licht overstuurde
Engl speelde ervaarde ik dat als 'net niet' vergeleken
met een Marshall. Maargoed ieder zn smaak

hij heeft toch ook iets als een metalzone ofzo? :D

Mitch
22 september 2007, 18:53
Budget: 1500,-
ENGL Screamer bij feedback: 1079,-
Nog vrij te besteden: 421,-

Veel plezier met je stagg!

:seriousf:
Inclusief benzinekosten retourtje Oisterwijk moet goed te doen zijn, ja



Maar we hebben een winnaar, er zei toch al iemand om naar de Screamer te kijken ?

Yamhammer_71
22 september 2007, 18:59
gefeliciteerd!

Met je verhaal over clean ben ik het wel eens,
maar ik vind het wel heel vreemd dat je eerst
aangeeft dat je zo kickt op de Marshall crunch en
dan met een Engl thuiskomt...

De laatste keer dat ik over een licht overstuurde
Engl speelde ervaarde ik dat als 'net niet' vergeleken
met een Marshall. Maargoed ieder zn smaak

De Marshall VM klonk iets te puur voor mijn smaak. Ietwat 'te' vintage gaf voor mij te weinig 'modern'. Verder hou ik van een goede, brede reverb op de amp zelf en dat miste ik wel bij de VM.

Ik ben erg blij met de ENGL, zowel clean als overstuurd. De toonregeling is ook niet ontzettend uitgebreid, maar genoeg om een goede sound eruit te halen. De 'bright' switch is ook erg lekker; geeft net dat tandje helderheid in het hoog.
Vanavond de echte band-test in de kroeg!

Speeddemon
22 september 2007, 19:38
:seriousf:
Inclusief benzinekosten retourtje Oisterwijk moet goed te doen zijn, ja



Maar we hebben een winnaar, er zei toch al iemand om naar de Screamer te kijken ?
Yep. :satisfie:

Speeddemon's Gitaristische Adviezen- Persoonlijk, Inhoudelijk en Efficiënt. S.G.A.P.I.E. (ook populair onder Dönertent-eigenaars.)

Yamhammer_71
22 september 2007, 19:45
Yep. :satisfie:

Speeddemon's Gitaristische Adviezen- Persoonlijk, Inhoudelijk en Efficiënt. S.G.A.P.I.E. (ook populair onder Dönertent-eigenaars.)

Hahaha, lol.
De ENGL Screamer stond inderdaad ook bij je adviezen. Je zou een eigen S.G.A.P.I.E-zaak moeten beginnen; wellicht stroomt het geld dubbel en dwars binnen :p

Mitch
22 september 2007, 20:31
Vanavond de echte band-test in de kroeg!

Praat je daar ook over versterkers ? Ik dacht dat je dat alleen hier deed !













Geintje, wel spannend meteen gig met een nieuwe amp !

Anders Destium
22 september 2007, 21:19
Gefeliciteerd ermee! Een buizenversterkers in combi met een LPs is de bom :cooler:

Fumi SG
22 september 2007, 21:27
Gefeliciteerd ermee! Een buizenversterkers in combi met een LPs is de bom :cooler:

Maak 'm ff gek wil je.. :D

Anders Destium
22 september 2007, 21:47
Het is dat hij hem al heeft gekocht, anders had ik gezegd dat een LP + een Valvestate (+ metalzone) de bom is :rockon:


Zelf speelde ik 12 jaar terug op een valvestate met een metalzone ervoor en ik was de koning te rijk :hippie:

Yamhammer_71
23 september 2007, 17:38
De ENGL versterker is goed bevallen; heerlijke amp!

Dit zijn mijn 'main guitars' (gezinsfoto):

http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/Afbeelding224.jpg

JorikDekkers
23 september 2007, 20:39
je snapt natuurlijk wel dat je niet wegkomt met een foto van je GITAREN als je een AMP gekocht hebt... :stop:

Anders Destium
23 september 2007, 21:20
Ik ruik koeienstront en een aandachtshoer. Toch gek hoe je soms de aandachtshoer zelfs door de koeienstront heen kunt ruiken!

Fumi SG
23 september 2007, 22:44
Jongens, jongens.. jullie snappen er weer geen hol van. Waarom zou Yammer een foto van z'n nieuwe amp posten als je die gewoon op het net kunt vinden. Ik zal jullie helpen:

http://www.englampsusa.com/jpg/big/E330-1.jpg




Dus... :D

bass blom
23 september 2007, 22:56
foto's van gitaren en amps boeien niet, horen willen we :sneaky:

Mr.Bluesbreaker
23 september 2007, 23:19
Felici met de amp! Ik heb hem ook, wel de oude versie met bruin tolex ipv. grijs met groot logo.

P.s.: als iemand nog ervaring heeft voor een mooi matchend setje eindbuizen in een Screamer combo hoor ik het graag. Er zit bij mij nu een set Sovtek 5881 in, heb het idee dat het setje echt meer dan op is, zitten zelfs bruine vlekken op de buitenkant en klinkt wat kartonnig:D

Yamhammer_71
24 september 2007, 15:01
Felici met de amp! Ik heb hem ook, wel de oude versie met bruin tolex ipv. grijs met groot logo

Dank je!

Hij klinkt erg goed, gaat prima door de mix en is is verder heel simpel om te bedienen. Hij blijft clean, ook op hoog volume.

Tering :D

Fumi SG
26 september 2007, 19:28
Heb je al een foto??

Yamhammer_71
27 september 2007, 08:29
Alleen van de amp zelf, aangezien ik mn gitaar-standaarden heb verloren (vergeten) na het optreden. Ben nogal chaotisch wat zulke dingen betreft. Ik zal dus nog wel een foto plaatsen van de gitaren + amp.
Hier in ieder geval een foto van de ENGL:

http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/Afbeelding.jpg

marter544
27 september 2007, 16:28
Hoe snel maak jij een amp smerig? :stop: Wel een mooi ding iig! Zit te denken om mijn Randall voor zoiets in te ruilen..